abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176143951
Is het verstandig om met +3 graden over een plat dak met kiezelstenen te lopen?

Is de kans op beschadigen hoger dan met bijvoorbeeld een buitentemperatuur van 15 graden, of maakt dat niets uit?
pi_176144103
Ja dat maakt uit, het dakleer scheurt eerder bij kou omdat het dan minder flexibel is.
Echter zou ik me hier niet al te druk om maken.
Als jij er graag overheen loopt met dit weer gewoon doen, je leeft tenslotte maar één keer.
pindazakje
pi_176144285
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 12:42 schreef Hyaenidae het volgende:
Ja dat maakt uit, het dakleer scheurt eerder bij kou omdat het dan minder flexibel is.
Echter zou ik me hier niet al te druk om maken.
Als jij er graag overheen loopt met dit weer gewoon doen, je leeft tenslotte maar één keer.
Dat dacht ik dus ook, bij lage en hoge temperaturen niet over het dak lopen. Of er moet noodzaak zijn, maar niet voor klussen die uitgesteld kunnen worden.
pi_176144333
Maar ik had eigenlijk gehoopt op een reactie van een dakdekker, die kan zeggen hoe ze in de branche hiermee omgaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mr.Ping op 30-12-2017 12:57:38 ]
  Moderator zaterdag 30 december 2017 @ 13:03:00 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_176144671
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 december 2017 12:50 schreef Mr.Ping het volgende:
Maar ik had eigenlijk gehoopt op een reactie van een dakdekker, die kan zeggen hoe ze in de branche hiermee omgaan.
Binnen 20 minuten een reactie daarover krijgen is wel een heel hoge verwachting ;)
Heb er zelf geen ervaring mee, maar als er even op Google dan kom ik tot de conclusie dat je op daken waarop ballast ligt in de vorm van kiezels beter nooit kunt gaan lopen. Dan zou het met deze temperaturen beter kunnen dan wanneer het warmer is.

quote:
Op een plat dak lopen
Op een bitumen dak zonder grind en op zinken daken kun je – heel voorzichtig – lopen om bijvoorbeeld de bladeren te verwijderen en de afvoeren schoon te maken. Op bitumen daken met grind en plastic daken mag je nooit lopen. Op een bitumen dak met grind trap je namelijk heel snel het grind door de dakbedekking heen en dat zorgt voor lekkages. Als het buiten warm is, is het bitumen zo zacht dat de kans op lekkages nog groter is. De grijze plastic dakbedekking kan simpelweg niet het gewicht van de mens dragen. Dit materiaal krimpt en zet meer uit dan andere soorten dakbedekkingsmateriaal. Hierdoor is het gevoeliger voor lekkages dan andere materialen.

Schoonmaken van een dak
Als je het platte dak schoon gaat maken van bladeren, blikjes, ballen of ander vuil, blijf dan ten minste een halve meter van de rand weg en ga niet op de dakrand zelf staan. De dakrand beschadig je namelijk makkelijk en daardoor loopt neemt het risico op lekkages toe. Let er ook op dat je de bladvanger (een plastic bakje bij de afvoer) niet kapot maakt. Door de jaren heen wordt het plastic poreus en gaat het bij de minste aanraking al kapot. Maak het dak alleen schoon als al het water van het dak af is en het niet te warm is. Dan is de kans op lekkage het kleinst. Als de afvoeren verstopt zijn met bladafval of andere rommel is het raadzaam deze eerst schoon te maken, dan het dak te laten leeg lopen en pas daarna het andere werk uit te voeren. Verstopte dakafvoeren zijn vaak een bron van lekkages.
Bron : https://dekabath.nl/daken-dakbedekking-en-goten/
pi_176144919
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Binnen 20 minuten een reactie daarover krijgen is wel een heel hoge verwachting ;)
Heb er zelf geen ervaring mee, maar als er even op Google dan kom ik tot de conclusie dat je op daken waarop ballast ligt in de vorm van kiezels beter nooit kunt gaan lopen. Dan zou het met deze temperaturen beter kunnen dan wanneer het warmer is.

[..]

Bron : https://dekabath.nl/daken-dakbedekking-en-goten/
Dank u!

Het gaat om een bedrijf wat met 3 graden op het platte dak is geweest om onderhoud aan de hemelwaterafvoer te doen (relinen). Ze hadden het natuurlijk al weken ingepland om dat te doen, maar ik vraag me af of ze het niet beter hadden kunnen uitstellen.

Het gevolg is nu een lek in het dak en twee woningen met waterschade.
  zaterdag 30 december 2017 @ 14:17:34 #7
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_176147073
Wel frappant dat er dan direct een lek onstaat. Is het een oud dak?
pi_176148295
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 14:17 schreef RamboDirk het volgende:
Wel frappant dat er dan direct een lek onstaat. Is het een oud dak?
Het dak is uit 1999.
  zaterdag 30 december 2017 @ 16:36:26 #9
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_176151831
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 december 2017 14:53 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Het dak is uit 1999.
dat is bijna 2/3e van zijn levensduur

quote:
99s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:12 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Dank u!

Het gaat om een bedrijf wat met 3 graden op het platte dak is geweest om onderhoud aan de hemelwaterafvoer te doen (relinen). Ze hadden het natuurlijk al weken ingepland om dat te doen, maar ik vraag me af of ze het niet beter hadden kunnen uitstellen.

Het gevolg is nu een lek in het dak en twee woningen met waterschade.
Ah je betwiste claim uit WGR
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_176152284
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 16:36 schreef lipje het volgende:

[..]

Dan moet je er toch voorzichtig mee omgaan lijkt mij.
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 16:36 schreef lipje het volgende:

[..]

[..]

Ah je betwiste claim uit WGR
Ja, ik ben daar nog mee bezig.
Ik kan als lid van de VvE mee hebben ingestemd dat ze die leidingen gingen relinen, maar met zulke lage temperturen moet een bedrijf niet het dak opgaan. Ik weet niet of daar een officiële grens voor is.

Ik zoek alles uit tot ik mijn bewijs heb gevonden dat het geen toeval is.
Inmiddels staat ook vast dat ze nog spullen op mijn dak hadden staan in het weekend dat het ging lekken, en dat ze na de lekkage pas "tijdelijke voorzieningen" hebben hersteld.... wat dat dan ook mag zijn.
pi_176153015
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 december 2017 16:46 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Dan moet je er toch voorzichtig mee omgaan lijkt mij.

[..]

Ja, ik ben daar nog mee bezig.
Ik kan als lid van de VvE mee hebben ingestemd dat ze die leidingen gingen relinen, maar met zulke lage temperturen moet een bedrijf niet het dak opgaan. Ik weet niet of daar een officiële grens voor is.

Ik zoek alles uit tot ik mijn bewijs heb gevonden dat het geen toeval is.
Inmiddels staat ook vast dat ze nog spullen op mijn dak hadden staan in het weekend dat het ging lekken, en dat ze na de lekkage pas "tijdelijke voorzieningen" hebben hersteld.... wat dat dan ook mag zijn.
Wij staan met 3 graden ook gewoon op daken hoor, en we lopen er ook overheen.
Maar dat dak is al bijna 18 jaar, tijd voor vervanging.
pi_176153752
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 17:00 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Wij staan met 3 graden ook gewoon op daken hoor, en we lopen er ook overheen.
Maar dat dak is al bijna 18 jaar, tijd voor vervanging.
Ok, maar gaat een dak (met kiezels) gemiddeld 20 jaar mee, of langer?
Het kan natuurlijk dat het scheurtje er al zat, maar het is allemaal heel erg toevallig dat ik nooit lekkage heb gehad tot het moment dat ze eraan bezig waren.
pi_176155080
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 december 2017 17:17 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Ok, maar gaat een dak (met kiezels) gemiddeld 20 jaar mee, of langer?
Het kan natuurlijk dat het scheurtje er al zat, maar het is allemaal heel erg toevallig dat ik nooit lekkage heb gehad tot het moment dat ze eraan bezig waren.
Wat voor dakbedekking ligt erop?
pi_176155156
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 17:47 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Weet ik niet.
Dak is van de VvE.
pi_176155469
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 december 2017 17:49 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Weet ik niet.
Dak is van de VvE.
Oh oké.
In elk geval, wij lopen gewoon over daken bij drie graden of daaronder.
pi_176161084
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 december 2017 17:49 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Weet ik niet.
Dak is van de VvE.
Dan is lekkage toch ook voor de opstalverzekering...?
dag
pi_176162743
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 20:12 schreef Peter het volgende:

[..]

Dan is lekkage toch ook voor de opstalverzekering...?
Ja, klopt maar de schade in mijn woning is voor mij.
pi_176179736
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 12:37 schreef Mr.Ping het volgende:
Is het verstandig om met +3 graden over een plat dak met kiezelstenen te lopen?

Is de kans op beschadigen hoger dan met bijvoorbeeld een buitentemperatuur van 15 graden, of maakt dat niets uit?
Met of zonder naald hakken?
pi_176179760
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 17:47 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Kiezel dat moet mastiek zijn bitumen heeft zuurstof nodig om rotten tegen te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-12-2017 02:34:02 ]
pi_176183243
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 02:33 schreef john2406 het volgende:

[..]

Kiezel dat moet mastiek zijn bitumen heeft zuurstof nodig om rotten tegen te gaan.
Huh?

Is dat niet andersom? Dat bitumen slecht tegen zuurstof kan. En kiezel doe je toch over bitumen heen om het te beschermen tegen UV?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')