abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175667623

Cryptocoins?
Bitcoin is het bekendste voorbeeld van cryptocurrency. Naast Bitcoins zijn er nog heel veel 'altcoins' kijk hier maar eens voor een overzicht; CryptoCurrency Market Capitalizations. Bitcoin is bedoeld als betaalmiddel, je kan geld (Bitcoin) naar iemand overmaken zonder tussenkomst van een bank. De transactie is anoniem en binnen enkele minuten geregeld. Dit gebeurt allemaal door middel van een blockchain.

Blockchain?
De blockchain kun je zien als een kasboek dat wordt gecontroleerd door iedereen die gebruik maakt hiervan. Je kan in dat kasboek elke transactie zien die ooit heeft plaatsgevonden. De blockchain wordt door heel veel pc's gecontroleerd en is niet achteraf wijzigbaar. Een systeem wat moeilijk te manipuleren is dus.
In elk block in de blockchain zitten transacties van coins. Kijk maar eens hier om zelf een kijkje te nemen in zo`n blockchain; Bitcoin Block Explorer - Blockchain

Wie houdt de blockchain bij?
De blockchain wordt bijgehouden door zogeheten 'miners'. Deze (groepen van) pc's stoppen transacties in een block en voegen die toe aan de blockchain. De miner die het block uiteindelijk maakt wordt beloond met Bitcoin.
Dit is natuurlijk kort door de bocht; bekijk dit filmpje maar eens voor een uitgebreidere uitleg;

Er zijn tegenwoordig twee verschillende technieken die worden gebruikt om de blockchain bij te houden, namelijk; Proof of Work (PoW) en (Leased) Proof of Stake (LPoS of PoS). Wil je meer weten hierover dan ga je dit maar Googlen. :P

Minen levert dus geld op?
Ja. Maar op kleine schaal is het minen van Bitcoin eigenlijk niet meer rendabel door de kosten van aanschaf van hardware, stroomkosten etc. Dit omdat het minen van Bitcoin ook steeds moeilijker wordt en er veel concurrentie is. Wellicht als Bitcoin in de toekomst nog veel meer waard word dat het weer rendabel wordt. Het minen van sommige altcoins op kleine schaal kan wel rendabel zijn, helemaal met wellicht een prijsstijging in het verschiet.

En wat zijn de verschillen tussen Bitcoin en verschillende altcoins?
De verschillen tussen al die coins zijn soms minimaal en soms gigantisch groot. Op de verschillende websites van de coin is informatie te vinden over de technische werking of de visie van het team erachter.

Oké. Hoe kom ik aan cryptocurrency?
Cryptocurrency kun je kopen via bedrijven of via een exchange. De laatstgenoemde is eigenlijk een soort AEX maar dan alleen voor cryptocurrency. Kopen via een exchange is meestal goedkoper dan het kopen van een bedrijf. Dit omdat je nu geen tussenpersoon hebt maar rechtstreeks van een andere gebruiker koopt.

En hoe sla ik mijn digitale geld nu veilig op?
In een wallet. En dat kan op verschillende manieren en plekken, elk met zijn eigen voor en nadelen.
Je kan het in je wallet op een exchange bewaren maar de geschiedenis heeft geleerd dat dit niet altijd een goed idee is. Je kan bij je wallet door middel van een private key, alleen hiermee kun je transacties doen. Omdat de exchange jouw private key beheerd kan de eigenaar van die exchange er in theorie dus met al het geld vandoor gaan. Google maar eens op 'mt. Gox' voor een voorbeeld.

Wil je dagelijks handelen met crypto dan is het handiger om je coins op een exchange te laten. Koop je ze voor de lange termijn dan kun je het beter opslaan in een ander soort wallet.

Wallet? Offline wallet? Hardware wallet? Paper wallet? Wat?
Een wallet komt in verschillende vormen. Je kan een walletprogramma voor desbetreffende coin installeren op je pc / laptop / telefoon / tablet en daar je coin in opslaan. Maakt wel een backup van je private key zodat als deze crasht je je coins nog wel van recoveren.

Daarnaast zijn er ook hardware wallets tekoop zoals de Trezor of de Nano Ledger.

Een paper wallet is heel simpel. Je maakt online een bitcoinadres aan en stuurt naar dat adres je coins. Je print je private key uit. Deze sla je op een aantal plekken veilig op en je coins staan nu op dat adres in de blockchain opgeslagen. Met die key kun je op een later tijdstip een wallet installeren en bij je coins.

Meer info: https://www.coindesk.com/information/paper-wallet-tutorial/

Probeer 3rd party wallets te vermijden. Dit zijn Wallets die zijn gemaakt door een partij die niet in eerste instantie bij het team zit dat desbetreffende coin heeft ontwikkeld. Het verleden heeft uitgewezen dat hier nog wel eens misbruikt van is gemaakt.

Wat een hoop info. Waarom moet ik instappen?
Omdat je bank 0.1% rente per jaar geeft en omdat de blockchain de toekomst heeft. Het is niet voor niks dat er steeds meer geld in cryptocurrency omgaat. To the moon motherfuckers!

En wat zorgt er nou voor dat een coin waarde krijgt?
De markt bepaalt de waarde van een coin. Hoe meer mensen er heil in zien, hoe meer het waard wordt.

Maar nu even serieus, ik snap er nog steeds niks van!
Bekijk hier stap voor stap handleidingen:
BTC / [N00B] Crypto beginnerstopic #1 Voor al je kleine en grote vragen

Hoe claim ik een geforkte munt?
Door je private key in een wallet te importeren die de nieuwe munt support (wel eerst je Bitcoins verplaasen naar een ander adres!). Gedetailleerde uitleg voor Bitcoin Cash en Bitcoin Gold: BTC / [N00B] Crypto beginnerstopic #2 Voor al je kleine en grote vragen

Afkortingen en jargon
FOMO - Fear of missing out - Paniekreactie omdat een coin opeens erg veel in waarde stijgt. Paniekaankoop.
FUD - Fear, uncertainty, doubt. Op het moment dat er angst en onzekerheid in de markt zit dan gaan vaak veel mensen hun geld omzetten naar fiat. Dit zorgt voor een dalende trend of crash in de markt.
ICO - Initial Coin Offering. Een nieuwe munt wordt geïntroduceerd. Hier is geld voor nodig. Vroege investeerders kunnen in een ICO investeren in de hoop dat de munt daarna een veelvoud waard wordt.
Fee - Om een transactie te doen moet er fee worden betaald. Dit is een bedrag dat ervoor zorgt dat jouw transactie in behandeling wordt genomen. Sommige exchanges rekenen ook fee om uit te laten betalen.
Hodlen - Je cryptomunten altijd houden (holden).

Shorten? Long gaan? Margin trading? Leverage?
Geen zin om nu deze termen nu uit te leggen. Google er maar op :').

Exchanges;
Kraken | Buy, Sell and Margin Trade Bitcoin (BTC) and Ethereum (ETH) - Buy, Sell, Trade Bitcoin
Bittrex.com - Bittrex, The Next Generation Digital Currency Exchange
Binance - Chinese exchange, werkt goed voor handelen tussen crpytomunten

Bedrijven waar je crypto kan kopen buiten een exchange om?
Bitcoins Kopen en Verkopen met iDEAL, Bancontact of SEPA | LiteBit
Bitonic
Bitcoins kopen - iDEAL, Banktransfer of Creditcard | BTC Direct

Bitcoin block explorers
Blockchain.info
BlockExplorer.com

Crypto koersen
Coinmarketcap.com - CryptoCurrency Market Capitalizations
Cryptodashboard.io - Lichtgewicht versie van Coinmarketcap met auto refresh
cryptowat.ch - Live koersen van de belangrijkste exchanges

Gedetailleerde crypto statistieken
fork.lol
coin.dance
Statoshi.info
Cryptocurrency Mining Profitability
BitcoinWisdom.com

Crypto nieuws
Bitcoin Magazine
Coindesk
CoinTelegraph
/r/CryptoCurrency
/r/Bitcoin
/r/btc

Bitcoin resources (websites)

DISCLAIMER:
Cryptocurrency is een erg jonge en volatiele markt. Nog meer dan voor elke andere markt geldt hier dat je je goed moet inlezen en investeer enkel geld dat je kan missen.

LEESVOER:

https://www.reddit.com/r/(...)t_invest_recklessly/

Maar ik kan 't mis hebben...
pi_175667691
Elke keer als ik een goede trade heb gemaakt zet ik LMFAO - Party Rock Anthem aan. Vandaag al 5x _O_
pi_175667712
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:33 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd, ik zie LTC nog wel verder knallen nu hij ineens los is. Alle exchanges ondersteunen het en iedereen kent het, kunnen zomaar gekke dingen gebeuren.

Nu alleen hopen dat Charlie Lee even z'n muil houdt op twitter
Vond die tweet eigenlijk wel mooi. Hij zegt alleen maar dat op dit moment instappen niet erg verstandig is. Niet dat Charlie enige invloed heeft op dit moment, het gros van de mensen die nu instappen weten niet eens wie hij is.
  dinsdag 12 december 2017 @ 12:40:10 #4
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_175667737
LTC :o Jammer dat ik er maar een paar heb
pi_175667748
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:21 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Daar gaat het helemaal niet om :') _O-
Waar gaat het dan wel om?
pi_175667755
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:40 schreef leolinedance het volgende:
LTC :o Jammer dat ik er geen heb
Fixed ;(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  dinsdag 12 december 2017 @ 12:41:34 #7
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_175667764
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:40 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Waar gaat het dan wel om?
Zie de post van Patroon.
pi_175667769
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:40 schreef leolinedance het volgende:
LTC :o Jammer dat ik er maar een paar heb
Ik heb mijne op 65euro verkocht 1,5maand terug :P
pi_175667780
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Zie de post van Patroon.
Geen zin om op te zoeken, laat maar dan.
pi_175667825
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:41 schreef Geralt het volgende:

[..]

Fixed ;(
Jij mag daar echt niks meer over zeggen, jij zit al maanden te wachten. :')
pi_175667833
Eigenlijk wel eens, waarom zou je 100 euro eruit halen.
pi_175667838
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:45 schreef Typisch het volgende:

[..]

Jij mag daar echt niks meer over zeggen, jij zit al maanden te wachten. :')
Ja weet ik, echt wel vet kut enzo. :D
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175667845
Zou wel mooi zijn als litecoin weer zijn 2de plek veroverd :P
pi_175667847
Behalve als je het heel erg nodig hebt, maar dan zou ik me afvragen of crypto wel verstandig voor je is.
pi_175667851
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:45 schreef Insomnia2.0 het volgende:
Eigenlijk wel eens, waarom zou je 100 euro eruit halen.
Ja, dat zou ik ook echt alleen doen als je het écht nodig hebt.
pi_175667858
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:46 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja weet ik, echt wel vet kut enzo. :D
Valt wel mee hoor, is er meer voor ons.
  dinsdag 12 december 2017 @ 12:46:53 #17
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_175667867
Ik ben benieuwd wat er de komende weken gaat gebeuren.
Ik zou verwachten dat mensen gaan cashen omdat de feestdagen er aan komen enzo. Om verdiend geld te kunnen uitgeven enzo.

Aan de andere kant de vraag of mensen niet het geld van eindejaars bonussen willen stoppen in Crypto.

Wie zal het zeggen?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_175667871
Toch nog maar LTC bijgekocht. Gemiddelde aankoopprijs is nu 101 dollar.
pi_175667884
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:46 schreef Komakie het volgende:
Ik zou verwachten dat mensen gaan cashen omdat de feestdagen er aan komen enzo. Om verdiend geld te kunnen uitgeven enzo.

Aan de andere kant de vraag of mensen niet het geld van eindejaars bonussen willen stoppen in Crypto.

Wie zal het zeggen?
En juist na de kerstdagen gaat het weer omhoog omdat iedereen bij elkaar op visite heeft gepocht over de gigantische rendementen. Allemaal FOMO money :D
pi_175667913
Interessant analyse, waarbij wordt gekeken naar de verhouding van de huidige koers en de 200 EMA en hoe vaak dat ooit is voorgekomen: https://www.theinvestorsp(...)coin-mayer-multiple/

Ik overweeg om pas (voor een gedeelte) uit te stappen als de Mayer Multiple boven de 6 komt. :P
pi_175667918
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:42 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Geen zin om op te zoeken, laat maar dan.
Waar het om gaat is dat je enerzijds veel rendement laat liggen (door uit te cashen) en anderzijds druk bezig bent met je rendement te verhogen. Dat druist tegen elkaar in.
pi_175667921
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:46 schreef Komakie het volgende:

Wie zal het zeggen?
Ik vraag me af of dat de mensen zijn die de koers heel erg laten stijgen of dalen.
pi_175667940
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:49 schreef Patroon het volgende:

[..]

Waar het om gaat is dat je enerzijds veel rendement laat liggen (door uit te cashen) en anderzijds druk bezig bent met je rendement te verhogen. Dat druist tegen elkaar in.
Wat dat betreft heb ik die neiging van veel mensen om inleg eruit te halen ook nooit zo begrepen.
steek erin wat je kan missen, en ga daarmee voor het rendement.
pi_175667959
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:47 schreef Patroon het volgende:

[..]

En juist na de kerstdagen gaat het weer omhoog omdat iedereen bij elkaar op visite heeft gepocht over de gigantische rendementen. Allemaal FOMO money :D
Dit gebeurde wel een jaar geleden. Tijdens kerst van 920 naar 850 om vervolgens naar 1140 te gaan. Wie weet nu weer een klein dipje
pi_175667978
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 december 2017 12:50 schreef Insomnia2.0 het volgende:

[..]

Wat dat betreft heb ik die neiging van veel mensen om inleg eruit te halen ook nooit zo begrepen.
steek erin wat je kan missen, en ga daarmee voor het rendement.
Mja, ik heb na mijn eerste x10 mijn inleg er ook uitgehaald. Al was dat meer om leuke dingen te kopen dan om het veilig te stellen. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')