abonnement Unibet Coolblue
pi_175574799
Mijn deurkozijnen zijn nog niet afgewerkt en ik wil deze voorzien van architraven.

De muren zijn dikker dan de kozijnen. Daarvoor gebruik ik opvullatjes om het verschil weg te werken.

De deuren en kozijnen zijn stomp.
Is er een standaard plaats waar de architraven gemonteerd worden ten opzichte van het kozijn?
Ik wil dit graag overal in huis hetzelfde houden.

Heb al gezocht op internet maar kan hier geen specifieke info over vinden. Is het willekeurig?

Hier 2 foto's van de situatie.



  vrijdag 8 december 2017 @ 15:54:13 #2
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_175576619
Dat is op zich niet willekeurig. Aan de scharnierzijde moet je net iets van het scharnier af blijven, aan de sluitzijde neem je dezelfde afstand.
Als je bedoelt of er een speciale rekenregel voor is, nee, dat denk ik niet.
  vrijdag 8 december 2017 @ 15:54:42 #3
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_175576628
Ohja, niet de plintneut vergeten onder de architraven. :)
pi_175577047
quote:
5s.gif Op vrijdag 8 december 2017 14:25 schreef R2R het volgende:
Daarvoor gebruik ik opvullatjes om het verschil weg te werken.
Wordt er nog over de muur gestuct of gesausd? Ik zie nl. een onafgewerkte gipsplaat.

Wat mijn beperkte ervaring is, is dat het stuc-&sauswerk (als je dat nog laat doen) het strakst wordt als je tegen een latje aan stuct/saust. Sommige stucadoors monteren daarvoor stuclatjes die na het stuccen en drogen, weer worden weggehaald. In jouw geval zou je kunnen overwegen om de architrafen te monteren, af te plakken met schilderstape en daarna te stuccen tegen de architraafrand aan, die je uiteraard op z'n plaats laat zitten na het drogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 08-12-2017 16:25:41 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175579831
Klopt er zal eerst nog gesausd worden. Maar dat doe ik voordat ik aan de architraven begin.
Plintneuten heb ik ook (moet toch ook nieuwe plinten monteren).

Waar het mij inderdaad om gaat is welke afstand je neemt van het scharnier?
pi_175586275
Ik zou Google eens raadplegen en kijken wat je het mooist vindt. Ik denk dat het erg afhangt van het soort architraaf.
Laat die handjes wapperen!
pi_175589873
foto 1 ligt het kozijn al dieper dan de muur of niet?
pi_175595054
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 18:34 schreef R2R het volgende:
Waar het mij inderdaad om gaat is welke afstand je neemt van het scharnier?
Zolang de deur maar open kan én het scharnier vrij draait Verder zou ik t.h.v. het scharnier, de ruimte uit de architraaf frezen, zodat de rest van je architraaf aansluit op de sponning.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175595827
Ik zit zelf in de afrondings fase van mijn verbouwing (aflakken etc). Dit is hoe ik het heb gedaan met de architraven.

Zoals op de laatste foto te zien is heb ik afhankelijk van naar welke kant de deur open gaat de afstand aangepast. Hierdoor sluiten ze mooi aan in de hal waar sommige kozijnen samen komen.






Kan je hier iets mee?
pi_175599544
Ja daar kan ik wel wat mee. :)
Dat verschijnsel wat je in de hal hebt, met 2 deuren die bij elkaar zitten, heb ik hier niet.
Ten eerste zitten ze niet bij elkaar.
Ten tweede zijn al mijn deurposten aan beide kanten hetzelfde qua afmeting (deur sluit tegen soort van balkje aan). Dus dat maakt het voor mij iets makkelijker :) :D

Ziet er strak uit trouwens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')