abonnement Unibet Coolblue
pi_178754881
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2018 16:31 schreef dellipder het volgende:

[..]

De misleiding is natuurlijk dat voor heel lange tijd geen van de aanwijzingen in deze zaak naar de Rijkswacht zelf leidde.
wat zou daaraan dan 'misleiding' zijn, er waren nu juist helemaal geen 'sporen' (maar wel al heel snel een hoop geruchten en sterke vermoedens)?

misleiding of een zelfs een false flag tactiek zou vervolgens zijn te pogen de schuld aan een specifieke andere groep toe te gaan schrijven, zoals bv de indruk gewekt werd dat de Vielsalm overval door die marxisten gedaan zou zijn.

Maar bij de bende van nijvel is er ook helemaal niks gedaan om de 'schuld' weg te schuiven naar een specificeerbare groep, wat nu juist bij mij de indruk wekt dat er weinig coordinatie of planing van bovenaf achter steekt.
Wel is vanaf het begin redelijk duidelijk geweest dat het een para-militaire en redelijk goed getrainde groep was, met ook een specifiek doel van het roven van levensmiddelen en wapens (wat erg past bij de 'stay-behind'-filosofie, een soort van preppers-concept)

[ Bericht 11% gewijzigd door RM-rf op 26-04-2018 16:40:46 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 26 april 2018 @ 16:56:57 #27
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_178755222
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 16:34 schreef RM-rf het volgende:

[..]

wat zou daaraan dan 'misleiding' zijn, er waren nu juist helemaal geen 'sporen' (maar wel al heel snel een hoop geruchten en sterke vermoedens)?

Geen idee hoe jij dit niet snapt, dus ik vraag me af of ik dit kan uitleggen.
Ik heb niks gezegd over sporen, maar dit terzijde. De aanwijzingen waaraan ik refereer is de bruutheid van de overvallen en dat daarbij het doden van mensen blijkbaar een heel lage drempel van aanvaarding had. Ik heb het dus niet over forensische onderzoek.

De Rijkswacht zit achter de aanslagen (in elk geval Rijskwachtambtenaren). Zij verhullen hun misdrijven op zo'n manier dat het net lijkt alsof terroristen erachter zitten. De misleiding zit hem erin dat alle aanwijzingen op face value naar in principe iedereen behalve de Rijkswacht zelf wijzen.
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
pi_178762995
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2018 16:56 schreef dellipder het volgende:
De misleiding zit hem erin dat alle aanwijzingen op face value naar in principe iedereen behalve de Rijkswacht zelf wijzen.
welke 'aanwijzingen' zouden dat zijn en naar wie wijzen ze?

het punt waar ik op wijs is nu juist dat er eerder geen 'aanwijzingen' gelegd zijn, maar die er wel zijn wijzen eerder overduidelijk op een verband met iig relatief professionele para-militair geschoolde personen die gecoordineerd deze overvallen uitvoerden als een militaire operatie...

Er zijn nu juist nooit aanwijzingen geweest dat er een criminele organisatie achter zou steken of juist politiek gemotiveerde groepen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 26 april 2018 @ 23:28:10 #29
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_178763332
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 23:08 schreef RM-rf het volgende:

[..]

welke 'aanwijzingen' zouden dat zijn en naar wie wijzen ze?

Blijven zo in cirkels reageren, dus ik ga nu mezelf herhalen -maar daar heb ik geen enkel probleem mee.

Welke aanwijzingen: de bruutheid van de overvallen en dat daarbij het doden van mensen blijkbaar een heel lage drempel van aanvaarding had
Naar wie wijzen ze: naar in principe iedereen behalve de Rijkswacht zelf
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
  donderdag 26 april 2018 @ 23:54:24 #30
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_178763774


[ Bericht 100% gewijzigd door dellipder op 26-04-2018 23:55:01 (Verkeerde topic) ]
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
pi_178764282
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2018 23:28 schreef dellipder het volgende:
Welke aanwijzingen: de bruutheid van de overvallen en dat daarbij het doden van mensen blijkbaar een heel lage drempel van aanvaarding had
Naar wie wijzen ze: naar in principe iedereen behalve de Rijkswacht zelf
dat de overvallen gebeurt zijn is geen aanwijzing naar een specifieke dader...

Punt aan een False Flag is nu juist dat men een aanval uitvoert onder 'valse vlag' en dus de indruk gewekt wordt dat een andere, maar duidelijk identificeerbare groep de dader zou zijn en dat _die_ de schuld kregen...

Punt waar je nu een beetje omheen praat is nu juist dat er helemaal geen aanwijzingen naar een andere groep waren...
en jawel, vanaf het begin werd erop gewezen dat het een opvallend professioneel en militair opererende groep was en waren er volop verdenkingen die juist naar bepaalde militairen of politiekrachten wezen...

bv een kop uit een belgische krant uit 1985


Dan heb je juist aan essentiele voorwaarden voor een 'valse flag' niet voldaan en is er juist eerder weinig reden aan te nemen dat het een zorgvuldig uitgeplande en van bovenaf gestuurd iets zou zijn met bv een vooropgezet doel (dat dan bereikt zou worden als de specifieke andere groep de 'schuld' opgespeld zou krijgen).
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 23 januari 2019 @ 20:47:18 #32
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184580788
Kick!

https://www.nu.nl/buitenl(...)ende-van-nijvel.html

quote:
Een voormalige rechercheur die betrokken was bij het onderzoek naar de beruchte 'Bende van Nijvel' is gearresteerd, bevestigt het Belgische federaal parket woensdag. Philippe V. wordt ervan verdacht in 1986 het onderzoek te hebben gemanipuleerd.

De 'Bende van Nijvel' pleegde in de jaren tachtig een reeks diefstallen en roofovervallen op supermarkten waarbij 28 doden vielen. De daders zijn nooit gevonden en hun motief is nooit opgehelderd.

V. zou bepaalde, mogelijks cruciale, informatie hebben achtergehouden met betrekking tot de vondsten die in november 1986 werden gedaan in het kanaal van Ronquières, aldus het federaal parket.

Eind 1986 vond het team waarvan V. lid was spullen in een kanaal in Wallonië die verschillende overvallen met elkaar verbonden. Het ging om een brandkast van een overval op een supermarkt in Aalst, een in Temse gestolen kogelvrij vest en wapens die waren gebruikt bij verschillende overvallen in 1982 en 1983.

Door de vondst werd duidelijk dat er één bende aan het werk was.
Meer in de bron.

Interessante ontwikkelingen.
And so is the past
pi_184592936
Blijkt de OP toch een stuk minder vergezocht :7
pi_184625659
Of course, Belgium was going through a turbulent political period in which communist terrorists were lobbing bombs at people and Cold War-fueled stay-behind networks of NATO-trained operatives and like-minded civilians were bracing themselves to thwart a potential Red uprising. I guess the Brabant Killers might have been special operatives of whichever side wanted to bake the turds of chaos into the discord cake and were able to get away with their antics because the Belgian police force was laughably disorganized at the time. But I think we all know which one is the more plausible theory here.

http://www.cracked.com/bl(...)-no-one-can-explain/


Onderstaand nog een stuk van Vice erover
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://news.vice.com/en_(...)razy-brabant-killers

[ Bericht 24% gewijzigd door Beathoven op 26-01-2019 00:50:08 ]
pi_184701188
Het volgende even overgenomen van het topic in NWS

De tijd blijft tikken en ik hoop dat er nog eens een echte doorbraak komt

-----
“Al vijf weekends stonden we daar, en plots was het niet meer nodig”
Agent getuigt: “72 uur voor overval Bende van Nijvel kregen we plots het bevel bewaking Delhaize Aalst te stoppen”



En toen gebeurde iets waar onze getuige tot op de dag van vandaag geen verklaring voor heeft. “De woensdag voor de overval kregen we plots een nieuw bevel. De observatie van Delhaize Aalst wordt met onmiddellijke ingang opgeheven, zo stond het op het papier van de briefing. Gedaan.”

De Delhaize van Aalst mocht niet bewaakt worden. Niet door de rijkswacht en evenmin door de gerechtelijke politie. De rijkswacht kreeg, volgens advocaat Jef Vermassen, een half uur voor de overval te horen dat ze moesten verdwijnen. Maar ook de gerechtelijke politie werd na vijf weekends van observaties weggestuurd, drie dagen voordat de Bende zou toeslaan. Een onverklaarbare beslissing met grote gevolgen. “We hadden de Bende van Nijvel daar kunnen vatten, maar we mochten niet”, zegt een politieagent die deel uitmaakte van de patrouilles.

Het was de bloedigste overval ooit van de Bende van Nijvel. Acht doden vielen er bij de raid op de Delhaize in Aalst, op zaterdag 9 november 1985. En dat terwijl er die dag eigenlijk rijkswachters en politieagenten op de uitkijk hadden moeten staan. Een toenmalige politieman, officier van de gerechtelijke politie (GPP), vertelt nu voor het eerst hoe die bewakingsopdracht 72 uur voor de overval abrupt werd afgeblazen. Hij bevestigt daarmee het verhaal van advocaat Jef Vermassen.
Advertentie

“Na eerdere overvallen van de Bende van Nijvel was beslist om tijdens het weekend de Delhaize in Aalst te laten bewaken door gemengde patrouilles van de rijkswacht en de gerechtelijke politie van Aalst”, vertelt de politieman, die anoniem wil blijven. “Die patrouilles gingen van start vijf weken voor de overval. Dat was telkens perfect verlopen. Het zesde weekend was het voor het eerst aan mij en mijn collega.”

“In het begin van de week waren we al poolshoogte gaan nemen aan de supermarkt. We hadden een duidelijk plan. Eén rijkswachter – in burger, maar gewapend met een uzi – en één GPP-er – met 9mm-pistool – als mobiele ploeg. De twee anderen zouden postvatten op de parking. Op die manier hadden we een goed zicht op al wie toekwam.”

En toen gebeurde iets waar onze getuige tot op de dag van vandaag geen verklaring voor heeft. “De woensdag voor de overval kregen we plots een nieuw bevel. De observatie van Delhaize Aalst wordt met onmiddellijke ingang opgeheven, zo stond het op het papier van de briefing. Gedaan.”

“We vonden dat allemaal een heel vreemde beslissing”, zegt de ex-politieman. “De overvallen op de Delhaize-filialen in Overijse en Eigenbrakel, waarbij respectievelijk vijf en drie doden waren gevallen, dateerden van 27 september. Zij waren net de reden waarom de gemengde patrouilles in het leven waren geroepen.”

“Maar toen een collega bij onze hoofdcommissaris L. verhaal ging halen, kreeg hij het volgende te horen: Allez, kom. Wie gaat er nu een overval plegen in Aalst? Nu, dat was een brave mens, ik kan niet geloven dat hij wist wat zou gebeuren. Mogelijk heeft hij orders van hogerhand gekregen.”

Het vervolg van het verhaal kennen we: op 9 november sloeg de Bende wel degelijk toe in Aalst. “Ik zat die avond thuis voor televisie, toen plots het nieuws kwam van de overval. Ik pakte meteen mijn telefoon en belde de permanentie. Er waren doden gevallen op de parking van de Delhaize. Maar ik moest niet komen. Er was al genoeg volk op de been, klonk het.”

“Mijn gevoel toen? Ik was een vat frustratie. Kwaad op het commando, kwaad op het gerecht. Ik ben ervan overtuigd dat we toen en daar de Bende hadden kunnen vatten. Je kan ook zeggen dat we het verhaal dan misschien niet meer hadden kunnen navertellen. Maar als jonge flik denk je daar op dat moment niet aan.”

“Waarom ze de bewaking zo abrupt hebben afgeblazen? Ik heb nog steeds geen idee, maar ik zou het na al die jaren echt graag weten. Ik hoop dat het nieuwe onderzoek tot iets leidt, dat straks eindelijk duidelijk wordt of de rijkswacht er voor iets tussen zat.”

Nooit ondervraagd

De politieman is nooit ondervraagd over deze zaak. “Vele collega’s kennen dit verhaal en ik meende dat ook het gerecht op de hoogte was. Maar als ik Jef Vermassen nu hoor, is dat niet het geval. Hij spreekt van een recente getuigenis van een rijkswachter die zegt dat hij de bewaking een half uur voor de feiten moest stopzetten. Dat kan. Wij wisten het al drie dagen, maar misschien hebben ze het die rijkswachter pas op het laatst verteld.”

De politieman wil anoniem blijven. “Ik heb ander werk nu. Voor mij is dit verhaal ten einde. Dat wil niet zeggen dat ik niet beschikbaar ben voor de Bende-speurders. Als ze denken dat mijn getuigenis nuttig is, als ze denken dat dit een bouwsteen is om de waarheid te achterhalen, dan wil ik hen desgevraagd alles vertellen.”

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171105_03170948
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')