abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175305398
Vorig jaar december hebben wij ons huis gekocht. Het is een vrijstaande jaren 60 woning in het buitengebied.
Onze woning heeft alleen in het stuk aanbouw(1990) bij de woonkamer spouwmuurisolatie, het merendeel van het huis niet. Het dak is geïsoleerd, huis heeft 2 houten verdiepingsvloeren en geen kruipruimte en kelder.
Aangezien het vooral op de bovenverdieping erg koud is in de winterse periode en wij ongeveer 2700m3 per jaar aan gas verstoken overwegen wij spouwmuurisolatie.

Afgelopen woensdag een 2tal bedrijven laten komen. Beide geven aan dat de spouw prima geschikt is voor spouwmuurisolatie (schone spouw en 6cm ruimte)

In de toekomst (als het budget het toelaat) is de kans aanwezig dat wij onze houten kozijnen willen laten vervangen door kunststof. Belangrijk daarom dat de Isolatie dit toelaat en niet wordt beschadigd.
Het eerste bedrijf adviseerde glaswol vlokken en de tweede ISO parels HR++. Wij hebben het beste gevoel bij de parels. Door de hars die wordt gebruikt lijkt het ons dat deze het beste blijft zitten. Ook kunnen de parels kennelijk beter tegen vocht(?)

1) Glaswol vlokken of parels met hars, wat zouden jullie doen? Rekening houdend met onze renovatie en de beste ventilatie

2) Op dit moment hebben wij veel stootvoegen voor de ventilatie van de spouw. Afgelopen zomer heb ik deze nog voorzien van bijenbekjes om het ongedierte weg te houden.
Beide bedrijven gaven aan dat deze gaten allemaal dicht worden gemaakt. Dit zou niet nodig zijn wanneer de spouw volledig wordt gevuld met isolatie. Klopt dit? Mijn gevoel zegt dat het verstandiger is om een aantal ventilatiegaten intact te houden, of is dit echt overbodig?

3) Het eerste bedrijf heeft een 4 tal gaten in de buitenmuur geboord om de spouw te bekijken. Het tweede bedrijf heeft via een paar stootvoegen de spouw bekeken. Is dit voldoende? Loop ik niet alsnog kans dat op andere plekken de spouw alsnog beschadigd of vervuild kan zijn, en dan alsnog een koude brug ga krijgen?

Alvast dank voor jullie reacties!
pi_175305466
Zoveel bedrijven zoveel antwoorden, ik zit dus met dezelfde vraag alleen bij mij zit er al vlokken in die gezakt zijn.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175305840
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 20:26 schreef jasonnas het volgende:
Vorig jaar december hebben wij ons huis gekocht. Het is een vrijstaande jaren 60 woning in het buitengebied.
Onze woning heeft alleen in het stuk aanbouw(1990) bij de woonkamer spouwmuurisolatie, het merendeel van het huis niet. Het dak is geïsoleerd, huis heeft 2 houten verdiepingsvloeren en geen kruipruimte en kelder.
Aangezien het vooral op de bovenverdieping erg koud is in de winterse periode en wij ongeveer 2700m3 per jaar aan gas verstoken overwegen wij spouwmuurisolatie.

Afgelopen woensdag een 2tal bedrijven laten komen. Beide geven aan dat de spouw prima geschikt is voor spouwmuurisolatie (schone spouw en 6cm ruimte)

In de toekomst (als het budget het toelaat) is de kans aanwezig dat wij onze houten kozijnen willen laten vervangen door kunststof. Belangrijk daarom dat de Isolatie dit toelaat en niet wordt beschadigd.
Het eerste bedrijf adviseerde glaswol vlokken en de tweede ISO parels HR++. Wij hebben het beste gevoel bij de parels. Door de hars die wordt gebruikt lijkt het ons dat deze het beste blijft zitten. Ook kunnen de parels kennelijk beter tegen vocht(?)

1) Glaswol vlokken of parels met hars, wat zouden jullie doen? Rekening houdend met onze renovatie en de beste ventilatie

2) Op dit moment hebben wij veel stootvoegen voor de ventilatie van de spouw. Afgelopen zomer heb ik deze nog voorzien van bijenbekjes om het ongedierte weg te houden.
Beide bedrijven gaven aan dat deze gaten allemaal dicht worden gemaakt. Dit zou niet nodig zijn wanneer de spouw volledig wordt gevuld met isolatie. Klopt dit? Mijn gevoel zegt dat het verstandiger is om een aantal ventilatiegaten intact te houden, of is dit echt overbodig?

3) Het eerste bedrijf heeft een 4 tal gaten in de buitenmuur geboord om de spouw te bekijken. Het tweede bedrijf heeft via een paar stootvoegen de spouw bekeken. Is dit voldoende? Loop ik niet alsnog kans dat op andere plekken de spouw alsnog beschadigd of vervuild kan zijn, en dan alsnog een koude brug ga krijgen?

Alvast dank voor jullie reacties!
2 jaar geleden onze spouw (plus verdiepingsvloer) laten isoleren en de volgende ervaringen m.b.t. je vragen:

1) Met thermoparels en vloeibare lijm, werkt bij ons perfect,

2) Veel ventilatievoegen stammen uit de tijd dat iedereen riep: "de spouw moet waterdamp ventileren en dat gaat via lucht die via openingen in en uit stroomt". Dat is door tests van TNO achterhaald; het blijkt dat waterdampdiffusie door de bakstenen heen, het voronaamste proces is waardoor een (binnen- & buiten) muur ventileert en dus ook vocht uit de woning verdwijnt.

3) Alles 100% schoon en leeg krijg je het natuurlijk nooit, maar een mogelijke koudebrug door eventuele vervuiling heb je nu ook al; dat wordt niet slechter. Wellicht kunenn ze met een stofzuigerslang nog wat gruis weg zuigen.

Wij hebben ook de ruimte tussen zoldervloer en slaapverdiepingplafond, laten opvullen, waardoor we ook een isolatieschil naar de vliering toe hebben gecreëerd.

Ons uitstekend bevallen; in de loop der jaren is ons gasverbruik gedaald van 2800m3 in 2003 tot circa 1100 m3 thans (2016); ook door een nieuwe HR ketel, radiatoren goed aansluiten en waterzijdig inregelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175306186
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 20:48 schreef blomke het volgende:
Wij hebben ook de ruimte tussen zoldervloer en slaapverdiepingplafond, laten opvullen, waardoor we ook een isolatieschil naar de vliering toe hebben gecreëerd.
Waarmee is de ruimte tussen slaapkamer/verdieping plafond/zolder vloer geisoleerd ?
En : nieuwe plafond bekleding nodig, of is de oude blijven zitten ?
pi_175312065
Wij hebben ook een jaren 60 woning en de vorige bewoner heeft geisoleerd met glaswol vlokken. Deze zijn aardig ingezakt onder invloed van vocht, boven zit er bijna niets meer in.

Ik weet dit omdat ik alle kozijnen heb laten vervangen, en darbij kwamen de vlokken me tegemoet. Weet niet hoe dit met parels en lijm is, maar vraag dit goed na, je wilt niet al die balletjes eruit zien vallen. Persoonlijk zou ik eerst de kozijnen vervangen en dan pas spouwmuurisolatie toepassen.

Vergis je ook niet in kierdichting. Een jaren 60 woning is vaak zo lek als een mandje.
pi_175312434
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 21:02 schreef quirigua het volgende:
Waarmee is de ruimte tussen slaapkamer/verdieping plafond/zolder vloer geisoleerd ?
En : nieuwe plafond bekleding nodig, of is de oude blijven zitten ?
Ook met die thermoparels Ik za eens kijken of ik nog foto's heb.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175312440
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 07:21 schreef Knuppel1983 het volgende:
Persoonlijk zou ik eerst de kozijnen vervangen en dan pas spouwmuurisolatie toepassen.
Dat is verreweg het veiligst.
pi_175313261
Hier ook parels toegepast. Zitten er sinds april in. De eerste maanden van het stookseizoen vallen ca 30 procent lager uit qua gasverbruik. Dit is ook een jaren 60 woning, waarbij de parels ook enorm hebben geholpen in het dichten van kieren en het stoppen van tocht. De parels kwamen op een paar plaatsen gewoon binnen, daar zat dus een open verbinding met de spouw.

Ik heb stenen eruit gehad omdat ik een nieuw kozijn nog moest afwerken. Parels blijven redelijk zitten.

Wat wel een aandachtspunt is, is de houten vloer. Als dat op de begane grond ook zo is zou ik heel goed opletten dat ze nieuwe ventilatie aanbrengen voor de kruipruimte. Anders is je houten vloer binnen nog time verrot. Ik zou ook overwegen een toegang te maken naar de kruipruimte en de vloer ook mee te nemen qua isolatie.
pi_175313544
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 10:27 schreef tux87 het volgende:
Ik zou ook overwegen een toegang te maken naar de kruipruimte en de vloer ook mee te nemen qua isolatie.
Dat scheelt ook nog eens een slok op een borrel.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 26-11-2017 11:02:53 ]
  zondag 26 november 2017 @ 10:56:40 #10
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_175313634
Hier is ook nog een kozijn vervangen na het isoleren met parels. De enige parels die uit de spouw kwamen waren de parels die aan het kozijn zaten.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_175314766
Dat komt omdat ze het injecteren met kleefstof. De parels komen je dus niet tegemoet.

Er ging nog een afbeelding rond op internet van iemand die het zonder had laten plaatsen, met wind kwam het zo uit de spouw zetten het dak op hahaha.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')