Grootste ergernis van de fanatieke luisteraar naar de Top 2000: deejays die dwars door de laatste maten van je favoriete song heen praten. Klagers op sociale media hebben één notoire babbelkont in het vizier: Ruud de Wild. Ook iets te praatgraag: Gijs Staverman, die er een sport van lijkt te maken tussen de eerste en tweede liedregel nog een laatste commentaar te proppen. Ik snap de mopperaars wel.
Wat een geluk dat mijn eigen favoriete Top 2000-song – Roxette’s windkracht 8-ballade Listen to Your Heart – dit jaar werd aangekondigd door de beste speler uit het deejayteam. Stefan Stasse heeft precies de juiste stem voor een hitlijst vol evergreens: nostalgisch als het mag, weemoedig als het moet, maar te allen tijde vol eerbied voor de muziek. Ronkend beschreef hij het liedjesklassement deze week als ‘een navigatiesysteem door het hart’.
Fraai
Zijn introductie van ABBA’s The Name of the Game krijgt van mij nu alvast de onderscheiding voor de fraaiste aankondiging van deze editie overhandigd. Stasse schreef een miniroman over hoe de twee echtparen van ABBA de liefde in 1977 nog voor een spel hielden, maar uiteindelijk allemaal verloren. Het kleurde de autorit naar huis na een copieus kerstdiner en verdrong de gedachte aan het meest tenenkrommende moment van dit jaar: Bart Arens die het Top 2000-café instrueerde een jubilerend echtpaar een galmend ‘Lang zal ze leven’ toe te zingen.
Stasse heeft een roerig jaar achter de rug. Als gevolg van de stoelendans van Rob Stenders en Annemieke Schollaardt dreigde voor hem een verbanning naar het Siberië van de Nederlandse Publieke Omroep: Radio 5. Maar het gezond verstand overwon. Stasse blijft bij Radio 2 en kan volgend jaar nummer 1 worden in het lijstje met meeste gepresenteerde Top 2000-edities.
Ik gun hem die status van harte. Zelfs nadat hij Roxette in zijn inleiding bij Listen to Your Heart aanvankelijk aankondigde als Roxanne.
https://www.ad.nl/show/gr(...)een-praten~a4d15fa5/