O, dat zal ik hem eens vragen, maar ik kan me niet voorstellen van niet. De werkzaamheden zijn op geen enkele manier concurrerend.quote:Op dinsdag 7 november 2017 12:51 schreef Queller het volgende:
Belangrijke vraag: mag vriendlief een eigen onderneming hebben naast zijn arbeidsovereenkomst?
Het zal in zijn arbeidsovereenkomst staanquote:Op dinsdag 7 november 2017 12:52 schreef DancingPhoebe het volgende:
O, dat zal ik hem eens vragen, maar ik kan me niet voorstellen van niet. De werkzaamheden zijn op geen enkele manier concurrerend.
Ik verwacht hier geen problemen mee maar zet het op de *uitzoeken* lijst.quote:Op dinsdag 7 november 2017 12:53 schreef Queller het volgende:
[..]
Het zal in zijn arbeidsovereenkomst staan
* DancingPhoebe schrijft driftig mee met juf Quelly jajablahblahquote:Op dinsdag 7 november 2017 12:57 schreef jajablahblah het volgende:
Dat van jou zou ik gewoon als extra inkomsten bij je inkomstenbelastingaangifte opgeven.
Ik denk dat je ook even moet kijken naar het aanvragen van een btw nummer.
btw nummer is belangrijker dan kvk.
quote:Op dinsdag 7 november 2017 12:59 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
* DancingPhoebe schrijft driftig mee met juf Quelly jajablahblah
Gullie bin ammoal Jennifers in mijn hoofd natuurlijkquote:
Inderdaad een overflow van een bepaalde slowchat hierquote:Op dinsdag 7 november 2017 13:00 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Gullie bin ammoal Jennifers in mijn hoofd natuurlijk
Je mag niet helemaal zomaar zelf kiezen wat je doet met de BTW.quote:Op dinsdag 7 november 2017 13:02 schreef jajablahblah het volgende:
Inderdaad een overflow van een bepaalde slowchat hier![]()
Ik heb ook wel eens mensen "zonder btw" zien factureren. Ik weet niet waar precies de grens zit. Of dat die mensen gewoon illegaal bezig zijn.
Voordeel van btw heffen is wel dat je het zelf ook kunt verrekenen.
quote:Op dinsdag 7 november 2017 13:06 schreef nietzman het volgende:
Een knip en plak factuur is leuk, maar daarmee komt 'ie natuurlijk niet weg als de overheid denkt dat 'ie ze btw verschuldigd is.
https://www.belastingdien(...)dernemer_voor_de_btw
Ja, nou, illegaal dus.quote:Op dinsdag 7 november 2017 13:06 schreef Queller het volgende:
[..]
Je mag niet helemaal zomaar zelf kiezen wat je doet met de BTW.
- edit: en wat nietzman zegt dus
Heeft wel 100 man onder zich; maait het gras op het dorpskerkhof.quote:Op dinsdag 7 november 2017 16:54 schreef Bas_Verstappen het volgende:
Hoe oud is die vriend van je wel niet
Geen idee joh!quote:Op dinsdag 7 november 2017 17:13 schreef baskick het volgende:
Hoe kan hij factureren dan? Bedoel je een kwitantie?
Oh? Je bent al heel snel verplicht om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.quote:Op dinsdag 7 november 2017 12:57 schreef jajablahblah het volgende:
Zonder KVK ben je geen onderneming dus heb je geen BTW nummer.quote:Op dinsdag 7 november 2017 12:57 schreef jajablahblah het volgende:
Dat van jou zou ik gewoon als extra inkomsten bij je inkomstenbelastingaangifte opgeven.
Ik denk dat je ook even moet kijken naar het aanvragen van een btw nummer.
Dan hoop ik maar dat hij een kwitantie maakt (en geen BTW vermeldt). En de dingen die hij 'min of meer wit' doet ook opgeeft. Het schriftelijke stuk gaat namelijk bij de ander zeer waarschijnlijk de administratie in...quote:Op dinsdag 7 november 2017 17:49 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Geen idee joh!
Hij stuurt iets op, men maakt geld over naar zijn rekening (prive). Hij houdt dat bij en geeft het op als inkomen over het jaar. Verdient vast geen schoonheidsprijs!
Klopt, maar niet altijd. https://www.belastingdien(...)ter_niet_mogelijk_isquote:Op woensdag 8 november 2017 00:53 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Oh? Je bent al heel snel verplicht om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.
Is dat zo? Heeft iedereen die via zonnepanelen stroom terug levert een KvK-inschrijving? Of toch alleen een BTW-nummer?quote:Op woensdag 8 november 2017 01:00 schreef DaneV het volgende:
[..]
Zonder KVK ben je geen onderneming dus heb je geen BTW nummer.
Die grens is niet zo hard, voor zover ik weet. Zie https://www.kvk.nl/inschr(...)van-een-onderneming/quote:Op woensdag 8 november 2017 09:39 schreef Dawnbreaker het volgende:
Je mag tot een bedrag (meen iets van paar duizend per jaar) bijverdienen zonder KVK en btw. Je moet dan wel kwitanties schrijven (geen facturen) en het wel opgeven bij je aangifte.
Thanks!quote:Op woensdag 8 november 2017 13:06 schreef djh77 het volgende:
Als kleine ondernemer kan je gewoon zonder btw factureren (met vrijstelling belastingdienst):
Ontheffing administratieve verplichtingen
Kleine ondernemers moeten ook een administratie bijhouden. Maar betaalt u ¤ 1.345 of minder btw per jaar? En bent u een natuurlijk persoon (eenmanszaak) of een combinatie van natuurlijke personen (bijvoorbeeld een maatschap of vof)? Dan kunt u een ontheffing van administratieve verplichtingen aanvragen. U doet dan geen btw-aangifte meer en u mag dan geen btw meer factureren.
Voordelen van ontheffing
•U hoeft geen facturen te sturen.
Als u toch een factuur uitreikt, dan mag u daarop geen btw vermelden. Doet u dat wel, dan vervalt de ontheffing.
•U hoeft geen btw-aangifte meer te doen.
•U hoeft alleen uw inkoopfacturen 7 jaar te bewaren. Voor onroerende zaken en rechten daarop geldt een bewaartermijn van 9 jaar na het jaar van ingebruikneming.
Nadelen van ontheffing
•Als u meer btw kunt aftrekken dan u over uw omzet moet betalen, kunt u het verschil niet terugkrijgen. Dit nadeel kan zwaar wegen als u grote investeringen doet.
•In enkele gevallen moet u toch aangifte doen. Gebruik het hulpmiddel Incidentele btw-aangifte om te bepalen of u aangifte moet doen.
Toch een factuur versturen
Wanneer u toch facturen verstuurt, breng dan geen btw in rekening. Anders vervalt uw ontheffing.
Dat is niet waar.quote:Op woensdag 8 november 2017 01:00 schreef DaneV het volgende:
[..]
Zonder KVK ben je geen onderneming dus heb je geen BTW nummer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |