Je kan mensen niet verbieden bepaalde dingen te doen uit geloofsoverwegingen. Godsdienst en staat gescheiden houden betekent alleen dat we mensen niet kunnen verplichten te bidden en dergelijke maar ethische vraagstukken moeten nog steeds op democratische manier gekozen worden. De verklaring voor deze ethische keuzes mag helaas gewoon een geloofsovertuiging zijn. Daar kunnen wij niks aan doen en dat moeten we respecteren. Als ik vind dat ik een kind altijd mag aborteren en iemand anders niet vanwege zijn geloof, kan je daar lastig over discussieren. Zo zij het nou eenmaal.
quote:dat bedoelde ik nou maar kon het niet zo goed uitleggen....._O_
Op dinsdag 24 december 2002 18:10 schreef Kennyman het volgende:
Om ontopic te gaan:Je kan mensen niet verbieden bepaalde dingen te doen uit geloofsoverwegingen. Godsdienst en staat gescheiden houden betekent alleen dat we mensen niet kunnen verplichten te bidden en dergelijke maar ethische vraagstukken moeten nog steeds op democratische manier gekozen worden. De verklaring voor deze ethische keuzes mag helaas gewoon een geloofsovertuiging zijn. Daar kunnen wij niks aan doen en dat moeten we respecteren. Als ik vind dat ik een kind altijd mag aborteren en iemand anders niet vanwege zijn geloof, kan je daar lastig over discussieren. Zo zij het nou eenmaal.
Maar er is nog wel een andere reden waarom ik tegen deze stelling ben. Hoe kun je mensen in hemelsnaam verbieden iets te geloven wat volgens hen bestaat?
quote:Niet doden is meer instinct dan een gevoel, iedere soort dood liever niet zijn eigen soort ivm uitsterven enzo...
Op donderdag 26 december 2002 14:08 schreef SportsIllustrated het volgende:
Al dat gezeur over ''gevoel''... is het wetenschappelijk bewezen dat het niet juist is om een mens te doden?
Nee, dat is niet bewezen. Als het geen natuurwet is, dan is het een dogma, oftewel; een gevoel.
Uiteindelijk komt de essentie van elk geloof neer op respect hebben voor elkaar . <-- punt!
quote:Laatste 2000 jaar is toch wel gebleken dat het niet werkt...
Op vrijdag 27 december 2002 09:30 schreef brammus het volgende:
Het geloof hoeft helemaal niet verboden te worden, mits, al die 'so called' gelovigen zich eens gingen houden aan de door hunzelf opgelegde regels.Uiteindelijk komt de essentie van elk geloof neer op respect hebben voor elkaar . <-- punt!
quote:Idd, ómdat ze zich er niet aan hielden al die tijd...
Op vrijdag 27 december 2002 13:55 schreef Evil_Jur het volgende:[..]
Laatste 2000 jaar is toch wel gebleken dat het niet werkt...
(ik ga er overigens niet vanuit dat eens zal veranderen, gezien de (in)flexibiliteit van de massa )
Daarom: laten ze nu eindelijk eens de dáád bij het wóórd voegen, zoals dat bedoeld was bij de start van de betreffende religie...
(gedachtengoed van Jezus/Jehova/Mohammed/vulhieruweigenprofeetin)
In plaats van die hypocriete houding van de potten die almaar de ketelen verwijten dat zij zwart zien en vice versa
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |