quote:
Geen idee?
Het -lijkt- voor hem wel belangrijk te zijn. Wat ik vooral doe is proberen de juiste informatievoorziening. De rest moet ie zelf weten, I don't really care

quote:
[..]
gewoon, jankend op bed liggen en denken dat mijn leven over was omdat ik altijd gedoemd zou blijven afhankelijk te zijn van andere mensen en altijd zou mislukken in wat ik ook zou ondernemen. nergens meer plezier aan beleven en denken dat dit voor altijd zou zou blijven. 1 middag dus.
Wat? Maar je komt echt absoluut niet over als iemand die te dom is om niet zelfstandig te kunnen bestaan. In elk geval niet qua intellect

Je bent er na die middag wel weer vanaf gekomen. Op welke wijze kwam bij jou het besef binnen dat het niet het spreekwoordelijke eind van de wereld was?
quote:
Deze weinige voordelen die jij noemt heb ik al aangegeven in mijn bericht ja.
Ik snap heus wel dat confrontatie aangaan met je mindere kanten noodzakelijk is om jezelf te verbeteren. Als je niet weet hoe je ervoor staat kun je niet weten welke stappen je moet zetten om verder te komen. Of geloven dat iets haalbaar is terwijl dat niet zo is en zo steeds falen waar je ongelukkig door wordt.
Exact!

10/10!

quote:
Maar dat weet je ook heus zelf wel door middel van je prestaties in het verleden. Voor mensen die zich machteloos voelen kan slechte uitslag op een IQ test heel erg zijn want dan zegt die eigenlijk: anderen zijn gerechtvaardigd om je te domineren op basis van iets dat grotendeels aangeboren is of onomkeerbaar resultaat is van een gebeurtenis waar je zelf niets aan kon doen.
Dit kan ik me zeker wel voorstellen, maar ik weet uit ervaring dat als je niet hoogbegaafd bent, dat je dan hopeloos inferieur zou moeten zijn zonder enige kans op verbetering ofzo.
Sterker nog, niet hb zijn garandeert totaal niet dat je niet goed zou kunnen nadenken! Zat mensen ontmoet die wel rationeel en nuchter kunnen denken en die waren naar eigen zeggen dom en waardeloos. En ik ben de laatste die tegen ze zou LIEGEN dat dat niet zo is. Ik zei dat ze niet dom waren omdat ik ZIE dat ze dat niet waren!
Liegen dat je slim bent vind ik nog veel erger. Als de leugen dan toch duidelijk wordt, voel je je alleen maar dubbel dom. PATS, daag eigenwaarde!

Overigens is er veel wat je kunt doen om toch zo optimaal mogelijk probleemoplossend te kunnen denken. Wat veel (domme) mensen doen is niveautje "fake it till you make it" en nog meer van die VMBO-tegeltjeswijsheid. Maar die lossen niks op, ze negeren het gewoon (wat dus niks oplost).
quote:
Daarom vond ik het in mijn geval heel ongevoelig dat een IQ test werd opgedrongen, en toont aan dat er geen rekening wordt gehouden met psychologische geschiedenis door medewerkers in de geestelijke gezondheidszorg.
Toen ik jaaaaren terug in een groep zat, zat er een jonge vrouw (dacht dat ze wel al meerderjarig was) die van haarzelf vond dat ze best slim was. Ze ging daar een IQ test doen, wist ik.
Op een gegeven moment moest ze huilen, want haar IQ was iets van 90 of zelfs nog ietsje lager.
Maar waardeloos vond ik haar niet en ze pretendeerde ook niet slim te zijn, maar wat ze wel deed was waar ze wel goed in was en dat was dingen bij anderen aanvoelen.
Ik kan me zelfs nu nog steeds een korte converstatie met haar herinneren. Ze vroeg me iets (maar dan op zo'n manier dat ze het antwoord dus al wist) over iets wat ik nog helemaal niet verteld had. Ze "zag" het gewoon. En voor zulke mensen is het helemaal niet noodzakelijk om een space shuttle te kunnen bouwen van uitgetrapte sigarettenpeuken, daar zijn die techneuten voor die wel hb zijn.
Ding is dat als je wilt samenwerken, je nooit een 1-man army hoeft te zijn om een probleem te kunnen overwinnen.
Het is jammer dat ik toen niet de wijsheid had die ik 10 jaar later had gekregen.
quote:
Maar ja boeiend, Dit is een beetje de story of my life, anderen die mij domineren, of zo voelt het iig, vandaar dat ik er alweer boos uren aan heb verspild dit te typen, ik ben er gewoon zo boos over, niet op andere mensen, maar gewoon op het gevoel van machteloosheid, ik wil zeker niet beweren dat het even erg is als fysiiek afhankelijk zijn vanwege een verlamming of zo, maar een klein beetje van deze wanhoop voel ik denk ik wel.
Dat urenlang boos een bericht tikken wat door anderen zo de kliko ingegooid wordt, dat ken ik wel

Maar het resultaat van je inzet is geweldig, al is het alleen maar omdat je posts
ver boven het gemiddelde uitsteken

quote:
[..]
Nou, ik zie het nut van een EQ meten ook niet, behalve als soort van compensatie om mensen die slecht scoren op IQ testen zich beter te laten voelen
Klopt

Ding is dat IQ niet je waarde als mens meet (en ik kan dit als 1 van de zeeer weinigen zeggen want ik ben lekker wel hb

haha!

). Je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat het (o.a.) je piek-rekenkracht en doeltreffendheid meet, maar problemen los je vaak niet in je up op. Dan zijn er ook nog andere dingen belangrijk.
En als je weinig talent hebt voor dingen, kan je toch verder komen dan een exact zelfde talenthoudend ander persoon als je de drive hebt om vooruitgang te boeken. En er zijn best veel karaktereigenschappen die in positieve richting dicteren hoe vatbaar voor persoonlijke groei je bent en de spil hiervan is denk ik motivatie.
Motivatie is m.i. een essentiële multiplicator van het menselijke intellect. Als een groep mensen dat bij elkaar zit, elkaar demotiveert, krijg je dat de groep als geheel langzaamaan zal wegkwijnen. Dit is denk ik trouwens ook wat er met fok aan de hand is maar das ook een lang verhaal. groupthink heeft hier ook een link.
quote:
aangezien een "EQ" voor sommige beroepen en menselijke interacties vast belangrijk is... tenzij je slecht scoort op beiden natuurlijk... ik weet zo ook wel dat mijn EQ op de gebieden empathie en sociale interactie op dit moment wel matcht met mijn IQ of nog erger... maar het kan me al niet meer zo veel schelen. Daarom moet ik ook eigenlijk niet meer op dit forum posten tot mijn EQ verbeterd is maar ik weet niet of dit nog gaat gebeuren. Het gaat slechts heel langzaam vooruit.
Je waarde voor een ander wordt niet door jou ingevuld he?

Een ander vindt jou waardevol, zelfs als je jezelf haat.
Empathie is wel aangelegd, maar kun je ook ontwikkelen. Wel zijn er mensen die daar buitengewoon veel talent voor hebben, maar dat zijn vaak ook de mensen die de moeilijkste start hebben gehad. Een talent moet je ontwikkelen en contact met de juiste mensen is daarbij essentieel. Ik denk dat mede daarom ook veel autisten vaak wat achter blijven liggen t.o.v. hun leeftijdsgenoten.
Als het in jouw geval heel langzaam gaat, misschien ga je in het dagelijks leven gewoon niet (meer) met de juiste mensen om of je hebt geen mensen in je sociale omgeving die jou prikkelen

quote:
[..]
Ja, je komt ze ook vaak tegen bij sollicitaties. Hekel aan. Gelukkig vaak niet doorslaggevend.
Lijkt me ook een hoop gedoe. Een IQ test gebaseerd op 30 vraagjes of zo is verre van betrouwbaar.
quote:
[..]
Nee hoor, hoeft niet via pm dank je. Uitslag was 80 of zo, in het verleden voor het ene deel (performaal) 60 en voor het andere gedeelte (taal) 80 of misschien net 100 of zo.
Valt er in elk geval nog genoeg te verbeteren

Ik heb de mijne nooit openbaar ergens neergegooid. Heb ik ook geen behoefte aan en zal denk ik meer gezeik opleveren dan het goed zal doen.