FOK!forum / Digital Corner / Tips voor stabielere internet verbinding
EvilSummonerdinsdag 21 november 2017 @ 23:35
Ik heb op het moment verbinding met het internet via deze powerline adapter:

https://www.computerstore(...)mbps-2-adapters.html

Hij werkt over het algemeen goed, maar 1 of 2 keer per dag valt de internet verbinding weg voor een paar minuten. Ik had hiervoor al verschillende wifi-sticks geprobeerd maar deze hadden nog vaker een storing. Bekabeld is helaas niet een optie door de constructie van het huis.

Hebben jullie advies om dit probleem te verhelpen?

[ Bericht 0% gewijzigd door EvilSummoner op 21-11-2017 23:43:11 ]
RingBewonerdinsdag 21 november 2017 @ 23:42
Heb je de adapter in een normaal stopcontact of in iets van een verlengkabel?
EvilSummonerdinsdag 21 november 2017 @ 23:44
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 november 2017 23:42 schreef RingBewoner het volgende:
Heb je de adapter in een normaal stopcontact of in iets van een verlengkabel?
De adapter zit in een normaal stopcontact aan de muur.
RingBewonerdinsdag 21 november 2017 @ 23:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 23:44 schreef EvilSummoner het volgende:

[..]

De adapter zit in een normaal stopcontact aan de muur.
Heb je je router modem al een keer een reset gegeven?
EvilSummonerdinsdag 21 november 2017 @ 23:47
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 november 2017 23:45 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Heb je je router al een keer een reset gegeven?
Ja, de router en de modem hebben al meerdere keren een reset gehad.
RingBewonerdinsdag 21 november 2017 @ 23:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 23:47 schreef EvilSummoner het volgende:

[..]

Ja, de router en de modem hebben al meerdere keren een reset gehad.
Heb je al eens contact gehad met je provider? Die hebben ongetwijfeld eerder met dit bijltje gehakt.
EvilSummonerwoensdag 22 november 2017 @ 00:03
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 november 2017 23:48 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Heb je al eens contact gehad met je provider? Die hebben ongetwijfeld eerder met dit bijltje gehakt.
Nee, mijn vader is de hoofdbewoner van het huis en heeft een internet abonnement bij Caiway. Ik heb hem al meerdere malen verteld dat hij Caiway moet bellen, maar hij vind het normaal dat de internetverbinding meerdere malen per dag uitvalt en weigert om contact op te nemen met de provider. Ik zal het hem morgen nog een keer vragen maar ik denk dat het antwoord hetzelfde blijft.
RingBewonerwoensdag 22 november 2017 @ 00:05
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 00:03 schreef EvilSummoner het volgende:

[..]

Nee, mijn vader is de hoofdbewoner van het huis en heeft een internet abonnement bij Caiway. Ik heb hem al meerdere malen verteld dat hij Caiway moet bellen, maar hij vind het normaal dat de internetverbinding meerdere malen per dag uitvalt en weigert om contact op te nemen met de provider. Ik zal het hem morgen nog een keer vragen maar ik denk dat het antwoord hetzelfde blijft.
Vertel je pa dan maar dat ik dit ook heb gehad. Ik weet alleen niet meer wat de oplossing was :').

Even bellen, dan doen en proberen ze wat en dan is het (bij mij tenminste) verholpen.
baxmurgerwoensdag 22 november 2017 @ 00:38
Je hebt dus een router op die powerline adapter aangesloten? Die in de link hebben namelijk geen WiFi.

Je kunt het beste zoveel mogelijk werken met het 5GHz netwerk. Als je een router hebt die die band ondersteunt, is het vaak slim om de netwerknaam van de 5GHz te onderscheiden van de 2.4GHz. Daarnaast werken powerline adapters nooit zo stabiel als een directe utp-kabel. En laat inderdaad het binnenkomend signaal nakijken.
knokkelswoensdag 22 november 2017 @ 01:01
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 23:44 schreef EvilSummoner het volgende:

[..]

De adapter zit in een normaal stopcontact aan de muur.
Geaard, ongeaard?

Op je telefoon een Wifi Analyzer app downloaden, die laten scannen. Dan kun je je channel bekijken. Die moet je dan in je router instellen op het meest ideale channel.

En die Powerline Adapters hadden toch last van interferentie, dacht ik me te herinneren?
Leandrawoensdag 22 november 2017 @ 01:14
Weet je zeker dat het aan de verbinding ligt? Bij mij lag het namelijk aan de netwerkkaart in m'n laptop, tenminste, dat was de enige die de verbinding kwijtraakte, andere apparaten niet.
borbitwoensdag 22 november 2017 @ 01:18
Zorg dat de kamer waar je router staat niet tochtig is. Anders waaien de WIFI golfjes alle kanten op en heb je in de andere ruimtes van je huis nog maar weinig ontvangst.
Metalfrostwoensdag 22 november 2017 @ 06:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 23:35 schreef EvilSummoner het volgende:
Ik heb op het moment verbinding met het internet via deze powerline adapter:

https://www.computerstore(...)mbps-2-adapters.html

Hij werkt over het algemeen goed, maar 1 of 2 keer per dag valt de internet verbinding weg voor een paar minuten. Ik had hiervoor al verschillende wifi-sticks geprobeerd maar deze hadden nog vaker een storing. Bekabeld is helaas niet een optie door de constructie van het huis.

Hebben jullie advies om dit probleem te verhelpen?
Hard reset van je router.
30 sec resetknop ingedrukt houden
30 sec resetknop ingedrukt houden en stekker eruit
30 sec resetknop ingedrukt houden met de stekker er weer in.
Geen pauzes tussen het indrukken van je resetknop. Lijkt me het handigst dat je dit dan ook even met z'n tweeën doet.
EvilSummonerwoensdag 22 november 2017 @ 16:04
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 00:38 schreef baxmurger het volgende:
Je hebt dus een router op die powerline adapter aangesloten? Die in de link hebben namelijk geen WiFi.

Je kunt het beste zoveel mogelijk werken met het 5GHz netwerk. Als je een router hebt die die band ondersteunt, is het vaak slim om de netwerknaam van de 5GHz te onderscheiden van de 2.4GHz. Daarnaast werken powerline adapters nooit zo stabiel als een directe utp-kabel. En laat inderdaad het binnenkomend signaal nakijken.
Ja, het gaat via het stroomnet, niet via WiFi.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 01:01 schreef knokkels het volgende:

[..]

Geaard, ongeaard?

Op je telefoon een Wifi Analyzer app downloaden, die laten scannen. Dan kun je je channel bekijken. Die moet je dan in je router instellen op het meest ideale channel.

En die Powerline Adapters hadden toch last van interferentie, dacht ik me te herinneren?
Het stopcontact is geaard.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 01:14 schreef Leandra het volgende:
Weet je zeker dat het aan de verbinding ligt? Bij mij lag het namelijk aan de netwerkkaart in m'n laptop, tenminste, dat was de enige die de verbinding kwijtraakte, andere apparaten niet.
Ja, het ligt aan de verbinding. Het lampje op de router dat de status van de verbinding met de powerline adapter weergeeft begint namelijk veel te knipperen wanneer de verbinding wegvalt.
EvilSummonerwoensdag 22 november 2017 @ 16:05
.

[ Bericht 99% gewijzigd door EvilSummoner op 22-11-2017 16:06:00 (Dubbele post) ]
wootahHwoensdag 22 november 2017 @ 18:25
quote:
Ja, het ligt aan de verbinding. Het lampje op de router dat de status van de verbinding met de powerline adapter weergeeft begint namelijk veel te knipperen wanneer de verbinding wegvalt.
en wat zegt dat?
EvilSummonerwoensdag 22 november 2017 @ 19:56
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 18:25 schreef wootahH het volgende:

[..]

en wat zegt dat?
Dat betekent dat de verbinding verstoort is, door wat of waarom weet ik niet.
wootahHwoensdag 22 november 2017 @ 20:00
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:56 schreef EvilSummoner het volgende:

[..]

Dat betekent dat de verbinding verstoort is, door wat of waarom weet ik niet.
dus jij hebt een lampje op de router die de status van de powerline aan geeft?

of bedoel je de ledjes bij de ethernet poorten. bij mij knipperen alle lampjes bij de ethernet poorten en werk alles prima
EvilSummonerwoensdag 22 november 2017 @ 20:58
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:00 schreef wootahH het volgende:

[..]

dus jij hebt een lampje op de router die de status van de powerline aan geeft?

of bedoel je de ledjes bij de ethernet poorten. bij mij knipperen alle lampjes bij de ethernet poorten en werk alles prima
De powerline adapter is aangesloten op de ethernet poort, en het lampje daar knippert normaal ook, maar toen ik een keer de router aan het controleren was net nadat de internet verbinding weg viel zag ik dat het specifieke lampje heel snel aan het knipperen was. Maar normaal knippert die dus trager.
ohengwoensdag 22 november 2017 @ 23:46
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:58 schreef EvilSummoner het volgende:

[..]

De powerline adapter is aangesloten op de ethernet poort, en het lampje daar knippert normaal ook, maar toen ik een keer de router aan het controleren was net nadat de internet verbinding weg viel zag ik dat het specifieke lampje heel snel aan het knipperen was. Maar normaal knippert die dus trager.
Dat hij snel knippert betekent dat hij de powerline adapter aan de andere kant zoekt. En voor de zekerheid: beide powerline adapters zitten rechtstreeks in het stopcontact in de muur he? Omdat je dat maar van 1 hebt bevestigd.
Geraltwoensdag 22 november 2017 @ 23:53
Ik heb deze:
https://www.computerstore(...)mbps-2-adapters.html

Retestabiel en ik trek er volledig mijn verbinding van 400mbit mee. Dat had ik niet verwacht. Puike dingen. Geen idee wat met de jouwe aan de hand kan zijn.
Farenjidonderdag 23 november 2017 @ 00:02
Weet je zeker dat het aan de powerline ligt? Weet je zeker dat de verbinding direkt op de router wel stabiel is en blijft? Dit topic klinkt namelijk als een aantal aannames waar een wankele conclusie aan vast wordt gehangen.
EvilSummonerdonderdag 23 november 2017 @ 00:14
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:46 schreef oheng het volgende:

[..]

Dat hij snel knippert betekent dat hij de powerline adapter aan de andere kant zoekt. En voor de zekerheid: beide powerline adapters zitten rechtstreeks in het stopcontact in de muur he? Omdat je dat maar van 1 hebt bevestigd.
Beide powerline adapters zitten in een stopcontact aan de muur.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 00:02 schreef Farenji het volgende:
Weet je zeker dat het aan de powerline ligt? Weet je zeker dat de verbinding direkt op de router wel stabiel is en blijft? Dit topic klinkt namelijk als een aantal aannames waar een wankele conclusie aan vast wordt gehangen.
Ik weet niet waar het aan ligt, daarom heb ik dit topic geopend.
Farenjidonderdag 23 november 2017 @ 00:22
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 00:14 schreef EvilSummoner het volgende:

[..]

Beide powerline adapters zitten in een stopcontact aan de muur.

[..]

Ik weet niet waar het aan ligt, daarom heb ik dit topic geopend.
Je weet niet waar het aan ligt maar je geeft in je op wel min of meer aan dat de powerline het probleem is. Dat is een aanname die je kan testen, door de powerline adapters ertussenuit te halen en te kijken of de verbinding nog steeds wegvalt. Misschien zit de oorzaak wel in je router of bij je provider en werken die powerline adapters gewoon perfect. Je kan iig niet afgaan op "knipperende lampjes" want dat zegt echt niks.
EvilSummonerdonderdag 23 november 2017 @ 00:42
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 00:22 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je weet niet waar het aan ligt maar je geeft in je op wel min of meer aan dat de powerline het probleem is. Dat is een aanname die je kan testen, door de powerline adapters ertussenuit te halen en te kijken of de verbinding nog steeds wegvalt. Misschien zit de oorzaak wel in je router of bij je provider en werken die powerline adapters gewoon perfect. Je kan iig niet afgaan op "knipperende lampjes" want dat zegt echt niks.
Ik heb niet gezegd dat de powerline adapter het probleem is, in de OP staat ook dat ik al meerdere wifi-sticks heb geprobeerd en deze nog meer storingen hadden. Ik zeg alleen dat in de huidige situatie (dus met een powerline adapter) ik dus 1 of 2 keer per dag storing heb.
wootahHdonderdag 23 november 2017 @ 10:06
dus test eerst is of je nog wel internet via Wi-Fi hebt met je telefoon , dicht bij de wireless router tijdens dat je met powerline storing ervaart.

ik heb overigens ook de 4010 bij de tv en moet zeggen dat die ook wel eens wegvalt maar dat is meer 2 keer per maand, niet 2 keer per dag.

welke firmware versie draait je powerline?
ohengdonderdag 23 november 2017 @ 10:08
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 00:42 schreef EvilSummoner het volgende:

[..]

Ik heb niet gezegd dat de powerline adapter het probleem is, in de OP staat ook dat ik al meerdere wifi-sticks heb geprobeerd en deze nog meer storingen hadden. Ik zeg alleen dat in de huidige situatie (dus met een powerline adapter) ik dus 1 of 2 keer per dag storing heb.
Je moet even kijken of een apparaat die via een LAN/ethernet kabel verbonden is, dezelfde problemen heeft. Of, in ieder geval kijken of de internetverbinding van het Caiway modem niet wegvalt.

Als je geen kabel rechtstreeks in de modem kunt doen (zoals je al aangaf), dan zou je Caiway kunnen bellen, en vragen of de verbinding wel stabiel is. Of ze misschien rare waardes zien.

Zelf kun je testen hoe je verbinding is, door naar de website www.speedtest.net te gaan. Kijk hoe snel je verbinding is. Klopt het met je abbonement?

Je kunt ook een ping test doen. Dat doe je door een command prompt te starten, en dan dit in te typen:
ping -t google.nl
Dit hoort continue een resultaat te geven van rond de 20ms (als het maar niet de hele tijd 200ms of meer is)
ViPeRIIdonderdag 23 november 2017 @ 23:27
Stomme vraag misschien, maar zit je powerline adapter toevallig op een van de groepen waar ook de magnetron of oven of wasmachine/wasdroger op aangesloten staat?
Dit kan nog wel eens voor de storingen zorgen die je aan geeft. Kijk maar eens of het relatie heeft met het gebruik van een ander apparaat in huis. Daar kunnen powerline adapters last van hebben.

Tips zijn in ieder geval; Rechtstreeks in de muur, niet via een verdeeldoos/verlengkabel maar dat heb je al. (Is dat ook zo in de meterkast?). Je kan eens kijken of je een ander stopcontact in de buurt hebt die dit probleem niet of minder geeft.
jodelahitydonderdag 23 november 2017 @ 23:41
Een nieuwe pc te kopen en een duurder internetabbonement wil nogal helpen
mscholvrijdag 24 november 2017 @ 10:42
het is jammer dat je geen kabel kan trekken, dat is de enige echte oplossing voor jouw probleem..
Mr_Belvederezondag 3 december 2017 @ 22:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 23:35 schreef EvilSummoner het volgende:
Ik heb op het moment verbinding met het internet via deze powerline adapter:

https://www.computerstore(...)mbps-2-adapters.html

Hij werkt over het algemeen goed, maar 1 of 2 keer per dag valt de internet verbinding weg voor een paar minuten. Ik had hiervoor al verschillende wifi-sticks geprobeerd maar deze hadden nog vaker een storing. Bekabeld is helaas niet een optie door de constructie van het huis.

Hebben jullie advies om dit probleem te verhelpen?
Doe eens een ping (-t) naar 8.8.8.8. Verschillen de tijdwaardes veel van elkaar?
DJSmileyzondag 3 december 2017 @ 23:12
Je hebt nu een oud setje powerline. Als je overal randaarde hebt is een setje wat homeplug av2 1200 ondersteunt aan te raden. die gebruikt, naast de fase en de 0, ook de aarde. En dat is over het algemeen minder vervuild -> meer kans op een stabiele verbinding.

Moet je natuurlijk dus wel over een goede randaarde beschikken.

Heb je coax liggen? Dan kun je ook een Moca setje nemen. Dat werkt gegarandeerd stabiel. Kabel is het goedkoopste en beste, maar niet iedereen wil die moeite doen. Dan blijft moca imho als enig alternatief over.
Powerline... met AV2 kom je dus verder, maar garanties zal niemand geven (idem als met wifi). kan zo prima werken, en ineens niet meer.

Maar goed, je internetverbinding moet natuurlijk wel goed zijn. Sluit dat dus eerst uit: met een kabeljte testen. Anders heeft het geen zin om verdere dingen te kopen