abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7469277
Hallo beste mede gamers.
Ik wilde jullie er even op attenderen dat er voor iedereen die minimaal havo succesvol af heeft weten te ronden en ook nog eens uber-creatief is en veel afweet van games films en andere media er een ultieme opleiding is.
Te weten Game Design and Development (gdd). Dit kun je studeren aan de Kunst en MEdia-technologie faculteit van de HKU

voor meer info kijk je van af maandag 30 december Game KINGS op The BOX of je komt naar een van onze open dagen.
Daar kan je weer info over vinden op www.hku.nl

Ik studeer met veel plezier GDD, en als ik over 4/4.5 jaar klaar ben ben ik hopelijk Master of Art and Technology (das beter dan een ingenieurs of bachelor titel).

De opleiding is pittig maar ten alle tijden leuk.
De selectie is vrij streng dus laat zien DAT JUIST JIJ diegene bent die een van de 28 plaatsjes verdiend die er vanaf dit jaar jaarlijks vrijkomen.

motivatie en eigenwerk zijn belangrijk bij de toelatings procedure.
schrijf je tijdig in als je net zoon hard-core gamer en cultuur freak bent als ik. misschien zie ik je volgend jaar ind e kantine.

**HARD CORE GAMING**

www.leipheidfm.nl luister nou maar een seen keer
pi_7469982
gewoon op nieuw aanmelding doen,..

ps sorry dat ik beter was WHAHAHAHA
geintje,.. no hostilities gewoon ff wat beter voor bereiden de volgende keer en misschien wat enthousiaster doen tijdens je toelatinsg gesprek in de tweede ronde

pi_7470074
Kun je even wat meer vertellen over die opleiding.
Bijv.
Wat doe je allemaal, begin je echt met programmeren of ontwerpen ofzo
werk je in groepjes aan projecten
Wat heb je moeten doen om toegelaten te worden
Klootzak, your's truly
pi_7470466
Nou Het eerste blok heeft weinig met game design te maken (periode van 8 weken) maar sleert je meer hoe een ontwerper tegen dingen aankijkt, hoe een ontwerp process zich in het algemeen voltrekt etc.
je wordt ook al geintroduceert met 2d animatie. Voor de rest moet je dan in project verband binne je klas een ontwerp en uitwerking maken voor interactief speelgoed voro een specifieke doelgroep. de enige script taal die je hier krijgt is html
dat is blok 1.

Blok 2
je krijgt nu lessen in c++, director, ludology, strip and storyboarding.
Dit is een intensief blok. zeker als je in je leven nog nooit een regel c++ hebt geschreven. Je hoeft niets te weten om mee te kunnen doen maar voorkennis IS ECHT HANDIG. Je kunt het in 8 weken leren als je sje goed aan het rooster houdt maar je kunt je veeeeeel moeite besparen door er nu alvastsmee te beginnen.
Ludology is de theorie van spel en spelen. hier wordt je diverse dingen verteld die je soms wel al weet als hardcore gamer maar soms nooit stil bij hebt gestaan.
Veel inhoudelijk werk over genres en spelsystemen (en dan bedoel ik geen consoles maar reactie schemas)
bij dit vak maak je je eerste spel,.. een bord spel.
Director: je gaat leren met het programma Director om te gaan voor zover je dat nog niet kan. Je maakt in dit blok een introfilmpje voor je "eerste" computerspel dat je het volgen de blok gaat maken.
Bij striptekenen a je dieper in op story boarding zoals je daar bij 2d animatie een intro in kreeg en maak je bovendien een eigen strip van een x aantal paginas.

Tussen Blok (seminar)
In de seminar weken kun je uit verschillende projecten kiezen, er zijn ieder jaarandere seminars dus ik kan niet zeggen welke keuzes er vogend jaar worden geboden. ik ga nu in iedergeval de driee weken na de kerst vacantie met 15 mensen een game maken met mijn teken leeraar. Je kan ook kiezen voor media architechtuur abstract games en weet ik veel wat allemaal nog meer.

Blok 3 en 4
Ik weet dat rooster niet uit mijn hoofd maar de meeste belangrijke vakken hier in zullen zijn Engine-coding, 3danimatie, ludology en interactie design Kern.

De toelating.

Als je je aanmeld bij de KMT voor de richting Interaction Design of Game Design and development kun je rekenen op een flinke competitie strijd.
Op Interaction Design komen zoon 500 mensen af (er zijn 60 plaatsen) en op Game design zoon 350 (28 plaatsen)
Je moet echt hard kunne maken waarom jij dus de beste bent en een plaatsje op onze school verdiend. En je door twee selectie rondes heen weten te vechten.
Je krijgt in de eerste ronde een opdracht thuis gestuurd om bijvoorbeeld de hele conceptualisatie fase van een spel op 15 paginas van een meegestuurd boekje te doen. Je verzint dus een spel, werkt het uit, en stuurt het op.
Ik weet dat iedereen gelijk dikke 3D shit wil laten zien,..maar het feit dat je je blokkendoos om kan zetten in een bewegende 3dsMax animatie is nog geen garantie dat je ook daadwerkelijk een game designer bent. alle toelatings opdrachten gaan uit van pen/potlood en papier.
Ik heb indertijd een oude game (commander keen) omgezet in een bord spel om tot de tweede ronde toegelaten te worden.

Dan is daar de tweede ronde,.. Nu is meer dan 3 kwart van de inzenders al afgewezen en alleen de mensen die uit de massas uitblonken zijn hier uitgenodigd.

dit gesprek biedt ook de mogelijkheid om je werk te laten zien,.. Denk dan aan tekeningen, pitch/design documents, screendumps en miniatuurbouw.
Je kunt geen bewegende beelden laten zien of shit van een cdtje of zipje af halen dus zorg dat alles wat je op de pc of mac hebt gemaakt uitgeprint is.
Tijdens het gesprek zelf zullen ze kijken hoe sterk je karakter is, ze zullen je proberen over te halen een andere richting te kiezen binne hun school, maar alleen de aanhouders winnen dus blijf Game design of interaction Design pleiten naargelang waarvoor je je hebt aangemeld.
een spoor van twijfel en je bent weg.

Wees beleefd maar slijm niet. heb zelf vertrouwen maar heb geen kapsones.
Als ze je vragen wat je hobbies zijn weet dan wat je wil antwoorden en kom niet alleen aan kakken met gamen, programmeren en tekenen,.. dan kan je ook weg.
Ze zoeken mensen met een brede algemene ontwikkeling die weten wat ze willen doen.

als je door deze ronde heen komt heb je veel geluk gehad of ben je gewoon goed.
tijdens de eerste twee blokken zullen er nog een stuk of 7 afvallen.
dus BLIJF JE BEST DOEN.

Zoja,..dan hoor je me vast wel een keer HARD CORE GAMING in je oor schreeuwen als ik een ruimte binnen kom waar jij ook toevallig bent.

Als je een game designer bent moet je wel van multiplayer games houden want dat doen we bijna dagelijks ,.. op het moment spelen we ieder blok een andere game om het leuk te houden maar we blijven wel een beetje haken met battlefield, de overgang naar AoM wil nog niet echt goed op gang komen,.. maar who cares we is havin phun.

De school is in hilversum en is dus goed dte bereiken voor alle mensjes uit iedere uithoek.

Uitstappen halte hilversum sportpark.
10 minuutjes van uit utrecht 50 van uit amsterdam.

ik hoop jullie genoeg voor gelicht te hebben

-HARD CORE GAMING-

zaterdag 21 december 2002 @ 21:03:24 #6
18875 BDisOKE
Spend some quality time...
pi_7470594
klinkt erg koel!
Leuke uitleg!!
Als ik nog weer iets zou willen doen zou dit wel in aanmerking komen

Maar voorlopig ben ik al ff klaar met school en verdien ik wel lekker

with a demon of mine...
BDisOKE.nl mijn werk
Mijn games...
pi_7470702
Doe het please wel zolang je nog studi financiering krijgt en een deel van je college geld terug kan vragen aan groningen deze school is redelijk prijzig.

je betaald iets van 1400 euro college geld, maar je moet zelf je materialen betalen die je gebruikt tijdens projecten.
Ik heb dus laats een bordspel gemaakt met 4 mensen en we zijn 50 euro de man kwijt.

we hebben standaard vrij op woensdag dus een bijbaantje kan makkelijk.
maar datheb je ook wel echt nodig tenzij je je h\ouders of buren voor alles laat betalen whehehehe

pi_7470808
hallo schoolgenoot (doe zelf DMD)

Jij bent dan vast ook een van die mensen die ook constant Counterstrike of Battlefield 1942 op de schoolcomputers aan het spelen is

je vergeet te vertellen dat de lessen meestal pas om 10 uur beginnen

x
pi_7470840
WHEHEHE CONSTANT

lolz zo tref je nog mensjes

DMD is ook leuk trouwes heb ik me laten vertellen
dus daar kunnen jullie ook op in schrijven.

BF1942 4 life
appelsap

ps mijn lessen beginnen meestal om half twee smiddags
whehehehehe

zaterdag 21 december 2002 @ 21:20:49 #10
17166 error
gewoon fout!?
pi_7470853
Ik kan er op die hku site niet echt wat over vinden. Kan je me iets verder op weg helpen?
Ach, het ligt eraan van welke kant je het bekijkt.
pi_7470870
waar wil je hulp mee?
Als je je niet door die bagger site heen kan navigeren dan denk ik niet dat je je thuis zult voelen op ons schooltje,.. whehehe
geintje

dis de directe link van onze faculteit.
http://www.hku.nl/usa/fac/fac-nl/kmt/index.html

En dit die van game design
http://www.hku.nl/usadb/fac/fac-nl/kmt/kmt-course/art-tech-gdd.html

Je moet wel vloeiend zijn in engels he,.. de meeste readers zijn in het engels en je moet ook web wise zijn en instaat om op eigen houtje reearch te kunnen doen.

[Dit bericht is gewijzigd door Crack_bek op 21-12-2002 21:27]

zaterdag 21 december 2002 @ 21:24:38 #13
17166 error
gewoon fout!?
pi_7470915
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 21:21 schreef Crack_bek het volgende:
waar wil je hulp mee?
ik zal ff kijken of ik wat linkjes kan vinden voor je als je dat bedoelt.
ja graag. hoe lang bestaat die opleiding al, zijn er al afgestudeerden?
gaat het om gamedesign a la Doom, of zit er ook een commercieel element in? etc, etc
pi_7470971
ik heb volgens mij al werk gezien van afgestudeerden van GDD. Eentje had iets ontwikkeld voor de SNES. En een ander had een 3D-spel ontwikkeld met een of andere kip zonder kop.

Tuurlijk krijg je tijdens de opleiding alleen een goede basis. Pas als je gaat werken ga je met de nieuwste technieken (alla doom3) te werk. Maar dat is zowat met iedere opleiding zo.

-edit- plus het gaat volgens mij bij de opleidingen hier ook meer om het leren om goede ideeen/concepten te maken dan de standaard codes te leren. Je kunt een spel net zo mooi maken als je wilt maar als het saai is om te spelen of moeilijk te spelen vanwege slechte interface/besturing heb je er nogsteeds niks aan.

[Dit bericht is gewijzigd door dfr0st op 21-12-2002 21:33]

x
pi_7470979
Ik hoor bij de eerste lichting GDD first and only
er zijn momenteel 23 mensen die het studeren,.. waarvan ik er een ben.
er zijn wel al interaction designers die als afstudeer richting game design hebben gekozen. maar de opleiding Game design is net nieuw en is nu toch al een gedegen opleiding met en goed toekomst perspectief. mocht je later geen werk als game designer vinden dan kan je nog acltijd een beroep doen op de andere design skills die je gedurende deze opleiding opgaat doen.
  zaterdag 21 december 2002 @ 21:30:53 #16
17166 error
gewoon fout!?
pi_7470993
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 21:21 schreef Crack_bek het volgende:
waar wil je hulp mee?
Als je je niet door die bagger site heen kan navigeren dan denk ik niet dat je je thuis zult voelen op ons schooltje,.. whehehe
geintje
geen zin om een hele hogeschoolsite door te gaan, als ik specifiek info over een opleiding wil
quote:
http://www.hku.nl/usa/fac/fac-nl/kmt/index.html
dis de directe link van onze faculteit.
thanx, daar kan ik wat mee.
quote:
Je moet wel vloeiend zijn in engels he,.. de meeste readers zijn in het engels en je moet ook web wise zijn en instaat om op eigen houtje reearch te kunnen doen.
hehehe, ik werk al een aantal jaar (zeer succesvol, i may add ) op dit terrein. Nou ben ik toevallig op zoek naar een nieuwe gamedesigner om voor wat versterking te zorgen. Ik weet wat ik zoek, de vraag is of die opleiding dat kan leveren.
pi_7471057
in het begin is het vrij basic maar je zult zien dat na het eerste blok je veel srelavante dingen gaat doen en ontdekken.
eerst deed ik concept artwork en conceptual design voor games van vrienden. maar nu zie ik allemaal dingen die ik toch makkelijker had kunnen doen als ik deze school eerst had gedaan whehehehe
lol

bovendien als je kan aantonen dat jebepaalde dingen al kan krijg je vrijstelling voor die vakken dus leer je alleen wat je nog moet leren. heel handig systeem. ookal kon ik bepaalde dingen al, ik ben toch overal heen gegaan. ik wil alles mee maken en zorgen dat ik niets mis.

[Dit bericht is gewijzigd door Crack_bek op 22-12-2002 00:21]

pi_7472751
klinkt idd lol
pi_7478245
Damn lijkt me een vette opleiding, helaas vrees ik dat ik niet genoeg creatieve vaardigheden heb om al mijn ideeen te kunnen uitwerken dus helaas...
  zondag 22 december 2002 @ 14:30:44 #20
34844 dumas
Mousquetaire
pi_7479180
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 19:30 schreef Crack_bek het volgende:
Ik studeer met veel plezier GDD, en als ik over 4/4.5 jaar klaar ben ben ik hopelijk Master of Art and Technology (das beter dan een ingenieurs of bachelor titel).
Na 4 jaar een "minimaal HAVO studie" een papiertje dat meer waard is dan een "normale" technische WO studie?

OK.. ik zie dat het een vrij exclusieve studie is.. maar toch.

How is it that little children are so intelligent and men so stupid? It must be education that does it.
pi_7479639
deze studie wou ik ook doen. maar dan niet op de games afdeling
Its an Emotional Thing...one that you can lose yourself with in total euphora, its hard to describe..you have to experience it, feel it
pi_7481314
Het lijk t mij echt een droomopleiding, maar ik weet niet of ik wel creatief genoeg ben. Ik ben bang omdat het een kunstopleiding is dat er teveel vage lui op zitten. aan de andere kant als je eenmaal bent toegelaten weet je dat iedereen gemotiveerd is. Dit heb je bij de meeste opleidingen niet, daar kloten de meeste maar wat aan. Zoals ik
Maar ik denk dat dit wel iets is wat ik zoek.
Ik ga maar ff een briefje sturen voor wat meer info, aangezien die open dagen nog lang duren.
Klootzak, your's truly
  zondag 22 december 2002 @ 22:53:37 #23
42801 Crack_bek
2 l337 2 8347
pi_7488834
Mijn school is alleen onder deel van een kunst accademie,..maar we zijn een media technologische school.

en sinds dit jaar tellen wo studie's dankzij het bachelor master systeem even zwaar als een beroeps opleiding. het verschil is dat als een hbo er klaar is hij extra moet betalen om een masterclass te doen en een wo'er die bij zijn studie doet.

maar dezwe school doet hard en het kan nooit kwaad om je aan te melden,.. wie weet kom je er wel op. ik heb mensen in de klas die bijvoorbeeld totaal niet kunnen tekenen. gewoon jou talenten showen en hun relatie/relevantie tot de studie aan weten te tonen.

zondag 22 december 2002 @ 22:57:44 #24
2753 olavski
Fetchez la vache
pi_7488929
game design ?

My ass.

Ken nogal wat 'online' designers en de meeste zijn aan hun baan gekomen door de liefde voor het spel.

[Dit bericht is gewijzigd door olavski op 22-12-2002 23:02]

You must be out of your brilliant mind.
  zondag 22 december 2002 @ 23:01:25 #25
2753 olavski
Fetchez la vache
pi_7489024
-typo-
You must be out of your brilliant mind.
pi_7489051
ik heb m'n master diplomaatje inmiddels alweer een paar jaartjes op zak... HKU is lollig!
vier jaar op een zolderkamertje zitten programmeren en expirimenteren; gouden tijden!!!
destijds heb ik BMT gedaan met een master erachter aan; computer animation & image synthesis.

ben alleen de internet business in gegaan... hoe dom kun je wezen

[Dit bericht is gewijzigd door handige_harry op 22-12-2002 23:07]

zondag 22 december 2002 @ 23:03:14 #27
42801 Crack_bek
2 l337 2 8347
pi_7489072
natuurlijk kan je op meer wegen je doel bereiken,.. maar ik doe het zo.
Dat is imho handiger omdat iok dan alsnog een technische master diploma heb als ik hier mee klaar ben en dus ook andere dingen kan gaan doen dan alleen game designen,..lijkt mij wel zo veilig met die bagger economie van tegenwoordig
pi_7489086
quote:
Op zondag 22 december 2002 23:02 schreef handige_harry het volgende:
ik heb m'n master diplomaatje inmiddels alweer een paar jaartjes op zak... HKU is lollig!
vier jaar op een zolderkamertje zitten programmeren en expirimenteren; gouden tijden!!!
destijds heb ik BMT gedaan met een master erachter aan; computer animation & image synthesis.
Heb je ook een website?
  zondag 22 december 2002 @ 23:58:32 #29
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_7490547
quote:
Te weten Game Design and Development (gdd). Dit kun je studeren aan de Kunst en MEdia-technologie faculteit van de HKU
lijkt me interessante opleiding, alleen dat "Kunst en MEdia-technologie faculteit" schrikt af, en er zijn weinig game developers actief in nederland.. dus hoe zit dat met werk na de opleiding?
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_7492683
Op mijn opleiding (kunst&techniek, wat dezelfde basis heeft als jullie art&technology) is gamesdesign meer een afstudeerrichting, wat ik zeker wil gaan doen. Alleen gamedesign opleiding zal wel veel meer te bieden hebben aan basis, wat ik dan helaas moet missen.

Waar ik inderdaad wel mee zit is dat er nog maar erg weinig actief is in gamesdevellopment in Nederland, waardoor een hoop mensen (vooral als ze een hele gamesdesign opleiding beginnen) niet aan een baan kunnen komen

pi_7493578
Jah maar dan kan je toch naar het buitenland,.. een beetje otagu lult toch wel een woordje engels/japans/frans?
en is het niet veel leuker om hier een industrie op te zetten?
ik sta nu aan de voet van iets groots. in nederland heb je eigenlijk alleen playlogic,davilex en lost boys als game huizen
lost boys gaat falliet, davilex zuigt en play logic owned.

Play logic is een mooie plaats om te beginnen met werken of stage lopen ofzow. gewoon kennis op doen en een tracklist opbouwen.
dan je eigen devcomp oprichten.

en als je niet als digital game designer aan de bak kan dan kan je altijd nog bordspelen maken of tv shows verzinnen.

kan dat ook niet dan kan je post productie gaan doen (films en reclames na bewerken) daar zijn zat grote bedrijven voor (ik noem een condor/postoffice/valkieser)

banen genoeg. en anders kan je nog altijd bij de hema gaan werken. dus niet zeuren dat er geen baan garrantie is
alleen voor loodgieters telt dat.

maandag 23 december 2002 @ 09:39:55 #32
11119 IHOAKSISnoet
- Vet in je bek -
pi_7494832
quote:
Hallo beste mede gamers.
Ik wilde jullie er even op attenderen dat er voor iedereen die minimaal havo succesvol af heeft weten te ronden en ook nog eens uber-creatief is en veel afweet van games films en andere media er een ultieme opleiding is.

voor meer info kijk je van af maandag 30 december Game KINGS op The BOX of je komt naar een van onze open dagen.
Daar kan je weer info over vinden op www.hku.nl

De opleiding is pittig maar ten alle tijden leuk.
De selectie is vrij streng dus laat zien DAT JUIST JIJ diegene bent die een van de 28 plaatsjes verdiend die er vanaf dit jaar jaarlijks vrijkomen.

motivatie en eigenwerk zijn belangrijk bij de toelatings procedure.
schrijf je tijdig in als je net zoon hard-core gamer en cultuur freak bent als ik. misschien zie ik je volgend jaar ind e kantine.

**HARD CORE GAMING**

Voor zoiets ga ik toch liever naar Engeland. Aan de andere kant van het kanaal hebben ze toch iets meer ervaring op het gebied van Games.
*splut*.. ahh..... alt+f4.... zo.. sigaretje © Dustman
pi_7495095
Klinkt leuk aan de ene kant ,vind het alleen teveel leren voor zo baan (kwa programeren).
Ik zelf ben meer creatief ,art designer lijkt me fantastisch.
Hebben ze daar niks mee?Een binnen opleiding voor tekenaars.
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  maandag 23 december 2002 @ 12:27:22 #34
34844 dumas
Mousquetaire
pi_7496729
quote:
Op zondag 22 december 2002 23:03 schreef Crack_bek het volgende:
natuurlijk kan je op meer wegen je doel bereiken,.. maar ik doe het zo.
Dat is imho handiger omdat iok dan alsnog een technische master diploma heb als ik hier mee klaar ben en dus ook andere dingen kan gaan doen dan alleen game designen,..lijkt mij wel zo veilig met die bagger economie van tegenwoordig
Dingen zoals?
How is it that little children are so intelligent and men so stupid? It must be education that does it.
pi_7497388
quote:
Op maandag 23 december 2002 02:48 schreef Crack_bek het volgende:
ik sta nu aan de voet van iets groots. in nederland heb je eigenlijk alleen playlogic,davilex en lost boys als game huizen
lost boys gaat falliet, davilex zuigt en play logic owned.
Dat wordt gezellig als jullie school voor de eerste keer aan stage jaar toe is! 20 aanvragen bij Playlogic (de rest gaat naar het buitenland)
quote:
Op maandag 23 december 2002 09:39 schreef IHOAKSISnoet het volgende:
Voor zoiets ga ik toch liever naar Engeland. Aan de andere kant van het kanaal hebben ze toch iets meer ervaring op het gebied van Games.
Gelijk heb je, daar hebben ze echt prachtopleidingen waar de nederlandse scholen nog wat van kunnen leren als ik het zo hoor..
quote:
Op maandag 23 december 2002 10:11 schreef Ker_Plunk het volgende:
Klinkt leuk aan de ene kant ,vind het alleen teveel leren voor zo baan (kwa programeren).
Ik zelf ben meer creatief ,art designer lijkt me fantastisch.
Hebben ze daar niks mee?Een binnen opleiding voor tekenaars.
Als de opleiding een beetje lijkt op wat wij krijgen ligt het ook wat meer naar het creatieve gedeelte toe (denk aan 3d modelling, animatie, photoshoppen enz.) alleen denk ik dat er betere scholen zijn (die los staan van games) om art designer te worden, waarna je vervolgens wel in die richting van start zou kunnen gaan.
pi_7497478
Damnz dat lijkt me echt een vette opleiding! Alleen jammer dat ik alleen op VBO heb afgestudeerd. Man als ik zo'n game opleiding had afgerond, dan wist ik het wel. Je zag mij dan sprinten naar Black Isle voor baan
pi_7497563
quote:
Op maandag 23 december 2002 13:12 schreef Vincent_Valentine het volgende:

Als de opleiding een beetje lijkt op wat wij krijgen ligt het ook wat meer naar het creatieve gedeelte toe (denk aan 3d modelling, animatie, photoshoppen enz.) alleen denk ik dat er betere scholen zijn (die los staan van games) om art designer te worden, waarna je vervolgens wel in die richting van start zou kunnen gaan.

Dit lijkt me zo gaaf om te doen.
Multi-media vormgeven(te volgen bij grafische lyceum's) heet die opleiding trouwens.
Diploma's vind ik niet altijd wat zeggen over iemand's kwaliteiten.
Ps ,coole nick
α & Ω
Yaaaaaamaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaa
  maandag 23 december 2002 @ 14:25:45 #38
11119 IHOAKSISnoet
- Vet in je bek -
pi_7498783
quote:
Op maandag 23 december 2002 13:21 schreef Ker_Plunk het volgende:

[..]

Dit lijkt me zo gaaf om te doen.
Multi-media vormgeven(te volgen bij grafische lyceum's) heet die opleiding trouwens.
Diploma's vind ik niet altijd wat zeggen over iemand's kwaliteiten.
Ps ,coole nick

Die opleidingen zijn echt brak. Vaak ontbreekt daar nogal de knowhow, zeker bij zo'n multimedia-industrie (waarvan je terecht mag afvragen of er hier in Nederland wel genoeg vraag naar is, vanuit de markt). Je kunt beter een goede studie qua vormgeving (of een afgeleide; zoiets als industriele vormgeving) doen (de basis dus) en dan je later zelf specialiseren (al dan niet met behulp van cursussen). En ik spreek echt uit eigen ervaring
*splut*.. ahh..... alt+f4.... zo.. sigaretje © Dustman
pi_7532211
we hebben heel vceel exhale van grafice licea op school,.. die zijn interaction design gaan doen op onze school.

---en de dingen die ik nog meer kan met zo'n diploma en opleiding in mijn zak en acher de rug zoals mij werd gevraagd:

post productie, lead art design, design management, de hele info tainment industrie kan ik gaan pimpen, bagagist, productie assistent, donateur werver voor greenpeace,....
you name it I can be it

dinsdag 21 januari 2003 @ 16:21:19 #40
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_8028960
Crack_bek... shhhh

zeg nou niet tegen iedereen dat die opleiding er is, ik moet er ook nog inkomen

Ik ben net ff bezig geweest met m'n toelatingsopdracht, moet zeggen dattie wel pittig is hoor. Ik weet alleen dat het heel goed moet zijn, maar hoe en wat...

Nouja, ik laat gewoon m'n fantasie de vrije loop ofzo
ff wat anders, ik weet niet of jij al in bezit bent van een kamer, maar is het heel erg moeilijk om er een in Utrecht/Hilversum te vinden. Daarbij vraag ik me ook af of Hilversum wel leuk is, volgens mij niet nl.

-- There are some who call me...... ... ... 'Tim' ... (!)
pi_8029872
Er is toch helemaal geen markt voor Game design hier in Nederland?
Ja, davilex ofzo, maar dat zuigt ook grote klasse.
  dinsdag 21 januari 2003 @ 17:46:58 #42
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_8030873
Waarom zo beperkt?
Game Design is wereldwijd, en je kan (als het goed is) met een diploma GD&D op zak ook in het buitenland terecht, en al helemaal als je na je bachelor ook je master haalt (kan ook op de HKU).

Daarnaast hoef je natuurlijk niet perse gamedesign te gaan doen na je studie. Je kunt ook terecht bij algemenere multimedia bedrijven. Iig, dat mag ik hopen

pi_8038576
Davilex dus niet meer die is net afgevallen

maar ik moet zeggen dat ik een hele opleiding voor games design ook een beetje overdreven vindt.. het geeft trouwens wel de impressie dat ze hier in Nederland ook eens wat bedrijfjes uit de grond willen toveren.

woensdag 22 januari 2003 @ 10:44:09 #44
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_8043012
quote:
Op dinsdag 21 januari 2003 17:00 schreef RaTz het volgende:
Er is toch helemaal geen markt voor Game design hier in Nederland?
Ja, davilex ofzo, maar dat zuigt ook grote klasse.
lees het topic eens...
playlogic, en lost boys zijn er ook nog
  woensdag 22 januari 2003 @ 11:21:32 #45
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_8043613
En als je je meer wilt richten op het design van creatures/characters, levels etc., waar kun je dan terecht? Want ik vind het een beetje vaag dat je als art/design department ook ineens C++ moet gaan leren...

[edit]
Dan bedoel ik werk zoals men bij Polycount tentoonstelt etc...

I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_8046083
Hmmm.....leuke opleiding als ik Informatica & Economie niet haal

Alleen ben ik bang dat het TE gespecialiseerd is...m.a.w. als je niet aan de bak kunt als gamesdevelopper dat je dan niets anders kunt doen...of heb ik het nu verkeerd?

Def

pi_8047164
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 11:21 schreef Skull-splitter het volgende:
En als je je meer wilt richten op het design van creatures/characters, levels etc., waar kun je dan terecht? Want ik vind het een beetje vaag dat je als art/design department ook ineens C++ moet gaan leren...

[edit]
Dan bedoel ik werk zoals men bij Polycount tentoonstelt etc...

Het is natuurlijk belangrijk voor een modeller bij 3d games om een beetje te weten wat de programmeur precies doet en hoe het allemaal werkt.. je modellen zijn immers erg afhankelijk van de engine die geschreven wordt.. dus ik denk dat C++ als vak (waar waarschijnlijk niet mega ver op in wordt gegaan) best goed is als je echt de games kant op wilt..
  woensdag 22 januari 2003 @ 15:00:23 #48
12888 Skull-splitter
pi_8047986
Maar daar heb je toch het tech-team voor, om dit soort dingen te bespreken en mogelijk te maken...?
  woensdag 22 januari 2003 @ 18:06:40 #49
19597 Skull
Stay hungry!
pi_8051494
Als je game programmeur wilt worden kan je veel beter technische informatica gaan studeren. Heb je veel meer aan en niet in de laatste plaats voor als je toevallig niet in de industry terecht komt.

Een 3d artiest zal in zijn opleiding niet alleen specifiek op de game ontwikkeling voorbereid moeten worden maar ook voor alle andere toepassingen van 3d graphics. Ik vraag me af of dat bij deze opleiding gedaan wordt. Ik dacht dat je voor zo'n opleiding juist aan de kunstacademie moest zijn.

Zelfde argument valt te bedenken voor het geluidswerk.

Eigenlijk de enige persoon binnen een game project waarvoor zo'n opleiding me echt goed lijkt is de game designer zelf. Beetje grote gok imho.

I don't even know what I'm doing here.
  woensdag 22 januari 2003 @ 18:11:14 #50
19597 Skull
Stay hungry!
pi_8051571
Overigens is het handig als een 3d artiest of level editor enige programmeerkennis heeft omdat een goed geschreven game engine werkt mbv een script taal zodat de game zoveel mogelijk data driven werkt. Dat betekent dat het spel dan zo veel mogelijk vorm kan worden gegeven door de artiesten en niets hard in de engine is geprogrammeerd. Die script taal is (meestal) een eenvoudige programmeertaal.
  woensdag 22 januari 2003 @ 18:18:36 #51
28309 Wunk
Komt gewoon door die konijnen
pi_8051709
Die opleiding hadden ze 4 jaar geleden moeten hebben..., voordat ik met TI begon..
  woensdag 22 januari 2003 @ 18:51:40 #52
12888 Skull-splitter
pi_8052249
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 18:11 schreef Skull het volgende:
Overigens is het handig als een 3d artiest of level editor enige programmeerkennis heeft omdat een goed geschreven game engine werkt mbv een script taal zodat de game zoveel mogelijk data driven werkt. Dat betekent dat het spel dan zo veel mogelijk vorm kan worden gegeven door de artiesten en niets hard in de engine is geprogrammeerd. Die script taal is (meestal) een eenvoudige programmeertaal.
Scripting lijkt me dan ook sneller te leren en efficienter dan een gehele C++ cursus
  woensdag 22 januari 2003 @ 19:42:15 #53
15693 Vash
the Stampede
pi_8053198
ikzelf hoorde ook van deze opleiding alleen te laat
ik doe nu HTS informatica (ook goed genoeg) maar character design en animatie trekt me meer en dat alles i.c.m. technologie

zit te overwegen om deze opleiding (mits mogelijk) duaal te doen..
zijn die mogelijkheden er bij de HKU?

the $$60,000,000,000 dubble dollar man
  woensdag 22 januari 2003 @ 20:30:51 #54
19597 Skull
Stay hungry!
pi_8054306
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 18:51 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Scripting lijkt me dan ook sneller te leren en efficienter dan een gehele C++ cursus

Ok welke (script) taal zou men dan moeten kiezen om het te leren. De meest gebruikte voor spelontwerp hebben zoiezo al een C of C++ achtige notatie. Verder is de denkwijze van het schrijven van scripts voor een spel behoorlijk object georienteerd, ook al is de scripttaal dat niet altijd. Waardoor het nog lastiger zou worden voor een artiest zonder basiskennis. Met een cursus C++ worden een heleboel doelen bereikt en is juist een uitstekende keuze.
pi_8054631
Ben nu bezig met de toelatingsopdrachten voor Animatronics ook op de hku, helaas komen er maar 12 mensen door,
dus dat wordt heel heel hard werken

pi_8070109
kan iemand die op die opleiding zit eens wat werk laten zien, ben wel benieuwd (kijken of ik ook kans maak om toegelaten te worden ) ?
  donderdag 23 januari 2003 @ 20:39:42 #57
12888 Skull-splitter
pi_8074577
quote:
Op woensdag 22 januari 2003 20:44 schreef -eline- het volgende:
Ben nu bezig met de toelatingsopdrachten voor Animatronics ook op de hku, helaas komen er maar 12 mensen door,
dus dat wordt heel heel hard werken

Leek me ook enigzins interessant, maar de uitleg op de site is me te vaag: leer je er nou echt animatronics zoals de dinos in JP en apen etc maken?
pi_8075159
Jep alleen moet je dan wel heel goed zijn omdat zo te kunnen denk ik
Je wordt in principe opgeleidt tot (computer) -animator en bouwer van characteres en gaat dus aan het werk met verschillende programma's zoals maya om dus onder andere 3D animaties te maken
pi_8712380
Hiep hiep hoi ik ben door de eerste ronde van Animatronics nu alleen nog de tweede ronde
Zit er toevallig iemand van fok op de HKU die enig idee heeft hoeveel mensen ongeveer door die eerste ronde komen ????
  dinsdag 25 februari 2003 @ 19:09:09 #60
12888 Skull-splitter
pi_8714031
* Skull-splitter gaat 15 maart naar de open dag...
pi_8717475
klinkt als een toffe opleiding.. maar k denk niet echt dat ik er met mn permanent-vakantie-instelling erg goed doorheen zou komen..
ach k haal mn bachelor nu wel met gewone inf aan de uu en daarna misschien wel masteren in game design
Hee buurman, ik hier?
  dinsdag 11 maart 2003 @ 22:02:35 #62
12888 Skull-splitter
pi_9048802
* Skull-splitter komende zaterdag te herkennen aan volledig zwarte outfit, rood kort haar en een blik die zwarte koffie wit doet uitslaan
  maandag 17 maart 2003 @ 22:12:18 #63
42801 Crack_bek
2 l337 2 8347
pi_9191574
Was te herkennen aan paars hku shirt, ik deed gesprekjes

met wie heb je allemaal gesproken?

btw succes met je toelating Eline!!

wij doen ook maya en max en blender

dinsdag 18 maart 2003 @ 21:03:47 #64
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_9215706
yay, ben door de eerste ronde

Kreeg vandaag de brief, mag op 1 april gesprekje doen
Crack_bek nog tips ofzo voor dat gesprek?

pi_9217515
hey leuk nog iemand die door is Ik heb mijn gesprek pas op 5 juni voor welke afdeling ben je trouwens doorgelaten (gamedesign??)
  dinsdag 18 maart 2003 @ 23:39:13 #66
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_9220375
quote:
Op dinsdag 18 maart 2003 22:04 schreef -eline- het volgende:
hey leuk nog iemand die door is Ik heb mijn gesprek pas op 5 juni voor welke afdeling ben je trouwens doorgelaten (gamedesign??)
yup, GDD ... vond de opdracht wel moeilijk he. Dacht dat ik veel teveel had geschreven en dus te weinig getekend, de mensen bij de HKU dachten dat gelukkig niet
  woensdag 19 maart 2003 @ 00:44:26 #67
12888 Skull-splitter
pi_9221581
Vond gamedesign interessant, maar voor mij niet zo pakkend als animatronics

Das namelijk gewoon een jeugdwens van me, dus kans dat ik daar voor ga inschrijven... (volgend jaar)

woensdag 19 maart 2003 @ 01:33:29 #68
45073 OK_DAN
Opgezoute Mening
pi_9222390
Fuck, ik ben daar jaren geleden ook afgewezen. Dat was meen ik het eerste jaar dat zoiets bestond. Heel project moeten maken, zag er allemaal strak en creatief uit. Afgewezen, niet genoeg aantoonbare affiniteit met toneel. Wat een ellendige zeikerds waren dat, zeg. "Ja, ga eerst maar eens deze 100 boeken lezen en wat vaker van het toneel genieten." Stond niet in de omschrijving, maar goed. Die lui verwachten volgens mij echt dat je op je zeventiende elke week naar een toneelvoorstelling gaat en er al honderd boeken over gelezen hebt. Het zijn verdorie games.
All the money in the fucking world couldn't buy me one second of trust or one ounce of faith in anything you're about. Fuck you all.
  woensdag 19 maart 2003 @ 01:58:06 #69
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_9222841
Ik heb daar ook een opleiding BMT (Beeld en Media Technologie) afgerond, afgestudeerd als media vormgever.

Vier jaar bij Davilex graphics gedaan op de games afdeling. Ja, ik weet het, de games waren vaak niet al te best, maar de graphics waren meestal toch wel okay. Davilex games is R.I.P. btw.

Nu maak ik zelf spellen, compleet van a-z, ontwerp, graphics, programmeren, audio. Voor een klein bedrijfje in Engeland (via internet).

Inderdaad, success met werk vinden. Hier in Nederland stelt het allemaal bar weinig voor. Ook de computergraphics industrie is hier compleet ingestort. Bijna alles wordt uitbesteed.

The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
  dinsdag 25 maart 2003 @ 22:54:51 #70
42801 Crack_bek
2 l337 2 8347
pi_9375718
dus

appelsap,..
GDD rocked alleen het is wel hard werken hoor,.. en het eerste jaar wordt je gewoon opgeleid tot "ontwerper" dus niet fokked op worden als je een interactieve lepel moet bedeneken,..
heeft wellis waar niet direct iets met games te maken maar je leert er wel veel van,..

GDD AAN DE MACHT
Hard-Core Gaming!!!!!!!
Major Ownag3

woensdag 9 april 2003 @ 17:54:41 #71
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_9682167
Yay, ik heb vandaag de doorslaggevende brief ontvangen... ik ben aangenomen!

Volgend jaar dus 1ste jaars GDD student
Nu nog een kamer zoeken in Utrecht

zijn er nog anderen die al iets hebben gehoord over hun toelating?

