abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_174755970
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden in het kader van psychologisch onderzoek een iq test moeten maken. Hier is uit gekomen dat ik een "disharmonisch profiel" heb, dat wil zeggen dat de verschillende onderdelen dermate ver uit elkaar liggen qua score dat er geen betrouwbaar getal kan worden vastgesteld. Het gaat hier om een verschil van 60 punten. Dit schijnt extreem veel te zijn. Nu hecht ik niet zo heel veel waarde aan zo'n test (wel een beetje), alleen heb ik in het verleden op jonge leeftijd ook zo'n test gedaan en toen scoorde ik aanzienlijk hoger. Het gaat hier niet om facebooktestjes, gewoon gedaan door erkende instanties.

Wat is er hier mis gegaan? Hoe kan het dat mijn cognitieve vaardigheden op een specifiek onderdeel achteruit zijn gegaan, maar op het andere helemaal niet? Is dit nog recht te breien?

[ Bericht 0% gewijzigd door datisstom op 30-10-2017 13:18:08 ]
pi_174756249
Moet disharmonisch zijn. :') In het Engels disharmonious dus vandaar de verwarring.
pi_174756322
Zo is er natuurlijk niets over te zeggen.

Op welke gebieden liggen de scores zo uit elkaar? Heb je de afgelopen jaren nog onderwijs gevolgd of op een andere manier wat aan je cognitieve vaardigheden gedaan? Waarom ben je bij de huloverlening terechtgekomen? Heb je ooit letsel aan je hoofd gehad? Wat zeggen de afnemers van de test?
pi_174756525
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:02 schreef datisstom het volgende:
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden in het kader van psychologisch onderzoek een iq test moeten maken. Hier is uit gekomen dat ik een "disharmonisch profiel" heb, dat wil zeggen dat de verschillende onderdelen dermate ver uit elkaar liggen qua score dat er geen betrouwbaar getal kan worden vastgesteld. Het gaat hier om een verschil van 60 punten. Dit schijnt extreem veel te zijn. Nu hecht ik niet zo heel veel waarde aan zo'n test (wel een beetje), alleen heb ik in het verleden op jonge leeftijd ook zo'n test gedaan en toen scoorde ik aanzienlijk hoger. Het gaat hier niet om facebooktestjes, gewoon gedaan door erkende instanties.

Wat is er hier mis gegaan? Hoe kan het dat mijn cognitieve vaardigheden op een specifiek onderdeel achteruit zijn gegaan, maar op het andere helemaal niet? Is dit nog recht te breien?
Had je bij die vorige test (waar je hoger scoorde) ook een disharmonisch profiel?

Het kan best zijn dat er een reden voor is. 60 punten verschil is idd best enorm, het is zeker weten niet een meetfout of rekenfout geweest? Heb je verder nog klachten die je (toen tijdens je vorige IQ test) nog niet had?
pi_174756682
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:30 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Had je bij die vorige test (waar je hoger scoorde) ook een disharmonisch profiel?

Het kan best zijn dat er een reden voor is. 60 punten verschil is idd best enorm, het is zeker weten niet een meetfout of rekenfout geweest? Heb je verder nog klachten die je (toen tijdens je vorige IQ test) nog niet had?
Vorige test niet nee. Ik ga er vanuit dat de psycholoog geen rekenfout heeft gemaakt, al vind ik wat eruit is gekomen best wel vreemd want zo ervaar ik het niet in het dagelijkse leven. Klachten tijdens afname test waren wel aanwezig, voornamelijk veel stress, dysthymie en concentratieproblemen. Dat heeft wellicht effect gehad op de uitslag.
  maandag 30 oktober 2017 @ 13:37:05 #6
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_174756701
Ik had dat ook - even de uitslag erbij pakken - : ''Er is sprake van een dysharmonisch profiel met uitschieters naar boven en naar onderen''. Vind het wat te privé om de uitslag hier neer te zetten maar ik zie dat er een verschil is van 50.
pi_174756776
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:36 schreef datisstom het volgende:

Klachten tijdens afname test waren wel aanwezig, voornamelijk veel stress, dysthymie en concentratieproblemen. Dat heeft wellicht effect gehad op de uitslag.
Bij een goed uitgevoerde test zal dit een algemeen lagere score opleveren, maar niet direct een (extreme) disharmonie.
pi_174756962
Een IQ profiel is eigenlijk zelden harmonisch, maar een verschil van 60 punten is inderdaad extreem.
  maandag 30 oktober 2017 @ 13:59:54 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_174757174
Een disharmonisch IQ profiel betekent kans op schizofrenie. Heb je psychoses gehad?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_174757227
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:49 schreef Latert het volgende:
Een IQ profiel is eigenlijk zelden harmonisch, maar een verschil van 60 punten is inderdaad extreem.
Nee hoor, IQ-profielen zijn erg vaak harmonisch.
pi_174757274
Veel gezopen sinds de laatste test?
pi_174757416
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:59 schreef Keep_Walking het volgende:
Een disharmonisch IQ profiel betekent kans op schizofrenie. Heb je psychoses gehad?
Nee.
pi_174757647
Ik heb zelf ook een 'disharmonisch' profiel wat betreft IQ, alleen bij mij is het verschil ongeveer 40 punten, wat overigens ook enorm veel is.

In mijn geval noemen ze het een V/P kloof. Dit wil zeggen dat ik qua verbaal IQ (taal, logisch beredeneren etc) veel hoger scoor dan qua performaal IQ (plannen, organiseren, ruimtelijk inzicht, handelend vermogen).

Ik heb overigens nog nooit eerder gehoord dat disharmonische profielen een indicatie kunnen zijn voor schizofrenie. Wat is de bron hiervoor?

In mijn geval is het in ieder geval verklaard door een hersenbeschadiging door zuurstoftekort bij mijn geboorte waarbij ik ook lichamelijke beperkingen heb opgelopen.

Dit disharmonische verschil in IQ beperkt me echter ook in het dagelijks leven (tot op zekere hoogte).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_174757700
quote:
Bij een verschil van 20 punten gaan er al "alarmbellen" rinkelen
Het is wat.......
pi_174758046
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 14:22 schreef gooddaddy het volgende:

[..]

Bij een verschil van 20 punten gaan er al "alarmbellen" rinkelen
Ja er valt ook niet veel over te vinden omdat alles over jonge kinderen gaat als je hierop googlet.
pi_174761046
Heb ik dus ook, 46 punten verschil (kwam uit de test). Ben half superslim, half idioot. De meest lastige theoretische dingen kan ik oplossen, maar als ik een nieuw fietsslot heb sta ik er een half uur mee te hannesen. :')
pi_174761210
Voor schools begrijpen is vooral het verbale IQ van belang. Lees hier verder http://www.eduratio.be/iqtest.html

Verder wijst een kloof niet per se op een stoornis http://www.eduratio.be/vpkloof.html
pi_174770027
Oh ja, dit heb ik ook. Kwam als disharmonieus uit iq test met iets beneden tot normaal iq op taal en zwakbegaafd op rekenen. Psychiaters en psychologen gedragen zich zwakbegaafd om hun baan te behouden, dus ik zou me er niet druk om maken. Overigens heb ik de test helemaal voor niets gedaan, want het had geen enkel nut voor de behandeling dus waarom het werd aangeraden/opgedrongen geen idee. Ben er nog steeds boos over, al was degene die de test afnam wel aardig. Maar daar koop je niets voor.
Wees blij dat je behoed bent voor arrogantie en ga door met je leven. Speel computergames als het om dat ene gebied dat geen taalvaardigheid is gaat (performaal of zo), ga meer lezen als het om taalvaardigheid gaat.
Ga op tijd naar bed en eet gezond.
Meer kun je niet doen om jezelf te verbeteren en erover piekeren heeft geen zin.
Oh ja, ze brengen het eerder in verband met autisme dan met schizofrenie. Zal vast per persoon verschillen...
Wat een onzin ook, want de 1psuchiatr vind schizofrenie en autisme tegenpolen, de ander gradaties van hetzelfde..

[ Bericht 4% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 30-10-2017 23:45:48 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  Moderator dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:30:15 #19
441859 crew  Lenny77
pi_174772080
Idd, zou gelinkt worden aan autisme.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:23:16 #20
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_174779474
Het laagste scoorde ik op de ''index Verbaal Begrip'' en het hoogst op de ''index Verwerkingssnelheid'' met dus een verschil van 50 punten.

Er staat ook in dat de lage score op de verbale begrip index ook verklaard kan worden vanuit de onzekere, en afhankelijke opstelling die cliente (ik dus) snel geneigd is aan te nemen.

Ook heb ik een autisme onderzoek gehad. Ik scoorde op de AQ 22, wat onder de grensscore is van 32.

En ik weet vrijwel zeker dat ik geen schizofrenie heb.
  PR en moderator dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:36:42 #21
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_174783370
Dit vat het wel aardig samen: https://mens-en-samenlevi(...)er-intelligentietest
quote:
De Wechsler Intelligentietest
Een van de bekendste testen is de intelligentieschaal van David Wechsler. Dit is een oorspronkelijk Amerikaanse intelligentietest, waarvan verschillende versies verschenen zijn. Sommige versies zijn aangepast voor gebruik in Nederland. Er is een Nederlandse test voor volwassenen en adolescenten vanaf 16 jaar, de WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale). Ook is er een versie voor kinderen van 6 tot en met 17 jaar, de WISC-III (Wechsler Intelligence Scale For Children) en een versie voor kleuters, van 2 tot en met 7 jaar, de WWPPSI-III (Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence).

Een van de meest kenmerkende dingen van de Wechsler test is dat ze naast een totaal-IQ en subtest-scores, ook twee deel-IQ's op geven. Deze worden ook wel het verbale en het performale IQ genoemd. De meest recente versie van de Wechsler Intelligentietest voor volwassenen (de WAIS-IV) maakt geen gebruik meer van een verbale en performale schaal. In plaats daarvan wordt er een totaal IQ gegeven, plus een viertal index scores: Verbaal Begrip Index, Perceptueel Redeneren Index, Werkgeheugen Index en Verwerkingssnelheid Index. De oudere versie van de Wechsler Intelligentietest (WAIS-III) kent nog wel een performale en verbale schaal. Dit geldt ook voor de Wechsler Intelligentietest voor kinderen (WISC-III) en de Wechsler Intelligentietest voor kleuters (WPPSI-III).

Verbaal en Performaal IQ, wat betekent dat?
Het verbale IQ slaat op de klassieke 'schoolse' intelligentie. Onderdelen van verbale intelligentie zijn onder andere: abstract redeneren, algemene kennis, rekenkundig inzicht en geheugen. Het performale IQ is de 'tegenhanger' van het verbale IQ. Bij het performale IQ draait het niet om het beantwoorden van vragen, maar om het uitvoeren van taken. Het performale IQ kijkt naar niet-taalgebonden vaardigheden, zoals visuele perceptie, ruimtelijke intelligentie, motoriek en planning. Deze vaardigheden worden onder andere getest door het maken van puzzels.

Is performale intelligentie hetzelfde als aanleg voor wiskunde?
Vaak hoort men dat het verbaal IQ vooral aanleg voor taalvakken zou meten. Het performale IQ zou iets zeggen over de aanleg voor rekenen en wiskunde. Dit is echter een misverstand! De verbale test voorspelt goed kunnen leren in alle schoolse vakken, en niet alleen in taalvakken. Rekenvaardigheid wordt onder het verbale IQ geschaard, en niet onder het performale IQ.
Hoewel de performale tests wel visuele intelligentie meten, zijn ze niet per sé een goede voorspeller voor succes in de wiskundevakken. Maar als de performale schaal geen rekentalent meet, wat meet deze schaal dan wel? Deze schaal is vooral bedoeld om de intelligentie van mensen met een taalachterstand te meten. Klassieke IQ-tests zouden te veel op taal leunen. Daardoor worden mensen met een taalachterstand onderschat. Om dit bezwaar te ondervangen, is er een niet-talige schaal toegevoegd aan de test. Ondanks de toevoeging van een 'niet-talige' schaal blijft het overigens lastig om de intelligentie van deze mensen goed te meten. Een andere reden voor het toe voegen van een performale schaal is, dat het uitvoeren van een opdracht de psycholoog kans geeft om te observeren hoe iemand een probleem aanpakt.

De test laat een zogenaamde verbaal-performaalkloof zien. Wat betekent dit?
Soms zit er een groot verschil tussen het verbale IQ en het performale IQ (meer dan 12 punten). Dit wordt ook wel een verbaal-performaalkloof genoemd. Of, als het performale IQ hoger is dan het verbale: een performaal-verbaalkloof. Zo'n 'kloof' komt vaak bij hogere IQ 's voor. Ook kinderen met een stoornis hebben vaak een verbaal-performaalkloof. Omdat kinderen met een stoornis vaak zo'n kloof hebben, denken veel mensen dat het omgekeerde ook het geval zal zijn. Wie een verbaal-performaalkloof heeft, heeft vast ook een stoornis. Een verbaal-performaalkloof is onder andere in verband gebracht met onder andere faalangst, motorische problemen, AD(H)D, dyslexie, en dyscalculie. Volgens Luc Kumps berust dit echter op een fabeltje. Dat kinderen met een stoornis vaak zo'n kloof hebben, betekent niet dat kinderen met een kloof óók automatisch een stoornis hebben. Kumps wijst op een onderzoek uit 1987. Onderzoekers bekeken kinderen met en zonder een verbaal-performaalkloof. Zij vonden bij kinderen met een verbaal-performaalkloof niet meer problemen dan bij kinderen zonder kloof. De aanwezigheid van een groot verschil tussen het verbale en performale IQ betekent dus niet per se dat een iemand een stoornis heeft. Maar wat betekent zo'n groot verschil tussen het performale en het verbale IQ dan wel?

Verbaal hoger dan performaal
Als het verbale IQ hoger is dan het performale IQ, spreken we van een verbaal-performaalkloof. Een veel voorkomende mythe over mensen met een verbaal-performaalkloof is de mythe van 'de vlotte babbel'. Doordat de persoon verbaal zo vaardig is, zou deze de indruk wekken erg slim te zijn. Door zijn lage performale IQ is die intelligentie echter slechts 'schijn'. Daardoor zou deze persoon constant 'overvraagd' worden, vooral in schoolse situaties. Echter, het verbaal IQ houdt meer in dan alleen talent voor taal. Verbaal IQ correleert met goed kunnen leren in álle schoolvakken. Wat schoolprestaties betreft, is een hoog verbaal IQ dus geen 'schijn-intelligentie'. Omdat verbaal IQ zo gekoppeld is aan goed kunnen leren op school, raadt Kumps aan om bij belangrijke schoolse beslissingen vooral op het verbale IQ af te gaan. Het performale IQ of het totaal IQ is veel minder belangrijk. Veel programma's voor hoogbegaafden laten kinderen pas toe bij een totaal IQ van 130 (dit is de meest gebruikte definitie van hoogbegaafdheid). De ideeën van Kumps impliceren echter dat ook kinderen met een totaal IQ lager dan 130 toegelaten zouden moeten worden, als hun verbale IQ boven de 130 ligt.

Performaal hoger dan verbaal
Het omgekeerde geval komt ook voor: dat performaal IQ veel hoger is dan het verbale IQ. Dit wordt een performaal-verbaalkloof genoemd. Performaal IQ correleert veel minder (niet of nauwelijks) met begrip van schoolse zaken. Een hoog performaal IQ is op zich dan ook geen indicator voor goed kunnen leren. Kumps waarschuwt zelfs voor te hoge verwachtingen als het totaal IQ wordt opgetrokken door een zeer hoog performaal IQ. Dit betekent niet dat de vaardigheden zoals die gemeten zijn in de performale subtests minder belangrijk zijn, maar het zijn niet de vaardigheden die men nodig heeft op school. Wel stelt Kumps dat een hoge performale score een leerling wel uitzonderlijk maakt, en dat de leerstof op deze leerling aangepast zou moeten worden.
Zo'n kloof (verschil tussen verbaal en performaal van minimaal 12 punten) maakt dus een disharmonisch IQ-profiel.
Moet je niet al te veel waarde aan hechten hoor. Het verklaart waarschijnlijk wel voor jezelf waarom sommige dingen je makkelijker af gaan dan anderen, of waarom je soms tegen dingen aanloopt enzo. Da's vaak wel fijn. En als je hulp nodig hebt kan dat dan gerichter geboden worden. Voor kinderen is het handig als het onderwijs en de ondersteuning erop aangepast wordt.

Overigens kan het best zo zijn dat je, wanneer je de IQ test over een paar jaar nog eens doet, anders scoort. Een IQ staat nooit vast, als mens verander je maar ook de normgroepen veranderen en worden eens in de zoveel tijd opnieuw geijkt. Daarnaast blijft het natuurlijk een momentopname. Met een verschil van 60 punten zal het alsnog wel zijn dat het disharmonisch blijft, want zo veel verandert het nou ook weer niet, maar het zou dan best wat dichter bij elkaar kunnen liggen dan nu.

quote:
Dit is overigens onzin, weet niet waar je dat vandaan hebt. Een IQ-profiel is 9 vd 10 keer harmonisch. Bij de meeste mensen is er geen significant verschil tussen verbaal IQ en performaal IQ.
Fuck the EBU.
pi_174785250
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 17:36 schreef Moira. het volgende:
Dit vat het wel aardig samen: https://mens-en-samenlevi(...)er-intelligentietest

[..]

Zo'n kloof (verschil tussen verbaal en performaal van minimaal 12 punten) maakt dus een disharmonisch IQ-profiel.
Moet je niet al te veel waarde aan hechten hoor. Het verklaart waarschijnlijk wel voor jezelf waarom sommige dingen je makkelijker af gaan dan anderen, of waarom je soms tegen dingen aanloopt enzo. Da's vaak wel fijn. En als je hulp nodig hebt kan dat dan gerichter geboden worden. Voor kinderen is het handig als het onderwijs en de ondersteuning erop aangepast wordt.

Overigens kan het best zo zijn dat je, wanneer je de IQ test over een paar jaar nog eens doet, anders scoort. Een IQ staat nooit vast, als mens verander je maar ook de normgroepen veranderen en worden eens in de zoveel tijd opnieuw geijkt. Daarnaast blijft het natuurlijk een momentopname. Met een verschil van 60 punten zal het alsnog wel zijn dat het disharmonisch blijft, want zo veel verandert het nou ook weer niet, maar het zou dan best wat dichter bij elkaar kunnen liggen dan nu.

[..]

Dit is overigens onzin, weet niet waar je dat vandaan hebt. Een IQ-profiel is 9 vd 10 keer harmonisch. Bij de meeste mensen is er geen significant verschil tussen verbaal IQ en performaal IQ.
Het gaat mij er meer om dat mijn performance dus door de jaren heen drastisch gezakt is. Als het nou op die eerste test al zo was had ik er vrede mee.
pi_174785307
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 00:30 schreef Lenny77 het volgende:
Idd, zou gelinkt worden aan autisme.
Ben ik ook op getest en heb ik niet, in de eerste test is zelfs een redelijk hoog eq eruit gekomen ook.
  PR en moderator dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:37:41 #24
288245 crew  Moira
pi_174791125
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 18:53 schreef datisstom het volgende:

[..]

Het gaat mij er meer om dat mijn performance dus door de jaren heen drastisch gezakt is. Als het nou op die eerste test al zo was had ik er vrede mee.
Wanneer was die eerste test? En was de fase van je leven waar je toen in zat ook aanzienlijk anders dan nu?
Wat geeft je psycholoog zelf als mogelijke verklaring?
Ik denk sowieso dat die laatste de enige is die hier een beetje chocola van kan maken voor je, aangezien achtergrond een belangrijke factor is en die daar als het goed is samen met jou beter zicht op heeft dan wij.

Maar als je dus al zo'n verschil in testresultaten ziet t.o.v. een voorgaande keer zie je dus wel dat het niet een vaststaand iets is. Het kan oprecht ook gewoon betekenen dat je die dag gewoon even heel slecht was in de performale subtests, het blijft een momentopname.
Het verschil is alsnog wel heel groot idd, al helemaal als dat eerder niet zo was, dus zou het toch nog eens bij je psych aankaarten wat hij/zij voor mogelijke verklaring heeft.
Fuck the EBU.
pi_174795659
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 18:53 schreef datisstom het volgende:

[..]

Als je maar 2 meetmomenten hebt, zou ik niet zo kunnen stellen dat het door de jaren heen is gezakt.
Je zou ook niet kunnen zeggen of het geleidelijk is gegaan of dat het plotsklaps was (bijvoorbeeld door een aanrijding of iets anders waarbij je je hoofd verwond hebt).
Met zo'n enorm verschil moet ik toch aan een meetfout denken (al heb je geen garantie dat dit ook zo is).

En dit
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 14:04 schreef LurkJeRot het volgende:
Veel gezopen sinds de laatste test?
is op zich geen idiote ingeving of zo, mits je vlak daarvoor gezopen had :P
  PR en moderator woensdag 1 november 2017 @ 02:17:11 #26
288245 crew  Moira
pi_174795690
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 02:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
Met zo'n enorm verschil moet ik toch aan een meetfout denken (al heb je geen garantie dat dit ook zo is).
Lijkt me toch sterk. Als je al op zo'n verschil komt mag je gerust aannemen dat het cijferwerk meermaals gechecked is.
Fuck the EBU.
pi_174795832
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 02:17 schreef Moira. het volgende:

[..]

Lijkt me toch sterk. Als je al op zo'n verschil komt mag je gerust aannemen dat het cijferwerk meermaals gechecked is.
Klopt. Maar ook daar heb je geen garantie dat 't goed gegaan is (al lijkt 't me waarschijnlijker dat je gelijk hebt).
't blijft vreemd waarom er zo'n groot verschil is, maar zonder meer informatie kan ik er niet echt meer over zeggen.
pi_174805485
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 02:10 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Als je maar 2 meetmomenten hebt, zou ik niet zo kunnen stellen dat het door de jaren heen is gezakt.
Je zou ook niet kunnen zeggen of het geleidelijk is gegaan of dat het plotsklaps was (bijvoorbeeld door een aanrijding of iets anders waarbij je je hoofd verwond hebt).

Als je de ene keer zwakbegaafd scoort en de andere keer randje hoogbegaafd dan is er wel iets meer aan de hand denk ik. Geen trauma aan het hoofd ofzo, gezopen ook niet.
Moet wel zeggen dat die eerste test ik het van mijn ouders moest doen en er verder niet over nadacht, gewoon deed. Op die tweede test wilde ik mezelf wel echt bewijzen en lag de druk hoog.
pi_174809962
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 16:17 schreef datisstom het volgende:

[..]

Als je de ene keer zwakbegaafd scoort en de andere keer randje hoogbegaafd dan is er wel iets meer aan de hand denk ik. Geen trauma aan het hoofd ofzo, gezopen ook niet.
Moet wel zeggen dat die eerste test ik het van mijn ouders moest doen en er verder niet over nadacht, gewoon deed. Op die tweede test wilde ik mezelf wel echt bewijzen en lag de druk hoog.
Zoals eerder gezegd, het zijn ook slechts meetmomenten. Spanning kan de testresultaten beïnvloeden.

Is er iets wat jou ervan weerhoudt om nog een keer een IQ test te doen? Misschien kan je op die manier wat meer uitsluitsel krijgen :P
pi_174810201
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:03 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Zoals eerder gezegd, het zijn ook slechts meetmomenten. Spanning kan de testresultaten beïnvloeden.

Is er iets wat jou ervan weerhoudt om nog een keer een IQ test te doen? Misschien kan je op die manier wat meer uitsluitsel krijgen :P
Waarom zou hij dat willen? Uitslag weer zwakbegaafd, wordt hij misschien wel depressief wanneer hij denkt dat hij daardoor nooit goed zal kunnen functioneren. Ik was er bijna suicidaal door geworden (ook slechts 1 middag maar toch). Uitslag hoogbegaafd wordt hij misschien wel arrogant. Je hebt er niets aan. Het verandert je prestaties niet. Ik zeg dit natuurlijk vanuit mijn eigen negatieve ervaring maar psychiaters en psychologen en andere hulpverleners hebben geen enkel idee, of doen alsof ze geen enkel idee hebben hoe ze je aan de hand van een IQ test verder moeten helpen bij je dagelijkse functioneren.
Ik moet zeggen, ze waren wel enigszins aardig bij mij om m'n uitslag goed te praten. Ik haat ze aan de hand van deze toch wel empathische reactie niet. Maar daar heb je niets aan. Ze laten je verder zitten met de shit en jij moet jezelf dan weer bij elkaar rapen dat zo'n test helemaal niets zegt over dat je op andere gebieden nog niet geheel waardeloos bent als mens, nadat ze er een vage aanzet toe hebben gegeven na in eerste instantie iets oppervlakkigs te willen meten.
Overigens heb ik er zeker geen spijt van dat ik 2x ben gezwichtvoor iq test na advies van psychologen. Het is goed voor je zelfkennis en zelfacceptatie. Om te zeggen dat ik het gewist zou willen hebben uit mijn geheugen zou daarom gelogen zijn. Maar concreet heb ik er echt niets aan gehad.

Zekerheid heb je nergens mee. Een vriendin van mij heeft ook een disharmonieus profiel en zij heeft nu een baan met extra ondersteuning. Tja, ik ben blij dat zij daar iets aan heeft. Zoiets behoort iig tot de mogelijkheden.

[ Bericht 8% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 01-11-2017 20:40:36 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_174811129
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:10 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Waarom zou hij dat willen?
Zodat hij uitsluitsel heeft :P
quote:
Uitslag weer zwakbegaafd, wordt hij misschien wel depressief wanneer hij denkt dat hij daardoor nooit goed zal kunnen functioneren. Ik was er bijna suicidaal door geworden (ook slechts 1 middag maar toch).
Je was er 1 middag suïcidaal door geworden? Hoe gaat zo'n zeer tijdelijke suïcidaliteit dan in z'n werk?
Waarom zou je depressief worden als je zwakbegaafd blijkt te zijn? Waarom is het erg als de confrontatie met de werkelijkheid een moeilijk te slikken pil is? Soms neemt iemand een verkeerde afslag, dan heb je ook meer in te halen.
Maar leven naar de waarheid is altijd nog beter dan leven in een leugen. Het lijkt zo makkelijk, maar uiteindelijk offer je jezelf op voor je angsten, beetje als een junk die ongewild z'n eigen verslaving in stand houdt.
quote:
Uitslag hoogbegaafd wordt hij misschien wel arrogant.
Lijkt me alleen als je ook arrogant bent? Tenzij je nog jong bent en aan het leren bent, maar dan kan je zeggen dat het dan niet om arrogantie gaat.
Arrogant is trouwens ook weten dat je niet hb bent en beweren dat IQ tests -eigenlijk- geen echte hb aantonen (zodat ze zelf niet met hun eigen (door hun eigen arrogantie gevoede) stupiditeit geconfronteerd hoeven te worden) en dat je dus eigenlijk wel hb bent.

Of die hele discussie over EQ's en dat dat eigenlijk belangrijker is. Tsja, in dat geval zijn hielenlikkende politici die met gesjaggerarij de gekste dingen er doorheen kunnen krijgen, een EQ waardig van meer dan 9000 :P
quote:
Je hebt er niets aan. Het verandert je prestaties niet.
Tenzij je er suïcidaal van wordt, toch? :P
quote:
Ik zeg dit natuurlijk vanuit mijn eigen negatieve ervaring maar psychiaters en psychologen en andere hulpverleners hebben geen enkel idee, of doen alsof ze geen enkel idee hebben hoe ze je aan de hand van een IQ test verder moeten helpen bij je dagelijkse functioneren.
Op zich staat IQ test los van de GGZ wereld. Wel worden IQ tests veel in de GGZ wereld gebruikt.
quote:
Ik moet zeggen, ze waren wel enigszins aardig bij mij om m'n uitslag goed te praten. Ik haat ze aan de hand van deze toch wel empathische reactie niet. Maar daar heb je niets aan. Ze laten je verder zitten met de shit en jij moet jezelf dan weer bij elkaar rapen dat zo'n test helemaal niets zegt over hoe waardevol je bent als mens, nadat ze er een vage aanzet toe hebben gegeven na in eerste instantie iets oppervlakkigs te willen meten.
Overigens heb ik er zeker geen spijt van dat ik 2x ben gezwichtvoor iq test na advies van psychologen. Het is goed voor je zelfkennis en zelfacceptatie. Maar verder heb ik er echt niets aan gehad.
Wat was er met jouw IQ test dan? mag per DM/PM :P
pi_174812107
Ik was toendertijd vrij arrogant helaas ja. Maar zo dramatisch zie ik het niet in, alle velden waar ik in wil ga werken sluiten aan op het verbale onderdeel dus zo'n last zal ik er niet van hebben.
pi_174812392
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:41 schreef magnetronkoffie het volgende:

Zodat hij uitsluitsel heeft :P

Maar wat heeft hij daaraan?

quote:
Je was er 1 middag suïcidaal door geworden? Hoe gaat zo'n zeer tijdelijke suïcidaliteit dan in z'n werk?
Waarom zou je depressief worden als je zwakbegaafd blijkt te zijn? Waarom is het erg als de confrontatie met de werkelijkheid een moeilijk te slikken pil is? Soms neemt iemand een verkeerde afslag, dan heb je ook meer in te halen.
Maar leven naar de waarheid is altijd nog beter dan leven in een leugen. Het lijkt zo makkelijk, maar uiteindelijk offer je jezelf op voor je angsten, beetje als een junk die ongewild z'n eigen verslaving in stand houdt.

gewoon, jankend op bed liggen en denken dat mijn leven over was omdat ik altijd gedoemd zou blijven afhankelijk te zijn van andere mensen en altijd zou mislukken in wat ik ook zou ondernemen. nergens meer plezier aan beleven en denken dat dit voor altijd zou zou blijven. 1 middag dus.
Deze weinige voordelen die jij noemt heb ik al aangegeven in mijn bericht ja.
Ik snap heus wel dat confrontatie aangaan met je mindere kanten noodzakelijk is om jezelf te verbeteren. Als je niet weet hoe je ervoor staat kun je niet weten welke stappen je moet zetten om verder te komen. Of geloven dat iets haalbaar is terwijl dat niet zo is en zo steeds falen waar je ongelukkig door wordt. Maar dat weet je ook heus zelf wel door middel van je prestaties in het verleden. Voor mensen die zich machteloos voelen kan slechte uitslag op een IQ test heel erg zijn. Daarom vond ik het in mijn geval heel ongevoelig dat een IQ test werd opgedrongen, Maar ja boeiend, / blabla zeurverhaal vanwege woede op psychologen en slaaptekort waardoor ik nu mijn avond heb verpest. Ik heb verder geen enkele boodschap voor mensen in een gelijkwaardige situatie als mij, behalve: als je de keuze hebt voor een IQ test, doe het niet. Of juist wel, je bent toch een ander mens, met misschien weer een andere reactie. Dat kan ik toch niet voorspellen. En zoals dus hierboven al gezegd je hebt er altijd nog wel iets aan.

quote:
Lijkt me alleen als je ook arrogant bent? Tenzij je nog jong bent en aan het leren bent, maar dan kan je zeggen dat het dan niet om arrogantie gaat.
Arrogant is trouwens ook weten dat je niet hb bent en beweren dat IQ tests -eigenlijk- geen echte hb aantonen (zodat ze zelf niet met hun eigen (door hun eigen arrogantie gevoede) stupiditeit geconfronteerd hoeven te worden) en dat je dus eigenlijk wel hb bent.

Of die hele discussie over EQ's en dat dat eigenlijk belangrijker is. Tsja, in dat geval zijn hielenlikkende politici die met gesjaggerarij de gekste dingen er doorheen kunnen krijgen, een EQ waardig van meer dan 9000 :P

Nou, ik zie het nut van een EQ meten ook niet, behalve als soort van compensatie om mensen die slecht scoren op IQ testen zich beter te laten voelen aangezien een "EQ" voor sommige beroepen en menselijke interacties vast belangrijk is... tenzij je slecht scoort op beiden natuurlijk... ik weet zo ook wel dat mijn EQ op de gebieden empathie en sociale interactie op dit moment wel matcht met mijn IQ of nog erger... maar het kan me al niet meer zo veel schelen. Daarom moet ik ook eigenlijk niet meer op dit forum posten tot mijn EQ verbeterd is maar ik weet niet of dit nog gaat gebeuren. Het gaat slechts heel langzaam vooruit. echt serieus ik moet echt weer eens reageren op die autisme posts zucht.. sorry... mijn EQ is vanavond -100 gebleken

quote:
Op zich staat IQ test los van de GGZ wereld. Wel worden IQ tests veel in de GGZ wereld gebruikt.

Ja, je komt ze ook vaak tegen bij sollicitaties. Hekel aan. Gelukkig vaak niet doorslaggevend.

quote:
Wat was er met jouw IQ test dan? mag per DM/PM :P
Nee hoor, hoeft niet via pm dank je. Uitslag was 80 of zo, in het verleden voor het ene deel (performaal) 60 en voor het andere gedeelte (taal) 80 of misschien net 100 of zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 01-11-2017 22:53:15 ]
pi_174815821
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 21:16 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Maar wat heeft hij daaraan?
Geen idee?
Het -lijkt- voor hem wel belangrijk te zijn. Wat ik vooral doe is proberen de juiste informatievoorziening. De rest moet ie zelf weten, I don't really care :P
quote:
[..]

gewoon, jankend op bed liggen en denken dat mijn leven over was omdat ik altijd gedoemd zou blijven afhankelijk te zijn van andere mensen en altijd zou mislukken in wat ik ook zou ondernemen. nergens meer plezier aan beleven en denken dat dit voor altijd zou zou blijven. 1 middag dus.
Wat? Maar je komt echt absoluut niet over als iemand die te dom is om niet zelfstandig te kunnen bestaan. In elk geval niet qua intellect :P

Je bent er na die middag wel weer vanaf gekomen. Op welke wijze kwam bij jou het besef binnen dat het niet het spreekwoordelijke eind van de wereld was?
quote:
Deze weinige voordelen die jij noemt heb ik al aangegeven in mijn bericht ja.
Ik snap heus wel dat confrontatie aangaan met je mindere kanten noodzakelijk is om jezelf te verbeteren. Als je niet weet hoe je ervoor staat kun je niet weten welke stappen je moet zetten om verder te komen. Of geloven dat iets haalbaar is terwijl dat niet zo is en zo steeds falen waar je ongelukkig door wordt.
Exact! ^O^ 10/10! _O- :Y
quote:
Maar dat weet je ook heus zelf wel door middel van je prestaties in het verleden. Voor mensen die zich machteloos voelen kan slechte uitslag op een IQ test heel erg zijn want dan zegt die eigenlijk: anderen zijn gerechtvaardigd om je te domineren op basis van iets dat grotendeels aangeboren is of onomkeerbaar resultaat is van een gebeurtenis waar je zelf niets aan kon doen.
Dit kan ik me zeker wel voorstellen, maar ik weet uit ervaring dat als je niet hoogbegaafd bent, dat je dan hopeloos inferieur zou moeten zijn zonder enige kans op verbetering ofzo.
Sterker nog, niet hb zijn garandeert totaal niet dat je niet goed zou kunnen nadenken! Zat mensen ontmoet die wel rationeel en nuchter kunnen denken en die waren naar eigen zeggen dom en waardeloos. En ik ben de laatste die tegen ze zou LIEGEN dat dat niet zo is. Ik zei dat ze niet dom waren omdat ik ZIE dat ze dat niet waren!
Liegen dat je slim bent vind ik nog veel erger. Als de leugen dan toch duidelijk wordt, voel je je alleen maar dubbel dom. PATS, daag eigenwaarde! :W

