Nee, hardboard ligt er wel op, die blauwe dingen zitten eronder. Rare is, er staat verder weinig online over dit merk of iets.quote:Op zaterdag 28 oktober 2017 21:22 schreef tiho1 het volgende:
ga dat eerst eens lezen dan. Asbest in vinyl werd als drager verbruikt. Dit ligt er los onder en lijkt meer op hardboard.
op de stukken waar ik onder de vloer moest zijn wel ja. Ik heb iets van 3m2 moeten veriwjderen maar de rest wou ik laten liggen. Ik zocht alleen nu op het materiaal om het weer te plaatsen en toen kwam ik het nergens tegen en/of pagina's over asbest.quote:Op zaterdag 28 oktober 2017 21:36 schreef Gieliovd het volgende:
Is het een optie het lekker te laten zitten?
Mwa, het zit onder de hele vloer he en op die vilt platen zijn hardbord platen gespijkers, daarop weer een luchtdichte folie gelijmd en getaped en dan komen de dempingsplaten van het laminaat. Genoeg lagen eronder. Ik kan dat financieel niet ophoesten om die shit te verwijderenquote:Op zondag 29 oktober 2017 05:19 schreef Nico987 het volgende:
ik zou het er toch echt uit willen hebben. gaat je flink wat kosten vermoed ik. maar ik zou het risico niet nemen.
Kan je zo'n stuk van dat papier in een (aansteker) vlam houden en kijken wat ermee gebeurt? Als het 100% verbrandt tot as en je ziet geen gloeiende vezels, is de kans op asbest gering. Overigens ken ik asbest alleen als zijnde verwerkt in de rug van zeil e.d. en niet in een papieren onderlaag.quote:Op zondag 29 oktober 2017 09:41 schreef kurk_droog het volgende:
Mwa, het zit onder de hele vloer he en op die vilt platen zijn hardbord platen gespijkers, daarop weer een luchtdicht zeil gelijmd en getaped en dan komen de dempingsplaten van het laminaat. Genoeg lagen eronder. Ik kan dat financieel niet ophoesten om die shit te verwijderen
Ik zal eens kijken wat het doet. Dit huis is binnen 20 jaar en nu een keer verbouwd met nieuwe elektra en cv dus ik kn mij dan voorstellen dat toen die platen zijn gelegd.quote:Op zondag 29 oktober 2017 09:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je zo'n stuk van dat papier in een (aansteker) vlam houden en kijken wat ermee gebeurt? Als het 100% verbrandt tot as en je ziet geen gloeiende vezels, is de kans op asbest gering. Overigens ken ik asbest alleen als zijnde verwerkt in de rug van zeil e.d. en niet in een papieren onderlaag.
100% zeker heb je na een lab test.
haha, goed bezig. Maar inderdaad, volgens mij moet je echt structureel en veel in aanraking komen voordat het kans op schade geeft, en dan ook nog gevoelig voor die vezels zijn.quote:Op zondag 29 oktober 2017 09:46 schreef Hamzoef het volgende:
Had ik ook hier, geen moment bij stilgestaan dat dat ook al asbest kon zijn.![]()
Had ook al een asbest-zijl hier.
Ben afgelopen jaar echt veel met dat spul in aanraking gekomen.Ik houd me maar vast aan de gedacht dat vroeger vrijwel iedereen met dat spul in aanraking kwam, en dat er procentueel gezien niet heel veel mensen iets aan over houden...
Die platen zijn van veel eerder; jaren '50 - '60. Zeker niet van de afgelopen 20 jaar.quote:Op zondag 29 oktober 2017 10:19 schreef kurk_droog het volgende:
Ik zal eens kijken wat het doet. Dit huis is binnen 20 jaar en nu een keer verbouwd met nieuwe elektra en cv dus ik kn mij dan voorstellen dat toen die platen zijn gelegd.
