FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Achtervering Xsara doet het niet meer
Tommekedinsdag 31 oktober 2017 @ 22:25
Hola,

Ik heb een hele gave en onderschatte Xsara van 19 jaar oud :')
Hij rijdt nog als een zonnetje en is motorisch en qua koppeling en dergelijke prima in orde.

Alleen doet de achtervering sinds een tijdje echt helemaal niks meer. Hij veert gewoon niet meer :')
Buiten dat 't oncomfortabel is, is het ook niet echt veilig lijkt me.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? Schokdempers wellicht?
#ANONIEMdinsdag 31 oktober 2017 @ 22:27
Gebroken veer?
Hyaenidaedinsdag 31 oktober 2017 @ 22:28
Banden iets zachter zetten dan veert hij weer.
Tommekedinsdag 31 oktober 2017 @ 22:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 22:28 schreef Hyaenidae het volgende:
Banden iets zachter zetten dan veert hij weer.
Ja, dat doe ik sowieso altijd in de winter. Dan heb je ook meer grip :D
Tommekedinsdag 31 oktober 2017 @ 22:32
quote:
5s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 22:27 schreef sig000 het volgende:
Gebroken veer?
Ja, zat ik ook al aan te denken. Ik drop hem morgen ff bij de garage.
Hyaenidaedinsdag 31 oktober 2017 @ 22:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 22:32 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Ja, zat ik ook al aan te denken. Ik drop hem morgen ff bij de garage.
Kun je toch zelf zien?
Tommekedinsdag 31 oktober 2017 @ 22:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 22:37 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Kun je toch zelf zien?
Het is donker nu Hyundai en ik ben een enorme n00b op autogebied. Kunnen ze hem meteen ff repareren en een beurtje geven.

Maar ik vraag me nu gewoon af wat het kan zijn. Hoop op niet al te hoge kosten. In het slechtste geval moet er een nieuwe as in.
Hyaenidaedinsdag 31 oktober 2017 @ 22:43
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 22:42 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Het is donker nu Hyundai en ik ben een enorme n00b op autogebied. Kunnen ze hen meteen ff repareren en een beurtje geven.
Ok als dat je plan is prima, maar dan is dit topique ook een beetje overbodig toch.
Tommekedinsdag 31 oktober 2017 @ 22:44
Zie edit. Ben gewoon nieuwsgierig nu ;)
Maegrimdinsdag 31 oktober 2017 @ 23:36
Zo'n hok heeft toch luchtvering? Misschien alleen een nieuw ventieltje :s)
#ANONIEMdinsdag 31 oktober 2017 @ 23:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 23:36 schreef Maegrim het volgende:
Zo'n hok heeft toch luchtvering? Misschien alleen een nieuw ventieltje :s)
Luchtvering op een Xsara?
Sounddragonwoensdag 1 november 2017 @ 03:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 23:36 schreef Maegrim het volgende:
Zo'n hok heeft toch luchtvering? Misschien alleen een nieuw ventieltje :s)
kweenie of die dingen nog steeds hydrostatische vering hebben met van die veerbollen die stuk gaan, maar dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Elmer was daar heel handig mee, maja.. -O-
#ANONIEMwoensdag 1 november 2017 @ 03:34
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 03:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

kweenie of die dingen nog steeds hydrostatische vering hebben met van die veerbollen die stuk gaan, maar dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn.

Elmer was daar heel handig mee, maja.. -O-
Een Xsara is een Peugeot 306 in ander jasje.
Tommekewoensdag 1 november 2017 @ 08:51
Thanks voor het meedenken. Ga het beleven vandaag. Ik hoop natuurlijk op een klein onbenulligheidje ;)
nogeenoudebekendewoensdag 1 november 2017 @ 08:54
quote:
3s.gif Op woensdag 1 november 2017 03:34 schreef sig000 het volgende:

[..]

Een Xsara is een Peugeot 306 in ander jasje.
Mensen zijn denk ik in de war met de XM. :P.
Hyperdudewoensdag 1 november 2017 @ 08:57
quote:
14s.gif Op woensdag 1 november 2017 08:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Mensen zijn denk ik in de war met de XM. :P.
Of met de SM :P
Dingestwoensdag 1 november 2017 @ 09:12
De Xsara gebruikt bij mijn weten alleen een torsie-as voor de vering achter, en een kleine set schokdempers. De Xantia had wel het hydraulisch systeem als optie.

Piept/schuurt het ook als je over drempels en zo gaat, alsof de banden tegen iets aanlopen? Zo ja (en anders misschien ook): steek je hand eens in de wielkast en kijk hoeveel ruimte er nog is tussen de band en de binnenste wielkast. Als je daar nog niet eens een vinger tussen kunt krijgen dan is je achteras gaar als gevolg van versleten achteraslagers. Dat wil nog wel eens voorkomen bij deze wagentjes. Goedkoopste oplossing is een goede as van de sloop halen en de hele as (met lagers en evt. remmerij en al) over te zetten.
Bonkt de boel zijn het waarschijnlijk de schokdempertjes.
Tommekewoensdag 1 november 2017 @ 09:54
Dat piepen/schuren heeft ie al eens gedaan. Toen heb ik er idd een sloopas in laten zetten.

Net bericht van de garage gehad. Ook deze as is nu stuk. Dus ik laat maar er weer een andere as inzetten :)
Dingestwoensdag 1 november 2017 @ 10:07
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 09:54 schreef Tommeke het volgende:
Dat piepen/schuren heeft ie al eens gedaan. Toen heb ik er idd een sloopas in laten zetten.

Net bericht van de garage gehad. Ook deze as is nu stuk. Dus ik laat maar er weer een andere as inzetten :)
Afhankelijk van hoeveel je er aan uit wilt geven; er zijn revisie-assen te koop. Maar die kosten meer dan een gebruikte, en de remmerij en dergelijke moet dan wel overgezet worden.

Sloop is altijd een beetje een gok, die Xsara's maken best nog wel wat kilometers eer ze op de sloop eindigen :P
nogeenoudebekendewoensdag 1 november 2017 @ 10:22
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 08:57 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Of met de SM :P
Man man zelf zat ik ook een beetje fout.

Ik bedoelde de Xantia, de wasmachine gaat naar Dingest.
Mano_woensdag 1 november 2017 @ 12:53
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 10:07 schreef Dingest het volgende:

[..]

Afhankelijk van hoeveel je er aan uit wilt geven; er zijn revisie-assen te koop. Maar die kosten meer dan een gebruikte, en de remmerij en dergelijke moet dan wel overgezet worden.

Sloop is altijd een beetje een gok, die Xsara's maken best nog wel wat kilometers eer ze op de sloop eindigen :P
Die revisie-assen hebben ook vetnippels. Het gebrek daaraan bij de originele assen veroorzaakt het probleem. Één keer een gereviseerde er onder en je bent er van af ^O^
Coritchandowoensdag 1 november 2017 @ 12:56
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 03:29 schreef Sounddragon het volgende:
Elmer was daar heel handig mee, maja.. -O-
Elmer is al weer een tijdje aan het hemelen :'(
Tommekewoensdag 1 november 2017 @ 13:58
80 euro voor een complete met remmerij. Bij de dealer (ken ik goed) laten ze hem er waarschijnlijk dood een stagiair inzetten :)

Thanks voor alle info btw. Ben weer een stuk wijzer.
Dingestwoensdag 1 november 2017 @ 22:13
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 12:53 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Die revisie-assen hebben ook vetnippels. Het gebrek daaraan bij de originele assen veroorzaakt het probleem. Één keer een gereviseerde er onder en je bent er van af ^O^
Ja, klopt :Y Maar Xsara's zijn op zich ook relatief oude auto's en zulke revisie-assen zijn dan (in verhouding) best wel erg duur, dan moet je wel zeker weten dat je nog flink wat jaartjes met die bak door wilt.
Dingestwoensdag 1 november 2017 @ 22:15
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:58 schreef Tommeke het volgende:
80 euro voor een complete met remmerij. Bij de dealer (ken ik goed) laten ze hem er waarschijnlijk dood een stagiair inzetten :)

Thanks voor alle info btw. Ben weer een stuk wijzer.
Goeie deal dan, toen ik er eentje voor m'n broertje zocht was het geloof ik 150 of 200 euro voor eentje op de sloop D Die ik er op de oprit onder mocht zetten, en da's dan geen heel fijne klus. Die assen zijn zwaar :+
Tommekewoensdag 1 november 2017 @ 22:19
Ja, er zal nog wat geld voor de montage overheen komen. Valt weer mee. Heb nu net iets meer dan 180k op de teller staan. Wil er eigenlijk nog een of twee jaartjes doorrijden.

Is dat zelf te doen? Zo'n as monteren? Ik heb niet veel ervaring met sleutelen aan auto's, maar ben wel technisch aangelegd en hou van sleutelen :P
Dingestwoensdag 1 november 2017 @ 22:33
Mja, het is niet extreem complex, zeker niet als je dingen niet hoeft over te zetten: remleidingen los, ABS-stekkers boven de as los, uitlaat in ieder geval uit de rubbers en mogelijk ook de demper los, reservewielhouder weghalen, en dan zit de as met 6 bouten in de kofferbakbodem vast. Monteren in omgekeerde volgorde (stootrubbers van de 'nieuwe' as een beetje invetten om piepen/kraken te voorkomen) en daarna de (achter)remmen ontluchten.

Probleem op je oprit is dat je maar heel weinig werkruimte hebt, de as best zwaar is en tegelijk wil kantelen, en zich dan heel lastig weer door de gaten in de bodem laat manoeuvreren. Ik had er twee assteunen en een krik voor nodig om dat in m'n eentje klaar te spelen, en dan nog ging het niet echt makkelijk.

Als je het voor een redelijk klein prijsje kunt laten doen, zou ik je aanraden de moeite te besparen :P
Tommekewoensdag 1 november 2017 @ 22:45
Hmmm, dat kan ik beter laten doen haha. Vind het vooral leuk om zulks zelfs te kunnen.

Thanks voor je antwoorden!
Hyperdudezaterdag 4 november 2017 @ 16:57
tumblr_oys4gykwBs1qzhjh2o1_500.gif
Juup©zaterdag 4 november 2017 @ 17:06
quote:
^O^
Tommekezondag 5 november 2017 @ 09:47
Dat wil ik ook :D
Zolderkamerzondag 5 november 2017 @ 10:16
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 09:47 schreef Tommeke het volgende:
Dat wil ik ook :D
Echt niet.. geloof me.. :N
Das een onderhuidse Maserati he?
Dus daar loop je volledig op leeg... en vind maar eens een monteur met de skills voor de hydrauliek van citroen en de kennis van de v6 van maserati.. (en alle andere bijzondere foefjes)

Het is een briljant maar complex kloteding... :P