Als er bruin en blauw zit kan het.quote:Op zaterdag 25 november 2017 17:56 schreef Kcaviatt het volgende:
Voor een gemeentelijke melding moet ik in elke kamer een brandmelder ophangen gekoppeld aan het electriciteitsnet. Nu kan ik alles doortrekken naar dichtsbijzijnde stopcontact, maar dat is wel wat bekabeling. Ik heb er eens op gelet en zie in veel woningen de brandmelder doorgetrokken worden naar de verlichting midden in de kamer. Maar dit snap ik niet, wamt deze krijgt toch alleen stroom als het licht aan staat? Zie ik iets over het hoofd?
Euh, dat is wel een aan name zo en zeker niet altijd het geval.quote:Op zaterdag 25 november 2017 18:00 schreef spierbal het volgende:
Nee. Het lichtpunt heeft een fase en nuldraad, daar tussen een schakeldraad voor de schakeling.
Vanaf het lichtpunt kan je gewoon je fase en nul uitbreiden dmv lasklem.
Je zou moeten kijken wat er in die lasdoos zit.quote:Op zaterdag 25 november 2017 18:22 schreef Kcaviatt het volgende:
Oke ik dacht dat altijd dat het lichtknopje de hele stroomkring met het lampje ertussen onderbrak. Maar als het lichtknopje uit staat en er nog steeds spanning over de lamp staat komt dat goed uit, scheelt weer kabels aanleggen. Wederom bedankt
Goeie ook jaquote:Op zaterdag 25 november 2017 19:34 schreef Vonkenboer het volgende:
Vergeet niet dat de meeste rookmelders die je aan elkaar kunt doorkoppelen op één en dezelfde groep aangesloten moeten zitten. Weet sowieso dat dit bij Hager rookmelders het geval is; dus ook vast voor andere merken zo zal zijn.
Je kunt niet rookmelder x op groep x aansluiten en doorkoppelen naar rookmelder y op groep z.
En je moet een afwijkende draadkleur gebruiken voor deze doorkoppel draad; in de meeste gevallen gebruikt men gewoon vd draad maar dan met een oranje kleur (al heb ik ook installateurs al rood of andere kleuren zien gebruiken zolang het maar geen zwart is).
[ afbeelding ]
http://www.preef.nl/infor(...)n-waar-hang-ik-ze-op
Volgens mij hoeft dat ook niet perce.quote:Op zaterdag 25 november 2017 20:18 schreef Juup© het volgende:
Hier zijn alle melders op elkaar aangesloten met oranje draad, wat mij wel opvalt is dat ze niet op een aparte groep zitten
[ afbeelding ]
P.S.
Let niet op het geknoei met tippex, niet mijn fout
Niet op een aparte groep, wel allemaal op dezelfde groep.quote:Op zaterdag 25 november 2017 20:18 schreef Juup© het volgende:
Hier zijn alle melders op elkaar aangesloten met oranje draad, wat mij wel opvalt is dat ze niet op een aparte groep zitten
Pcies dat, ze moeten wel allemaal voeding krijgen vanuit dezelfde eindgroep. Dat hoeft zeker geen geheel eigen groep te zijn.quote:Op zaterdag 25 november 2017 20:22 schreef kree het volgende:
[..]
Volgens mij hoeft dat ook niet perce.
Ik denk dat vonkenboer doelt op communicatie van die dingen via het stroom net.
Normaal worden die oranje draden gebruikt voor communicatie tussen melders. En de voeding komt gewoon per punt.
Maar hou me dit even ten goede, ik ben niet perce echt een installatie monteur namelijk
Vraag ik me af?quote:Op zondag 26 november 2017 00:19 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Pcies dat, ze moeten wel allemaal voeding krijgen vanuit dezelfde eindgroep. Dat hoeft zeker geen geheel eigen groep te zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |