#ANONIEM | donderdag 16 november 2017 @ 20:51 |
Mijn werkgever heeft mij eergisteren een voorstel gedaan qua nieuwe salariëring. Hierbij is een lease-auto als voorstel gedaan. (mogelijk omdat mijn direct leidinggevende weet dat ik aan het kijken ben voor een nieuwe auto)
Nu maak ik eigenlijk nauwelijks zakelijke kilometers. Ik vind een 'auto van de zaak' voor mijn werk dan ook niet echt relevant.
Ik vraag me dus af waarom werkgever met dit voorstel komt. Dit is eigenlijk grotendeels een verkapte loonsverhoging. Waarom zou werkgever dit doen, i.p.v. een directe loonsverhoging. Is een lease-auto verstrekken aan medewerker fiscaal interessant bijvoorbeeld?
Any thoughts?
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2017 20:55:59 ] |
#ANONIEM | donderdag 16 november 2017 @ 20:52 |
Waarom staat er trouwens een zwarte piet naast mijn naam?  |
Deshain | donderdag 16 november 2017 @ 21:04 |
quote: Op donderdag 16 november 2017 20:51 schreef Hamzoef het volgende: Waarom zou werkgever dit doen, i.p.v. een directe loonsverhoging. Is een lease-auto verstrekken aan medewerker fiscaal interessant bijvoorbeeld? Ja dat vooral tov bruto salaris. |
MutedFaith | vrijdag 17 november 2017 @ 00:01 |
Vooral interessant omdat er geen pensioenpremies en andere werkgeverslasten over verschuldigd zijn. De volledige belasting erover komt uit jouw reguliere brutosalaris. Ze zijn dus echt alleen de vergoeding aan de leasemaatschappij kwijt, waarvan de btw ook nog eens aftrekbaar is. Daarnaast hoeven ze je dan ook geen reiskostenvergoeding meer te betalen, voor zover dat nu wel van toepassing is. |
ludovico | vrijdag 17 november 2017 @ 00:04 |
quote: Op vrijdag 17 november 2017 00:01 schreef MutedFaith het volgende:Vooral interessant omdat er geen pensioenpremies en andere werkgeverslasten over verschuldigd zijn. De volledige belasting erover komt uit jouw reguliere brutosalaris. Ze zijn dus echt alleen de vergoeding aan de leasemaatschappij kwijt, waarvan de btw ook nog eens aftrekbaar is. Daarnaast hoeven ze je dan ook geen reiskostenvergoeding meer te betalen, voor zover dat nu wel van toepassing is. Duzzz, geen BTW te betalen, maareh, ik neem aan dat iemand als TS de auto privé gebruikt dus dan krijg je weer bijtellingen op een andere manier lijkt mij om dat gebrek aan btw betalen te compenseren. |
Snuitebolletje | vrijdag 17 november 2017 @ 06:42 |
Hoe meer je prive rijdt hoe aantrekkelijker een lease auto met tankpas van de baas is.
Kijk wel even naar de kleine lettertjes - hoeveel km mag je prive rijden - wat zijn jouw totale netto kosten - wat moet jij betalen als je eerder van de auto/werkgever af wilt en ergens anders aan de slag wil - wat is het eigen risico Etc. |
Hallmark | vrijdag 17 november 2017 @ 06:45 |
Een mogelijke gedachte is dat een leasecontract 3 jaar loopt, en als jij eerder uit dienst wil, dat je die dan moet afkopen. |
Piger | vrijdag 17 november 2017 @ 07:17 |
quote: Op vrijdag 17 november 2017 00:01 schreef MutedFaith het volgende:Vooral interessant omdat er geen pensioenpremies en andere werkgeverslasten over verschuldigd zijn. De volledige belasting erover komt uit jouw reguliere brutosalaris. Ze zijn dus echt alleen de vergoeding aan de leasemaatschappij kwijt, waarvan de btw ook nog eens aftrekbaar is. Daarnaast hoeven ze je dan ook geen reiskostenvergoeding meer te betalen, voor zover dat nu wel van toepassing is. De werkgever is wel sociale premies verschuldigd over de bijtelling. Bij een netto reiskostenvergoeding is een werkgever dat niet. Ook is een leaseauto een stuk duurder dan 19ct per km.
Tenzij TS een flinke eigen bijdrage moet betalen of in een tweedehands leaseauto moet gaan rijden denk ik dat er weinig voordeel is qua kosten voor de werkgever.
Er kunnen natuurlijk wel interne redenen zijn. Bijv. - Rare budget issues. Management heeft geen goedkeuring op verhoging van salarissen maar blijkbaar is er nog wel ruimte qua leasekosten. - Medewerker mag niet meer gaan verdienen dan medewerker X - Leaseauto kan volgens de arbeidsvoorwaarden weer van je afgenomen worden in bepaalde situaties? Bij loon kan dat niet. |
MutedFaith | vrijdag 17 november 2017 @ 08:22 |
quote: Op vrijdag 17 november 2017 07:17 schreef Piger het volgende:[..] De werkgever is wel sociale premies verschuldigd over de bijtelling. Bij een netto reiskostenvergoeding is een werkgever dat niet. Ook is een leaseauto een stuk duurder dan 19ct per km. Tenzij TS een flinke eigen bijdrage moet betalen of in een tweedehands leaseauto moet gaan rijden denk ik dat er weinig voordeel is qua kosten voor de werkgever. Er kunnen natuurlijk wel interne redenen zijn. Bijv. - Rare budget issues. Management heeft geen goedkeuring op verhoging van salarissen maar blijkbaar is er nog wel ruimte qua leasekosten. - Medewerker mag niet meer gaan verdienen dan medewerker X - Leaseauto kan volgens de arbeidsvoorwaarden weer van je afgenomen worden in bepaalde situaties? Bij loon kan dat niet. De wettelijke werkgeverslasten/sociale premies zijn inderdaad wel van toepassing. Ik gooide iets teveel oo de grote hoop. Pensioenpremie, 13e maand, vakantiedagen, doorbetaling bij ziekte etc zijn niet van toepassing.
Mijn stuk was om te illustreren waarom een leaseauto voor werkgevers voordeliger kan zijn dan een loonsverhoging trouwens. Dat was wellicht onvoldoende duidelijk. Niet per se financieel, een leaseauto is op de korte termijn waarschijnlijk duurder, maar wel flexibeler. |
avotar | vrijdag 17 november 2017 @ 10:22 |
Ik vraag me af hoe de relatie is met je werkgever als je je afvraagt wat zijn voordeel is bij jouw verhoging. |
nils7 | vrijdag 17 november 2017 @ 10:43 |
quote: Op donderdag 16 november 2017 20:51 schreef Hamzoef het volgende:Mijn werkgever heeft mij eergisteren een voorstel gedaan qua nieuwe salariëring. Hierbij is een lease-auto als voorstel gedaan. (mogelijk omdat mijn direct leidinggevende weet dat ik aan het kijken ben voor een nieuwe auto) Nu maak ik eigenlijk nauwelijks zakelijke kilometers. Ik vind een 'auto van de zaak' voor mijn werk dan ook niet echt relevant. Ik vraag me dus af waarom werkgever met dit voorstel komt. Dit is eigenlijk grotendeels een verkapte loonsverhoging. Waarom zou werkgever dit doen, i.p.v. een directe loonsverhoging. Is een lease-auto verstrekken aan medewerker fiscaal interessant bijvoorbeeld? Any thoughts? Steve Jobs gaf zijn secretaresse een auto cadeau zodat ze altijd op het werk kon komen. Ging een keer mis met een kapotte auto. Dus het garandeerd wel jouw mobiliteit voor de werkgever. |
#ANONIEM | vrijdag 17 november 2017 @ 12:11 |
quote: Als je arbeidsvoorwaarden anders worden ingevuld dan lijkt het me heel verstandig om daar kritisch naar te kijken. |
#ANONIEM | vrijdag 17 november 2017 @ 20:05 |
[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2017 20:07:16 ] |
lighted | zaterdag 18 november 2017 @ 23:22 |
quote: Op vrijdag 17 november 2017 10:43 schreef nils7 het volgende:[..] Steve Jobs gaf zijn secretaresse een auto cadeau zodat ze altijd op het werk kon komen. Ging een keer mis met een kapotte auto. Dus het garandeerd wel jouw mobiliteit voor de werkgever.
 |
#ANONIEM | zondag 19 november 2017 @ 00:22 |
quote: Dat is meestal 4 of 5 jaar tegenwoordig, btw. |
Bivox.Silentic | zondag 19 november 2017 @ 00:42 |
Wat ik vaak een nadeel vind van lease-auto's is de eigen-risico regeling. Deze is bijvoorbeeld ¤150 voor elke schade.
Nu lijkt dat nog redelijk. Je gaat er dan ook echt je best voor doen om geen schades te veroorzaken. Probleem is echter dat vele schades niet door jou maar door een onbekende derde wordt veroorzaakt. Bijvoorbeeld een putje, kras of deukje bij het parkeren. Om die reden meed ik al parkeergarages en ook smalle parkeervakken waar alle auto's naast elkaar (dus niet achter elkaar) staan.
Bij een eigen auto is zo'n parkeerschade ook vervelend, maar ik denk dan meestal: jammer! en laat het verder daarbij. Bij een lease-auto echter gelden hiervoor speciale regels, die ervoor zorgen dat je de schade vaak moet laten repareren.
Dus iedere keer als een onbekende klootzak met zijn fiets of autosleutel of autodeur een schade veroorzaakt, hang jij weer voor dat eigen risico. Plus dat je de auto weer twee of drie dagen kwijt bent. |
bloodymary1 | zondag 19 november 2017 @ 18:32 |
quote: Op zondag 19 november 2017 00:42 schreef Bivox.Silentic het volgende:Wat ik vaak een nadeel vind van lease-auto's is de eigen-risico regeling. Deze is bijvoorbeeld ¤150 voor elke schade. Nu lijkt dat nog redelijk. Je gaat er dan ook echt je best voor doen om geen schades te veroorzaken. Probleem is echter dat vele schades niet door jou maar door een onbekende derde wordt veroorzaakt. Bijvoorbeeld een putje, kras of deukje bij het parkeren. Om die reden meed ik al parkeergarages en ook smalle parkeervakken waar alle auto's naast elkaar (dus niet achter elkaar) staan. Bij een eigen auto is zo'n parkeerschade ook vervelend, maar ik denk dan meestal: jammer! en laat het verder daarbij. Bij een lease-auto echter gelden hiervoor speciale regels, die ervoor zorgen dat je de schade vaak moet laten repareren. Dus iedere keer als een onbekende klootzak met zijn fiets of autosleutel of autodeur een schade veroorzaakt, hang jij weer voor dat eigen risico. Plus dat je de auto weer twee of drie dagen kwijt bent. Dat ligt dan toch aan de afspraak met de werkgever? Ik heb al veel leaseregelingen gezien, maar nog nooit dat de werknemer bij schade een eigen risico moet betalen. |
Fer | zondag 19 november 2017 @ 19:24 |
quote: Op zondag 19 november 2017 00:42 schreef Bivox.Silentic het volgende:Wat ik vaak een nadeel vind van lease-auto's is de eigen-risico regeling. Deze is bijvoorbeeld ¤150 voor elke schade. Nu lijkt dat nog redelijk. Je gaat er dan ook echt je best voor doen om geen schades te veroorzaken. Probleem is echter dat vele schades niet door jou maar door een onbekende derde wordt veroorzaakt. Bijvoorbeeld een putje, kras of deukje bij het parkeren. Om die reden meed ik al parkeergarages en ook smalle parkeervakken waar alle auto's naast elkaar (dus niet achter elkaar) staan. Bij een eigen auto is zo'n parkeerschade ook vervelend, maar ik denk dan meestal: jammer! en laat het verder daarbij. Bij een lease-auto echter gelden hiervoor speciale regels, die ervoor zorgen dat je de schade vaak moet laten repareren. Dus iedere keer als een onbekende klootzak met zijn fiets of autosleutel of autodeur een schade veroorzaakt, hang jij weer voor dat eigen risico. Plus dat je de auto weer twee of drie dagen kwijt bent. Alles kleiner dan een 2 Euromunt mag bij Alphabet. Is geen schade. |
#ANONIEM | zondag 19 november 2017 @ 20:11 |
quote: Meestal kun je dat wel afstemmen met je nieuwe werkgever. |
#ANONIEM | zondag 19 november 2017 @ 21:10 |
quote: Op zondag 19 november 2017 00:42 schreef Bivox.Silentic het volgende:Wat ik vaak een nadeel vind van lease-auto's is de eigen-risico regeling. Deze is bijvoorbeeld ¤150 voor elke schade. Nu lijkt dat nog redelijk. Je gaat er dan ook echt je best voor doen om geen schades te veroorzaken. Probleem is echter dat vele schades niet door jou maar door een onbekende derde wordt veroorzaakt. Bijvoorbeeld een putje, kras of deukje bij het parkeren. Om die reden meed ik al parkeergarages en ook smalle parkeervakken waar alle auto's naast elkaar (dus niet achter elkaar) staan. Bij een eigen auto is zo'n parkeerschade ook vervelend, maar ik denk dan meestal: jammer! en laat het verder daarbij. Bij een lease-auto echter gelden hiervoor speciale regels, die ervoor zorgen dat je de schade vaak moet laten repareren. Dus iedere keer als een onbekende klootzak met zijn fiets of autosleutel of autodeur een schade veroorzaakt, hang jij weer voor dat eigen risico. Plus dat je de auto weer twee of drie dagen kwijt bent. Bedankt voor je input, dit is iets waar ik nog geen seconde bij stilgestaan had. |
VogeltjeTwiet | zondag 19 november 2017 @ 21:44 |
quote: Is natuurlijk per LM verschillend. |
meethenoob | dinsdag 21 november 2017 @ 15:51 |
Naar wat voor auto kijk je? ( dure aanschaf )
Verder weet ik niet de risico van een lease auto ivm schade.
Elk x aantal jaar een nieuw lease bak is zeker wel chill, geen onderhoud/afschrijving kosten meer.
Auto van 30k *4%=1200 bruto er bij. 1200*42 % belasting = 504 euro belasting betalen ( ik weet je schijven tarief niet, dus gegokt ) 504/12 maanden=42 euro per maand rij jij een nieuwe lease bak
Alle overige kosten kun je declareren.
En ze zijn fking snel ( elektrische auto's)
Hopelijk kun je hier iets mee |
meethenoob | dinsdag 21 november 2017 @ 15:54 |
Ps. als je schade hebt moet je dat pas aan het eind melden.
Zo betaal je maar 1x je risico. |
MisChrartin | dinsdag 21 november 2017 @ 23:30 |
quote: Op dinsdag 21 november 2017 15:51 schreef meethenoob het volgende:Naar wat voor auto kijk je? ( dure aanschaf ) Verder weet ik niet de risico van een lease auto ivm schade. Elk x aantal jaar een nieuw lease bak is zeker wel chill, geen onderhoud/afschrijving kosten meer. Auto van 30k *4%=1200 bruto er bij. 1200*42 % belasting = 504 euro belasting betalen ( ik weet je schijven tarief niet, dus gegokt ) 504/12 maanden=42 euro per maand rij jij een nieuwe lease bak Alle overige kosten kun je declareren. En ze zijn fking snel  ( elektrische auto's) Hopelijk kun je hier iets mee Maak van die 4% maar 22%. 4% is alleen voor volledig elektrische wagens. |
#ANONIEM | woensdag 22 november 2017 @ 19:49 |
quote: Op dinsdag 21 november 2017 15:51 schreef meethenoob het volgende:Naar wat voor auto kijk je? ( dure aanschaf ) Verder weet ik niet de risico van een lease auto ivm schade. Elk x aantal jaar een nieuw lease bak is zeker wel chill, geen onderhoud/afschrijving kosten meer. Auto van 30k *4%=1200 bruto er bij. 1200*42 % belasting = 504 euro belasting betalen ( ik weet je schijven tarief niet, dus gegokt ) 504/12 maanden=42 euro per maand rij jij een nieuwe lease bak Alle overige kosten kun je declareren. En ze zijn fking snel  ( elektrische auto's) Hopelijk kun je hier iets mee Ik kijk tot de 30.000 euro. Electrisch is dus niet haalbaar. quote: Werkt dat zo? Ook als er bijvoorbeeld een kras op de deur zit, en scheur in bekleding? Dingen die dus totaal los van elkaar staan. |
#ANONIEM | woensdag 22 november 2017 @ 21:12 |
quote: Op dinsdag 21 november 2017 15:51 schreef meethenoob het volgende:Naar wat voor auto kijk je? ( dure aanschaf ) Verder weet ik niet de risico van een lease auto ivm schade. Elk x aantal jaar een nieuw lease bak is zeker wel chill, geen onderhoud/afschrijving kosten meer. Auto van 30k *4%=1200 bruto er bij. 1200*42 % belasting = 504 euro belasting betalen ( ik weet je schijven tarief niet, dus gegokt ) 504/12 maanden=42 euro per maand rij jij een nieuwe lease bak Alle overige kosten kun je declareren. En ze zijn fking snel  ( elektrische auto's) Hopelijk kun je hier iets mee Elektrische auto's van 30k.. Heb je een realistische suggestie? |
meethenoob | donderdag 23 november 2017 @ 10:08 |
quote: NISSAN LEAF VISIA (INCL. 6.6 KW LADER)
Nu rijklaar voor ¤27.590 ---------------------------------------------------- Renault Zoe Life ¤25.990* ------------------------------------------- Volkswagen e-Up! ¤25.925 ----------------------------------------- IONIQ Comfort vanaf ¤ 27,9K
Gebruik googel? maar zeker jong en lui 
Plus gewoon onderhandelen zodat je misschien 5000 euro extra hebt om te zoeken. |
daNpy | donderdag 23 november 2017 @ 10:13 |
Daarom zou ik dus geen lease auto willen. Wat een treurnis. |
QuiCk01 | donderdag 23 november 2017 @ 10:24 |
quote: Dit kan dus heel stom zijn. Vervolgschade door die schade merken ze makkelijk op als jij 2,5 jaar later een schade komt melden. Schade dient in 99% van de gevallen direct gemeld te worden, dus is dit ook fraude.
Over schade die je gereden hebt tijdens werkuren hoef je nooit eigen risico te betalen overigens. |
teletascha | zaterdag 25 november 2017 @ 10:52 |
Mijn eigen risico wordt door werkgever betaald, maar wel als het redelijk blijft.
Ik heb gistern mijn 2e grote ster (groter dan 2 euro) in 1 jaar opgelopen. Ben benieuwd of ze dat nog redelijk vinden. |
Zwansen | zaterdag 25 november 2017 @ 13:05 |
quote: Op zondag 19 november 2017 00:42 schreef Bivox.Silentic het volgende:Wat ik vaak een nadeel vind van lease-auto's is de eigen-risico regeling. Deze is bijvoorbeeld ¤150 voor elke schade. Nu lijkt dat nog redelijk. Je gaat er dan ook echt je best voor doen om geen schades te veroorzaken. Probleem is echter dat vele schades niet door jou maar door een onbekende derde wordt veroorzaakt. Bijvoorbeeld een putje, kras of deukje bij het parkeren. Om die reden meed ik al parkeergarages en ook smalle parkeervakken waar alle auto's naast elkaar (dus niet achter elkaar) staan. Bij een eigen auto is zo'n parkeerschade ook vervelend, maar ik denk dan meestal: jammer! en laat het verder daarbij. Bij een lease-auto echter gelden hiervoor speciale regels, die ervoor zorgen dat je de schade vaak moet laten repareren. Dus iedere keer als een onbekende klootzak met zijn fiets of autosleutel of autodeur een schade veroorzaakt, hang jij weer voor dat eigen risico. Plus dat je de auto weer twee of drie dagen kwijt bent. Hoe vaak komt zoiets voor? Daarnaast zijn kleine schades echt niet melding-waardig. Ik heb al meer dan 6 jaar een leaseauto en eigenlijk nog maar 1 keer zo’n schade als jij omschrijft gehad. |
Juup© | zaterdag 25 november 2017 @ 13:30 |
quote: Op zaterdag 25 november 2017 10:52 schreef teletascha het volgende:Mijn eigen risico wordt door werkgever betaald, maar wel als het redelijk blijft. Ik heb gistern mijn 2e grote ster (groter dan 2 euro) in 1 jaar opgelopen. Ben benieuwd of ze dat nog redelijk vinden. Ik neem aan dat het ruitschade betreft? Dan kost het jou niets, een beetje leasebak is over het algemeen all-risc verzekerd, en ruitschade zit in de verzekering (mits het een flut verzekering is die dus wel een eigen risico hanteert). |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 14:13 |
quote: Op donderdag 23 november 2017 10:08 schreef meethenoob het volgende:[..] NISSAN LEAF VISIA (INCL. 6.6 KW LADER) Nu rijklaar voor ¤27.590 ---------------------------------------------------- Renault Zoe Life ¤25.990* ------------------------------------------- Volkswagen e-Up! ¤25.925 ----------------------------------------- IONIQ Comfort vanaf ¤ 27,9K Gebruik googel? maar zeker jong en lui  Plus gewoon onderhandelen zodat je misschien 5000 euro extra hebt om te zoeken. Dat zijn nagenoeg allemaal kutgebakjes met een actieradius van 3x niks. Ik vroeg om realistische auto's.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2017 14:13:45 ] |
DieselTank | zaterdag 25 november 2017 @ 19:10 |
quote: Ioniq is nog wel een knappe auto auto hoor. |
#ANONIEM | zaterdag 25 november 2017 @ 21:06 |
quote: De volledige elektrische variant is volgens mij vanaf 32k en heeft een actieradius van amper 200 km.
Hoera  |