Nee, als je een bod doet ben je niet in onderhandeling, je bent in onderhandeling als er een tegenbod is.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:33 schreef Jordy-B het volgende:
Jij had überhaupt nooit mogen weten dat zij een ander, gelijkwaardig bod hebben ontvangen, want dan ben je in principe al in onderhandeling.
Daarom laat de makelaar jou nu niet meer je bod wijzigen, want dan is hij met twee mensen tegelijk in onderhandeling en dat is verboden.
Precies, zoals al gezegdquote:Op dinsdag 21 november 2017 12:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, als je een bod doet ben je niet in onderhandeling, je bent in onderhandeling als er een tegenbod is.
Ja, die lijkt toch wel een erg duidelijke voorkeur te hebben. Klinkt inderdaad fishy. Nadeel is alleen dat je zelf beperkte ruimte hebt, dus je zou wellicht de kopers direct kunnen benaderen om dit aan te geven, maar als die je dan bv. vragen om het bod van die andere partij te evenaren lukt dat wellicht weer niet.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:30 schreef Hrdst85 het volgende:
Mijn vriendin had nog voor de zekerheid gebeld, om te vragen of wij ons bod zouden kunnen wijzigen. Mocht niet zegt ze, de makelaar wil dat niet. Wat heeft die te willen dan?? Niet dat het verder iets uitmaakt, ik beschouw deze nog altijd als verloren, maar ik vind het gewoon een erg rare gang van zaken allemaal
Van wie precies nietquote:Op dinsdag 21 november 2017 12:36 schreef Cyanide- het volgende:
Hij mag daar alleen (nog) niet op ingaan tenzij hij de onderhandelingen met de andere partij afbreekt.
De makelaar mag de biedingen van andere partijen niet met jou delen, omdat hij daarmee opbieden in de hand speelt. En dan is het eigenlijk al onderhandelen.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, als je een bod doet ben je niet in onderhandeling, je bent in onderhandeling als er een tegenbod is.
Neemt niet weg dat er nog geen sprake van onderhandeling is als er alleen nog maar een bod gedaan is en geen tegenbod.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:36 schreef Cyanide- het volgende:
[..]
Precies, zoals al gezegdEn daarnaast staat het de makelaar dan vrij nog andere biedingen te ontvangen. Hij mag daar alleen (nog) niet op ingaan tenzij hij de onderhandelingen met de andere partij afbreekt.
Ja, dat vind ik ook het vreemde aan het hele verhaal. Dat er sowieso al gecommuniceerd is geworden aan beide partijen dat ze hetzelfde hebben geboden. Maar ik weet er verder te weinig van om te zeggen dat dit niet zou mogen, etc etc..quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:44 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
De makelaar mag de biedingen van andere partijen niet met jou delen, omdat hij daarmee opbieden in de hand speelt. En dan is het eigenlijk al onderhandelen.
Maar wel als jij tegen ze zegt dat je ook al een bod van 310.000 hebt gehad.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat er nog geen sprake van onderhandeling is als er alleen nog maar een bod gedaan is en geen tegenbod.
Als mijn huis te koop staat en iemand biedt 3 ton zijn we ook niet in onderhandeling.
Op zich verbaast dat me niet zo, zeker niet als het eenzelfde bod is, dan moet een van de partijen gewoon iets meer gaan bieden om de onderhandelingen te kunnen beginnen.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:47 schreef Hrdst85 het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik ook het vreemde aan het hele verhaal. Dat er sowieso al gecommuniceerd is geworden aan beide partijen dat ze hetzelfde hebben geboden. Maar ik weet er verder te weinig van om te zeggen dat dit niet zou mogen, etc etc..
Ik dacht dat het dan meer aan kwam op de verkoper, om te kiezen met wie ze in onderhandeling zouden willen gaan. Wellicht te naief van mijn kant.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Op zich verbaast dat me niet zo, zeker niet als het eenzelfde bod is, dan moet een van de partijen gewoon iets meer gaan bieden om de onderhandelingen te kunnen beginnen.
Op basis van dat dat tussen neus en lippen door jouw tegenbod is.quote:
Ehm nee, dat is tussen neus en lippen door een duidelijke hint dat dat ook niet genoeg is.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:49 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Op basis van dat dat tussen neus en lippen door jouw tegenbod is.
Dat had ook gekund, dat de verkoper op basis van de achtergronden van de kopers (en hun mogelijkheid tot flexibiliteit en/of voldoende kredietwaardig zijn) een keuze zou maken, maar kennelijk zag de andere bieder het als een reden hoger te bieden.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:49 schreef Hrdst85 het volgende:
[..]
Ik dacht dat het dan meer aan kwam op de verkoper, om te kiezen met wie ze in onderhandeling zouden willen gaan. Wellicht te naief van mijn kant.
Precies.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ehm nee, dat is tussen neus en lippen door een duidelijke hint dat dat ook niet genoeg is.
Dit heb ik ook overal gelezen. Er mag wel worden aangegeven dat er andere biedingen zijn, en dat die wellicht hoger zijn, maar over bedragen mag nimmer gesproken worden. Tenminste, dat zegt het internetquote:Op dinsdag 21 november 2017 12:52 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Precies.
Jij hoort als koper in spé niet op de hoogte te zijn van de biedingen op het huis. Je mag wel weten hoeveel gegadigden er zijn, maar niet wat die hebben geboden.
Het Internet is een eindeloze bron van citaten die jij misschien wil horen, maar die verder niks zeggen en vaak geen enkele waarde hebben.quote:
Ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt, maar dat heb ik nooit gezegd. Waarom zouden we dat doen? Dat zou inderdaad extreem dom zijn. Lees anders het topic eerst.quote:Op dinsdag 21 november 2017 13:02 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Verder is het extreem dom je te laten opjagen en gelijk meer te gaan bieden dan dat je kunt financieren..
Nee hoor, als een eerdere onderhandeling stukgelopen is terwijl er 310 geboden werd dan is er niets mis mee dat jij na je bod van 300 te horen krijgt dat 310 al niet genoeg was.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:52 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Precies.
Jij hoort als koper in spé niet op de hoogte te zijn van de biedingen op het huis. Je mag wel weten hoeveel gegadigden er zijn, maar niet wat die hebben geboden.
Een richtlijn is het.quote:
Ik zie het, het wordt her en der wel versleten als 'mag niet'. De lijn is natuurlijk ook erg dun aangezien je in dat proces gewoon ieder moment de onderhandelingen mag afbreken, dus het zegt ook niet zo heel veel zou je wel exclusief 'in onderhandeling' zijn.quote:Op dinsdag 21 november 2017 13:40 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Een richtlijn is het.
Niks meer, niks minder.
De NVM richtlijn is dat als men onderhandelingen aangaat (dat begint op het moment dat de verkoper een tegenbod doet), men dit met slechts een partij mag doen en geen tegenbod aan een derde partij mag afgeven en deze tegen elkaar uitspelen,quote:Op dinsdag 21 november 2017 13:40 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Een richtlijn is het.
Niks meer, niks minder.
Ja die waren dus iets slimmer door een 2e bod te doen.quote:Op dinsdag 21 november 2017 12:10 schreef Hrdst85 het volgende:
De aankoopmakelaar belde zojuist, het bod van de andere partij was toch ietsje hoger dan het onze. Dus ze gaan eerst met die partij in onderhandeling. Wat een rare gang van zaken dit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |