abonnement Unibet Coolblue
pi_175989942
Situatie:

-50 koopappartementen onder één plat dak.
-VvE laat een bedrijf werken aan de afvoer van het hemelwater. (relinen van de leidingen)
-Werkzaamheden vinden plaats boven woningen 45 en 47.
-Na sneeuwval twee dagen later hebben 48 woningen geen lekkages, alleen nummer 45 en 47 hebben zo'n 100 liter smeltwater binnen gekregen.

VvE zegt dat het zeker is dat de lekkage komt door de werkzaamheden, en het bedrijf zegt na aansprakelijk te zijn gesteld mondeling toe om haar verzekering in te schakelen.
Na een week krijg ik een aangetekende brief, waarin staat dat ze mijn aansprakelijkheid afwijzen omdat een "oud scheurtje" in het dak de oorzaak was en ze dat gerepareerd hebben.

VvE noemt het een verzekeringskwestie tussen het bedrijf (waar zij opdrachtgever van zijn) en mij en zal zich daarin niet mengen. De VvE heeft een opstalverzekering en kan daaronder valt alleen het schilderen van mijn plafond, de verdere gevolgschade is voor mijn eigen rekening.

Ik heb geen inboedelverzekering, maar ik heb nu schade buiten mijn schuld om.

Het bedrijf is na de lekkage een volledige dag op het dak bezig geweest, er is niemand anders op het dak geweest dus ze kunnen de waarheid daardoor een draai hebben geven en hun fouten hebben hersteld.
Daarom heb ik ze gevraagd om een foto van de scheur die ze hebben gevonden, maar wat kan ik nog meer doen om het verhaal helder te krijgen. Dit kan voor mij geen toeval zijn!

Kan de vereniging van eigenaren zich hieruit terug trekken?
Ik ben geen klant van het bedrijf, en kan zelfs formeel niet eens een bedrijfsbeoordeling plaatsen op hun website of Google bedrijfspagina als ze niet met het gevraagde bewijs komen.
pi_175989973
Waarom heb je geen inboedelverzekering?
pi_175990005
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:50 schreef Voske77 het volgende:
Waarom heb je geen inboedelverzekering?
Dat heeft er volgens mij niets mee te maken.
Tap tap tap
  maandag 25 december 2017 @ 11:52:43 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_175990013
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:50 schreef Voske77 het volgende:
Waarom heb je geen inboedelverzekering?
Dat lijkt me een goed startpunt inderdaad. Dan had je nu deze ellende niet gehad.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 25 december 2017 @ 11:57:32 #5
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_175990109
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:49 schreef Mr.Ping het volgende:
Na een week krijg ik een aangetekende brief, waarin staat dat ze mijn aansprakelijkheid afwijzen omdat een "oud scheurtje" in het dak de oorzaak was en ze dat gerepareerd hebben.
Blijkbaar niet dus. Want voordat zij bezig waren had je geen lekkage, neem ik aan.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_175990129
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:50 schreef Voske77 het volgende:
Waarom heb je geen inboedelverzekering?
Een inboedelverzekering is geen verplichting, en je krijgt altijd maar een dagwaarde terug.
Mocht er door mijn eigen schuld of iets stuk gaan, dan kan ik dat zelf vergoeden.

Inmiddels heb ik nu wel een inboedelverzekering voor de fouten van anderen, maar daarvoor is het in dit geval te laat.
pi_175990160
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 11:57 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Blijkbaar niet dus. Want voordat zij bezig waren had je geen lekkage, neem ik aan.
Klopt, ik heb in de alle jaren geen druppel binnen gehad en de sneeuwval was niet extreem. Maar het bedrijf zegt dat door krimpen van het dakleer de scheur nu is gaan werken.
pi_175990365
De vve vertegenwoordigd de belangen van de bewoners. Jij dus.
Als het aan het oude dak zou liggen dan zou het volgens mij achterstallig onderhoud van de vve zijn en kun je daar je beklag doen. Komt het door het bedrijf dan zijn die aansprakelijk en lijkt het me logisch dat de vve die de opdrachtgever was dit regelt. Heb je een rechtsbijstandverzekering?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_175990593
quote:
99s.gif Op maandag 25 december 2017 11:58 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Een inboedelverzekering is geen verplichting, en je krijgt altijd maar een dagwaarde terug.
Mocht er door mijn eigen schuld of iets stuk gaan, dan kan ik dat zelf vergoeden.

Inmiddels heb ik nu wel een inboedelverzekering voor de fouten van anderen, maar daarvoor is het in dit geval te laat.
Misschien wel handig met brand. Of had je alleen een brandverzekering en geen brand / inboedel ?
pi_175990640
Overigens je moet de opdrachtgever aansprakelijk stellen. Die moet het regelen met de uitvoerder van de werkzaamheden.
  maandag 25 december 2017 @ 12:29:30 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175990746
Afgezien van het feit dat ik het niet handig vind dat je geen inboedelverzekering hebt, had die het mogelijk ook afgewezen omdat de schade het gevolg is van een bouwkundige fout.
Aansprakelijk stellen dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175990757
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 12:22 schreef thekolere het volgende:

[..]

Misschien wel handig met brand. Of had je alleen een brandverzekering en geen brand / inboedel ?
Ik heb altijd een inboedelverzekering gehad, tot een conflict met de verzekering.
Bij schade buiten mijn schuld om dacht ik dat het bij gevolgschade zou horen.
pi_175990852
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 12:24 schreef thekolere het volgende:
Overigens je moet de opdrachtgever aansprakelijk stellen. Die moet het regelen met de uitvoerder van de werkzaamheden.
Dat vind ik ook, als het mijn eigen dak zou zijn hadden ze er bij een paar graden boven nul niet eens op gemogen.
Maar ik krijg alleen te horen, opstal regelen wij voor je en voor de rest heb je pech!
pi_175991125
Volgens mij moet jij de VvE aansprakelijk stellen en moet de VvE op haar beurt de dakdekker aansprakelijk stellen. Het dak (en de werkzaamheden eraan) vallen immers onder verantwoordelijkheid van de VvE. En de VvE heeft werkzaamheden laten doen die bij jou schade veroorzaakt hebben.
  maandag 25 december 2017 @ 12:49:58 #15
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_175991222
VVE aansprakelijk stellen voor alle schade. Hun zijn verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke onderdelen van het gebouw en de schade die voortvloeit uit de gebrekkige of verkeerde onderhoud daarvan. Zij moeten alle schade vergoeden die door de lekkage ontstaan en op wie ze dat verhalen is hun probleem.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_175991450
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 12:49 schreef trigt013 het volgende:
VVE aansprakelijk stellen voor alle schade. Hun zijn verantwoordelijkheid voor de gezamenlijke onderdelen van het gebouw en de schade die voortvloeit uit de gebrekkige of verkeerde onderhoud daarvan. Zij moeten alle schade vergoeden die door de lekkage ontstaan en op wie ze dat verhalen is hun probleem.
Dus niet op de opstal verzekering van de VvE, maar dat ze het bij hun aansprakelijkheidsverzekering claimen. (als ze die hebben)
pi_175991523
quote:
99s.gif Op maandag 25 december 2017 12:59 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Dus niet op de opstal verzekering van de VvE, maar dat ze het bij hun aansprakelijkheidsverzekering claimen. (als ze die hebben)
Vind ik net op de site van Centraal Beheer:

Uw gebouw veroorzaakt schade aan derden of de spullen van derden. Bijvoorbeeld door een lolatende gevelplaat of een lekkend plafond in de parkeergarage. Met de Aansprakelijkheidsverzekering VvE is de schade verzekerd.

Bewoners en bezoekers zijn verzekerd
Onder bezoekers vallen ook mensen die voor u aan het werk zijn in uw gebouw. Veroorzaakt een bedrijf dat u inhuurt schade? En heeft het bedrijf zelf geen goede verzekering? Dan dekt de Aansprakelijkheidsverzekering VvE de schade.

Een aansprakelijkheidsverzekering voor uw VvE is wettelijk verplicht. Behalve als uw VvE in of voor 1973 is opgericht.

^O^

Ze zitten dus fout om te zeggen dan ik zelf een inboedelverzekering had moeten hebben, en anders het mijn probleem is.
pi_175992622
En anders heb je wel rechtsbijstand toch? Schakel je hen toch in?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 25 december 2017 @ 13:55:47 #19
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_175992694
quote:
99s.gif Op maandag 25 december 2017 12:59 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Dus niet op de opstal verzekering van de VvE, maar dat ze het bij hun aansprakelijkheidsverzekering claimen. (als ze die hebben)
Waar hun het geld vandaag halen is echt hun probleem. Jij stelt hun gewoon aansprakelijk en vertelt hun hoe hoog de schade is met een overzicht van de schade.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_175996111
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 13:55 schreef trigt013 het volgende:
Waar hun het geld vandaag halen is echt hun probleem.
Nou ja, tot de maandelijkse bijdrage aan de VvE verdubbeld wordt...
  maandag 25 december 2017 @ 23:09:04 #21
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_176001942
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 17:27 schreef k_man het volgende:

[..]

Nou ja, tot de maandelijkse bijdrage aan de VvE verdubbeld wordt...
Wat waarschijnlijk in de eerste ALV afgeschoten wordt door een merendeel van de stemmers, indien aanwezig.....
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_176003764
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 23:09 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Wat waarschijnlijk in de eerste ALV afgeschoten wordt door een merendeel van de stemmers, indien aanwezig.....
Waar als gevolg van, het dak voorlopig helemaal onderhouden wordt.
.
pi_176006821
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 00:42 schreef Fer het volgende:

[..]

Waar als gevolg van, het dak voorlopig helemaal onderhouden wordt.
Wij hebben een paar maanden geleden een verhoging van 125 euro naar 185 euro per maand gehad. Voor sommige bewoners best een groot verschil als je bijvoorbeeld een AOW hebt.

Ik heb de verzekeringspolis gevonden (die hetzelfde is als de WA-verzekering voor een bedrijf), ik zie daarin geen uitzondering staan dat deze alleen geldt voor openbare ruimtes in het gebouw. Dus dan geldt het ook voor de privévertrekken. :)

Morgen maar eens bellen waarom ze mij de verkeerde informatie hebben gegeven.
  dinsdag 26 december 2017 @ 13:52:51 #24
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_176012977
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 december 2017 09:20 schreef Mr.Ping het volgende:
Morgen maar eens bellen waarom ze mij de verkeerde informatie hebben gegeven.
Ongeacht het antwoord zou ik vervolgens melden dat je straks een brief in de bus gaat gooien, waarbij je de VvE aansprakelijk stelt. Geen discussie verder voeren, want dat is niet in jouw belang.

quote:
99s.gif Op dinsdag 26 december 2017 09:20 schreef Mr.Ping het volgende:
Wij hebben een paar maanden geleden een verhoging van 125 euro naar 185 euro per maand gehad. Voor sommige bewoners best een groot verschil als je bijvoorbeeld een AOW hebt.
Niet relevant, toch? Wat is de reden dat je dit nu opbrengt?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_176013362
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:52 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ongeacht het antwoord zou ik vervolgens melden dat je straks een brief in de bus gaat gooien, waarbij je de VvE aansprakelijk stelt. Geen discussie verder voeren, want dat is niet in jouw belang.

[..]

Niet relevant, toch? Wat is de reden dat je dit nu opbrengt?

Ik zal niet telefonisch in discussie gaan over de schuldvraag, maar ik vind wel dat een VvE eerlijk moet zijn wat de te nemen stappen zijn. En niet mag zeggen dat de inboedel voor eigen verzekering of eigen rekening is. Dit kwam trouwens van het bedrijf dat de VvE in beheer heeft.

De verhoging van de maandelijkse kosten was een reactie op iemand hierboven.
pi_176014974
Omdat ze een leiding hebben relined zijn ze toch niet verantwoordelijk voor jou dak?

Hoe oud is het dak? Misschien had het geïnspecteerd moeten worden. De VVE was hierin nalatig dan.
  dinsdag 26 december 2017 @ 17:12:16 #27
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_176018260
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 december 2017 14:05 schreef Mr.Ping het volgende:
Dit kwam trouwens van het bedrijf dat de VvE in beheer heeft.
Ah mooi, er is een extern kantoor dat e.e.a. regelt. Dat maakt het allemaal veel gemakkelijker, want die lui kom je niet wekelijks tegen in de wandelgangen.

Beetje flauwe reactie van ze, maar mijn ervaring is dat die externe kantoren niet bijster competent zijn.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_176019607
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 14:59 schreef brulaap112 het volgende:
Omdat ze een leiding hebben relined zijn ze toch niet verantwoordelijk voor jou dak?

Hoe oud is het dak? Misschien had het geïnspecteerd moeten worden. De VVE was hierin nalatig dan.
Het gebouw en dak zijn uit 1999.

Ik heb mijn aansprakelijkheidstelling gebaseerd op de informatie die ik van de VvE kreeg, ik heb duidelijk gevraagd of er een andere oorzaak kon zijn buiten de werkzaamheden. En de voorzitter zei dat door het relinen kwam, dit zou volgens hem tijdelijk zijn dichtgemaakt op vrijdag om op maandag verder te gaan. Helaas is meneer in zijn e-mailtjes nu erg voorzichtig geworden, en wenst me alleen maar succes met de afhandeling.
pi_176031532
Vanmorgen heb ik contact opgenomen met het Juridischloket om zoveel mogelijk info te krijgen voordat ik de VvE aansprakelijk ga stellen.

Zij waren van mening dat ik de VvE niet aansprakelijk kan stellen. Ik ben mede eigenaar van het gehele gebouw, en daardoor mede verantwoordelijk voor het dak.
Het laten werken aan het dak is door een vergadering besloten, dus daarom ben ik ook deels opdrachtgever aan het bedrijf wat mogelijk de lekkage heeft veroorzaakt.

Op mijn vraag waarvoor dan de verplichte aansprakelijkheidsverzekering wel was kon hij niet zeggen. Vreemd want dan zou ik dus mezelf deels aansprakelijk moeten stellen voor slecht onderhoud van een dak waar ik voor een deel eigenaar van ben.... :?
pi_176031606
Je bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van het dak ja. Maar als de schade is ontstaan uit de werkzaamheden is het bedrijf dat die werkzaamheden uitvoert daarvoor verantwoordelijk lijkt me?
  woensdag 27 december 2017 @ 10:19:35 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176031658
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 10:17 schreef zatoichi het volgende:
Je bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van het dak ja. Maar als de schade is ontstaan uit de werkzaamheden is het bedrijf dat die werkzaamheden uitvoert daarvoor verantwoordelijk lijkt me?
Klopt, en de VvE is opdrachtgever, en de opdrachtgever zal de veroorzaker van de schade verantwoordelijk moeten stellen.
TS moet dus bij de VvE zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176031667
Klinkt als een doolhof waar je in beland bent. Succes :{
Somebody that I used to know
  woensdag 27 december 2017 @ 10:32:38 #33
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_176031993
quote:
99s.gif Op woensdag 27 december 2017 10:13 schreef Mr.Ping het volgende:

Zij waren van mening dat ik de VvE niet aansprakelijk kan stellen.
Dit is onzin, de VvE is een rechtspersoon die gewoon aansprakelijkheid kan zijn, ook naar 1 van de leden toe.

Let er wel op dat je het niet op de persoon gaat spelen, het VvE bestuur zijn gewoon vrijwillige buren. Als er een administratiekantoor is kan je het beste daarmee communiceren: dat houdt de relatie met de buren neutraal. Laat je alleen niet afschepen, dat proberen die kantoortjes altijd eerst.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_176032032
Juridisch loket is dan ook waardeloos.

Zelf vroeger ook wel eens langsgegaan, kwam met allerlei "sterk" advies aanzetten, terwijl ik daarna voor lul stond omdat ze te beroerd waren om de juiste cao erbij te halen. (en dus de verkeerde stukken zijn gequote in bepaalde reacties)

Nu met een dikke RBS als stok achter de deur, die lui bellen je meermaals en lezen alles wat je stuurt 5x door en bellen je meteen nog eens als ze toch nog iets anders opmerken in bijv. een contract wat vaag geformuleerd staat.

Heeft me toch nog zo'n 20k bespaard uiteindelijk in dat geval.

Maw ga eens naar een echte jurist / advocaten bureau.
Zeker gezien als er word volgehouden dat je het zelf maar gaat betalen en/of oplossen.
pi_176035320
Ik heb er blijkbaar te makkelijk over gedacht om alleen op verbale beweringen van de VvE het reline(leiding)bedrijf aansprakelijk te stellen, zonder hard bewijs.

Met hetzelfde ontbreken van bewijs kan ik ook de VvE niet aansprakelijk stellen. Een krimpscheur kan immers altijd ontstaan als iets aan slijtage onderhevig is.

Gezien de schade aan de opstal (mijn plafond) wel wordt vergoed door de opstalverzekering van de VvE, wil ik nu gaan vragen of zij een onderzoek kunnen doen naar de oorzaak. Met die uitslag kan ik meer doen.
De VvE heeft ook een rechtsbijstandsverzekering, deze zou ik daarbij kunnen inschakelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')