Edwin_Posse | dinsdag 19 december 2017 @ 07:56 |
Hoi je ziet steeds vaker in min stad parkeer garages onder gebouwen, en dan moeten de autos dus over de stoep heen om de weg op te komen, is er al een oficiele teller met het aantal ongelukken dat dat veroorzaakt? Ivm met aanrijdingen met voetgangers? | |
Kapt-Ruigbaard | dinsdag 19 december 2017 @ 08:04 |
Nee [ Bericht 95% gewijzigd door Armani XL op 19-12-2017 08:07:46 (edit lijkt me duidelijk) ] | |
Mr.Ping | dinsdag 19 december 2017 @ 08:04 |
Waarom zou je dat tellen? | |
Armani XL | dinsdag 19 december 2017 @ 08:08 |
Meeste ondergrondse parkeergarages hebben gewoon een inrit met voorrangsregels. Auto's gaan in principe niet over de stoep. En voor de rest van de users, reageer normaal of reageer niet. Onafhankelijk van de TS. | |
Mr.Ping | dinsdag 19 december 2017 @ 08:11 |
Ik moet wel over de stoep om in de parkeergarage onder mijn appartement te komen. Bij het naar boven rijden zie je weleens een voetganger over het hoofd, door de helling. Gelukkig heb ik geen Tesla en horen ze me aankomen. | |
Innisdemon | dinsdag 19 december 2017 @ 08:12 |
Verwijder dan alle off topic reacties, ipv alleen de reacties daarop. OT: TS: ik snap denk ik wel waar je vraag vandaan komt. Verschillende garages vereisen even flink gasgeven, om vervolgens op een stoep uit te komen. Daar staan natuurlijk de muren van het pand waar de garage op staat vlak tegenaan, en dan krijg je gevaarlijke situaties (ABN AMRO A'dam centrum is een goed voorbeeld. Hier moesten we altijd even claxonneren als we omhoog kwamen ![]() | |
Ivo1985 | dinsdag 19 december 2017 @ 08:18 |
Uhhh, of je leert rijden. Je kan ook gewoon met 1km/u rustig die helling op rollen, indien nodig bovenaan even stoppen en kijken en dan met een hellingproefje rustig verder rijden als er niemand aan komt. Hellingen tot 20% zijn voor een normale personenauto geen probleem. Een helling van 10% is voor een parkeergarage al een extreem geval. Lukt hetgeen uit de vorige alinea niet dan heeft de bestuurder een gebrek aan beheersing van gaspedaal en koppeling. | |
djh77 | dinsdag 19 december 2017 @ 08:24 |
Deze situatie vind ik ook altijd best gevaarlijk voor voetgangers ![]() | |
Innisdemon | dinsdag 19 december 2017 @ 08:26 |
Niet elke parkeergarage is gelijk. Daardoor is dit niet altijd mogelijk. Ik stel dat je als een debiel omhoog moet stuiven, bij sommige garages moet het gewoon met iets meer overtuiging. | |
Lunatiek | dinsdag 19 december 2017 @ 08:41 |
TS heeft het over "je ziet steeds vaker..." maar m.i. zijn het vooral oudere parkeergarages die voetgangeronvriendelijk zijn. Dat hellingproefje wordt gecompliceerd als je daarbij te maken hebt met (automatisch sluitende) hekken en scherpe bochten. Als het goed is staan er voor de automobilist spiegels zodat voetgangers opgemerkt worden. Er gebeuren weinig ongelukken, de auto's rijden meestal stapvoets en de voetgangers kijken uit hun doppen. | |
shazaam | dinsdag 19 december 2017 @ 09:02 |
Ik zie niet hoe dat soort garages gevaarlijk zijn, tenzij je een totale josti achter het stuur bent.... Gewoon stapvoets rijden, en zorgen dat je op tijd kan stoppen. Voetgangers hebben voorrang, simpel. | |
Copycat | dinsdag 19 december 2017 @ 09:14 |
Dan parkeer je garages toch niet onder gebouwen. | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 december 2017 @ 09:15 |
Waarom? Die hekjes aan beide kanten staan er expres hoor! Die zorgen ervoor dat je als auto niet helemaal verrast kunt worden door een overstekende voetganger omdat hij/zij op z'n minst een meter van de gevel af oversteekt. Ik zie dat soort hekjes eigenlijk in alle soortgelijke gevallen gebruikt worden. | |
Najieto | dinsdag 19 december 2017 @ 09:27 |
Dat is in Gouda toch? | |
Speekselklier | dinsdag 19 december 2017 @ 09:37 |