Overigens is er veel wat je kunt doen om toch zo optimaal mogelijk probleemoplossend te kunnen denken. Wat veel (domme) mensen doen is niveautje "fake it till you make it" en nog meer van die VMBO-tegeltjeswijsheid. Maar die lossen niks op, ze negeren het gewoon (wat dus niks oplost).
quote:
Daarom vond ik het in mijn geval heel ongevoelig dat een IQ test werd opgedrongen, en toont aan dat er geen rekening wordt gehouden met psychologische geschiedenis door medewerkers in de geestelijke gezondheidszorg.
Toen ik jaaaaren terug in een groep zat, zat er een jonge vrouw (dacht dat ze wel al meerderjarig was) die van haarzelf vond dat ze best slim was. Ze ging daar een IQ test doen, wist ik.
Op een gegeven moment moest ze huilen, want haar IQ was iets van 90 of zelfs nog ietsje lager.
Maar waardeloos vond ik haar niet en ze pretendeerde ook niet slim te zijn, maar wat ze wel deed was waar ze wel goed in was en dat was dingen bij anderen aanvoelen.
Ik kan me zelfs nu nog steeds een korte converstatie met haar herinneren. Ze vroeg me iets (maar dan op zo'n manier dat ze het antwoord dus al wist) over iets wat ik nog helemaal niet verteld had. Ze "zag" het gewoon. En voor zulke mensen is het helemaal niet noodzakelijk om een space shuttle te kunnen bouwen van uitgetrapte sigarettenpeuken, daar zijn die techneuten voor die wel hb zijn.
Ding is dat als je wilt samenwerken, je nooit een 1-man army hoeft te zijn om een probleem te kunnen overwinnen.

Het is jammer dat ik toen niet de wijsheid had die ik 10 jaar later had gekregen.
quote:
Maar ja boeiend, Dit is een beetje de story of my life, anderen die mij domineren, of zo voelt het iig, vandaar dat ik er alweer boos uren aan heb verspild dit te typen, ik ben er gewoon zo boos over, niet op andere mensen, maar gewoon op het gevoel van machteloosheid, ik wil zeker niet beweren dat het even erg is als fysiiek afhankelijk zijn vanwege een verlamming of zo, maar een klein beetje van deze wanhoop voel ik denk ik wel.
Dat urenlang boos een bericht tikken wat door anderen zo de kliko ingegooid wordt, dat ken ik wel :')
Maar het resultaat van je inzet is geweldig, al is het alleen maar omdat je posts ver boven het gemiddelde uitsteken ^O^
quote:
[..]

Nou, ik zie het nut van een EQ meten ook niet, behalve als soort van compensatie om mensen die slecht scoren op IQ testen zich beter te laten voelen
Klopt _O- :')

Ding is dat IQ niet je waarde als mens meet (en ik kan dit als 1 van de zeeer weinigen zeggen want ik ben lekker wel hb :D haha! :P :') ). Je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat het (o.a.) je piek-rekenkracht en doeltreffendheid meet, maar problemen los je vaak niet in je up op. Dan zijn er ook nog andere dingen belangrijk.

En als je weinig talent hebt voor dingen, kan je toch verder komen dan een exact zelfde talenthoudend ander persoon als je de drive hebt om vooruitgang te boeken. En er zijn best veel karaktereigenschappen die in positieve richting dicteren hoe vatbaar voor persoonlijke groei je bent en de spil hiervan is denk ik motivatie.

Motivatie is m.i. een essentiële multiplicator van het menselijke intellect. Als een groep mensen dat bij elkaar zit, elkaar demotiveert, krijg je dat de groep als geheel langzaamaan zal wegkwijnen. Dit is denk ik trouwens ook wat er met fok aan de hand is maar das ook een lang verhaal. groupthink heeft hier ook een link.
quote:
aangezien een "EQ" voor sommige beroepen en menselijke interacties vast belangrijk is... tenzij je slecht scoort op beiden natuurlijk... ik weet zo ook wel dat mijn EQ op de gebieden empathie en sociale interactie op dit moment wel matcht met mijn IQ of nog erger... maar het kan me al niet meer zo veel schelen. Daarom moet ik ook eigenlijk niet meer op dit forum posten tot mijn EQ verbeterd is maar ik weet niet of dit nog gaat gebeuren. Het gaat slechts heel langzaam vooruit.
Je waarde voor een ander wordt niet door jou ingevuld he? :)
Een ander vindt jou waardevol, zelfs als je jezelf haat.
Empathie is wel aangelegd, maar kun je ook ontwikkelen. Wel zijn er mensen die daar buitengewoon veel talent voor hebben, maar dat zijn vaak ook de mensen die de moeilijkste start hebben gehad. Een talent moet je ontwikkelen en contact met de juiste mensen is daarbij essentieel. Ik denk dat mede daarom ook veel autisten vaak wat achter blijven liggen t.o.v. hun leeftijdsgenoten.

Als het in jouw geval heel langzaam gaat, misschien ga je in het dagelijks leven gewoon niet (meer) met de juiste mensen om of je hebt geen mensen in je sociale omgeving die jou prikkelen :P
quote:
[..]

Ja, je komt ze ook vaak tegen bij sollicitaties. Hekel aan. Gelukkig vaak niet doorslaggevend.
Lijkt me ook een hoop gedoe. Een IQ test gebaseerd op 30 vraagjes of zo is verre van betrouwbaar.
quote:
[..]

Nee hoor, hoeft niet via pm dank je. Uitslag was 80 of zo, in het verleden voor het ene deel (performaal) 60 en voor het andere gedeelte (taal) 80 of misschien net 100 of zo.
Valt er in elk geval nog genoeg te verbeteren :P
Ik heb de mijne nooit openbaar ergens neergegooid. Heb ik ook geen behoefte aan en zal denk ik meer gezeik opleveren dan het goed zal doen.
pi_174817143
Bedankt voor het uitgebreid in gaan op mijn egocentrische reactie. Ik ben in ieder geval "blij" dat ik niet de enige ben met een soort van knop dat ik dwangmatig lange verhalen typ . het heeft geen enkel nut en voegt voor niemand iets toe maar ik kan er dan niet meer mee stoppen.
Ik baal achteraf (zeer zwak uitgedrukt) dat ik een paar uur van mijn leven heb verspild doordat ik in bovenstaande posts over mijn leven nutteloos heb uitgeweid en het topic weer heb volgespamd.
Maar hoe dan ook slaaptekort en de verkeerde keuze om dit forum te bezoeken zorgden weer eens voor een verpeste avond. Dus het scheelt dat ik dan een reactie heb.
Met je positieve verhaal ben ik het wel eens... Dus op zich wat je zegt over IQ en EQ en intelligente daar ben ik het wel mee eens, voor zover dat kan, ik heb me er niet echt in verdiept, maar dat is dan gewoon los staand van de GGZ en iedereen heeft eigen kwaliteiten. Ik ben wel eens jaloers als anderen dingen beter of sneller af gaan maar tegelijkertijd heb ik wel het EQ onderdeel van acceptatie en dat helpt mij dan weer net zo goed verder. Alleen het afhankelijk zijn van anderen vind ik heel erg maar dat wordt steeds minder. Als taal je hoogste score is dan denkt men sneller dat je dan automatisch ook veel begrijpt of in veel dingen wel goed bent, ook als dat niet zo is.
Ik heb ook die ervaring dat mensen met slechte ervaringen toch vaak wel vrij empathisch lijken te zijn ,, eigenlijk is dat dan hun enige 'beloning' daarvoor. en in die zin vast wel eerlijk verdeeld, maar ik maak me er al niet meer druk om. Net zoals dus dat IQ resultaat. Voor mijn kwam het inzicht volgens mij van een ander. Maar ook omdat ik dacht, ophouden met dat zelfmedelijden. En dan plaats ik er alsnog hier weer een bericht over maar dat terzijde. Ik kwam er inderdaad achter dat "de waarde voor een ander wordt niet door jou ingevuld" dit was de grootste reden voor mijn verandering in gevoelens. En beter laat dan nooit wat betreft inzichten die je gelukkiger maken, sommigen doen er wel langer dan 10 jaar over.
Die vrouw waar je het over had, misschien had zij wel een spirituele gave. Spirituele of sociale gave, dat ligt toch vrij dicht bij elkaar denk ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 02-11-2017 00:43:23 ]
pi_174817741
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 00:37 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Bedankt voor het uitgebreid in gaan op mijn egocentrische reactie. Ik ben in ieder geval "blij" dat ik niet de enige ben met een soort van knop dat ik dwangmatig lange verhalen typ . het heeft geen enkel nut en voegt voor niemand iets toe maar ik kan er dan niet meer mee stoppen.
Ik baal achteraf (zeer zwak uitgedrukt) dat ik een paar uur van mijn leven heb verspild doordat ik in bovenstaande posts over mijn leven nutteloos heb uitgeweid en het topic weer heb volgespamd.
Heb je enig idee waarom je dwangmatig "wilt" typen?
En wat heb je verder te vertellen over wat je meegemaakt hebt?

En ach ja, gedeelde "smart" enzo? :P
Misschien moeten we een boek gaan schrijven. Dan is het schrijven tenminste nog nuttig.
quote:
Maar hoe dan ook slaaptekort en de verkeerde keuze om dit forum te bezoeken zorgden weer eens voor een verpeste avond. Dus het scheelt dat ik dan een reactie heb.
Ik neem aan dat de GGZ je niet heeft geholpen wat je eigenwaarde betreft?
Is 't misschien een idee daar ooit een topic over te maken?
Slapeloosheid is waardeloos 13.gif
Afgelopen 2 1/2 jaar (zoiets) veel last van gehad. Sliep standaard slecht. Gaat nu gelukkig veel beter :)
quote:
Met je positieve verhaal ben ik het wel eens... Dus op zich wat je zegt over IQ en EQ en intelligente daar ben ik het wel mee eens, voor zover dat kan, ik heb me er niet echt in verdiept, maar dat is dan gewoon los staand van de GGZ en iedereen heeft eigen kwaliteiten. Ik ben wel eens jaloers als anderen dingen beter of sneller af gaan maar tegelijkertijd heb ik wel het EQ onderdeel van acceptatie en dat helpt mij dan weer net zo goed verder. Alleen het afhankelijk zijn van anderen vind ik heel erg maar dat wordt steeds minder. Als taal je hoogste score is dan denkt men sneller dat je dan automatisch ook veel begrijpt of in veel dingen wel goed bent, ook als dat niet zo is.
Ja, dat laatste klopt zeker.
Eerlijk gezegd vind ik het vreselijk van anderen afhankelijk te (moeten) zijn. Ik vraag gewoonlijk ook pas hulp op 't moment dat ik al compleet vastgelopen ben. Wel gaat het hulp vragen wat beter de laatste jaren, maar ook weer een zooi teleurstellingen erbij gehad.
quote:
Ik heb ook die ervaring dat mensen met slechte ervaringen toch vaak wel vrij empathisch lijken te zijn ,, eigenlijk is dat dan hun enige 'beloning' daarvoor. en in die zin vast wel eerlijk verdeeld, maar ik maak me er al niet meer druk om. Net zoals dus dat IQ resultaat. Voor mijn kwam het inzicht volgens mij van een ander. Maar ook omdat ik dacht, ophouden met dat zelfmedelijden. En dan plaats ik er alsnog hier weer een bericht over maar dat terzijde. Ik kwam er inderdaad achter dat "de waarde voor een ander wordt niet door jou ingevuld" dit was de grootste reden voor mijn verandering in gevoelens. En beter laat dan nooit wat betreft inzichten die je gelukkiger maken, sommigen doen er wel langer dan 10 jaar over.
Die vrouw waar je het over had, misschien had zij wel een spirituele gave. Spirituele of sociale gave, dat ligt toch vrij dicht bij elkaar denk ik.
Die les over die waarde heb ik ooit van m'n 1e vriendin geleerd. Ik ben blij dat iemand me dat verteld had en dat ik niet zelf heb moeten graven, het scheelt een hoop tijd en maakt 't leven een stuk prettiger.

Die vrouw waar ik het over had was inderdaad erg spiritueel (bezig). Ik zat toen meer in een fase dat dat allemaal zweverige rotzooi voor me was, eerlijk gezegd zag ik haar diepgang totaal niet.
Ik denk dat 't nu heel anders zou zijn.
pi_174818400
Kunnen we misschien weer terug naar het onderwerp van TS alsjeblieft, alvast bedankt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')