quote:Het ligt er even aan of u het plakje goud in Nederland of in het buitenland gekocht heeft (of als u het gekregen heeft, waar de gever het gekocht heeft). Komt het uit het buitenland dan hoeft het niet persé gekeurd te zijn namelijk.
Maar Prakken is een weder-verkoper. Degussa is geen NL merk. Dit emailtje komt trouwens NIET van Prakken, maar van het NL waarborg instituut.quote:Op woensdag 7 september 2005 18:35 schreef frederik het volgende:
Prakken edelmetaal is toch een nederlands bedrijf?
dat niet gekeurd hoeven te zijn komt raar op mij over trouwens.
De waarborgwet 1986 verplicht volgens mij weldegelijk een keurmerk. Misschien niet een Nederlands keurmerk (er is een verdrag welke internationale keurmerken regelt), maar in elk geval wel iets
Waarborgwet 1986quote:Artikel 5
1.
Aan waarborg zijn onderworpen platina, gouden en zilveren werken, welke hier te lande worden vervaardigd, worden ingevoerd of uit het bezit van anderen dan ondernemers in de handel worden gebracht, voor zover de werken niet zijn voorzien van de vereiste stempelmerken.
Dan kom ik toch terug op argument 1; dat het namelijk puur goud is, en de merkjes gelden voor 14,16,18,20,22 karaats.. maar ik heb nog geen merkje gevonden voor puur goud.quote:Op woensdag 7 september 2005 20:26 schreef frederik het volgende:
[..]
Waarborgwet 1986
Indien degussa buitenlands is, dan heeft Prakken dat goud ingevoerd, en zou het hier gekeurd dienen te worden tenzij de uitzondering waarin gekeurd is volgens het "Verdrag inzake onderzoek en stempeling van edelmetalen werken" danwel het goud gekeurd is in een ander EU land op een daar geldige wijze (waarbij er en keurmerk gestempeld dient te zijn) van toepassing is.
Daarom kijk ik raar op van het niet gekeurd hoeven te zijn, volgens mij moet er altijd gekeurd zijn :
- Nederlands keur
- EU keur volgens normen van betreffende EU lid (stempeling altijd verplicht)
- Keur volgens stempelverdrag bij andere landen (stempeling ook verplicht)
Het 999 merkje onder conventie gehaltetekens komt wel overeen met hetgeen jij hebtquote:Op woensdag 7 september 2005 20:52 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dan kom ik toch terug op argument 1; dat het namelijk puur goud is, en de merkjes gelden voor 14,16,18,20,22 karaats.. maar ik heb nog geen merkje gevonden voor puur goud.
Tsja, goud en zilver gooi ik een beetje op een hoop: beide edelmetaal en beide ooit vroeger als geld gebruikt en kunnen niet bijgedrukt worden. Voordeel van zilver boven goud is dat:quote:Op woensdag 7 september 2005 06:51 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Goeie tip, ik zal er zeker naar kijken, maar heb je de TT gelezen?![]()
heb je een linkje naar waar jij die tekens ziet?quote:Op woensdag 7 september 2005 21:55 schreef frederik het volgende:
[..]
Het 999 merkje onder conventie gehaltetekens komt wel overeen met hetgeen jij hebt
Jaarlijks wordt ongeveer 2600 ton goud uit mijnen naar boven gehaald.quote:Op woensdag 7 september 2005 22:23 schreef Poekieman het volgende:
- industriele toepassingen heeft, goud nauwelijks.
http://www.prakkenedelmetaal.nl/index.php?op=viewpage&page=30quote:Op donderdag 8 september 2005 07:05 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
heb je een linkje naar waar jij die tekens ziet?
Alleen is dat nauwelijks een goud belegging te noemen, aangezien de goudwaarde van zo'n sieraad maar een fractie is van wat je ervoor betaalt.quote:Op donderdag 8 september 2005 18:17 schreef ivetje het volgende:
Dan koop ik toch liever gewoon een mooie ketting in TurkijeHeb je ook nog wat aan
Tuurlijk...als mijn vriend zijn ketting hier laat taxeren krijgt hij er het 3-dubbele voorquote:Op vrijdag 9 september 2005 02:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Alleen is dat nauwelijks een goud belegging te noemen, aangezien de goudwaarde van zo'n sieraad maar een fractie is van wat je ervoor betaalt.