Ik zie een vlakke uitrit waar je zonder hellingproef met 0,02km per uur de uitrit kan verlaten. Kan jij mij het gevaar uitleggen, want ik zie het niet. | |
RM-rf | dinsdag 19 december 2017 @ 10:22 |
Gewoon het hele concept van parkeren afschaffen. laat auto's weer netjes doorrijden als ze hun passagiers afgezet hebben, en de volgende passagier oppikken... bespaar je in steden iets van 35% van de verkeersbewegingen (is daar nl. het extra rondrijden van auto's op zoek naar een parkeerplaats) en sowieso nemen auto's enkel nutteloze ruimte in als ze geparkeerd staan. | |
Gia | dinsdag 19 december 2017 @ 10:32 |
Er zijn gevaarlijke uitgangen van parkeergarages, dat klopt. Maar dat weten die voetgangers toch ook! Is het zoveel moeite om eerst te kijken of er geen auto aankomt, voordat je zo'n uitrit voorbij wandelt? | |
djh77 | dinsdag 19 december 2017 @ 11:25 |
Auto's moeten over de stoep en kunnen niet zien of er voetgangers lopen. Geen spiegels ed. 0,02km/uur haalt niemand volgens mij. | |
Speekselklier | dinsdag 19 december 2017 @ 11:29 |
De auto's kunnen niet zien inderdaad. Maar ik neem aan dat de bestuurder een stel functionerende ogen heeft. Met langzaam oprijden zie ik geen gevaar. Snelheid is prima te doseren want een hellingproef is niet nodig. | |
djh77 | dinsdag 19 december 2017 @ 11:30 |
![]() | |
Nizno | dinsdag 19 december 2017 @ 11:48 |
Geen recht geld of wetgevingsvraag. Daarom tikje naar GC | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 19 december 2017 @ 11:55 |
Er staat aan beide kanten van de uitrit een hekje van een meter lang zodat er geen voetgangers oversteken vlak naast de gevel. Dat moet toch ruimte genoeg zijn om voetgangers te kunnen zien voordat je ze omver rijdt? Ik snap het probleem niet! | |
Edwin_Posse | dinsdag 19 december 2017 @ 13:08 |
ongelukjes zitten altijd in een kleine hoek, bestuurder kan net raar telefoontje krijgen, of die dag net opeens ziek worden, teveel stress hebben, teveel koffie, teveel steroides of juist te slaperig zijn of gewoon dat je auto opeens raar doet kan ook nog eens.. | |
Edwin_Posse | dinsdag 19 december 2017 @ 13:11 |
hoi op zich kan het topic dan wel iets met recht te maken hebben, maar dan eerder met de filosofische kant van wetten, bijv deze : bij hoeveel been breuken verbied je dat soort garages? Noem dat getal x | |
Nizno | dinsdag 19 december 2017 @ 13:25 |
Nee. | |
Speekselklier | dinsdag 19 december 2017 @ 15:05 |
Ja maar als je een verkeersongeluk onder alle omstandigheden wil verkomen dan moet je mensen verbieden om nog buiten te komen. | |
Ivo1985 | dinsdag 19 december 2017 @ 20:05 |
Het mogelijke gevaar zit, zoals meestal, op de bestuurdersstoel van de auto die naar buiten rijdt. | |
Ivo1985 | dinsdag 19 december 2017 @ 20:09 |
Ja? Want de bestuurder kan zich niet gewoon beheersen? Wat zou de bestuurder dan belemmeren waardoor je niet gewoon rustig naar buiten kan rijden, even kan stoppen waar nodig om voorrang te (kunnen) verlenen aan voetgangers en vervolgens weer rustig verder rijden? Hellingproef is onderdeel van de rijopleiding, dus ik mag veronderstellen dat iedereen ook op een beetje fatsoenlijke helling beheerst het voertuig kan verplaatsen. | |
Innisdemon | dinsdag 19 december 2017 @ 21:16 |
ik bedoelde natuurlijk 'niet" als een debiel ![]() | |
Edwin_Posse | dinsdag 19 december 2017 @ 23:43 |
mijn zus heeft uni gedaan en ook tikje ergonomie, en die vond het ook maar link, auto hoort niet op de stoep, ja hooguit als je keer een verhuizng doet ofzo.. | |
Mr.Ping | woensdag 20 december 2017 @ 08:09 |
Wat vindt je zus van huizen met een oprit, dan moet je ook over de stoep om op eigen grond te kunnen parkeren. | |
RM-rf | woensdag 20 december 2017 @ 08:52 |
Heeft jouw zus professionele werkervaring op die stoep? |