abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30360060
antwoord op mijn emailtje omtrend de keuringstekens:
quote:
Het ligt er even aan of u het plakje goud in Nederland of in het buitenland gekocht heeft (of als u het gekregen heeft, waar de gever het gekocht heeft). Komt het uit het buitenland dan hoeft het niet persé gekeurd te zijn namelijk.
pi_30361082
Prakken edelmetaal is toch een nederlands bedrijf?

dat niet gekeurd hoeven te zijn komt raar op mij over trouwens.
De waarborgwet 1986 verplicht volgens mij weldegelijk een keurmerk. Misschien niet een Nederlands keurmerk (er is een verdrag welke internationale keurmerken regelt), maar in elk geval wel iets
pi_30364234
quote:
Op woensdag 7 september 2005 18:35 schreef frederik het volgende:
Prakken edelmetaal is toch een nederlands bedrijf?

dat niet gekeurd hoeven te zijn komt raar op mij over trouwens.
De waarborgwet 1986 verplicht volgens mij weldegelijk een keurmerk. Misschien niet een Nederlands keurmerk (er is een verdrag welke internationale keurmerken regelt), maar in elk geval wel iets
Maar Prakken is een weder-verkoper. Degussa is geen NL merk. Dit emailtje komt trouwens NIET van Prakken, maar van het NL waarborg instituut.
pi_30364945
quote:
Artikel 5
1.
Aan waarborg zijn onderworpen platina, gouden en zilveren werken, welke hier te lande worden vervaardigd, worden ingevoerd of uit het bezit van anderen dan ondernemers in de handel worden gebracht, voor zover de werken niet zijn voorzien van de vereiste stempelmerken.
Waarborgwet 1986
Indien degussa buitenlands is, dan heeft Prakken dat goud ingevoerd, en zou het hier gekeurd dienen te worden tenzij de uitzondering waarin gekeurd is volgens het "Verdrag inzake onderzoek en stempeling van edelmetalen werken" danwel het goud gekeurd is in een ander EU land op een daar geldige wijze (waarbij er en keurmerk gestempeld dient te zijn) van toepassing is.

Daarom kijk ik raar op van het niet gekeurd hoeven te zijn, volgens mij moet er altijd gekeurd zijn :
- Nederlands keur
- EU keur volgens normen van betreffende EU lid (stempeling altijd verplicht)
- Keur volgens stempelverdrag bij andere landen (stempeling ook verplicht)
pi_30365862
quote:
Op woensdag 7 september 2005 20:26 schreef frederik het volgende:

[..]

Waarborgwet 1986
Indien degussa buitenlands is, dan heeft Prakken dat goud ingevoerd, en zou het hier gekeurd dienen te worden tenzij de uitzondering waarin gekeurd is volgens het "Verdrag inzake onderzoek en stempeling van edelmetalen werken" danwel het goud gekeurd is in een ander EU land op een daar geldige wijze (waarbij er en keurmerk gestempeld dient te zijn) van toepassing is.

Daarom kijk ik raar op van het niet gekeurd hoeven te zijn, volgens mij moet er altijd gekeurd zijn :
- Nederlands keur
- EU keur volgens normen van betreffende EU lid (stempeling altijd verplicht)
- Keur volgens stempelverdrag bij andere landen (stempeling ook verplicht)
Dan kom ik toch terug op argument 1; dat het namelijk puur goud is, en de merkjes gelden voor 14,16,18,20,22 karaats.. maar ik heb nog geen merkje gevonden voor puur goud.
pi_30368808
quote:
Op woensdag 7 september 2005 20:52 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Dan kom ik toch terug op argument 1; dat het namelijk puur goud is, en de merkjes gelden voor 14,16,18,20,22 karaats.. maar ik heb nog geen merkje gevonden voor puur goud.
Het 999 merkje onder conventie gehaltetekens komt wel overeen met hetgeen jij hebt
pi_30370276
quote:
Op woensdag 7 september 2005 06:51 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Goeie tip, ik zal er zeker naar kijken, maar heb je de TT gelezen?
Tsja, goud en zilver gooi ik een beetje op een hoop: beide edelmetaal en beide ooit vroeger als geld gebruikt en kunnen niet bijgedrukt worden. Voordeel van zilver boven goud is dat:
- het historisch gezien goedkoop is t.o.v. goud ($7 vs. $440 / ounce). Vroeger was dit meer in lijn met hoe het in de aardkorst voorkomt: 1:16 ongeveer.
- industriele toepassingen heeft, goud nauwelijks. Betekent dat zilver 'op' raakt.
- antibiotische eigenschappen heeft, dat levert ook (wat) vraag op. Zoek maar eens op 'colloidal silver', dat kan je zelf trouwens ook eenvoudig maken en geloof het of niet: het werkt echt. Zie ook b.v.: http://www.hansaplast.com/international/wounds/silver_info.asp
- er geen grote hoeveelheden direct voorhanden zijn. Centrale banken hebben soms nog wel eens wat tonnen goud liggen - hoewel het de vraag is hoeveel er nog echt is en hoeveel er uitgeleend is en als vordering in de boeken staat.

Als je in een op termijn stijgende zilverprijs gelooft overweeg dan ook eens aandelen in SSIR (Silver Standard Resources). Die produceert zo goed als geen zilver, maar koopt wel inactieve mijnen en plekken met zilver deposits in. De bedoeling is die pas operationeel te maken nadat de zilverprijs fors gestegen is. Ik heb daar alleen nog maar geld mee verloren, maar goed... ooit stijgt de zilverprijs fors denk ik.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_30377462
quote:
Op woensdag 7 september 2005 21:55 schreef frederik het volgende:

[..]

Het 999 merkje onder conventie gehaltetekens komt wel overeen met hetgeen jij hebt
heb je een linkje naar waar jij die tekens ziet?
  donderdag 8 september 2005 @ 15:31:27 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_30388466
quote:
Op woensdag 7 september 2005 22:23 schreef Poekieman het volgende:

- industriele toepassingen heeft, goud nauwelijks.
Jaarlijks wordt ongeveer 2600 ton goud uit mijnen naar boven gehaald.
De industriele vraag is ongeveer 3050 ton per jaar. Zo'n 2550 ton daarvan is juwelen industrie.

(cijfers 2003)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_30393679
quote:
Op donderdag 8 september 2005 07:05 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

heb je een linkje naar waar jij die tekens ziet?
http://www.prakkenedelmetaal.nl/index.php?op=viewpage&page=30
onderste tabelletje
  donderdag 8 september 2005 @ 18:17:27 #61
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_30393731
Dan koop ik toch liever gewoon een mooie ketting in Turkije Heb je ook nog wat aan
To infinity…and beyond!
pi_30401579
Het kan allemaal veel makkelijker. Ik weet niet of iemand dit al genoemd heeft (was ff te lui om te kijken) maar goed is te koop op een aantal manieren. De tweede rijkste man ter wereld vindt goud dood geld omdat er geen rente of wat dan ook uit komt. MAAR: je zou goudmijnfondsen kunnen kopen zoals Newmont Mining (tickertapecode NEM) of wat andere. Vaak is hier zo dat als de goudprijs een paar procent stijgt, dit fonds 2 tot 3 keer zo hard stijgt.

Een andere mogelijkheid is het kopen van turbo of quanto certificaten van ABNAMRO. Je kan kijken op www.abnamromarkets.nl. Quanto is zonder valutarisico, ook wel zo prettig want vaak is het zo dollar omlaag, goud omhoog alhoewel die correlatie er de laatste tijd niet helemaal meer is.

Overigens kan er natuurlijk ook zilver gekocht worden of een mandje grondstoffen.
  vrijdag 9 september 2005 @ 02:05:51 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_30408979
Fysiek goud is in mijn ogen een waardeloze belegging omdat het intrinsiek geen geld genereert (in tegenstelling tot bijvoorbeeld aandelen).
Het is daarom een pure speculatie, gebaseerd op een verwachting dat iemand er later meer geld voor gaat betalen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld aandelen, waar (als het goed is) door de jaren heen winstgroei optreedt en de 'echte' waarde van het bedrijf toeneemt en bovendien bij veel bedrijven jaarlijks dividend wordt uitgekeerd.

De belangrijkste fundamentele factor die de goudprijs ondersteunt is de vraag naar sieraden. Het overgrote deel van de goudproductie gaat daar naartoe. Met name India is een grote markt.

Natuurlijk zijn er speciale omstandigheden denkbaar waaronder de goudprijs kan oplopen (oorlog, hyperinflatie, instorten financiele systeem) maar ik vraag me af of dat rechtvaardigt om jarenlang goud aan te houden als belegging. Als je 20 jaar geleden goud had gekocht dan had je in reeele termen (gecorrigeerd voor inflatie) enorm veel geld verloren. Ook zie ik de laatste jaren in tijden van crisis de goudprijs nauwelijks meer profiteren.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 9 september 2005 @ 02:08:58 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_30409025
quote:
Op donderdag 8 september 2005 18:17 schreef ivetje het volgende:
Dan koop ik toch liever gewoon een mooie ketting in Turkije Heb je ook nog wat aan
Alleen is dat nauwelijks een goud belegging te noemen, aangezien de goudwaarde van zo'n sieraad maar een fractie is van wat je ervoor betaalt.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 9 september 2005 @ 17:51:49 #65
11458 ivetje
pi_30428256
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 02:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Alleen is dat nauwelijks een goud belegging te noemen, aangezien de goudwaarde van zo'n sieraad maar een fractie is van wat je ervoor betaalt.
Tuurlijk...als mijn vriend zijn ketting hier laat taxeren krijgt hij er het 3-dubbele voor
To infinity…and beyond!
pi_30428902
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 17:51 schreef ivetje het volgende:

[..]

Tuurlijk...als mijn vriend zijn ketting hier laat taxeren krijgt hij er het 3-dubbele voor
Wat voor taxatie is dat?
- Verzekeringswaarde
- Winkelwaarde
- Inkoopwaarde als jij ervanaf wilt

Ik denk dat het de eerste, en hoogste in waarde is

Kleine kans dat het de inkoopwaarde is, vaak is dat niet veel meer dan de goudwaarde (matriaalwaarde), en die zal in Turkije niet veel anders zijn dan hier
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:19:25 #67
67643 iDex
opdondertje
pi_30428965
turks goud is anders he dus niet echt dezelfde waarde als dit goud veel witter is dat goud toch of rooier?
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:20:54 #68
11458 ivetje
pi_30428993
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:16 schreef frederik het volgende:

[..]

Wat voor taxatie is dat?
- Verzekeringswaarde
- Winkelwaarde
- Inkoopwaarde als jij ervanaf wilt
Wat ze ervoor geven als jij hem wil verkopen...de goudprijs in turkije is gewoon laag, omdat de kosten voor het maken van kettingen etc. erg laag zijn. En wat wij ervoor betalen is nog 3 keer zoveel als wat een echte turk ervoor betaald daar.
To infinity…and beyond!
pi_30429054
misschien ook een kans dat je mooie gouden ketting verguld blijkt te zijn?
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:25:59 #70
11458 ivetje
pi_30429100
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:23 schreef frederik het volgende:
misschien ook een kans dat je mooie gouden ketting verguld blijkt te zijn?
Dat is echt niet zo hoor...mijn vriend heeft hem gekocht toen hij op vakantie was met een vriend en zijn ouders. Ouders hebben daar een apartementencomplex gebouwd enzo, contacten met burgemeester etc. van die plaats en alles. Worden als echte turken behandeld en krijgen ook voor die prijs het goud etc. Geloof me, die ketting is echt...en duur hier in nederland.
Als hij niet echt was, was het goud er al lang af gegaan...heb hetzelfde met mijn ring, heb hem witgoud laten maken en dat zou 5 jaar blijven zitten, helaas is hij inmiddels weer gewoon goud
To infinity…and beyond!
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:47:55 #71
67643 iDex
opdondertje
pi_30429604
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:25 schreef ivetje het volgende:

[..]
Worden als echte turken behandeld
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:49:13 #72
11458 ivetje
pi_30429636
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:47 schreef iDex het volgende:

[..]

Daar bedoel ik dus mee, niet als toeristen...en ja, als je er zelf ooit bent geweest weet je dat dat een groot verschil uitmaakt
To infinity…and beyond!
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:53:53 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_30429742
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:20 schreef ivetje het volgende:
de goudprijs in turkije is gewoon laag
Dat is gelul, de goudprijs is overal ter wereld hetzelfde.
Wat jij bedoelt is dat een goudsmit wellicht goedkoper is of dat de verkoopmarge op sieraden misschien lager is. Er kunnen prijsverschillen zijn doordat je voor een sierraad veel meer betaalt dan de waarde van het goud dat erin verwerkt zit.

Nu ben ik weer terug bij mijn eerdere post: een sierraad is nauwelijks een belegging in goud te noemen omdat de waarde van het goud dat erin verwerkt zit nihil is. Je betaalt voor de bewerking en een dikke marge voor de verkoper.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:56:55 #74
67643 iDex
opdondertje
pi_30429816
nogmaals je hebt surinaams goud turks goud en allerlei goud wat overal andere waarde heeft,

goudhandelaren zijn heus niet gek hoor die zien heus wel dat dat maar zoveel heeft gekost
  vrijdag 9 september 2005 @ 18:59:29 #75
11458 ivetje
pi_30429876
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is gelul, de goudprijs is overal ter wereld hetzelfde.
Wat jij bedoelt is dat een goudsmit wellicht goedkoper is of dat de verkoopmarge op sieraden misschien lager is. Er kunnen prijsverschillen zijn doordat je voor een sierraad veel meer betaalt dan de waarde van het goud dat erin verwerkt zit.

Nu ben ik weer terug bij mijn eerdere post: een sierraad is nauwelijks een belegging in goud te noemen omdat de waarde van het goud dat erin verwerkt zit nihil is. Je betaalt voor de bewerking en een dikke marge voor de verkoper.
Ik bedoelde meer dat de prijs van sieraden etc. in turkije laag is. Hier betaal je gewoon meer dan daar voor eenzelfde sieraad.

Maar juist omdat het maken van sieraden daar bijna niets kost is het hier weer duurder. Juist omdat het bewerkt is. Als je dat hier laat doen is het duurder dan daar, koop je daar dus iets, krijg je er hier meer voor terug Da's dan toch ook een soort belegging
To infinity…and beyond!
  vrijdag 9 september 2005 @ 19:01:02 #76
11458 ivetje
pi_30429914
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:56 schreef iDex het volgende:
nogmaals je hebt surinaams goud turks goud en allerlei goud wat overal andere waarde heeft,

goudhandelaren zijn heus niet gek hoor die zien heus wel dat dat maar zoveel heeft gekost
Ik heb het hier niet over turks goud...dat is van dat hele gele goud. Ik heb gewoon goud zoals het hier ook is...vaak zie je bij surinamers en turkse mensen idd van dat overdreven gele goud (wordt hier ook verkocht bij de turkse juwelier overigens). En dat heb ik dus niet...heb gewoon normaal 24 karaats goud...net als hier verkocht wordt.
To infinity…and beyond!
  vrijdag 9 september 2005 @ 19:02:06 #77
67643 iDex
opdondertje
pi_30429954
mgoed dan koop je goud in turkeije dan heb je een hele koffer vol met turkse siraden, nou en dan? denk je dat je daar mee door de douane komt?

nee dus
  vrijdag 9 september 2005 @ 19:04:07 #78
11458 ivetje
pi_30430017
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:02 schreef iDex het volgende:
mgoed dan koop je goud in turkeije dan heb je een hele koffer vol met turkse siraden, nou en dan? denk je dat je daar mee door de douane komt?

nee dus
Wie heeft het over een hele koffer vol Ik koop elk jaar gewoon een sieraad...je mag een bepaald gewicht meenemen (overigens zat mijn vriend er volgens mij overheen maar komt gewoon door de douane).
To infinity…and beyond!
pi_30430208
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 18:25 schreef ivetje het volgende:

[..]

heb hetzelfde met mijn ring, heb hem witgoud laten maken en dat zou 5 jaar blijven zitten, helaas is hij inmiddels weer gewoon goud
Dat je dat doet... Ik zou m'n sieraden dus echt never nooit met een laagje witgoud laten behandelen. Heb je dure, gouden sieraden en dan doe je zoiets . Was het niet lelijk toen dat aangebrachte laagje eraf begon te slijten?
  vrijdag 9 september 2005 @ 19:12:21 #80
11458 ivetje
pi_30430308
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:09 schreef TheDon1985 het volgende:

[..]