Wat voor taxatie is dat?quote:Op vrijdag 9 september 2005 17:51 schreef ivetje het volgende:
[..]
Tuurlijk...als mijn vriend zijn ketting hier laat taxeren krijgt hij er het 3-dubbele voor
Wat ze ervoor geven als jij hem wil verkopen...de goudprijs in turkije is gewoon laag, omdat de kosten voor het maken van kettingen etc. erg laag zijn. En wat wij ervoor betalen is nog 3 keer zoveel als wat een echte turk ervoor betaald daar.quote:Op vrijdag 9 september 2005 18:16 schreef frederik het volgende:
[..]
Wat voor taxatie is dat?
- Verzekeringswaarde
- Winkelwaarde
- Inkoopwaarde als jij ervanaf wilt
Dat is echt niet zo hoor...mijn vriend heeft hem gekocht toen hij op vakantie was met een vriend en zijn ouders. Ouders hebben daar een apartementencomplex gebouwd enzo, contacten met burgemeester etc. van die plaats en alles. Worden als echte turken behandeld en krijgen ook voor die prijs het goud etc. Geloof me, die ketting is echt...en duur hier in nederland.quote:Op vrijdag 9 september 2005 18:23 schreef frederik het volgende:
misschien ook een kans dat je mooie gouden ketting verguld blijkt te zijn?
Daar bedoel ik dus mee, niet als toeristen...en ja, als je er zelf ooit bent geweest weet je dat dat een groot verschil uitmaaktquote:
Dat is gelul, de goudprijs is overal ter wereld hetzelfde.quote:Op vrijdag 9 september 2005 18:20 schreef ivetje het volgende:
de goudprijs in turkije is gewoon laag
Ik bedoelde meer dat de prijs van sieraden etc. in turkije laag is. Hier betaal je gewoon meer dan daar voor eenzelfde sieraad.quote:Op vrijdag 9 september 2005 18:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is gelul, de goudprijs is overal ter wereld hetzelfde.
Wat jij bedoelt is dat een goudsmit wellicht goedkoper is of dat de verkoopmarge op sieraden misschien lager is. Er kunnen prijsverschillen zijn doordat je voor een sierraad veel meer betaalt dan de waarde van het goud dat erin verwerkt zit.
Nu ben ik weer terug bij mijn eerdere post: een sierraad is nauwelijks een belegging in goud te noemen omdat de waarde van het goud dat erin verwerkt zit nihil is. Je betaalt voor de bewerking en een dikke marge voor de verkoper.
Ik heb het hier niet over turks goud...dat is van dat hele gele goud. Ik heb gewoon goud zoals het hier ook is...vaak zie je bij surinamers en turkse mensen idd van dat overdreven gele goud (wordt hier ook verkocht bij de turkse juwelier overigens). En dat heb ik dus niet...heb gewoon normaal 24 karaats goud...net als hier verkocht wordt.quote:Op vrijdag 9 september 2005 18:56 schreef iDex het volgende:
nogmaals je hebt surinaams goud turks goud en allerlei goud wat overal andere waarde heeft,
goudhandelaren zijn heus niet gek hoor die zien heus wel dat dat maar zoveel heeft gekost
Wie heeft het over een hele koffer volquote:Op vrijdag 9 september 2005 19:02 schreef iDex het volgende:
mgoed dan koop je goud in turkeije dan heb je een hele koffer vol met turkse siraden, nou en dan? denk je dat je daar mee door de douane komt?
nee dus
Dat je dat doet... Ik zou m'n sieraden dus echt never nooit met een laagje witgoud laten behandelen. Heb je dure, gouden sieraden en dan doe je zoietsquote:Op vrijdag 9 september 2005 18:25 schreef ivetje het volgende:
[..]
heb hetzelfde met mijn ring, heb hem witgoud laten maken en dat zou 5 jaar blijven zitten, helaas is hij inmiddels weer gewoon goud
Ik wilde eigenlijk geen geel goud omdat ik allemaal zilveren sieraden heb...staat er niet bij vind ik. Dat laagje is er nu nog niet helemaal af, maar het is niet lelijk. Het is gewoon goud met een zilveren gloed er overheen. Overigens is de binnenkant nog wel zilver en de zijkant van de ring ookquote:Op vrijdag 9 september 2005 19:09 schreef TheDon1985 het volgende:
[..]
