quote:
Op donderdag 21 december 2017 20:30 schreef Revolution-NL het volgende:Volledig eens, daarna een verbod op wintersport en andere risicovolle sporten, al die verwondingen en blessures die daar uit voortkomen zijn volstrekt onnodig en kosten de samenleving klauwen met geld.
quote:
Op donderdag 21 december 2017 22:17 schreef Revolution-NL het volgende:[..]
Ik snap wat je zegt maar in beide gevallen wordt de directe omgeving én de maatschappij geschaad door deze nutteloze, risicovolle activiteiten.
Daarnaast vind ik dat omstanders ook eigen verantwoordelijkheid hebben, als jij zo nodig zonder bescherming bij vuurwerk gaat kijken van je tokkie buurman dan vraag je er ook om. Dan ben je geen slachtoffer dan zoek je het gewoon op.
Verbieden dus, net zoals risicovolle sporten, óf zorg tenminste voor een aanzienlijk hoger eigen risico als er zorgkosten uit voortvloeien.
Ik ben het met je eens dat meedoen met risicovolle activiteiten extra belast mag worden zodat de rest er niets mee te maken heeft.
quote:
Alcohol is zeker een probleem. In combinatie met autorijden is het levensgevaarlijk, idem dito met vuurwerk. Ook mag van mij de leeftijd verhoogd worden naar 21+.
quote:
Klopt, en als het verboden is, zal het niet stil zijn. Dit zal lang doorgaan... Dat is weer een probleem bij de politie en haar prioriteiten.
quote:
Op vrijdag 22 december 2017 17:21 schreef WoordenShuffelaar het volgende:Verbieden is niet de oplossing imho. Ik zou het eerder hele jaar legaal maken zoals het bijvoorbeeld in België het geval is. Als je het altijd kan kopen wordt het al snel saai.
Ik was afgelopen oud en nieuw in Brussel en daar stak geen hond vuurwerk.
In België mag een Belg alleen vuurwerk afsteken wanneer er toestemming is van de burgemeester, en dan alleen bepaald soort vuurwerk. Buitenlanders (Nederlands bijv.) mogen sinds dit jaar maart maximaal 1KG SAS (kruit) vervoeren, wat dus 2 cakes zijn. De knallen zijn nog wel iets harder, maar Europese wetten gaan dat vanaf 2018 veranderen.
In de UK is sinds 2011 het toegestaan om het hele jaar door vuurwerk af te steken tot 23:00 (vanwege de wet voor geluid), met uitzonderingen tijdens Chinees nieuwjaar, oud en nieuw, Guy Fawkes (5 nov) en Diwali. Dat heeft ervoor gezorgd dat er het hele jaar minder druk is om vuurwerk af te steken.
In Duitsland gelden vrijwel de zelfde regels als hier over een product. Alleen hier hebben wij bunkers met sprinklerinstallaties en in Duitsland een zeecontainer midden op een parkeerplaats voor de supermarkt. In Duitsland is het wel verplicht om een extra plastic omhulsel te hebben om een product en kartonnen flappies aan de onderkant zodat het niet omvalt. Dat is hier niet het geval. Dat moeten ze hier wel invoeren.
quote:
Op zondag 24 december 2017 21:45 schreef R-woud88 het volgende:Direct verbieden, spijtig voor de echte vuurwerkfanaten maar te veel mensen kunnen er helaas niet mee omgaan.
Vroeger zelf ook wel vuurwerk afstoken maar ook toen konden sommige mensen zich niet beheersen en te vaak is het nog maar net goed afgelopen.
Het is het gewoon niet waard om ernstig letsel te riskeren voor die ene dag plezier in het jaar.
Er zijn gewoon genoeg andere manier om te kunnen genieten van oud&nieuw die voor iedereen gewoon veilig is.
Nogmaals ik vind vuurwerk prachtig om te zien en vind het ook bij oud&nieuw horen maar helaas kan niet iedereen zich gedragen en dan houdt het plezier voor mij gewoon op.
Ik vind dat vuurwerkfanaten een eerlijke kans moeten krijgen en het makkelijker moet zijn om professioneel te mogen schieten. Momenteel is er 1 officiële instantie die mag examineren waar de bedragen hoog zijn, waarbij ook gelet op dat het niet winstgevend is om hiervan je beroep te maken. Er zijn immers wel meer mensen nodig als gemeente iets willen organiseren als het verboden is.
De meeste harde knallen is illegaal vuurwerk, wat illegaal is, en dus verboden. Helaas zijn er bewindspersonen die schreeuwen in de media om dit te verbieden. Zucht...
Dit komt omdat Polen laks is mbt de Europese regels. Het is daar niet meer toegestaan om "Cobra 6" te verkopen, maar toch volop te verkrijgen. Waarom? Geld.
Ik weet niet of een verbod alles gaat oplossen. Ik zie liever dat de druk minder is. Dus het gehele jaar vuurwerk te koop en af te steken, zoals in de UK.
In de UK is het trouwens verboden om vuurwerk af te steken midden op de straat. Het mag alleen in de tuin gedaan worden en klein vuurwerk is daar niet te krijgen (alleen cakes, fonteinen en kleine mortierjes).
In enkele staten in de USA mag men alleen vuurwerk afsteken als men een certificaat heeft (1 dag cursus volgen).
Bij het afsteken van vuurwerk moet je gewoon bescherming hebben: juiste kleding, vuurwerkbril en zo. Men is veel te naïef. Er bestaat niet iets zoals "koud vuur".
Vandalisme wordt veelal gepleegd door jongeren tussen de 12 en 30 jaar door 90% illegaal vuurwerk. Legaal vuurwerk heeft niet de kracht om een verkeersbord om te vouwen hoor.
Sinds 2 jaar terug met het nieuwe vuurwerkbesluit zijn compound sets toegestaan. (Sinds dit jaar dat het al reeds geprepareerd is?) Dus je steekt een doos aan en je hebt 2 tot 5 minuten een show. Dit is een versoepeling van de wet.
Wat ook versoepeld moet worden zijn de regels omtrent het kaliber prof vuurwerk en de afstand tot het publiek vanaf een schietlocatie.
Voor mijzelf sta ik neutraal of het wel of niet verboden moet worden. Uiteraard is het jammer, maar ik wil hoe dan ook ervan blijven genieten, dan wel professioneel en die kans moet mij mogelijk gemaakt worden, wat niet het geval is.
[ Bericht 8% gewijzigd door Qunix op 24-12-2017 22:29:24 ]