[edit] typo [/edit]

woensdag 9 april 2003 @ 18:03:05 #72
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_9682294
Bedenk wel voordat je de rest van je carriere gaat plannen dat als je hiervoor kiest, het waarschijnlijk neerkomt op wonen / werken in het buitenland he..
Als er in NL 5 banen op dit gebied per jaar te vinden zijn vind ik 't al veel, dus tel even uit -> aantal afgestudeerden vs. aantal banen..

Zoals gezegd is de game-developers scene in nederland niet echt groot.
(Nu de games-department van Davilex helaas ook al over de kop is gegaan..)

zzz
  woensdag 9 april 2003 @ 18:05:09 #73
10881 Gwunnik
TIM the enchanter...
pi_9682336
In 4/5 jaar kan er veel gebeuren he
Daarnaast lijkt het mij ook leuk om in het buitenland te werken, en anders... ach ja, ik zie wel
pi_9682396
Gefeliciteerd dan maar he! je kreeg zeker ook z'n brief waar in stond wat je beoordeling was. Baal trouwens wel want eigenlijk had ik nu allang kunnen weten of ik door die tweede ronde was maar op die datum dat ik op gesprek moest zat ik london dus nu moet ik wachten tot 5 juni
  woensdag 9 april 2003 @ 18:10:12 #75
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_9682433
quote:
Op woensdag 9 april 2003 18:05 schreef Gwunnik het volgende:
In 4/5 jaar kan er veel gebeuren he
Ja, daar kan je misschien net anderhalf spel in maken

Ik wou ook altijd wel naar het buitenland - totdat ik ff een week bij Lionhead in Guildford heb gezeten en erachter kwam dat dat echt niet is wat je wil...
Werken in fuckin' nowhere, op 2 uur afstand van de dichtstbijzijnde plaats waar je een beetje fatsoenlijk kan uitgaan, terwijl al je vrienden & familie in Nederland zitten...

Toch maar niet dus

zzz
pi_9980630
Niet om iemand af te schrikken maar just for your information, ik ben net gekapt met deze studie.

Het is een toffe studie maar ik zeg er alvast direct bij, *weet waar je aan begint*.

Amen.

donderdag 24 april 2003 @ 12:36:57 #77
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_9980827
quote:
Op donderdag 24 april 2003 12:27 schreef RMW het volgende:
Niet om iemand af te schrikken maar just for your information, ik ben net gekapt met deze studie.

Het is een toffe studie maar ik zeg er alvast direct bij, *weet waar je aan begint*.

Amen.

Is het nog steeds zo'n zooitje op de HKU dan? Of was dat niet aan de HKU?
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
  donderdag 24 april 2003 @ 12:38:14 #78
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_9980852
quote:
Op woensdag 9 april 2003 18:10 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Ja, daar kan je misschien net anderhalf spel in maken

Ik wou ook altijd wel naar het buitenland - totdat ik ff een week bij Lionhead in Guildford heb gezeten en erachter kwam dat dat echt niet is wat je wil...
Werken in fuckin' nowhere, op 2 uur afstand van de dichtstbijzijnde plaats waar je een beetje fatsoenlijk kan uitgaan, terwijl al je vrienden & familie in Nederland zitten...

Toch maar niet dus

Ja en in Engeland schijnt het vaak echt fabriekswerk te zijn, oftewel je maakt alleen maar textures, of alleen maar low-poly objecten etc. Geen afwisseling.

En Engeland lijkt me sowieso niet echt boeiend om te wonen eigenlijk.

donderdag 24 april 2003 @ 19:15:24 #79
12888 Skull-splitter
pi_9989910
quote:
Op donderdag 24 april 2003 12:27 schreef RMW het volgende:

Amen.

En wat was de reden om te stoppen?
  donderdag 24 april 2003 @ 21:40:19 #80
37243 Salteh
Oi! Oi! Niii!
pi_9993346
verschilt natuurlijk ook per bedrijf :p

[Dit bericht is gewijzigd door Salteh op 24-04-2003 22:17]

...
  donderdag 24 april 2003 @ 21:48:39 #81
12750 Hrun
Special Obedience
pi_9993533
Wat heeft geme design met engine coding te maken?

zoiezo staat programmeren helemaal los van game design, dus beetje gekke studie.

Natuurlijk is het handig om wat van de mogelijkheden van computers af te weten, maar naar mijn mening werkt programmeerkennis alleen maar remmend.

Anything that contributes to depopulating earth, is good.
  donderdag 24 april 2003 @ 22:07:08 #82
12888 Skull-splitter
pi_9993991
quote:
Op donderdag 24 april 2003 21:48 schreef Hrun het volgende:

zoiezo staat programmeren helemaal los van game design, dus beetje gekke studie.

Natuurlijk is het handig om wat van de mogelijkheden van computers af te weten, maar naar mijn mening werkt programmeerkennis alleen maar remmend.

Mjah, hangt er dus vanaf wat je wil doen... Als je alleen het concept vormt en misschien wat art (tekenen, 2d of 3d of combi) doet lijkt het idd onzin, maar wil je iets nieuws in een engine bouwen zul je dat toch moeten coden... Duurde bij mij ook een tijdje voor het kwartje viel
  vrijdag 25 april 2003 @ 00:43:14 #83
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_9997643
quote:
Op donderdag 24 april 2003 21:48 schreef Hrun het volgende:

Nou, daar ben ik het niet mee eens

Ik doe alles wat er bij spellen maken komt kijken in m'n eentje. Game-design, graphics-design, code-design en alle uitvoering ervan. Audio synthese etc.

Het helpt juist enorm om te weten hoe een spel technisch inelkaar zit.

Bij Davilex deed ik alleen maar graphics (2D,3D, karakter animatie, levels) en juist omdat ik wist hoe het technisch werkte kon ik daar mooi op inspelen en samen met de programmeur extra ideeen toevoegen aan het spel. Het werkt trouwens veel sneller en beter om als graphics artist direct met een programmeur samen te werken in plaats van via leiders of designers die niet zoveel kaas van de technische details hebben gegeten.

Prima als er een ontwerp en stijl vastgelegd is, maar ga je als leiding of ontwerper niet constant met alle details van de uitvoering bezig lopen houden (als dat door anderen wordt uitgevoerd), dan vertraag je de boel alleen maar.
Mochten er echt dingen van de ontwerpen af gaan wijken dan kun je altijd aan de bel trekken. Met teveel overhead loopt het hele bedrijf de soep in, dat gebeurt vaker bij bedrijven als de boel uit z'n krachten groeit.

Wat juist enorm vervelend is dat is als een game designer aan komt zetten met allerlei onmogelijke ideeen, dingen die misschien wel leuk bedacht zijn maar nooit binnen de deadline in het spel zullen komen of technisch gewoon niet te doen zijn. Leuke kunstacademie instelling, maar in de praktijk werkt het toch echt anders.

/Algemener

Overigens ben ik genoeg game designers tegen gekomen die echt geen leuk spel konden ontwerpen. Je moet daar toch ook gevoel en talent voor hebben. Het is niet zo van, nou het spel werkt dus het is af. Een spel moet leuk, spannend, motiverend, inspirerend, afwisselend, verassend etc. zijn. Niet alleen maar van A naar B met de gebruikelijke ingredienten hier en daar gestrooid.
Er komt enorm veel bij kijken, logica, motivatie, balans, feel. Als je een van die dingen niet goed hebt is het spel niet leuk.

De echte klassiekers hebben allerlei extra (op zich nutteloze) details, atmosfeer, verslavingsfacor en werken op je fantasie. Dat is behoorlijk lastig te bereiken.

Het is een entertainment produkt, dus ogenschijnlijk nutteloze details zijn prima zolang het spel daar leuker van wordt.

dinsdag 27 mei 2003 @ 23:06:06 #84
52346 DeltaOne
Private "Delta One"
pi_10721868
Wat is de gemiddelde salaris van een game - desinger dan?
"Keep ur friends close, but ur enemy closer"
pi_10722031
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 23:06 schreef DeltaOne het volgende:
Wat is de gemiddelde salaris van een game - desinger dan?
heeeeeeeeeeeeel laag
Hangt van de opdrachten af denk ik
  dinsdag 27 mei 2003 @ 23:16:38 #86
52346 DeltaOne
Private "Delta One"
pi_10722166
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 23:12 schreef gieling.com het volgende:

[..]

heeeeeeeeeeeeel laag
Hangt van de opdrachten af denk ik

Denkt het idd ook

Maar als je half life 2 hebt designed dan is je salaris echt niet laag

Dus alle game designers doe je best en probeer in Valve te gaan werken

"Keep ur friends close, but ur enemy closer"
pi_11259637
Ben niet aangenomen op de HKU voor animatronics Bleek achteraf eigenlijk dat ik me beter had kunnen aanmelden voor animatie, gezien het feit dat animatronics valt onder puppet en character animation En ik liever wil(de) werken met maya en 3dmax
  zaterdag 21 juni 2003 @ 00:05:46 #88
12888 Skull-splitter
pi_11259899
Ik wilde al zeggen... Als je Animatronics had gedaan dan had ik je verzocht mij in je MSN te knikkeren
pi_11260787
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 00:05 schreef Skull-splitter het volgende:
Ik wilde al zeggen... Als je Animatronics had gedaan dan had ik je verzocht mij in je MSN te knikkeren
haha Wist trouwens al een tijdje dat ik niet door was 5 juni was mijn gesprek maar ik had me toch eigenlijk al bedacht wat opleiding betreft dus dat kwam wel weer goed uit
pi_11264982
Gek dat niemand 'Triumph Studios uit Delft' noemt (denk aan de Age of Wonders Serie....)

p.s. het is natuurlijk een beetje onzin om te roepen dat je met een leuke hbo-studie van 4 jaar 'beter' bent dan een gymnasiast die na minimaal 5 jaar zijn diploma haalt in Delft oid....Ir / Master of Science wordt je heus niet zomaar.

zondag 22 juni 2003 @ 12:51:48 #91
12888 Skull-splitter
pi_11288202
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 11:25 schreef bazziman het volgende:
Gek dat niemand 'Triumph Studios uit Delft' noemt (denk aan de Age of Wonders Serie....)

p.s. het is natuurlijk een beetje onzin om te roepen dat je met een leuke hbo-studie van 4 jaar 'beter' bent dan een gymnasiast die na minimaal 5 jaar zijn diploma haalt in Delft oid....Ir / Master of Science wordt je heus niet zomaar.

Kwestie van doelgerichtheid en selectie op talent misschien?
pi_11333809
Ik ben helaas afgewezen op het gesprek in Februarie. Had dezelfde ochtend gehoord dat ik een semester op mijn huidige opleiding kon overdoen door een meelifter. Dus was een beetje depri. Gevolg gesprek ging slecht, geen wonder was niet echt in de stemming om alles te motiveren. En afgewezen.

Maar goed, volgend jaar weer een kans.

Ik vind sowieso een gesprek een beetje raar, je kan je heel makkelijk anders voordoen dan je bent, bij mij wat negatiever uitgevallen. Ik denk niet dat je met een gesprek van een half uur iemand doorgrond op al zijn mogelijkheden en drijfveren. Nee dat kan alleen Dr Phil.

dinsdag 1 juli 2003 @ 22:12:22 #93
59777 Chronepsis
uuuuh...Boeien
pi_11497395
Beste GDDers,

kheb een klein vraagje over het rooster van het eerste jaar GDD, kben namelijk wel aangenomen , maar ga de studie naast mijn ander studie doen (theater, film en televisie wetenschappen) en vraag me dus af of ik beter de lessen van TFT vroeg op de morgen kan nemen of 's middags. De HKU kon me nog nix vertellen

wie ken me uit branding halen

Wie weet spreekt niet, wie spreekt weet niet
  woensdag 2 juli 2003 @ 02:29:45 #94
12888 Skull-splitter
pi_11502143
Ik vraag me eigenlijk meer af hoe je het gaat betalen...
pi_11502159
mijn broer werkt nu bij een bedrijf dat computerspelletjes maakt. Hij is ook op Fok! (soms)

in dit topic heb je een link naar de website van dat bedrijf

Blimb Entertainment (NL'se developper)

[Dit bericht is gewijzigd door HeyFreak op 02-07-2003 14:16]

pi_11502429
Het kan dan wel een hoge opleiding zijn en je kan wel een leuek titel krijgen maar hier in Nederland bereik je er toch niks mee man.

Nederlandse gameindustrie is niks en zal niks worden ook

woensdag 2 juli 2003 @ 08:57:20 #97
12888 Skull-splitter
pi_11503010
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 04:55 schreef Hertog_Martin het volgende:
Het kan dan wel een hoge opleiding zijn en je kan wel een leuek titel krijgen maar hier in Nederland bereik je er toch niks mee man.