Dat je dat doet... Ik zou m'n sieraden dus echt never nooit met een laagje wit goud laten behandelen. Heb je dure, gouden sieraden en dan doe je zoiets. Was het niet lelijk toen dat aangebrachte laagje eraf begon te slijten?
dan moet je hem niet aan de juwelier verkopen, want die geeft wellicht alleen de goudprijs ervoor.quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:24 schreef thaduck het volgende:
iDex: geloof me, als ik mijn ketting hier verkoop dan brengt ie meer op dan ie koste
jazeker, denk je dat een bank iets gratis doetquote:Op zaterdag 10 september 2005 13:56 schreef Wolter het volgende:
Moet je bij de bank ook nog kosten betalen mocht je daar giraal goed kopen? Dus bovenop de goudprijs?
Op witte edelmetalen zit ook nog 19% BTW, goud is BTW-vrijquote:Op zaterdag 10 september 2005 13:56 schreef Wolter het volgende:
Moet je bij de bank ook nog kosten betalen mocht je daar giraal goed kopen? Dus bovenop de goudprijs?
Vergeet je inflatie nietquote:Op zaterdag 10 september 2005 14:46 schreef Wolter het volgende:
Ok. Heb zelf weinig verstand met beleggen de laatste tijd. Maar, als ik het nu koop zou ik dan beter kunnen wachten met verkopen of binnen een korte tijd verkopen? Blijft het dus nog wel even doorgroeien of is het al bijna op zijn piek? Snap dat dat lastig met 100 % zekerheid te zeggen is, maar je hebt wel bepaalde dingen die over het geheel langzaam aan doorblijven stijgen. Verder moet je natuurlijk die 1,25 %^en 4 % eruit halen. Vandaar..
Op grond waarvan verwacht je dan een stijging van de goudprijs ?quote:Op zaterdag 10 september 2005 14:46 schreef Wolter het volgende:
Ok. Heb zelf weinig verstand met beleggen de laatste tijd. Maar, als ik het nu koop zou ik dan beter kunnen wachten met verkopen of binnen een korte tijd verkopen? Blijft het dus nog wel even doorgroeien of is het al bijna op zijn piek? Snap dat dat lastig met 100 % zekerheid te zeggen is, maar je hebt wel bepaalde dingen die over het geheel langzaam aan doorblijven stijgen. Verder moet je natuurlijk die 1,25 %^en 4 % eruit halen. Vandaar..
kan ook. ziet er ook wel mooi uit. Zo'n ding kost alleen 400 euro nu geloof ik. Verder is een gewoon plakje goud van hetzelfde gewicht ook 99.99% puur.. dus alleen dat het een leuke vorm heeft geeft het meerwaarde, maar niet de goudprijs of de puurheid ervan.quote:Op zondag 18 september 2005 17:24 schreef LordLynx het volgende:
Hoe denken mensen (kwa investering) aan tegen bijvoorbeeld 'Maple Leafs'
[afbeelding]
De munten van de Canadese Munt dus van het puurste goud ter wereld (99,99%)
Ik vind deze verhandelaar: http://www.krugerrand.nl/index.htmquote:Op zondag 18 september 2005 22:18 schreef longinus het volgende:
De Maple Leaf, daar wil ik er ook een van hebben, nu nog kijken waar ze ze verkopen in Nederland.
Ten eerste is goud in Nederland vaak 14k. Ten tweede zegt 18k echt niet hoe slap goud is. 18k zegt alleen hoeveel procent echt goud is in verwerkt. Bij 14k zit er minder goud dan andere metaal in. 24k is 99,99% goud, ofwel puur goud. Goud is zelf vrij slap. Dus hoe puurder het goud, hoe slapper het is. Een blok goud sluit minder snel dan sierraden omdat je een blok goud niet draagt.quote:Op vrijdag 9 september 2005 23:17 schreef iDex het volgende:
turks goud is rood kleurig
surinaams goud is lichtere kleur
sierraden zijn vaak 18 karaat dat wil dus zeggen dat die 18 karaat hoe slap het goud is, hoe meer karaat hoe slapper het goud is dus hoe sneller het slijt
zown blokje goud slijt dus ook niet zo snel als sieraden
vandaar dat je nooit meer rendement haalt uit turkse sieraden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |