abonnement Unibet Coolblue
pi_174501207
Help,

Ik heb in de garage een dubbele schakelaar. Voor het licht buiten en binnen. Nu wil ik bij de schakelaar voor de binnenlamp een hotelschakeling maken. ik heb al kabels getrokken naar de ander kant van de garage. Hier heb ik een schakelaar met stopcontact gemonteerd. ik krijg echter de kabels niet goed aangesloten zodat ik een hotelschakeling heb.

ik heb tussen beide al twee zwarte draden.
Bij de dubbele schakelaar komen de twee schakeldraden en loopt er een schakeldraad naar de lamp.
Bij de schakelaar met stopcontact zit een bruin draad en de twee schakeldraden.

wat gaat er verkeerd?
pi_174501559
Is die dubbele schakelaar wel een wisselschakelaar (wissel/wissel)?

Hoe heb je het precies aangesloten? Je vertelt welke draden je hebt, maar niet op welke contacten ze zitten. Lastig om dan zo te bedenken wat er verkeerd gaat. ;)

Wat werkt er nu precies wel of niet? Gaat het licht niet aan, of juist niet uit, of werkt slechts 1 van de schakelaars ofzo?
pi_174501950
ja het is een wisselschakelaar. Deze heb ik vandaag gekocht.

Op de dubbele wisselschakelaar heb ik een bruine en zwarte draad aangesloten voor de buitenlamp.
Daarnaast twee zwarte draden die naar de andere schakelaar met wandcontact lopen.
en 1 draad die naar de lamp loopt. (op de L aangesloten).

Schakelaar met wandcontact: hier de twee schakeldraden aangesloten en een bruin draad bij de L

nu kan ik de lamp wel aan het uit doen bij de dubbele schakelaar, maar de andere schakelaar werkt niet.
pi_174502078
Zoals je het omschrijft zou het goed moeten zijn. Ik denk dat je toch de contacten op de dubbele wisselschakelaar verkeerd hebt zitten?

Heb je hier een foto van? Het is niet altijd direct duidelijk welke contacten bij welke helft van de schakelaar horen.

Doet de aparte schakelaar echt helemaal niets? Kun je hiermee ook de lamp niet uitschakelen wanneer je de lamp op de dubbele schakelaar hebt aangemaakt? Dat is wel vreemd dan! Dat zou haast moeten betekenen dat de twee schakeldraden op de dubbele wisselschakelaar in hetzelfde contact zitten.
pi_174502209
Je hebt de buiten en binnenlamp per ongeluk omgewisseld?
.
pi_174502576
Ik kan morgen wel een foto maken.
De aparte schakelaar doet praktisch niets. Alleen wanneer het licht aan staat en ik de aparte schakelaar half omschakel (dat de knop in het midden blijft hangen) dan gaat het licht uit. Maar verder doet hij niets.
pi_174502851
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 22:00 schreef peterdj het volgende:
Ik kan morgen wel een foto maken.
De aparte schakelaar doet praktisch niets. Alleen wanneer het licht aan staat en ik de aparte schakelaar half omschakel (dat de knop in het midden blijft hangen) dan gaat het licht uit. Maar verder doet hij niets.
Kan je op die bewuste schakelaar eens een bruine en zwarte omdraaien?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174503004
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 22:00 schreef peterdj het volgende:
Ik kan morgen wel een foto maken.
De aparte schakelaar doet praktisch niets. Alleen wanneer het licht aan staat en ik de aparte schakelaar half omschakel (dat de knop in het midden blijft hangen) dan gaat het licht uit. Maar verder doet hij niets.
Klinkt als:
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 21:41 schreef XanderH het volgende:Dat zou haast moeten betekenen dat de twee schakeldraden op de dubbele wisselschakelaar in hetzelfde contact zitten.
Zie ook het schema van een wisselschakeling:


Het maakt blijkbaar niet uit op welke van de 2 schakeldraden er spanning wordt gezet door de linker schakelaar, beide draden worden door de rechter schakelaar schijnbaar met de lampendraad verbonden (in de "aan" stand dan).

Alleen wanneer de linker schakelaar in het midden staat wordt de voeding onderbroken. Logisch ook want dan staat er op geen van de zwarte draden spanning.

Ben je echt 100% zeker dat die dubbele schakelaar wel een wisselschakelaar is en niet toevallig een normale serieschakelaar met dubbele contacten?
pi_174503093
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 22:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je op die bewuste schakelaar eens een bruine en zwarte omdraaien?
Idd, ff wisselen.
pi_174503110
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 22:17 schreef XanderH het volgende:
Ben je echt 100% zeker dat die dubbele schakelaar wel een wisselschakelaar is en niet toevallig een normale serieschakelaar met dubbele contacten?
He dat zal 't zijn. Een serie ipv een wissel maar dan de nieuwe schakelaar! onzin, kan niet met 1 knop...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174503187
Het stopcontact werkt wel goed?
.
pi_174503520
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 22:20 schreef Gutz het volgende:

[..]

Idd, ff wisselen.


Dus jij denkt dat in dit plaatje, bij de linker schakelaar de bruine draad op één van de wisselcontacten zit (op één van de bovenste contacten van het plaatje)?

Ik kan me daar weinig bij voorstellen, aangezien het licht brandt bij beide posities van deze schakelaar (maar niet wanneer de schakelaar "halverwege" staat).
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 22:20 schreef blomke het volgende:

[..]

He dat zal 't zijn. Een serie ipv een wissel maar dan de nieuwe schakelaar! onzin, kan niet met 1 knop...
Ik ben er nog niet van overtuigd, ik heb eigenlijk nog nooit een serieschakelaar met 2 L-contacten gezien. :P
pi_174507649
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 22:33 schreef XanderH het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dus jij denkt dat in dit plaatje, bij de linker schakelaar de bruine draad op één van de wisselcontacten zit (op één van de bovenste contacten van het plaatje)?

Ik kan me daar weinig bij voorstellen, aangezien het licht brandt bij beide posities van deze schakelaar (maar niet wanneer de schakelaar "halverwege" staat).

[..]

Ik ben er nog niet van overtuigd, ik heb eigenlijk nog nooit een serieschakelaar met 2 L-contacten gezien. :P
"onzin" sloeg op m'n eigen opmerking dat die nieuwe een wissel zou zijn (heb ik daarom doorgehaald), aangezien ie maar 1 knop heeft.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 19-10-2017 08:20:49 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174509033
Heb je geen multimeter? Dan kan je de schakelaars even doormeten en weet je zeker wat het P contact is en welke contacten daarop geschakeld worden.
pi_174530018
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 22:00 schreef peterdj het volgende:
Ik kan morgen wel een foto maken.

Ja? :) Kun je die vandaag dan plaatsen? :P
pi_174574599
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 22:33 schreef XanderH het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dus jij denkt dat in dit plaatje, bij de linker schakelaar de bruine draad op één van de wisselcontacten zit (op één van de bovenste contacten van het plaatje)?

Ik kan me daar weinig bij voorstellen, aangezien het licht brandt bij beide posities van deze schakelaar (maar niet wanneer de schakelaar "halverwege" staat).

[..]

Ik ben er nog niet van overtuigd, ik heb eigenlijk nog nooit een serieschakelaar met 2 L-contacten gezien. :P
Dat is de normale en alleen goed gekeurde schakeling!!Die andere schakeling is dus niet goed gekeurd!!!

Moet er niet een doorverbinding gemaakt worden tussen de L van het stopcontact en de L van de schakelaar??Met bruin dus..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')