Nederlandse gameindustrie is niks en zal niks worden ook

Dus ga je naar een ander land....
pi_11509251
Ik ga a.s. donderdag m'n toelatingsopdracht in Hilversum inleveren. KAn dan eventueel een gesprek krijgen in Augustus. Ik moet alleen zeggen dat ik wel wat depri werd toen ik las hoe weinig er relatief maar werden toegelaten. Vooral m'n toelatingsopdracht is niet zo bijzonder...ik hoopte meer te worden toegelaten op de brief/vragenlijst die ik heb ingevuld. De opdracht is niet bagger ofzo, maar ik denk dat 'ie te straight-forward is om er echt uit te springen...

Ik *moet* echt op deze opleiding komen...

- Azulthar

p.s. ik hoop wel dat de opleiding niet teveel Art en te weinig Technology is...straks krijg je allemaal van die zweverige artists in de groep die allemaal ideeën hebben die totaal niet kunnen enzo...no offense

woensdag 2 juli 2003 @ 14:44:46 #99
12888 Skull-splitter
pi_11510617
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 13:55 schreef Azulthar het volgende:
Ik ga a.s. donderdag m'n toelatingsopdracht in Hilversum inleveren. KAn dan eventueel een gesprek krijgen in Augustus. Ik moet alleen zeggen dat ik wel wat depri werd toen ik las hoe weinig er relatief maar werden toegelaten. Vooral m'n toelatingsopdracht is niet zo bijzonder...ik hoopte meer te worden toegelaten op de brief/vragenlijst die ik heb ingevuld. De opdracht is niet bagger ofzo, maar ik denk dat 'ie te straight-forward is om er echt uit te springen...

Ik *moet* echt op deze opleiding komen...

- Azulthar

p.s. ik hoop wel dat de opleiding niet teveel Art en te weinig Technology is...straks krijg je allemaal van die zweverige artists in de groep die allemaal ideeën hebben die totaal niet kunnen enzo...no offense

Andersom bereik je ook niks
pi_11514463
Uiteraard, uiteraard...je hebt ze allemaal nodig
Ik ben alleen zo'n "soort zoekt soort" persoon: ik kan beter opschieten met mensen die op me lijken.

BTW: Ik weet dat de eerste jaren redelijk vast zijn, maar hoeveel vrijheid is er in de latere jaren? Keuzevakken, dat soort dingen?

- Azulthar

pi_11516552
quote:
Geplaatst door Chronepsis op dinsdag 1 juli 2003 22:12Beste GDDers,
kheb een klein vraagje over het rooster van het eerste jaar GDD, kben namelijk wel aangenomen , maar ga de studie naast mijn ander studie doen (theater, film en televisie wetenschappen) en vraag me dus af of ik beter de lessen van TFT vroeg op de morgen kan nemen of 's middags. De HKU kon me nog nix vertellen

wie ken me uit branding halen

Ik wil niet deprimerend overkomen, maar dat gaat je waarschijnlijk (zo goed als) niet lukken. Het is gewoon 'n full-time studie die nog wel eens heel wat meer dan 40 uur per week wilt gaan kosten, zeker als je er totaal voor gaat. Veel zelfstudie enzo ook...

Ik ben er 2 maanden geleden mee gekapt. Het is nog altijd een beroep waar je makkelijk zonder papiertje met wat geluk en skills komt + ik wilde meer zekerheid, dit papiertje stelt nog altijd weinig voor. Ga nu zelf op de HKU (wel uitstekende school, btw, heerlijk veel vrijheid ook en volwassen mentaliteit) Bachelor Kunst en Economie doen, bredere studie.

Oh, en de toelatingsprocedure is inderdaad *heel* zwaar als je ziet dat meer dan 80% ofzo direct afvalt.

pi_11518427
Sorry hoor maar ik geloof niet echt in deze opleiding, ik zit zelf ook in deze industrie..

Deze opleiding is denk ik te laat begonnen, ze willen nu meeliften met de grote gamehype die er nu heerst..

pi_11521851
Ik heb een opleiding nodig voor ik ergens een baan kan vinden. Een opleiding dwingt me met dingen bezig te zijn en geeft me het vertrouwen wat ik nodig heb. Voor ieder verschillend, waarschijnlijk. Bovendien kom je door stages enzo ook veel makkelijker in contact met bedrijven (hoop ik )

- Azulthar

P.S. Hou eens op me zo zenuwachtig te maken over de zwaarte van de toelating!

maandag 7 juli 2003 @ 18:48:26 #104
59777 Chronepsis
uuuuh...Boeien
pi_11624644
Fijn dan, maar kan iem. wat vertellen over de roosters.. :p
kweet dat het zwaar gaat worden, maar ik ben wel wat gewent, TFT is nu meer een hobby en als het niet gaat lukken kap er daar wel mee.
Wie weet spreekt niet, wie spreekt weet niet
pi_12343377
Ik doe nu de Media & Kennistechnologie opleiding in Delft.

http://msc.its.tudelft.nl/mke/
http://www.studiekeuze.tudelft.nl//info/middle.cfm?pageID=2912

meer mensen die deze opleiding doen ???

Ik ga t nu voor t derde jaar doen, maar heb nog steeds alleen eerstejaarsvakken gedaan en nog lang niet alles daarvan gehaald

ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
  zondag 10 augustus 2003 @ 23:17:32 #106
40381 Xvon
goeie vraag
pi_12345173
jo mensen ik ben 14 jaar ga nu (voor de 2e keer) de 2e klas havo/vwo doen...
ik ben niet wat je zegt ubercreatief.
ik kan nu html en al heel wat javascript...
Ik kan klein beetje met unrealED (unreal tournament) overweg...

maak ik een kans??

errr....
  zondag 10 augustus 2003 @ 23:41:16 #107
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_12345655
quote:
Op zondag 10 augustus 2003 23:17 schreef Xvon het volgende:
jo mensen ik ben 14 jaar ga nu (voor de 2e keer) de 2e klas havo/vwo doen...
ik ben niet wat je zegt ubercreatief.
ik kan nu html en al heel wat javascript...
Ik kan klein beetje met unrealED (unreal tournament) overweg...

maak ik een kans??

Ik denk dat je niet veel kans maakt als je niet echt creatief bent. Voor grafisch, programeer, audio en gamedesign werk moet je echt wel creatief zijn.

Maar blijf er gewoon lekker mee doorgaan dan zie je vanzelf of het wat wordt en of het iets voor je zou zijn om dag in dag uit de hele dag te doen (vaak gaat dan de lol er wat vanaf omdat het opeens moet in plaats van dat je gewoon wat experimenteert).

pi_12347694
Nu heb ik dit topic een beetje door gelezen en zie ik toch veel mensen die game design als studie richting willen gaan doen. Maar wat ik me nu af vraag hebben deze mensen er al aangedacht ik wat voor klimaat ze gaan studeren? Nederland is beduidend geen hoogstaand land qua games. Davilex gebruikt al jaren dezelfde engine, Lost Boys zijn failliet en weer opgestart, maar echt veel bijzonders komt er niet van Nederlandse bodem. Je zult dus zeer moeilijk werk kunnen vinden.

Ook moet je volgens mij niet gaan denken dat je als je klaar bent je Quake 3 kan programmeren. Het maken van uitgebreide games vergt heel veel Wiskundige kennis. Zelfs een simpel spel als pong vergt al vrij veel kennis om dit zo goed mogelijk en natuur getrouw te kunnen maken.

Daarnaast zie ik dat de genoemde opleiding door TS zich met name richt op het geheel (intro,storyboard,gamedesign,programming,art). Dit is naar mening al helemaal verkeerd. Je kunt niet alles. Een metselaar kan niet timmeren en een timmerman kan niet metselen of in elk geval niet goed. Je zult je echt moeten specificeren op 1 gedeelte. Dus zelfs met een TI opleiding kun je in de games industrie belanden. En als je de kunstopleiding hebt gedaan kun je ook backgrounds tekenen, die zijn ook nodig in de gameindustrie.

Het lijkt mij dus gewoon een "hype"-opleiding, waarmee je misschien meer ervaring krijgt in hoe je een game maakt, maar je mist wel de diepgang in de details van het programmeren die je op een IT opleiding wel krijgt.

This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_12348125
quote:
My ass.. als je nu ergens in IT aan de bak wilt lachen ze je regelrecht in je gezicht uit als je met een papiertje game design komt. Je kunt beter ergens hogere informatica (WO/HBO) of bedrijfskundige informatica hebben (HEAO).
You did wha......... oh *dear*.......
  maandag 11 augustus 2003 @ 15:59:26 #110
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_12358662
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 01:02 schreef existenz het volgende:
Davilex gebruikt al jaren dezelfde engine
Nee, dat klopt niet. Davilex had juist verschillende engines die of doorontwikkeld of opnieuw werden gemaakt. Meestal opnieuw gemaakt, eigenlijk werd er juist veel te veel steeds opnieuw gemaakt daar.

Hadden ze maar 1 engine steeds doorontwikkeld, dat was veel efficienter geweest, dat doen andere gamesbedrijven namelijk ook.

Maarja, Davilex Entertainment bestaat niet meer en dat was nog de beste mogelijkheid om in Nederland games te maken. Die werknemers zijn voornamelijk naar Playlogic in Breda gegaan.

Er zijn nog wel wat games bedrijven, zoals Karma en nog een paar anderen maar inderdaad loopt het niet bepaald goed in Nederland kwa games. Erg jammer want talent is er genoeg hier.

maandag 11 augustus 2003 @ 16:10:00 #111
12888 Skull-splitter
pi_12358948
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 01:27 schreef Spectral het volgende:

[..]

My ass.. als je nu ergens in IT aan de bak wilt lachen ze je regelrecht in je gezicht uit als je met een papiertje game design komt. Je kunt beter ergens hogere informatica (WO/HBO) of bedrijfskundige informatica hebben (HEAO).

En waar lees jij dat je in de standaard IT wilt beginnen met een GD&D papiertje?
pi_12359477
quote:
Op vrijdag 20 juni 2003 23:52 schreef -eline- het volgende:
Ben niet aangenomen op de HKU voor animatronics Bleek achteraf eigenlijk dat ik me beter had kunnen aanmelden voor animatie, gezien het feit dat animatronics valt onder puppet en character animation En ik liever wil(de) werken met maya en 3dmax
sorry maar das ook wel een beetje dom van je
je moet toch wel weten waar je je nou precies voor aanmeld??
  maandag 11 augustus 2003 @ 17:22:30 #113
12888 Skull-splitter
pi_12360574
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 16:28 schreef Hertog_Martin het volgende:

[..]

sorry maar das ook wel een beetje dom van je
je moet toch wel weten waar je je nou precies voor aanmeld??

Mjah, de opleiding geeft alleen wel aan dat er 3d animatie bij komt kijken...

Beiden lijken mij erg interessant, maar ik denk dat het voor mij toch animatronics wordt.

pi_12402139
quote:
Veel mensen staren zich blind op een opleiding, zodat ze zich na 4 a 5 jaar een sado-uber-bachelor-degree-of-arts-master kunnen noemen.
Maar er wordt totaal NIET naar opleiding gekeken als je ergens komt soliciteren.

Er wordt enkel en alleen gekeken naar je werk.
Als je bij Triumph Studio's aan zou komen als vuilnisman, maar je hebt thuis een vette game zitten programmeren, of mooie 3D animaties zitten maken, dan is de kans groot dat je aangenomen wordt.

Kom je aan met een stapel diploma's, maar verders geen bijzondere portfolio dan kun je net zo snel weer richting deur als dat je binnenkwam.

En (wat ook veel mensen roepen), een diploma is ook TOTAAL GEEN GARANTIE voor een hoog salaris. Ook dit krijg je op basis van je werk.
Ben je poepgoed, dan kun je hoge loon-eisen stellen. Ben je (net als 99% van de solicitanten die vers van de HKU/GLR/WDK af komen) gewoon een middelmatige 3D artiest of programmeur...dan mag je vaak blij zijn als je uberhaubt werk kunt vinden in 3D/animatie.

En iets waar veel mensen zich ook op verkijken is dat 3D/Games wereldje enkel bestaat uit hard werken. Het is niet alleen het romantische hippe wereldje zoals het bij Game-Kings afgeschildert wordt. Je werkt veel, hard en lang om 'de dope shit' er ook echt goed uit te laten zien.

Maar uiteindelijk is het zo retegaaf om wereldwijd 'jouw game' in de winkels te zien liggen.....

"Die is van mij...."

De enige gouden tip als je de games in wilt is, speel minder spelletjes, en probeer zo veel mogelijk te werken aan de animatie/3D of programmeer-skills. School boeit voor geen meter...

"We put the FUN in dysFUNctional"
pi_12406572
Deze opleiding stond op m'n nominatielijst als studie (CAD ontwerpen is al 3+ jaar een hobby van me)...ik denk dat ik 'm maar schrap. Het lijkt me persoonlijk beter een wat minder specifieke opleiding te doen zoals bijvoorbeeld Informatica. Als ik dan door blijf gaan met m'n hobby wordt het misschien nog wat, wie weet
pi_12406841
quote:
Als ik dan door blijf gaan met m'n hobby wordt het misschien nog wat, wie weet
Alles wat ik thuis met hobbien geleerd heb, is waar ik nu mijn centjes mee verdien. En ookal is het hard werken. Games maken is LEUK!
pi_12434623
Zelfs als je goed bent verdient het nog niet echt veel. Tenzij je echt helemaal zelfstandig zou gaan werken, maar dan ben je weer veel geld kwijt met financiële rompslomp.

En opleiding wordt inderdaad niet echt op gelet, hoewel het eigenlijk niet onbelangrijk is, opleiding/ervaring. Je kunt een spel hebben gemaakt dat er gaaf uitziet vanwege graphics of programmeerwerk, maar dat betekent niet dat het ook een goed spel is (komt helaas teveel voor tegenwoordig). Een goed portfolio is inderdaad het meest belangrijk.

En ja, het is heel gaaf om je werk in de winkel te zien liggen, op televisie te zien of als grote bedrijven zoals Microsoft ernaar gekeken hebben en het willen hebben

Maar er komt ook een heleboel saai werk bij kijken, stompzinnige dingen die veel tijd in beslag nemen maar ook moeten gebeuren, eindeloos debuggen, dezelfde dingen keer op keer doen omdat het nodig is of veranderd moet worden.

De krenten uit de pap, zoals ideeën verzinnen (gameplay, graphics, algorithmes), grafisch design van iets of leuke kleine effectjes programmeren wil iedereen wel doen, maar niet iedereen is er even goed in.

pi_12444164
het klopt dat je diploma zelden telt.. MAAR:

-wil je naar america emigreren dan heb je wel hoog diploma nodig

-voor elk jaar dat je geen opleiding doet vragen ze 3 jaar ervaring, heb je dus geen opleiding gedaan heb je 12 jaar ervaring nodig (naja niet nodig maar als ze moeten kiezen tussen iemand met EN een goede portfolio, EN een opleiding met diploma en jij hebt alleen een goede porftolio dan gaan ze voor die eerste want daravan weten ze dat die zich kan inzetten en hard kan werken want die heeft een opleiding gevolgd, van iemand die 12 jaar ervaring heeft weten ze ook dat die 'commited' is en dat ze daar wat aan hebben

ze hebben namelijk niets aan iemand die wel thuis hele mooie dingen heeft gemaakt maar daar veels te sloom en lui is.

pi_12444204
je kan voor geld btw beter de filmindustrie ingaan dan gameindustrie

gameindustrie kan je wel makkelijker inkomen maar is ook wat amateuristischer

en nog iets: je kan jaren lang een programma leren, en de technieken leren maar het gaat er natuurlijk om hoe goed je bent in vormgeven.

je kan als je wil gaan modellen beter een opleiding gaan doen waar je leert tekenen, beeldhouwen etc.

want een programma helemaal leren is handig, maar het gaat erom wat je ermee kunt doen.

vrijdag 15 augustus 2003 @ 00:19:55 #120
12888 Skull-splitter
pi_12444663
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 00:06 schreef Hertog_Martin het volgende:

gameindustrie kan je wel makkelijker inkomen maar is ook wat amateuristischer

en nog iets: je kan jaren lang een programma leren, en de technieken leren maar het gaat er natuurlijk om hoe goed je bent in vormgeven.

je kan als je wil gaan modellen beter een opleiding gaan doen waar je leert tekenen, beeldhouwen etc.

want een programma helemaal leren is handig, maar het gaat erom wat je ermee kunt doen.

Je lult... een enorm talent kan tenietgedaan worden door gebrek aan techniek en vice versa
  vrijdag 15 augustus 2003 @ 00:47:52 #121
19902 Hymn
CG Artist
pi_12445477
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 00:19 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Je lult... een enorm talent kan tenietgedaan worden door gebrek aan techniek en vice versa

mwah, hij heeft wel gelijk, ook al ken je een programma door en door maar als je een pruts model maakt word je in geen miljoen jaar aangenomen. En ik zou liever iemand aannemen die kan modellen maar niet weet hoe hij iets optimaalt moet renderen dan iemand die geen fatsoenlijke model eruit kan persen
  vrijdag 15 augustus 2003 @ 12:21:38 #122
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_12452731
Volgens mij kun je beter in Engeland de games business ingaan dan in de VS. Enorm veel gamesbedrijven en vacatures in Engeland.

Persoonlijk zou ik dan voor een kleiner bedrijf gaan, anders ben je maar een klein miertje in het geheel met totaal geen inbreng en zit je dan constant hetzelfde kleine onderdeeltje te maken (bijvoorbeeld alleen de textures voor 3D models met verder totaal geen inbreng over wat dan ook).

pi_12462918
Even wat losse reacties
quote:
Zelfs als je goed bent verdient het nog niet echt veel
Ik ga niet zo ver dat ik mijn loonstrook hier post, maar reken maar dat het echt wel goed verdient.
quote:
Maar er komt ook een heleboel saai werk bij kijken, stompzinnige dingen die veel tijd in beslag nemen maar ook moeten gebeuren, eindeloos debuggen, dezelfde dingen keer op keer doen omdat het nodig is of veranderd moet worden.
Als je programmeur wordt zit je inderdaad met debuggen. Maar voor een echte programmeur is dat alles behalve saai, en ligt daar juist de uitdaging.
Ik ben het afgelopen jaar bezig geweest aan Age of Wonders: ShadowMagic, en ik ben daarbij nog geen enkele seconde saai werk tegengekomen. Het is alleen maar hobby-en (voor iedereen), en er goed voor betaald krijgen ook.

Het enige probleem is dat veel mensen game-design willen gaan doen omdat ze verliefd zijn op het game-kings image van games maken.
Maar 'in het echt' moet je wel gewoon elke dag hard werken, en zorgen dat alles wat je maakt er top-notch uitziet, anders sta je op straat en zit er morgen iemand die beter is op jouw plek.

quote:
wil je naar america emigreren dan heb je wel hoog diploma nodig
In de huidige emigratie-regeling staat dat je minimaal 4 jaar een academische opleiding moet hebben, maar als je echt goed bent is zelfs dat niet nodig. Het bedrijf waar je gaat werken moet het dan alleen voor je regelen (dat kun je zelf niet doen) door aan te tonen dat jij een meerwaarde hebt over een Amerikaan, en dat je dus niet iemand's baan inpikt.

Het gezeur over niet kunnen werken in de US is allemaal alleen maar ontstaan na een heel hitsig stukje op cgtalk.com en cganimation.com.
Maar afgezien van veel mensen in paniek brengen (en veel lezers naar de site trekken) heeft dat weinig met de werkelijkheid te maken.

Portfolio, skills (en een paar jaar ervaring is handig, maar niet altijd nodig). Daarnaast moet je een team-player zijn, en veel/hard willen werken. en in dat laatste zit voor veel mensen het probleem.

Als ik zie dat mensen hier na 3 of 4 jaar school komen soliciteren met slechts 2 of 3 lullige animaties, en een stel slecht belichte stills en niet afgemaakte modellen, en er dan bij zeggen dat het AL hun werk is, dan is dat voor ons al een duidelijk teken van luiheid.
Alleen maar druk GI renders maken, en tech. klooien. Leuk als je TD wilt worden, maar als animator of modeler zul je toch echt met meer aan moeten komen. Je moet dan dag en nacht 3D willen doen (of programmeren als daar je voorliefde zit) en werk hebben waarvan toch af en toe je mond open valt.

quote:
De filmindustrie loopt (qua 3D) ontzettend slecht.
Je moet dat doen uit voorliefde voor film, niet voor het geld.
Zelfs grote bedrijven als ILM en Digital Domain en Weta verdienen weinig. De laatste jaren werken grote bedrijven voor minder geld, en een percentage winstdeling van een film (en daardoor ook naamsvermelding op de filmposter), en wordt er meer geld verdient.

Maar zelfs bij ILM lopen mensen weg om de games-industrie in te gaan (zie Habib Zagepour van ILM, die zit nu bij EA in Canada)

Daarnaast heb je bij films en commercials vaak weinig tijd om ergens aan te werken, en lopen projecten meestal kort. Terwijl je bij een game toch vaak minimaal 1 a 2 jaar kunt werken aan een bepaald project.

Ik vind zelf film (FX en animatie) ook het mooiste, maar games kom je makkelijker in, en ook zijn (vooral in nederland) de lonen er hoger in, en de banen makkelijker te vinden.

quote:
Helemaal correct, als je daarnaast wel thuis ook een 3D pakket leert beheersen tot op het niveau dat je intuitief kunt werken zonder tegen problemen met de techniek op te lopen...
quote:
Dat was ook precies wat hij vertelde....met de focus op het feit dat je artistieke kunnen belangrijker is dan technisch onderlegd zijn.
Bij Pixar werken veel mensen die tot die tijd alleen nog met klei of potlood(tekenen dus) hadden geanimeerd.
De software trainen ze je in, als je de concepten van animatie/beweging extreem meester bent. Alleen hebben we het dan speciefiek over bedrijven als Pixar en PDI (Finding Nemo, Ice Age)

In reply op Lamer deluxe.
In een klein bedrijf zul je veelal inderdaad alles mogen doen.
Modellen, textures, skinnen en animeren...en dat is erg lonend en leuk om te doen. Je kan alles op je eigen manier maken, en als het meezit echt op elk onderdeel je eigen stempel drukken.
Maar als jouw passie ligt in animeren, kan het ook fijn zijn om bij een groot bedrijf lekker met kant en klare modellen aan de slag te kunnen, en alleen te hoeven animeren (of modellen, of texturen, of riggen)

Maar het games wereldje is echt leuk...alleen moet je veel kunnen en hard werken...diploma's don't mean shit...

pi_12464169
Hoeveel uur per dag werk je dan in de gameindustrie? voor filmindustrie begreep ik dat 10-15 uur normaal is.

En hoe kan ik het beste zorgen dat ik zowel geschikt ben voor gameindustrie als filmindustrie?

Zou dan namelijk dan eerst hier in Nederland wat met games kunnen doen en dan naar amerika voor films.

Weet niet of er voor low-poly modeling een heel andere techniek gebruikt wordt of dat het gewoon heztelfde is maar dat je er gewoon wat minder detail in kan stoppen en dat je het met wat truukjes het er toch mooi uit kan laten zien.

Voordeel is natuurlijk wel dat pc's steeds sneller worden en de poly-limit omhoog gaat (lijkt mij)

tips?

ow en pixar, als ik met mn mbo opleiding over 3 jaar stage ga doen, is er dan een kans dat ik bij triumph terecht kan?

[Dit bericht is gewijzigd door Hertog_Martin op 15-08-2003 20:07]

vrijdag 15 augustus 2003 @ 20:05:56 #125
12888 Skull-splitter
pi_12464246
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 00:47 schreef Hymn het volgende:

[..]

mwah, hij heeft wel gelijk, ook al ken je een programma door en door maar als je een pruts model maakt word je in geen miljoen jaar aangenomen. En ik zou liever iemand aannemen die kan modellen maar niet weet hoe hij iets optimaalt moet renderen dan iemand die geen fatsoenlijke model eruit kan persen

Lezen, banaan, dat zeg ik dus
pi_12465849
zeg dan ook niet dat 'ik lul'
  vrijdag 15 augustus 2003 @ 21:12:03 #127
12888 Skull-splitter
pi_12465967
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 21:08 schreef Hertog_Martin het volgende:
zeg dan ook niet dat 'ik lul'
Zeg ik dus wel

Jij belichte voornamelijk de artistieke kant, maar als jij in je hoofd de meest mooie dingen tevoorschijn tovert, en je kunt het niet omzetten naar werkelijkheid, dan heb je toch echt een probleem in de game-industrie (of je bedenkt alleen spelconcepten, waar de HKU zich MEER op lijkt te specialiseren: het uitdenken van nieuwe speltechnieken en interfaces)

zaterdag 16 augustus 2003 @ 02:14:38 #128
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_12472581
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 19:04 schreef pixar het volgende:
Ik ga niet zo ver dat ik mijn loonstrook hier post, maar reken maar dat het echt wel goed verdient.
Dan doe ik toch wat fout Ik verdien niet weinig maar ook niet echt veel, modaal zeg maar.

Maar ik werk lekker thuis en maak spellen compleet in m'n eentje waarbij ik maximale inbreng heb, dus dat maakt het wel weer goed.

Bij Davilex verdienden mensen niet meer dan ik nu verdien en ik weet geen gamesbedrijf in Nederland waar ze meer verdienen. In de EDGE zie ik wel hogere bedragen staan, maar ook niet altijd.

zaterdag 16 augustus 2003 @ 02:19:37 #129
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_12472648
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 21:12 schreef Skull-splitter het volgende:
Zeg ik dus wel

Jij belichte voornamelijk de artistieke kant, maar als jij in je hoofd de meest mooie dingen tevoorschijn tovert, en je kunt het niet omzetten naar werkelijkheid, dan heb je toch echt een probleem in de game-industrie (of je bedenkt alleen spelconcepten, waar de HKU zich MEER op lijkt te specialiseren: het uitdenken van nieuwe speltechnieken en interfaces)

Goeie game designers lijken zeldzaam te zijn hier, meestal wordt er vanalles bedacht wat of niet kan of in de praktijk helemaal niet leuk is om te spelen. De HKU kennende zal hun opleiding wel weer totaal niet op de praktijk aansluiten (kunst i.p.v. commercieel, leuk in theorie, maar in werkelijkheid werkt het niet).
pi_12489296
quote:
Dan doe ik toch wat fout Ik verdien niet weinig maar ook niet echt veel, modaal zeg maar.
Maar ik werk lekker thuis en maak spellen compleet in m'n eentje waarbij ik maximale inbreng heb, dus dat maakt het wel weer goed.
Het feit dat je in je eentje aan een spel werk betekend dat je daarmee waarschijnlijk nooit een grote internationale bekende titel mee uit zult brengen (correct me if I'm wrong)
Werk je bij een bedrijf dat een of meerdere goede internationale titels op de markt heeft, en een goed contract met een publisher voor het volgende spel, dan zullen ze ook meer doekoe's aan hun werknemers kunnen besteden.

Bij Triumph werken we ook met een klein team (7 man, waarnaast nog een stuk of 4 a 5 freelance werknemers) en iedereen heeft ook maximale inbreng. Als het maar stylistisch binnen het spel past (als je het over de graphics hebt)

Maar het is met games denk ik net als in de IT, lonen varieren nu eenmaal per bedrijf. Of ik heb geboft...(of ik ben met weinig gelukkig..en mijn definitie van erg verdienen is verkeerd)

Maar los van alles verdien je in de UK en USA zeklers meer dan in dit kikkerlandje...

Wat voor game werk je trouwens aan?

quote:
De HKU kennende zal hun opleiding wel weer totaal niet op de praktijk aansluiten
De 1 of 2 uitzonderingen daargelaten, moet ik hier heftig JA op antwoorden. Veel volk wat alleen maar ingewikkeld praat, en doet alsof ze alles al weten. Maar veelal erg veel theoretisch gelul en weinig praktijkgericht denken..
Als je naast een opleiding niet ZELF de intresse hebt, zal niemand het je aanrijken....je moet alles zelf leren en doen..
  zondag 17 augustus 2003 @ 00:01:56 #131
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_12489969
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 23:26 schreef pixar het volgende:
Het feit dat je in je eentje aan een spel werk betekend dat je daarmee waarschijnlijk nooit een grote internationale bekende titel mee uit zult brengen (correct me if I'm wrong)
You're wrong

Mijn eerste spel werd opgemerkt door Microsoft en de demo ervan is door hen bij alle nieuwe PocketPC's meegeleverd (in de VS). Misschien niet een megahit, maar toch behoorlijk wijd verspreid en de populariteit blijkt behoorlijk te zijn, aan de feedback te merken.

Helaas is het bedrijfje waar ik voor werk traag met het uitbrengen van de volledige versie en was de website onduidelijk hierin. Heel jammer, helaas kon ik daar niks tegen doen.

Maar het bedrijfje waar ik voor werk is niet zo lang geleden begonnen, dus het moet allemaal nog goed op gang komen. Dan heb ik ook wat aan de winstdeling

quote:
Werk je bij een bedrijf dat een of meerdere goede internationale titels op de markt heeft, en een goed contract met een publisher voor het volgende spel, dan zullen ze ook meer doekoe's aan hun werknemers kunnen besteden.
Tuurlijk. Maar vaak dan ben je ook een kleiner tandwieltje in het geheel, dus heb je ook veel minder inbreng en minder afwisseling in je werk.

Hoewel Davilex op een gegeven moment best wel aardig succes had, ook in Duitsland en Engeland, maar dat was niet in het salaris terug te merken (wel een redelijke winstdeling aan het eind van het jaar, is ook maar 1 keer voorgekomen )

quote:
Bij Triumph werken we ook met een klein team (7 man, waarnaast nog een stuk of 4 a 5 freelance werknemers) en iedereen heeft ook maximale inbreng. Als het maar stylistisch binnen het spel past (als je het over de graphics hebt)
Houden zo, klinkt als een goed systeem. Zolang grafici direct met de programmeurs samen werken loopt het lekker snel en is er ruimte om leuke details toe te voegen. Groei uit je krachten en voeg allemaal managers en leaders toe en het is afgelopen met de snelheid en creativiteit. Kleine bedrijfjes zijn veel interessanter om voor te werken.

Bij Davilex hadden de uitvoerende mensen op een gegeven moment bijna niks meer in te brengen, terwijl dat nu juist degenen waren met ervaring en verstand van zaken, dat was aan de eindresultaten wel te merken.

quote:
Maar het is met games denk ik net als in de IT, lonen varieren nu eenmaal per bedrijf. Of ik heb geboft...(of ik ben met weinig gelukkig..en mijn definitie van erg verdienen is verkeerd)
Zeker, als ik soms die post-mortums lees dan zijn sommige van die gamesbedrijven bijna over de kop gegaan vlak voordat ze hun spel uitbrachten, wat dan gelukkig succesvol genoeg bleek.
Maar zelfs de goed lopende bedrijven zijn soms zo ineens weg, blijft een sector met grote risicos.
quote:
Maar los van alles verdien je in de UK en USA zeklers meer dan in dit kikkerlandje...
Ja, dat zeker. Maar ik zou er niet willen wonen, zeker niet in Amerika.
quote:
Wat voor game werk je trouwens aan?
Op dit moment een old-style shooter a-la Galaga, maar dan veel uitgebreider en natuurlijk met veel betere graphics/effecten en geluid.

Persoonlijk zou ik liever iets originelers maken, maar om zo'n spel werd via Microsoft gevraagd.

De spellen die ik maak zijn in eerste instantie voor PocketPC, maar ze zijn gemaakt met TAO's Intent OS, die werken samen met Amiga. Intent werkt met platform onafhankelijke binaries (het OS zelf bestaat ook uit zulke binaries), waardoor mijn spellen ook werken op Windows en Linux en een heleboel andere systemen waar Intent ook op werkt, zoals de PS2, maar die worden (nog?) niet actief ondersteund.

De bedoeling is om ze ook voor smartphones te maken, waarbij de graphics natuurlijk meestal kleiner moeten zijn.

quote:
De 1 of 2 uitzonderingen daargelaten, moet ik hier heftig JA op antwoorden. Veel volk wat alleen maar ingewikkeld praat, en doet alsof ze alles al weten. Maar veelal erg veel theoretisch gelul en weinig praktijkgericht denken..
Als je naast een opleiding niet ZELF de intresse hebt, zal niemand het je aanrijken....je moet alles zelf leren en doen..
Je moet het talent ervoor hebben. Veelal zitten er mensen in game of graphics design posities die er geen talent voor hebben. Het talent zit vaak bij de programmeurs en de grafici, daarbij zijn de grafici meestal was creatiever ingesteld en de programmeurs vaak wat exacter, beter georganiseerd, logisch natuurlijk.

(Vraag me nu af hoeveel grafici er wel niet AD(H)D moeten hebben, ik ben er net achter gekomen dat ik dat waarschijnlijk zelf heb, creativiteit hangt er vaak mee samen).

Voor de rest is het ervaring, experimenteren, brainstormen en goed opletten wat je bij andere spellen goed en niet goed vind.

Inderdaad wordt er vaak eindeloos theoretisch over gepraat waarmee je geen steek verder komt en wat dus ook vaak niet op de praktijk aansluit. In plaats van eindeloos praten kun je dan beter gewoon met een ontwerp beginnen.

pi_12491643
Wat is nu ongeveer gemiddeld het polygonmaximum met modellen voor spellen? 2500? 3000?
pi_12520357
quote:
Vraag me nu af hoeveel grafici er wel niet AD(H)D moeten hebben
Als ik kijk naar alle goede gedreven mensen (qua 3D animatie) die ik ken moet ik daar heftig Ja op antwoorden.

Ben zelf ook een vette ADHD-er

Maar zonder die gedrevenheid ga je het ook niet trekken om de hele dag op school cq. werk te zitten en daarna nog thuis tot 3:00 's nachts aan de slag te gaan aan 3D zodat je per week wel een uur of 20 thuis zit te 'leren', en er dan meestal nog enkele sporten naast te doen, en tussentijds de bios ook 3x in de week te bezoeken en je daarnaast nog bij te lezen in verschillende 3D en film-bladen en je vriendenkring een beetje bij te houden.

Als iemand niet die gedrevenheid heeft om thuis een uur of 10 a 20 in de week met 3D bezig te zijn, kun je nog zoveel vragen stellen over techniek en wat dan ook, maar je leert het anders nooit. Ongeacht wat je op school uitspookt.
En in veel mensen van de 'nieuwe lichting' 3D zie je heel die gedrevenheid niet. Iedereen wil alleen maar kant en klare tutorials hebben, en alle informatie aangereikt krijgen, en hun totale portfolio bestaat meestal alleen uit schoolwerk, en dan 3 of 4 modelletjes en test animaties die ze in 3 of 4 jaar tijd daarnaast hebben uitgevoerd (en dan meestal niet eens af ook)

Als je die ADHD instelling niet hebt ten opzichte van 3D (dus alles willen doen en leren, en zo veel en zo vaak en snel mogelijk doen en leren) kom je er gewoon niet. Dan eindig je gewoon bij een of andere visualisatie-boer als pro-architectuur-renderaar....ook leuk...maar je mist dan toch de helft van alle fun...

maandag 18 augustus 2003 @ 14:57:30 #134
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_12523974
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 12:24 schreef pixar het volgende:
Als ik kijk naar alle goede gedreven mensen (qua 3D animatie) die ik ken moet ik daar heftig Ja op antwoorden.

Ben zelf ook een vette ADHD-er

Haha, ik vind het wel grappig allemaal. Sinds ik weet wat het is herken ik het bij veel ex-collega's van me en ook vrienden. Dan vooral diegenen die vol met ideëen zitten altijd en vrij tot zeer druk zijn.
quote:
Maar zonder die gedrevenheid ga je het ook niet trekken om de hele dag op school cq. werk te zitten en daarna nog thuis tot 3:00 's nachts aan de slag te gaan aan 3D zodat je per week wel een uur of 20 thuis zit te 'leren', en er dan meestal nog enkele sporten naast te doen, en tussentijds de bios ook 3x in de week te bezoeken en je daarnaast nog bij te lezen in verschillende 3D en film-bladen en je vriendenkring een beetje bij te houden.
Ja, precies. Die hyperfocus. Wat ik dan wel lastig vind is dat het grote moeite kost om te concentreren zodra het saai begint te worden. Op het moment dat je er niet echt meer iets van leert of de uitdaging is weg, dus het is moeilijk om dingen af te maken, dat kost veel moeite.

Ook heb ik niet de tomeloze energie, de 'H' in ADHD, ik ben juist vaak moe, maar ik kan ook weer niet stilzitten, ik moet iets interessants doen of iets nieuws leren. Daardoor kan ik ook en het ontwerp, en de graphics en het programmeren en de audio doen en heb ik nog veel interesses ernaast.

quote:
Als iemand niet die gedrevenheid heeft om thuis een uur of 10 a 20 in de week met 3D bezig te zijn, kun je nog zoveel vragen stellen over techniek en wat dan ook, maar je leert het anders nooit. Ongeacht wat je op school uitspookt.
Precies. Je moet autodidactisch zijn ingesteld, iets wat de meeste ADHDers wel zullen hebben denk ik. Ik lette dan ook weinig op tijdens school omdat ik altijd met iets veel interessanters bezig was, programmeer dingen uitwerken of ontwerpen tekenen.
quote:
En in veel mensen van de 'nieuwe lichting' 3D zie je heel die gedrevenheid niet. Iedereen wil alleen maar kant en klare tutorials hebben, en alle informatie aangereikt krijgen, en hun totale portfolio bestaat meestal alleen uit schoolwerk, en dan 3 of 4 modelletjes en test animaties die ze in 3 of 4 jaar tijd daarnaast hebben uitgevoerd (en dan meestal niet eens af ook)
Ja nee, dat is niks. Ik haat tutorials, daar heb ik echt geen geduld voor. Ik ga wel wat experimenteren met de handleiding ernaast voor als ik er niet meer uit kom. En die handleiding blader ik dan nog wel door op het toilet

En schoolwerk is juist niet interessant, je leert veel meer met je eigen projectjes. Naast een simpel ding wat ik voor school moest doen (een GUI in C) had ik allang een veel uitgebreider programma in ASM gemaakt

quote:
Als je die ADHD instelling niet hebt ten opzichte van 3D (dus alles willen doen en leren, en zo veel en zo vaak en snel mogelijk doen en leren) kom je er gewoon niet. Dan eindig je gewoon bij een of andere visualisatie-boer als pro-architectuur-renderaar....ook leuk...maar je mist dan toch de helft van alle fun...
Zeker. En de ADHD helpt ontzettend bij de creativiteit die je nodig hebt. En visualisatie etc. zou ik gek van worden, geen uitdaging, bijna niks nieuws meer leren. Dan zou ik ondertussen mijn eigen projectjes aan het doen zijn. Bij Davilex had ik dat ook altijd, thuis was ik met mijn eigen projecten bezig.
pi_12542452
quote:
Op maandag 18 augustus 2003 14:57 schreef Lamer_Deluxe het volgende:

[..]

Haha, ik vind het wel grappig allemaal. Sinds ik weet wat het is herken ik het bij veel ex-collega's van me en ook vrienden. Dan vooral diegenen die vol met ideëen zitten altijd en vrij tot zeer druk zijn.
[..]

Ja, precies. Die hyperfocus. Wat ik dan wel lastig vind is dat het grote moeite kost om te concentreren zodra het saai begint te worden. Op het moment dat je er niet echt meer iets van leert of de uitdaging is weg, dus het is moeilijk om dingen af te maken, dat kost veel moeite.

Ook heb ik niet de tomeloze energie, de 'H' in ADHD, ik ben juist vaak moe, maar ik kan ook weer niet stilzitten, ik moet iets interessants doen of iets nieuws leren. Daardoor kan ik ook en het ontwerp, en de graphics en het programmeren en de audio doen en heb ik nog veel interesses ernaast.
[..]

Precies. Je moet autodidactisch zijn ingesteld, iets wat de meeste ADHDers wel zullen hebben denk ik. Ik lette dan ook weinig op tijdens school omdat ik altijd met iets veel interessanters bezig was, programmeer dingen uitwerken of ontwerpen tekenen.
[..]

Ja nee, dat is niks. Ik haat tutorials, daar heb ik echt geen geduld voor. Ik ga wel wat experimenteren met de handleiding ernaast voor als ik er niet meer uit kom. En die handleiding blader ik dan nog wel door op het toilet

En schoolwerk is juist niet interessant, je leert veel meer met je eigen projectjes. Naast een simpel ding wat ik voor school moest doen (een GUI in C) had ik allang een veel uitgebreider programma in ASM gemaakt
[..]

Zeker. En de ADHD helpt ontzettend bij de creativiteit die je nodig hebt. En visualisatie etc. zou ik gek van worden, geen uitdaging, bijna niks nieuws meer leren. Dan zou ik ondertussen mijn eigen projectjes aan het doen zijn. Bij Davilex had ik dat ook altijd, thuis was ik met mijn eigen projecten bezig.

adhd en hyperfocus heeft
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 14:32:28 #136
12888 Skull-splitter
pi_12550438
* Skull-splitter ADHD minus H heeft en ook behoorlijk multi-creatief ingestelt is...

Ben alleen bang dat de opleiding niet genoeg doelgericht is, en dat een aantal dingen wel overgeslagen worden...

En idd leer je meer thuis dan op school, als het goed is tenminste... School hoort je te prikkelen en aan te zetten tot het leren van iets, en met 3d animatie geldt dat ook zo... een boekje kan geen kwaad, maar na de basis moet je toch echt zelf beginnen. Alleen techniek maakt immers nog geen kunst...

pi_12588349
Nou, ik ben net toegelaten

Voor mij is een opleiding puur iets wat me op weg helpt. Het stimuleert mij dingen te verkennen en aan de slag te gaan. Zonder opleiding zou ik nu thuis met één of ander k*t baantje moeten gaan zitten en in m'n vrije tijd alles uitzoeken, ondertussen met het idee dat m'n leven nergens naartoe gaat enzo (zo ervaar ik dat tenminste).

Een opleiding is één brok inspiratie en motivatie voor mij. Bovendien kun je gebruik maken van eventuele contacten van de opleiding voor stages enzo. Ik ben er van overtuigd dat het me op weg helpt en niet zozeer dankzij een papiertje

- Azulthar

pi_12653475
Ik ben toegelaten voor DMD aan de HKU .
  woensdag 7 januari 2004 @ 19:54:34 #139
71435 King_of_cubes
Infantiele klootzak
pi_16047030
* King_of_cubes ziet dat wel zitten
maar er is nauwelijks werk voor game designers in nederland hoe gaan jullie dat doen?
[edit]
waarom beginnen de afgestuderden niet gewoon zelf een bedrijfje?

[Dit bericht is gewijzigd door King_of_cubes op 07-01-2004 20:09]

maandag 8 maart 2004 @ 19:52:21 #140
86031 Umbabarauma
Rubber Ducky
pi_17581517
Misschien iets voor mij, Ik ga zeker naar die open dag toe. .
'In America sex is an obsession, in other parts of the world it is a fact.'
- Marlene Dietrich
  maandag 8 maart 2004 @ 20:34:07 #141
12888 Skull-splitter
pi_17582680
Ik ben afgewezen op de HKU Animatronics met een beoordelings formulier waar ik mezelf TOTAAL niet in terug herkende...
pi_17583024
Ik moet donderdag op gesprek bij zowel Game Design en Animatronics

@Skullsplitter, jammer dat je bent afgewezen, maar waarom precies? , heb je nog last minute tips voor me?
Sold my Soul to Sony
  maandag 8 maart 2004 @ 21:17:17 #143
12888 Skull-splitter
pi_17584116
Ik was volgens hun niet divers genoeg, had weinig interesse in verschillende kunstvormen en waagde het te zeggen dat ik de Design Academy maar een over het paard getilde kunstacademie vond...

Daarnaast heb je als ik het later goed begrepen hebt meer kans in de 2e en 3e ronde omdat ze toch een x-aantal leerlingen moeten aannemen om de opleiding te behouden... Zwaktebod om potentie niet te willen herkennen IMHO....

Edit:

Daarnaast heb ik nu een behoorlijk Fuh Q houding ten opzichte van de HKU door de scheve benadering plus dat ik van mening ben dat ik het WEL kan... Dus ik ga hobbymatig gewoon door en zoek iets anders, desnoods een vaste baan en dan in het weekend bij knutselen...
pi_17584663
Damn balen voor je man....

In mijn ronde zitten maar twee mensen, wel weinig tegen de veertig van game design... hoeveel mensen worden er in totaal aangenomen dan/?
Sold my Soul to Sony
  maandag 8 maart 2004 @ 22:17:09 #145
12888 Skull-splitter
pi_17585994
Ze hebben plaats voor 15, waarvan minstens 7 gevuld moesten zijn geloof ik... Ik vind het ook jammer, maar dan maar op eigen kracht dingen tevoorschijn toveren...
pi_17612528
ben ook bezig met de vooropleiding voor spelletjes maker
en ik ga er ook voor inzetten ook
Mijn Usericon bevat seksueel getinte, gewelddadige en schokkende inhoud!
pi_17615067
lopen er op de HKU Lekkere meiden?
.mwep
pi_17616437
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 05:47 schreef got.rice het volgende:
Alleen niet bij gamedesign geloof ik
Sold my Soul to Sony
  woensdag 10 maart 2004 @ 13:18:14 #149
12888 Skull-splitter
pi_17620790
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 05:47 schreef got.rice het volgende:
ELKE kunstopleiding heeft lekkere meiden
pi_17636646
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 14:32 schreef Skull-splitter het volgende:
<font color="#df040f">* Skull-splitter ADHD minus H heeft en ook behoorlijk multi-creatief ingestelt is...</font><p>Ben alleen bang dat de opleiding niet genoeg doelgericht is, en dat een aantal dingen wel overgeslagen worden...<p><br>En idd leer je meer thuis dan op school, als het goed is tenminste... School hoort je te prikkelen en aan te zetten tot het leren van iets, en met 3d animatie geldt dat ook zo... een boekje kan geen kwaad, maar na de basis moet je toch echt zelf beginnen. Alleen techniek maakt immers nog geen kunst...
bij mij was het andersom

was in zomervakantie van begin juli tot eind augustus druk bezig met 3d design. In die korte tijd veel progressie geboekt enzo..

wou dus een multimedia opleiding gaan doen.
die begon dus eind augustus

sindsdien niets meer eraan gedaan
ben er ook alweer een tijdje mee gestopt met die opleiding.

school sucks
  donderdag 11 maart 2004 @ 01:18:28 #151
12888 Skull-splitter
pi_17637150
Ook gestopt met school, zit al anderhalf jaar thuis, thuiszitten zuigt harder...

Ben nu aant kijken naar journalistiek, maar aan de andere kant heb ik daar helemaal geen zin in, bah, fuckleven heb je ook als er geen hongersnood of oorlog is...
pi_17638648
ik ook 1.5 jaar
pi_17753948
*zojuist de brief ontvangen heeft, dat hij is aangenomen is bij animatronix

Nu game design nog

@skullsplitter, hoe zag jou "raport" er dan uit?? die van mij was ook behoorlijk middelmatig....
Sold my Soul to Sony
pi_17827058
Ook aangenomen bij gamedesign

Damn nu moet ik dus kiezen tussen animatronics en gdd
Sold my Soul to Sony
  vrijdag 19 maart 2004 @ 16:24:07 #155
12888 Skull-splitter
pi_17827356
Fuck aarsch!

Ik zal straks mijn beoordeling wel even posten, zit nu op mijn bijbaantje...
pi_17841815
Ik zie dat je alleen bij een havo vooropleiding daar kan studeren
maar ik heb ook gehoord dat je met MBO ook Games Design kan studeren?
.mwep
pi_17844877
Als het goed is kan je met een mbo (4?) diploma ook worden aangenomen. En bij het grafisch lyceum in Rotterdam hebben ze ook een gamedesign achtige richting geloof ik.
Sold my Soul to Sony
pi_17901000
en nog steeds ben ik van mening dat deze opleiding suckt..
  maandag 22 maart 2004 @ 23:35:26 #159
12888 Skull-splitter
pi_17901930
Suckt niet, maar ik vind wel dat ze bij de HKU in veel opzichten gewoon niet helemaal consequent zijn...
pi_17923336
nou wat voor dingen leer je er nu concreet op het gebied van programmeren, 2D/3D design, animaties, AI, scripting, audio, gameconcepts.. etc
  dinsdag 23 maart 2004 @ 22:40:05 #161
12888 Skull-splitter
pi_17925761
Je leert er wel op een andere manier naar dingen te kijken, 3d vormgeving en animatie zit er ook wel bij, maar tis te los vind ik, plus dat het een beetje heen en weer zwabberd tussen de verschillende richtingen, en dat was ook mijn grootste "probleem" met Animatronics...
pi_17927104
//oftopic

Skullsplitter als je bij pixar kijkt bij de vraag wat voor opleiding zou aansluiten bij het bedrijf, geven ze een antwoord wat eigenlijk animatronics omschrijft (modeling, 3dmodeling, character design, allerlei verschillende disciplines) In die context zijn die verschillende richtingen misschien juist het grote voordeel van de studie. Pixar is slechts een voorbeeld natuurlijk, kan elk bedrijf zijn, maar op hun site stond die vraag...
Sold my Soul to Sony
  donderdag 25 maart 2004 @ 21:08:54 #163
12888 Skull-splitter
pi_17968682
Pixar is alleen geen animatronics, en op character design na vind ik geen van die "eisen" bij Animatronics passen... Robotica, mechanica, beeldhouwen + character design zijn van een veel groter belang bij Animatronics IMO, daar animatronics verre van virtueel zijn.

Daarnaast wordt er haast geen aandacht besteed aan special make-up, terwijl die markt veel groter is dan animatronics zelf. Ik bedoel: in Baantjer zal je sneller een verminkte kop moeten kunnen maken dan dat je een fully-functional entity bouwt. Een simpel voorbeeld, maar animatronica komen alleen van pas als alle andere oplossingen gevaar of beperking in controle zouden opleveren. Denk hierbij aan dieren en monsters. CGI is wel een grote tegenhanger, maar voorlopig hebben ze echt nog wel een paar decennia animatronica en special make-up nodig...

Tot zover mijn bedenkingen over deze hoek van cultuur
pi_17970620
Wat deze gast doet versta ik zo'n beetje (onder andere) onder animatronics http://www.gnomon3d.com/instructors/brown.html

Ik heb het een beetje krom verwoord, maar ik bedoelde met modeling beeldhouwen, er stond juist dat een opleiding die de vele verschillende kanten van animatie belicht geschikt was. Ok als je voor de special makeup wilt doen kom je idd misschien minder aan je trekken, maar toch is dat ook een soort van beeldhouwen eigenlijk. Niet dat ik je probeer over te halen ofzo, ik probeer er gewoon nog steeds achter te komen of ik gdd of ani wil doen Welke leraren zaten er btw bij jou gesprek SS?
Sold my Soul to Sony
pi_18614089
Wat ik raar vind is dat op dit topic ik nog niemand heb gehoord over een andere game opleiding: Design for Virtual Theatre and Games. Het is niet zo puur als GDD maar meer in combinatie met theater. Ik ben net aangenomen op deze opleiding en zal dat dus volgend schooljaar gaan doen.

Heeft iemand ervaringen met deze opleiding?
Niks mis mee!
pi_18615731
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 13:18 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

ELKE kunstopleiding heeft lekkere meiden
ja ok, maar nemen veel meiden GDD als opleiding dan?
.mwep
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')