Dat je dat doet... Ik zou m'n sieraden dus echt never nooit met een laagje wit goud laten behandelen. Heb je dure, gouden sieraden en dan doe je zoiets . Was het niet lelijk toen dat aangebrachte laagje eraf begon te slijten?
Ik wilde eigenlijk geen geel goud omdat ik allemaal zilveren sieraden heb...staat er niet bij vind ik. Dat laagje is er nu nog niet helemaal af, maar het is niet lelijk. Het is gewoon goud met een zilveren gloed er overheen. Overigens is de binnenkant nog wel zilver en de zijkant van de ring ook
To infinity…and beyond!
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:17:52 #81
67643 iDex
opdondertje
pi_30439336
turks goud is rood kleurig
surinaams goud is lichtere kleur

sierraden zijn vaak 18 karaat dat wil dus zeggen dat die 18 karaat hoe slap het goud is, hoe meer karaat hoe slapper het goud is dus hoe sneller het slijt

zown blokje goud slijt dus ook niet zo snel als sieraden

vandaar dat je nooit meer rendement haalt uit turkse sieraden
  vrijdag 9 september 2005 @ 23:24:52 #82
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_30439627
iDex: geloof me, als ik mijn ketting hier verkoop dan brengt ie meer op dan ie koste
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_30451943
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:24 schreef thaduck het volgende:
iDex: geloof me, als ik mijn ketting hier verkoop dan brengt ie meer op dan ie koste
dan moet je hem niet aan de juwelier verkopen, want die geeft wellicht alleen de goudprijs ervoor.
pi_30452248
Moet je bij de bank ook nog kosten betalen mocht je daar giraal goed kopen? Dus bovenop de goudprijs?
pi_30452455
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:56 schreef Wolter het volgende:
Moet je bij de bank ook nog kosten betalen mocht je daar giraal goed kopen? Dus bovenop de goudprijs?
jazeker, denk je dat een bank iets gratis doet
De abn-amro rekent bijvoorbeeld 1.25% aan en verkoopkosten voor goud, en 4% voor zilver
pi_30453076
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:56 schreef Wolter het volgende:
Op witte edelmetalen zit ook nog 19% BTW, goud is BTW-vrij
pi_30453505
Ok. Heb zelf weinig verstand met beleggen de laatste tijd. Maar, als ik het nu koop zou ik dan beter kunnen wachten met verkopen of binnen een korte tijd verkopen? Blijft het dus nog wel even doorgroeien of is het al bijna op zijn piek? Snap dat dat lastig met 100 % zekerheid te zeggen is, maar je hebt wel bepaalde dingen die over het geheel langzaam aan doorblijven stijgen. Verder moet je natuurlijk die 1,25 %^en 4 % eruit halen. Vandaar..
pi_30453537
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 14:46 schreef Wolter het volgende:
Ok. Heb zelf weinig verstand met beleggen de laatste tijd. Maar, als ik het nu koop zou ik dan beter kunnen wachten met verkopen of binnen een korte tijd verkopen? Blijft het dus nog wel even doorgroeien of is het al bijna op zijn piek? Snap dat dat lastig met 100 % zekerheid te zeggen is, maar je hebt wel bepaalde dingen die over het geheel langzaam aan doorblijven stijgen. Verder moet je natuurlijk die 1,25 %^en 4 % eruit halen. Vandaar..
Vergeet je inflatie niet
  zaterdag 10 september 2005 @ 14:56:25 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_30453713
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 14:46 schreef Wolter het volgende:
Op grond waarvan verwacht je dan een stijging van de goudprijs ?
Gecorrigeerd voor inflatie is de goudprijs de laatste 20 jaar alleen maar enorm gedaald.
Zoals ik in een eerdere post al schreef is goud een pure speculatie omdat het intrinsiek geen geld genereert. Ik zie daarom geen reden waarom de goudprijs in reeele termen (dus gecorrigeerd vooor inflatie) op lange termijn zou stijgen.
Mijn reisverslagen
pi_30695252
Ik zal binnenkort nog eens wat zilver en goud kopen. Voorlopig blijft het voor de heb.. geen belegging.
pi_30696179
O. Ik dacht dat het alleen maar duurder werd omdat er schaarste naar komt. Maar ze boren natuurlijk ook nieuw goud alsware bij. Qua goud hoor ik bijna altijd mensen over België en dan voornamelijk Antwerpen. Niet dit goud, maar meer qua ketitingen enzo. Klopt dat of is het meer een diamantenstad? En als ik het bij de bank in België zal halen is het dan goedkoper of betaal ik even veel BTW?
  zondag 18 september 2005 @ 14:58:59 #92
67643 iDex
opdondertje
pi_30696286
BTW is belgie is 21 % toch?

ik weet niet hoe dat zit met goud
pi_30696305
Goud is in Nederland BTW-vrij, ik vermoed in de ons omringende landen ook wel, maar dat weet ik niet zeker.
pi_30700615
Hoe denken mensen (kwa investering) aan tegen bijvoorbeeld 'Maple Leafs'

De munten van de Canadese Munt dus van het puurste goud ter wereld (99,99%)
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
  zondag 18 september 2005 @ 18:19:50 #95
67643 iDex
opdondertje
pi_30702372
vroeger namen mensen toch ook goud mee als ze op reis gingen? voor als ze alles kwijt zijn ofzo?
pi_30703607
quote:
Op zondag 18 september 2005 17:24 schreef LordLynx het volgende:
Hoe denken mensen (kwa investering) aan tegen bijvoorbeeld 'Maple Leafs'

[afbeelding]

De munten van de Canadese Munt dus van het puurste goud ter wereld (99,99%)
kan ook. ziet er ook wel mooi uit. Zo'n ding kost alleen 400 euro nu geloof ik. Verder is een gewoon plakje goud van hetzelfde gewicht ook 99.99% puur.. dus alleen dat het een leuke vorm heeft geeft het meerwaarde, maar niet de goudprijs of de puurheid ervan.
pi_30709518
Ach ja, gewoon 24k goud kopen ipv 14k. 14k is rotzooi, daalt gelijk in waarde als je het koopt.
pi_30710638
De Maple Leaf, daar wil ik er ook een van hebben, nu nog kijken waar ze ze verkopen in Nederland.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_30716913
quote:
Op zondag 18 september 2005 22:18 schreef longinus het volgende:
De Maple Leaf, daar wil ik er ook een van hebben, nu nog kijken waar ze ze verkopen in Nederland.
Ik vind deze verhandelaar: http://www.krugerrand.nl/index.htm
Er zit zo'n EUR 40 tussen aan- en verkoopprijs (340 - 380). Dat is niet echt weinig vind ik. Weet iemand een betere? Wellicht dat als je meerdere koopt je een betere prijs betaalt... powerbuy idee?

Voor de vraag: 'waarom goud' is dit ook wel aardig: http://www.xodusgoud.co.za/. Verhaaltje geeft aan dat (de 'waarde' van) papierbates (fiat geld) ineen kan storten - en inderdaad: de laatste tijd gaat de euri prijs in goud al aardig omlaag.

---
Houding van fisieke goud behoort beskou te word as verskansing teen papierbates wat ineen kan stort. Dit dien dus as versekering en nie as spekulatiewe beleggingsinstrument nie.

In Suid Afrika mag ons nie goud in enige ander vorm as juweliersware en Krugerrande hou nie. Xodus Goud Koöperasie is die eerste instrument in SA wat u die unieke geleentheid bied om Krugerrande op 'n maklike wyse en teen lae tariewe te bekom en kan dit selfs vir u in bewaring hou. Doen sommer op die webtuiste aansoek. U lidmaatskap kos slegs R1!
Goud kan je niet bijdrukken
pi_30741197
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:17 schreef iDex het volgende:
turks goud is rood kleurig
surinaams goud is lichtere kleur

sierraden zijn vaak 18 karaat dat wil dus zeggen dat die 18 karaat hoe slap het goud is, hoe meer karaat hoe slapper het goud is dus hoe sneller het slijt

zown blokje goud slijt dus ook niet zo snel als sieraden

vandaar dat je nooit meer rendement haalt uit turkse sieraden
Ten eerste is goud in Nederland vaak 14k. Ten tweede zegt 18k echt niet hoe slap goud is. 18k zegt alleen hoeveel procent echt goud is in verwerkt. Bij 14k zit er minder goud dan andere metaal in. 24k is 99,99% goud, ofwel puur goud. Goud is zelf vrij slap. Dus hoe puurder het goud, hoe slapper het is. Een blok goud sluit minder snel dan sierraden omdat je een blok goud niet draagt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')