abonnement Unibet Coolblue
pi_176205246
Hallo,

Ik heb een aantal jaar inactief leven gehad. Laatst probeerde ik een stukje hardlopen en dat viel me zwaar tegen. Na 500 meter was ik al moe :')

En dit komt niet omdat ik overgewicht heb, want ik weeg 70 kg en ben 183 cm.

Ik wist dat mijn conditie slecht was maar niet zo slecht.

Nu ben ik gemotiveerd om dat te verbeteren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Mijn doel is om in de zomer 10 km te kunnen lopen in ongeveer een uur. Is dat haalbaar?

[ Bericht 4% gewijzigd door FoolWithMokey op 31-12-2017 22:23:50 ]
Sisco Certified
  zondag 31 december 2017 @ 22:19:08 #2
468509 _--_
In varietate concordia
pi_176205265
Leuk voornemen. ^O^
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  Moderator zondag 31 december 2017 @ 22:46:51 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_176205744
Zeker haarbaar, zo ben ik ook ooit begonnen :) meld je hier even, is gezellig: LIF / [Hardlopen] #1181 Smombies lopen naar 2018
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_176216833
Lijkt mij ook wel haalbaar, gewoon rustig beginnen?

Na 500 meter moe is normaal, pas na een minuut of 10 kom je als het goed is beter in je ritme. Je hartslag gaat namelijk aan het begin van het lopen erg omhoog en dat is oncomfortabel: pas na een minuut of 10 begint je hart krachtiger te slaan en zakt daardoor in frequentie weer iets terug en dan voelt het wat beter en sterker aan. Je moet dus eerst even (rustig aan) door die oncomfortabele beginfase heen. Dat hou je ook als je wat betere conditie hebt, maar dan ben je ook dat gevoel gewoon wat meer gewend en loop je er wat ontspannender rustig door heen. Just my two cents...
pi_176217073
Hardlopers zijn doodlopers.
pi_176217085
Zoek een opbouw-hardloopschema dat je aanspreekt. Op papier, of een app met muziekjes en aanmoedigende woorden.
Op papier: http://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner

App: Evy bijvoorbeeld.
Podcast: Wat ik zou doen als ik nu zou beginnen: met klassieke muziek.

Ik heb ooit leren hardlopen met Evy, toen nog als radioprogramma dacht ik.
Van nul conditie naar 10 kilometer in een uur in een half jaar is te doen, maar dan moet je wel braaf een schema volgen (NIET sneller gaan dan het schema!) en dus braaf elke week 3 keer tijd maken.

Succes!
PS: Men miert enorm over schoenen, ikzelf heb daar niks mee. Doe wat goed voelt. Stop als er iets zeer gaat doen, neem genoeg rust.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_176220284
quote:
14s.gif Op maandag 1 januari 2018 16:32 schreef sigme het volgende:
Zoek een opbouw-hardloopschema dat je aanspreekt. Op papier, of een app met muziekjes en aanmoedigende woorden.
Op papier: http://www.run2day.nl/hardloopschema-beginner

App: Evy bijvoorbeeld.
Podcast: Wat ik zou doen als ik nu zou beginnen: met klassieke muziek.

Ik heb ooit leren hardlopen met Evy, toen nog als radioprogramma dacht ik.
Van nul conditie naar 10 kilometer in een uur in een half jaar is te doen, maar dan moet je wel braaf een schema volgen (NIET sneller gaan dan het schema!) en dus braaf elke week 3 keer tijd maken.

Succes!
PS: Men miert enorm over schoenen, ikzelf heb daar niks mee. Doe wat goed voelt. Stop als er iets zeer gaat doen, neem genoeg rust.
Schoenen zijn samen met een rustige opbouw en goede hardlooptechniek het allerbelangrijkste van het hardlopen. Zonder goede schoenen krijg je geheid blessures.

Dus, naar een hardloopwinkel waar ze je hardlooppatroon door middel van videobeelden analyseren. Dan zoeken ze op basis daarvan een schoen uit die bij je voeten past. Over het algemeen hebben ze daar ook gratis schema's waar je mee aan de slag kunt qua training.
  Moderator maandag 1 januari 2018 @ 19:17:26 #8
155227 crew  Guppy
dus
pi_176220320
quote:
2s.gif Op maandag 1 januari 2018 19:15 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Schoenen zijn samen met een rustige opbouw en goede hardlooptechniek het allerbelangrijkste van het hardlopen. Zonder goede schoenen krijg je geheid blessures.

Dus, naar een hardloopwinkel waar ze je hardlooppatroon door middel van videobeelden analyseren. Dan zoeken ze op basis daarvan een schoen uit die bij je voeten past. Over het algemeen hebben ze daar ook gratis schema's waar je mee aan de slag kunt qua training.
Het helpt, ja. Maar het is geen vast gegeven. Er zijn ook mensen die op blote voeten hardlopen.

De meeste blessures komen voort uit (veel) te hard trainen, zeker in het begin. De schoenen zijn daar lang niet altijd schuld aan.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_176224648
Goed voornemen, succes! Zelf heb ik goefe ervaring om te beginnen met touwtje springen om conditie op te bouwen (naast hardlopen)
pi_176225737
Die conditie zal snel verbeteren, binnen een paar weken zal je grote progressie boeken maar let erop dat je lichaam er ook aan moet wennen, zoals je botten, rug, knieën etc. En dat duurt beduidend langer. Ga dus niet te veel en te hard trainen want dan kun je ernstige blessures oplopen. Luister naar je lichaam en neem genoeg rust.
  maandag 1 januari 2018 @ 23:19:21 #11
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_176228135
Ik heb het Evy schema gevolgd tot 5km. Ik kon wel 1 km hardlopen maar geen 5 km achter elkaar. Ben de lessen gaan volgen ( 3 lessen per week ) en het is me gelukt. Maargoed afgelopen 2 maanden niet meer hardgelopen dus zal weer een deel van het schema opnieuw moeten gaan doen aangezien mijn conditie minder geworden is.
pi_176228182
Dat Belgische sletje helpt je wel!
Even a broken clock is right twice a day.
pi_176234044
Google couch to 5k.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')