abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 december 2017 @ 03:21:09 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_175776707
Beste FOK!kers van het goede en minder goede leven, hoe maakt u het?

Afgelopen avond in het Haerlemsche café In Den Uiver waar mijn partner en ik de menukaart gebruikten :9~ :Y) :9, later café Koops en Proeflokaal De Blauwe Druif in de Lange Veerstaat B:)B , hadden we het er nog over:

''Als eigenaar leeft men aanzienlijk vaker 'n gelukkiger bestaan dan als sociaal huurder van bijvoorbeeld 'n tochtig jaren zestig appartement in een buitenwijk.'' Mij dunkt, een goede gezondheid, dito zelfbeeld (niet zelden tot charismatische eigenschappen aan toe) *), een flinke dosis algemene tevredenheid over werksituaties en daarbij 'n rijk sociaal leven :Y), speelt meestal 'n flinke rol mee in de sleutel tot succes.

Enfin, het is iets waarover in de wijde omgeving gewaardeerde provincialen, en tevens katholieken, zoals wij *) in de hogere kringen of binnen de privésfeer uitstekend weten mee te praten. En dat men hier van wanten weet, met Rutte III aan het roer ;), is inmiddels ruimschoots gebleken mag men wel zeggen. In Haarlem en haar groene omstreken >:O :s), maar evenzo in andere gemeenten binnen onze landsgrenzen, verwelkomde men de afgelopen jaren 'n groot aantal enthousiaste kopers, ongeacht de stijgende huizenprijzen. :s) :s) :s)

Men heeft zelfs nog de situatie voor sociale huurders onder de loep genomen, maar constateerde dat het opknappen en bijbouwen best 'n aardige investering zal gaan worden. Hierover moet men zich ambtshalve nog eens letterlijk flink achter de oren gaan krabben :|W, aangezien een aanwas aan sociale huurwoningen niet bepaald onze prioriteit heeft. :N Hoewel er zat tevreden huurders zullen vertoeven in de daarvoor aangewezen woningen, is een brede mate van maatschappelijk welzijn binnen bepaalde sociale woonwijken niet altijd even vanzelfsprekend, uitzonderingen daargelaten.

Wij kiezen voor het uitbouwen van welvaart van succesvolle burgers die het zelf hebben verwezenlijkt, uiteraard met welzijn en innerlijk geluk als waardige basis. Andersom gaan wij niemand in het bijzonder helpen om van welzijn op te klimmen tot een zekere welvaart. B:)B :Y)
Dat moet men zelf zien te bereiken wanneer men dat ambieert, dus gaan wij onverstoorbaar verder met het ontwikkelen van mogelijkheden voor onze doelgroepen. *) Een significant groeiend tekort aan koopwoningen, maar evenzo aan duurzame huizen voor de middenklasse; mensen die 'jammerlijk' teveel verdienen voor sociale huur maar net te weinig voor de koop, diende zich reeds aan. :o

We willen hen geenszins verwaarlozen; het zijn nu eenmaal onze doelgroepen waarvoor men in Randstedelijke agglomeraties gaarne fors wil gaan bijbouwen na eerst voldoende grond te hebben aangekocht *), maar óók voor aangenaam wonen in de vrije sector is uiteraard voldoende ruimte in onze ruime Randstedelijke harten. *;

Welnu, in onze opinie is huren au sérieux 'n vorm van 'je geld weggooien', terwijl een koophuis mettertijd zo goed als iemands rechtmatige eigendom wordt. Wanneer het afbetalen van de hypotheek -inclusief financiële voordelen als HRA- voltooid is woont men zo goed als gratis. *G* Dat in tegenstelling tot een groot aantal 'eeuwige huurders', waarvan het grootste aantal sinds jaar en dag in sociale huurwoningen woont en dat vanuit financieel oogpunt de rest van hun leven zullen blijven doen, vrees ik.

Overigens is het een heerlijk idee dat plusminus 66 procent van het bevolkingspercentage in NL een koophuis heeft. Maar dan hebben we het hier even niet over burgers die het op de huizenmarkt helaas wat minder getroffen hebben door de crisis, en andere omstandigheden die samenhangen met pech en zulks. :R

Tot slot begrijpt u vast dat we het niet iedereen naar de zin kunnen maken, hetgeen inhoudt dat wij rustig doorgaan met alles wat ons aangaat waaronder het leven in de beste Haerlemsche sferen :Y), want het onderstaand artikel liegt er in ieder geval zeker niet om. *)
Als vanzelfsprekend houden we de stijging van de huizenprijzen in Haarlem en omstreken, maar ook elders, nauwlettend in de gaten om de welvaart voor toekomstige enthousiaste kopers te waarborgen - en te bevorderen.

Goed, voor nu wens ik de lezer een fijne nacht!!

====

Woningeigenaar gelukkiger dan huurder

quote:
Mensen met een koopwoning hebben het iets beter dan mensen met een huurwoning.

Ⓒ HOLLANDSE HOOGTE

Dat blijkt uit het rapport Kwaliteit van leven in Nederland van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Bij bijna de helft (44%) van de woningeigenaren is zowel de welvaart als het welzijn groot, tegen 11% van de huurders. Welvaart wordt bepaald door het inkomen of vermogen. Welzijn gaat over de mate van tevredenheid en gezondheid.

De woning en woonomgeving spelen een belangrijke rol in de kwaliteit van leven, stelt het CBS. Een grote meerderheid van de huishoudens is tevreden met de woning, maar huurders iets minder dan woningeigenaren. Zo is 75% van de huurders van flats en appartementen zeer tevreden met de woning, tegen 88% van de appartementseigenaren. Bij eengezinswoningen is dat respectievelijk 79% en 95%.

Huurders vinden hun woning vaker te klein en slecht onderhouden. Tegelijkertijd vinden zij minder vaak dat er sprake is van een geschikte indeling en een goede sfeer.

Huurders zijn meer kwijt aan woonlasten dan woningeigenaren. Zij besteedden in 2015 gemiddeld 39% van hun inkomen aan wonen, woningeigenaren 28%.

© https://www.telegraaf.nl/(...)lukkiger-dan-huurder
Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zondag 17 december 2017 @ 03:29:23 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175776724
In het desbetreffende artikel wordt dat geluk gelijkgesteld met de tevredenheid over de woning. Hierbij wordt echter geen rekening gehouden met het effect van cognitieve dissonantie. De eigenaar zal eerder naar redenen zoeken om tòch tevreden te zijn met zijn forse investering die hem de rest van zijn leven bezig zal houden.
pi_175776755
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 03:29 schreef Lunatiek het volgende:
In het desbetreffende artikel wordt dat geluk gelijkgesteld met de tevredenheid over de woning. Hierbij wordt echter geen rekening gehouden met het effect van cognitieve dissonantie. De eigenaar zal eerder naar redenen zoeken om tòch tevreden te zijn met zijn forse investering die hem de rest van zijn leven bezig zal houden.
Als je het een beetje slim doet valt het wel mee.. maja neem je meteen een tophypotheek van 3ton,
Vervolgens weer scheiden ofzo, en weer wat gaat kopen op je 40e met je nieuwe vlam....
Sja dat schiet niet op natuurlijk..
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 17 december 2017 @ 03:50:00 #4
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175776771
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 03:37 schreef Geerd het volgende:

[..]

Als je het een beetje slim doet valt het wel mee.. maja neem je meteen een tophypotheek van 3ton,
Vervolgens weer scheiden ofzo, en weer wat gaat kopen op je 40e met je nieuwe vlam....
Sja dat schiet niet op natuurlijk..
Dacht meer aan dat eeuwige onderhoud...
pi_175776796
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 03:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een huurhuis moet ook onderhouden worden...en wie betaald dat :P
n dan nog al die andere regeltjes en shit wat de huurder toch zelf moet betalen of moet doen..
Ik zwaai naar dieren.
pi_175776821
En dan moet je nog geluk hebben dat GWL en gemeenteheffingen erbij zitten...
Owja en service kosten 40/50 euro in de maand...

Stel je hebt een koop woning elke 6 jaar moet je kozijnen wel weer schilderen...

Heb je aan service kosten al 3500 betaald.
Voor 3.5k kun je je huis wel 2x laten schilderen van buiten en een nieuwe cv man..

[ Bericht 1% gewijzigd door Geerd op 17-12-2017 04:28:52 ]
Ik zwaai naar dieren.
pi_175776834
Ik mis alleen nog de aardappel in de keel _O-
pi_175776840
Achja of je nou huurd of koopt er is er altijd wel een die er beter van wordt en dat ben je zelf niet ....
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 17 december 2017 @ 04:42:47 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175776852
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 04:12 schreef Geerd het volgende:

[..]

n dan nog al die andere regeltjes en shit wat de huurder toch zelf moet betalen of moet doen..
Over het algemeen hoef je je daar als huurder niet druk over te maken, met name groot onderhoud is niet jouw verantwoordelijkheid. Je hoeft er niet voor te sparen, zit gewoon in de huur. Je hoeft zelf geen aannemers etc te zoeken. Stukken rustiger, maar kan dus ook ontevredener maken.

Kopers zijn vaak voortdurend bezig met verbouwingen om de waarde van het pand te doen stijgen. Klinkt niet echt als gelukkig, maar zo voelt het voor kopers wel, wegens cognitieve dissonantie.
pi_175776871
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 04:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Over het algemeen hoef je je daar als huurder niet druk over te maken, met name groot onderhoud is niet jouw verantwoordelijkheid. Je hoeft er niet voor te sparen, zit gewoon in de huur. Je hoeft zelf geen aannemers etc te zoeken. Stukken rustiger, maar kan dus ook ontevredener maken.

Kopers zijn vaak voortdurend bezig met verbouwingen om de waarde van het pand te doen stijgen. Klinkt niet echt als gelukkig, maar zo voelt het voor kopers wel, wegens cognitieve dissonantie.
Of omdat het gewoon kan...bij een huurhuis moet je soms al vragen of er een schroef in de muur mag..
Ik zwaai naar dieren.
pi_175776937
Het wordt je ook niet makkelijk gemaakt als huurder.
pi_175776940
Die man die vijftig jaar is getreiterd door een buurman, had wellicht liever gehad dat hij het huis had gehuurd.
pi_175777001
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 04:12 schreef Geerd het volgende:

[..]

Nee, in principe betaalt de woningstichting al het onderhoud, afhankelijk van het huurcontract. (waar groot of bijv. alleen klein onderhoud in is opgenomen)
pi_175777060
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 03:37 schreef Geerd het volgende:
Een hypotheek van 3 ton hoeft natuurlijk niet voor iedereen een tophypotheek te zijn ;)
pi_175777073
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 03:50 schreef Lunatiek het volgende:
Heel veel zaken die het Nibud of Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld onder onderhoud rekent, dat vind ik meer verfraaiing en verbetering van de woning.

En het scheelt natuurlijk ook een boel of je een jaren 60/70/80 (of nog veel ouder) woning koopt, of een van 2010 met kunststof kozijnen/goten etc.

https://www.eigenhuis.nl/onderhoud/onderhoudskosten
quote:
Onderzoek van Vereniging Eigen Huis toont aan dat de onderhoudskosten gemiddeld ¤ 300 per maand bedragen. De kosten van verbeteringen, zoals een opbouw of aanbouw, zijn daar buiten gelaten.
¤300/maand, dat is ¤3600 per jaar 8)7
Daar kun je aardig wat voor doen hoor.....

[ Bericht 15% gewijzigd door bluemoon23 op 17-12-2017 08:16:45 ]
pi_175777444
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 03:29 schreef Lunatiek het volgende:
Woningeigenaren zijn gemiddeld rijker, hebben meer ruimte om leuke dingen te doen, zijn minder vaak werkloos, hebben meer vrijheid in hun baan, etcetera
Dat zijn dingen die je gelukkig maken. Een huis an sich doet dat denk ik niet nee..

Overigens zou ik iets van 1500 euro in de maand kwijt zijn als ik een vergelijkbaar huis zou huren, en ben ik een stuk minder kwijt aan hypotheek
pi_175777726
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 09:02 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Woningeigenaren zijn gemiddeld rijker, hebben meer ruimte om leuke dingen te doen, zijn minder vaak werkloos, hebben meer vrijheid in hun baan, etcetera
Dat zijn dingen die je gelukkig maken. Een huis an sich doet dat denk ik niet nee..

Overigens zou ik iets van 1500 euro in de maand kwijt zijn als ik een vergelijkbaar huis zou huren, en ben ik een stuk minder kwijt aan hypotheek
Dit ja, en je helpt mij herinneren dat ik nog de zomervakantie moet boeken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 17 december 2017 @ 10:07:16 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_175778263
Is hier wel gecorrigeerd voor het feit dat huizenbezitters in het algemeen meer geld hebben en hoger opgeleid zijn?
The End Times are wild
  zondag 17 december 2017 @ 10:09:12 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175778288
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 09:02 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Dit dus, typisch het soort onderzoek waar men geen normalisatie heeft toegepast
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175778314
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 04:22 schreef Geerd het volgende:
En dan moet je nog geluk hebben dat GWL en gemeenteheffingen erbij zitten...
Owja en service kosten 40/50 euro in de maand...

Stel je hebt een koop woning elke 6 jaar moet je kozijnen wel weer schilderen...

Heb je aan service kosten al 3500 betaald.
Voor 3.5k kun je je huis wel 2x laten schilderen van buiten en een nieuwe cv man..
Of je koopt kunststof kozijnen met fatsoenlijk isolatieglas. 2 vliegen in 1 klap.

Probeer dat eens voor elkaar te krijgen bij je woningbouw.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175778368
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 08:06 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Heel veel zaken die het Nibud of Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld onder onderhoud rekent, dat vind ik meer verfraaiing en verbetering van de woning.

En het scheelt natuurlijk ook een boel of je een jaren 60/70/80 (of nog veel ouder) woning koopt, of een van 2010 met kunststof kozijnen/goten etc.

https://www.eigenhuis.nl/onderhoud/onderhoudskosten

[..]

¤300/maand, dat is ¤3600 per jaar 8)7
Daar kun je aardig wat voor doen hoor.....

Als je staatjes van het nibud ziet, hebben ze het jaarlijks over 10% van je waarde. Zo budgeteer ik het ook en gek genoeg komt dat ook zo uit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_175778398
Ik heb beide gehad; een eigen woning en sindsdien 2 huurappartementen: Dat bevalt me veeeel beter. Ben vorige week toevallig naar nieuw apt verhuisd. Alles gloednieuw, stickers zaten nog op koelkast/oven/wc etc. Én, alles is inclusief in mijn geval, tot gemeentelijke belastingen en internet aan toe.
Maar belangrijker is dat onderhoud niet meer door mijzelf gedaan moet worden. Iets kapot/lek/beschadigd: ff bellen en de volgende dag is het weer gefixt. Zonder rekening.

In mijn eigen huis (uit 1935) was altijd wel iets mis; lekkend dak, vaak moeten schilderen, ouwe meuk vervangen etc. Kost veel tijd en geld.

Nog een voordeel: 1 maand opzegtermijn: Ik kan me vandaag bedenken dat ik naar Sri Lanka wil om een paar maanden te chillen, en volgende maand al in het vliegtuig zitten. Waar je als eigenaar dan misschien twee kijkers hebt gehad en volledig afhankelijk bent van de verkoop van je woning.

Anyway, het is niet mijn eigendom. Maar dus ook niet mijn zorg.
  zondag 17 december 2017 @ 10:17:58 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175778431
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 10:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Of je koopt kunststof kozijnen met fatsoenlijk isolatieglas. 2 vliegen in 1 klap.

Probeer dat eens voor elkaar te krijgen bij je woningbouw.
Dit, heb 3 voudig glas, heerlijk, erg goede geluids en warmte isolatie, terwijl ik in een heel rustige buurt woon. Binnenshuis hoor ik vrijwel niets van buiten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 17 december 2017 @ 10:38:10 #25
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_175778697
Zou me niets verbazen als er een verkeerd verband is gelegd: mensen met een eigen huis hebben over het algemeen een hoger inkomen en vaak meer zekerheid en stabiliteit dan een eeuwige huurder. Of het koophuis zelf gelukkiger maakt, waag ik te betwijfelen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')