FOK!forum / Oorlog en Defensie / Alle patrouilleschepen Koninklijke Marine uit de vaart genomen
Cobra4dinsdag 28 november 2017 @ 09:19
Patrouilleschepen tijdelijk aan de kant

Door problemen met de blusinstallatie varen de 4 patrouilleschepen van de Koninklijke Marine tijdelijk niet.

patrouilleschepen.jpg
(Zr Ms Holland, foto:Ministerie van Defensie)

Een reguliere test aan boord van Zr. Ms. Holland toonde vorige maand een storing van de sprinklerinstallatie. Onderzoek naar de installaties op de andere 3 zogenoemde ocean-going patrol vessels wees uit dat bevestigingsbeugels en koppelingen niet in orde zijn.

De patrouilleschepen varen met een gereduceerde bemanning. Dit kan door vergaande automatisering, zo ook bij het brandblussysteem. Als de sprinklerinstallatie niet goed functioneert, is de veiligheid van de bemanning niet gegarandeerd. Vandaar het voorlopige vaarverbod.

De sprinklerinstallatie van het 4-tal wordt de komende maanden vervangen. Voor het patrouilleschip dat in februari 2018 als stationsschip naar het Caribisch gebied gaat, komt een tussentijdse oplossing. Die bestaat uit een gedeeltelijke vervanging van de sprinklerinstallatie. Daarnaast gaan extra bemanning en brandbestrijdingsmaterieel mee.

3 van de 4 patrouilleschepen moeten binnen een jaar weer operationeel zijn.

(Defensie)
Megumidinsdag 28 november 2017 @ 09:24
Veel gekker moet het niet meer worden. Het gaat zo wachten worden op een ongeluk.
Cobra4dinsdag 28 november 2017 @ 09:40
Beetje geld besparen door verder te automatiseren en minder bemanning aan boord te hebben, één probleem en hoppa alle 4 de schepen voor lange tijd uit de vaart.
Scarlet_Dragonflydinsdag 28 november 2017 @ 09:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 09:24 schreef Megumi het volgende:
Veel gekker moet het niet meer worden. Het gaat zo wachten worden op een ongeluk.
Huh? Nee, juist niet. Ze nemen de schepen uit de vaart om dat juist te voorkomen toch :?
Megumidinsdag 28 november 2017 @ 09:58
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 november 2017 09:57 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Huh? Nee, juist niet. Ze nemen de schepen uit de vaart om dat juist te voorkomen toch :?
Het zou me niet verbazen als dit maar de top van een ijsberg is.
detarisdinsdag 28 november 2017 @ 10:54
Goede beslissing.
Cobra4dinsdag 28 november 2017 @ 11:04
Zo'n groot gat in het vaarschema zal wel wat problemen opleveren lijkt mij?

Maar wel een goed moment om achterstallige zaken aan te pakken.
ChrisCarterdinsdag 28 november 2017 @ 11:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 09:40 schreef Cobra4 het volgende:
Beetje geld besparen door verder te automatiseren en minder bemanning aan boord te hebben, één probleem en hoppa alle 4 de schepen voor lange tijd uit de vaart.
Het is de bijna ziekelijke automatiseringsdrift van tegenwoordig.
Cobra4dinsdag 28 november 2017 @ 11:59
Kamerbrief over defect blusleidingsysteem patrouilleschepen

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag

Datum 27 november 2017

Betreft Defect blusleidingsysteem patrouilleschepen

Tijdens een reguliere test met de watermistinstallatie aan boord van het Oceangoing Patrol Vessel (OPV) Zr.Ms. Holland kwam onlangs een storing aan het licht. Na onderzoek van de blusinstallatie op de andere patrouilleschepen kwam een structureel probleem naar voren. De bevestigingsbeugels en de koppelingen in het systeem bleken niet in orde. De grote waterdruk tijdens het blussen kunnen ze niet doorstaan.

Tijdens de bouw van de vier OPV’s is het blussysteem uitgebreid getest. Ook tijdens latere tests zijn geen problemen gebleken. Pas bij de laatste test, afgelopen maand, zijn de problemen geconstateerd. Op dit moment wordt nader onderzoek gedaan.

De patrouilleschepen varen met een beperkte bemanning. Dat is alleen mogelijk dankzij verregaande automatisering, ook van de brandblusinstallatie. Als de watermistinstallatie niet goed functioneert, kan de veiligheid van de bemanning in geval van brand niet worden gegarandeerd en kan dus niet onder alle omstandigheden veilig worden gevaren. Daarom hebben de schepen tot nader order een vaarverbod, totdat de veiligheid van de bemanning wel weer kan worden gegarandeerd.

Op alle OPV’s zal het systeem volledig worden gecontroleerd. Vervolgens zal het systeem gerepareerd of vervangen worden. Alle opties worden nader verkend, waarbij de planning is om het eerste schip zo snel mogelijk weer te voorzien van een goed functionerende watermistinstallatie, zodat het zo snel mogelijk weer volledig operationeel inzetbaar is. De verwachting is dat drie van de vier schepen op deze manier uiterlijk over een jaar weer volledig operationeel inzetbaar zijn.

Het vierde schip, Zr.Ms. Holland, moet al in februari 2018 dienst doen als schip van de wacht in het Caribische gebied. Als interim oplossing krijgt Zr.Ms. Holland extra bemanning en brandbestrijdingsmaterieel aan boord met het oog op de veiligheid van de bemanning. Na de terugkeer uit de West, in de zomer van 2018, ondergaat dit schip zijn geplande onderhoud, waarbij het probleem met de watermistinstallatie alsnog definitief wordt opgelost.

Dit type watermistinstallatie wordt ook gebruikt op Zr.Ms. Karel Doorman. Bij testen aan boord hebben zich geen storingen voorgedaan. Nu het Joint Support Ship afgelopen vrijdag terugkeerde in Den Helder, wordt ook de ophanging van het systeem geïnspecteerd.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

drs. B. Visser

https://www.rijksoverheid(...)atrouilleschepen.pdf
Cobra4maandag 22 januari 2018 @ 13:00
de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag

Betreft Vragen defect blussysteem patrouilleschepen

De beantwoording van de feitelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie
over mijn brief van 27 november 2017 inzake een defect blusleidingssysteem
patrouilleschepen (34775-X-59/2017D38510) vraagt door de gedetailleerdheid
van de vragen meer tijd dan binnen de gebruikelijke termijn kan worden
beantwoord.

Ik zal u de antwoorden op de vragen zo spoedig mogelijk doen toekomen.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Drs. B. Visser

https://www.rijksoverheid(...)atrouilleschepen.pdf
mpc007donderdag 1 februari 2018 @ 19:06
Op zich is het probleem in zichzelf niet enorm, maar het feit dat door een veelvoud aan dit soort kleinere dingetjes 90% van de vloot binnen ligt is absoluut zorgelijk. Er is bar weinig voorhanden als er een keer meer schepen nodig zijn - voor wat voor missie dan ook. Ik hoor het ook van collega's maar het lijkt erop dat bij de KM de bezuinigingen nu pas voet aan de grond gekregen hebben. Dit betekent ook dat het voorzichtige herstel wat we elders zien vermoedelijk pas over 5-10 jaar tot uiting komt bij de marine..
detarisdonderdag 1 februari 2018 @ 19:39
quote:
2s.gif Op donderdag 1 februari 2018 19:06 schreef mpc007 het volgende:
Op zich is het probleem in zichzelf niet enorm, maar het feit dat door een veelvoud aan dit soort kleinere dingetjes 90% van de vloot binnen ligt is absoluut zorgelijk. Er is bar weinig voorhanden als er een keer meer schepen nodig zijn - voor wat voor missie dan ook. Ik hoor het ook van collega's maar het lijkt erop dat bij de KM de bezuinigingen nu pas voet aan de grond gekregen hebben. Dit betekent ook dat het voorzichtige herstel wat we elders zien vermoedelijk pas over 5-10 jaar tot uiting komt bij de marine..
De bezuinigingen nu pas voet aan de grond bij de KM? :{
mpc007vrijdag 2 februari 2018 @ 12:35
quote:
15s.gif Op donderdag 1 februari 2018 19:39 schreef detaris het volgende:

[..]

De bezuinigingen nu pas voet aan de grond bij de KM? :{
Wilde je zeggen dat we er 3 jaar geleden operationeel slechter voor stonden? Dat denk ik niet. Je werkt er zelf ook, dus je kan toch niet anders concluderen als je over de haven loopt?
detarisvrijdag 2 februari 2018 @ 14:17
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 februari 2018 12:35 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Wilde je zeggen dat we er 3 jaar geleden operationeel slechter voor stonden? Dat denk ik niet. Je werkt er zelf ook, dus je kan toch niet anders concluderen als je over de haven loopt?
3 jaar geleden stonden we er als organisatie minstens net zo slecht voor. Maar nu is het voor de leek zichtbaar in de vorm van meerdere schepen aan de kade.
#ANONIEMvrijdag 2 februari 2018 @ 14:21
'We zullen besparen, al kost het miljoenen'.
AchJavrijdag 2 februari 2018 @ 14:52
quote:
2s.gif Op donderdag 1 februari 2018 19:06 schreef mpc007 het volgende:
Op zich is het probleem in zichzelf niet enorm, maar het feit dat door een veelvoud aan dit soort kleinere dingetjes 90% van de vloot binnen ligt is absoluut zorgelijk. Er is bar weinig voorhanden als er een keer meer schepen nodig zijn - voor wat voor missie dan ook. Ik hoor het ook van collega's maar het lijkt erop dat bij de KM de bezuinigingen nu pas voet aan de grond gekregen hebben. Dit betekent ook dat het voorzichtige herstel wat we elders zien vermoedelijk pas over 5-10 jaar tot uiting komt bij de marine..
Het voorzichtige herstel elders??? Yeah, right... _O- _O- _O-