Blootstelling geeft een bepaald risico; het risico zal bij sterkere blootstelling hoger zijn; analoog aan de dosis-effect relatie bij ioniserende (röntgen & gamma) straling. Alleen het werkelijke verband wordt volgens mij schromelijk overschat. Er is een asbestsaneringslobby in Den Haag actief geweest, die de absurde strenge regels heeft gegenereerd met de huidige angstcultuur tot gevolg. Volgens mij is (mee)roken, wonen op kleigrond of verkeersdeelname veel schadelijker dan asbestblootstelling.quote:Op zondag 29 oktober 2017 10:19 schreef kurk_droog het volgende:
haha, goed bezig. Maar inderdaad, volgens mij moet je echt structureel en veel in aanraking komen voordat het kans op schade geeft, en dan ook nog gevoelig voor die vezels zijn.
Nee ieder contact is even gevaarlijk. 1 vezel is voldoende om 30 jaar later dood te gaan.quote:Op zondag 29 oktober 2017 10:19 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik zal eens kijken wat het doet. Dit huis is binnen 20 jaar en nu een keer verbouwd met nieuwe elektra en cv dus ik kn mij dan voorstellen dat toen die platen zijn gelegd.
[..]
haha, goed bezig. Maar inderdaad, volgens mij moet je echt structureel en veel in aanraking komen voordat het kans op schade geeft, en dan ook nog gevoelig voor die vezels zijn.
ga toch weg man, het is eerder de post boven je. 1 vezel, dan hadden er nu geen 17 miljoen mensen in Nederland gewoond.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:41 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Nee ieder contact is even gevaarlijk. 1 vezel is voldoende om 30 jaar later dood te gaan.
Later dan gemiddeld? On topic: als het zo was als je stelt,zou half Nl. al met strakke kuiten liggen; asbest vezels zweven in geringe concentratie over al rond. IS nl. ook een delfstof, dus komt "uit het niets" aanwaaien.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:41 schreef Nico987 het volgende:
1 vezel is voldoende om 30 jaar later dood te gaan.
Asbestsaneringslobby -> angstcultuur -> dit...quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:41 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Nee ieder contact is even gevaarlijk. 1 vezel is voldoende om 30 jaar later dood te gaan.
nee natuurlijk niet, maar er is een verschil tussen het opsnuiven van asbest of maar 100 vezel binnen krijgen.quote:Op maandag 30 oktober 2017 18:16 schreef tiho1 het volgende:
Nee je kan beter alle asbest proberen in te ademen die je tegenkomt. Daar wordt je groot en sterk van.
Of kunnen jullie ook vertellen dat asbestose niet bestaat. Dat zijn mensen die geld hebben gehad van de lobby en toch doodgingen.
Per 1 Oktober is de grenswaarde van benzeen verlaagd.quote:Op zondag 29 oktober 2017 10:49 schreef blomke het volgende:
Er is een asbestsaneringslobby in Den Haag actief geweest, die de absurde strenge regels heeft gegenereerd met de huidige angstcultuur tot gevolg. Volgens mij is (mee)roken, wonen op kleigrond of verkeersdeelname veel schadelijker dan asbestblootstelling.
Dat lukt best, want het zit gewoon in de buitenlucht in Nederlandquote:Op maandag 30 oktober 2017 18:16 schreef tiho1 het volgende:
Nee je kan beter alle asbest proberen in te ademen die je tegenkomt. Daar wordt je groot en sterk van.
en was dat van een ondervloertje of omdat ze er jarenlang mee gewerkt hadden ?quote:Of kunnen jullie ook vertellen dat asbestose niet bestaat. Dat zijn mensen die geld hebben gehad van de lobby en toch doodgingen.
Heb in ziekenhuizen als stralingsdeskundigen gewerkt. Moest ik uitrekenen hoe groot de stralingsbelasting van rontgenapparatuur aan de rand van het ziekenhuis was. Bleek de hoogste belasting (iets van 0,005 mSievert/jaar) bij het rookhok naast de ziekenhuis uitgang op te treden.quote:Op maandag 30 oktober 2017 19:51 schreef bluemoon23 het volgende:
Per 1 Oktober is de grenswaarde van benzeen verlaagd.
Bij mij het werk kun je daar ook mee in aanraking komen als de installatie open gaat.
Voor de grap is er ook maar even gemeten in het rookhok waar een paar zaten te paffen, de gemeten waarde was flink boven de grenswaarde![]()
![]()
Vrolijk doorpaffen natuurlijk, maar wel in paniek raken als ze "iets" ruiken buiten in de plant.
Nee hoor, een vezel moet een bepaalde afmeting hebben om schade toe te kunnen brengen. Daarnaast kun je asbest gewoon opeten zonder dood te gaan.quote:Op zondag 29 oktober 2017 11:41 schreef Nico987 het volgende:
[..]
iets met oude koeien en slootquote:Op woensdag 4 september 2019 18:52 schreef GX3 het volgende:
[..]
Nee hoor, een vezel moet een bepaalde afmeting hebben om schade toe te kunnen brengen. Daarnaast kun je asbest gewoon opeten zonder dood te gaan.
Vroeger waren remschijven van asbest, die vezels dwarrelen ook nog steeds rond......misschien voortaan toch maar binnen blijven.....quote:Op zondag 29 oktober 2017 05:19 schreef Nico987 het volgende:
ik zou het er toch echt uit willen hebben. gaat je flink wat kosten vermoed ik. maar ik zou het risico niet nemen.
Asbest is prima spul paniekschopper, er zijn nog tig bouwmaterialen slecht voor je.. Zoals baksteen, maar daar hoor je niemand over.. zal wel niet in de mode zijn..quote:Op dinsdag 17 september 2019 08:30 schreef NoComment het volgende:
Nou er stond niets op verder… Heb het nat gemaakt, opgeruimd en netjes verpakt.
Next up: open haard (achterwand zou me niets verbazen als dat asbest is, zal misschien ook nog wel een pijp in zitten) en nog een ventilatiebuis die 100% zeker van asbest is.
Leuk man zo'n huis uit de jaren '50
Baksteen (en dan met name de kwarts die erin zit) is mij ook bekend en daar hou ik dan ook rekening mee als ik daar straks de Kango in zet. Eigenlijk zou het sowieso wel logisch moeten zijn dat stof niet perse goed is voor je luchtwegenquote:Op dinsdag 17 september 2019 08:34 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Asbest is prima spul paniekschopper, er zijn nog tig bouwmaterialen slecht voor je.. Zoals baksteen, maar daar hoor je niemand over.. zal wel niet in de mode zijn..
Het be je asbest weggehaald, zit je nog in de thoron en radon gassen
Het gaat niet om stof maar om radioactief gas.. Dat hangt altijd in een woning.. Asbest laat geen gas of stof los zolang je er niets mee doet itt baksteen wat altijd gassen los laat..quote:Op dinsdag 17 september 2019 08:45 schreef NoComment het volgende:
[..]
Baksteen (en dan met name de kwarts die erin zit) is mij ook bekend en daar hou ik dan ook rekening mee als ik daar straks de Kango in zet. Eigenlijk zou het sowieso wel logisch moeten zijn dat stof niet perse goed is voor je luchtwegen
En paniek, mwoah, ik probeer in ieder geval het risico te beperken. Ben er inderdaad wel een voorzichtig mee, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik vorig jaar van dichtbij heb meegemaakt wat het voor gevolgen kan hebben
¤ 39,95 voor de asbestanalyse en verzendpakket excl. een postzegel om een klein stukje materiaal te versturen.quote:Op woensdag 25 september 2019 17:45 schreef Speekselklier het volgende:
stomme vraag, wat kost zo'n onderzoek nou?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |