(samenvatting onderaan)
Help!

Ik heb in juni een appartement gekocht met een kozijn met houtrot. Dit was bekend bij de verkoop. Na aankoop kwam ik erachter dat 1) de houtrot veel erger was dan zichtbaar was en 2) dat de VvE aansprakelijk is voor de buitenkozijnen (incl. binnenzijde). Hartstikke mooi, ik een reparatieverzoek aangemaakt (deze is goedgekeurd) en binnen een week is er een afspraak geregeld met het bouwbedrijf. Inmiddels ben ik meer dan drie maanden verder en is er nog geen ruk gebeurd.
Zonder al te veel details te benoemen: ik ben helemaal klaar met het bouwbedrijf in kwestie. Ze komen afspraken niet na, sturen verkeerde mensen, sturen mensen die niet op komen dagen en vervolgens liegen dat ze wel zijn geweest, verschaffen onjuiste informatie (meermaals), nemen geen initiatief en ook geen verantwoordelijkheid voor hun fouten. Heb ze wel twintig keer aan de telefoon gehad en ook mailcontact. Ik kan helaas niet weg bij dat bedrijf omdat de VvE contracten heeft met hen. Ook betaal ik uiteindelijk de rekening niet (de VvE) waardoor ik (vermoedelijk) niet echt serieus wordt genomen.
Nu begin ik te twijfelen of ik het niet helemaal verkeerd heb aangepakt, i.p.v. bouwbedrijf constant bellen had ik de VvE moeten lastigvallen? Ik heb wel mijn beklag bij de VvE gedaan, 1 of 2 keer.
De huidige status is dat de offerte bij de VvE ligt ter accordering. Ik heb direct de VvE gebeld (de opzichter, vve is namelijk uit handen gegeven) of ze het z.s.m. kunnen doorzetten. Opzichter zei dat offerte moet worden goedgekeurd door de voorzitter, en hij is een medebewoner. Daarnaast liet hij merken dat hij nog niet vaak heeft meegemaakt dat een kozijn zondermeer wordt vervangen op kosten van de VvE omdat het geen gevolgschade is maar schade door nalatigheid van de bewoner. Oftewel: na al dit gezeik kan de offerte dus alsnog worden afgekeurd ondanks dat de VvE heeft toegezegd dat het kozijn zou worden vervangen. Ik heb hierop gezegd dat ik dat raar vind aangezien de houtrot er al zat toen ik het kocht (en de verkopende partij is dezelfde partij als aan wie de vve diensten zijn uitbesteed). De woning heeft een half jaar leeg gestaan en is hiervoor bewoond door iemand die de woning heeft gekocht en verkocht volgens een terugkoopconstructie. De opzichter zei dat de schade dan zou moeten worden verhaald op de vorige bewoner. Dat lijkt mij onzin, aangezien de verkopende partij geen actie heeft ondernomen t.a.v. het houtrot en dus in mijn ogen aansprakelijk is voor 'nalatigheid'. En anders moet zij de vorige bewoner aansprakelijk stellen.
Al met al heb ik dus al aardig wat vertraging opgelopen met verbouwen waardoor ik er niet kan wonen terwijl mijn lasten gewoon doorlopen.
Samenvattend:
- appartement gekocht wat half jaar leeg heeft gestaan, met daarvoor een bewoner volgens een terugkoopconstructie (dus geen huurder, woning wel gekocht van een woningcorporatie)
- houtrot in kozijnen (geen verborgen gebrek) , vve (= zelfde partij als verkopende partij cq woningbouw) heeft toegezegd dat dit gemaakt wordt op kosten van vve (heb ik zwart op wit)
- ingehuurd bouwbedrijf door vve doet werk niet goed, meerdere malen gebeld en gemaild, wacht al meer dan 3 maanden
- offerte ingediend bij vve door bouwbedrijf (wacht nog op akkoord)
- mogelijkheid bestaat dat ze offerte afwijzen op grond van nalatigheid van 'de bewoner'
Mijn vragen:
1. Indien offerte wordt afgewezen, is de reden dan gegrond? Wat zijn mijn rechten? Moet ik dan de vorige eigenaar (dus de verkoper cq vve diensten) aansprakelijk stellen of de vorige bewoner? Of moet de vve de vorige bewoner aansprakelijk stellen? Of is de vve cq verkoper zelf gewoon aansprakelijk?
2. Wie kan ik evt. aansprakelijk stellen voor het niet nakomen van afspraken etc. van het bouwbedrijf? De vve of het bouwbedrijf? Is het redelijk een aangetekende brief te sturen met eisen om op redelijke termijn te zorgen dat mijn kozijn is vervangen en een schadevergoeding te eisen voor opgelopen schade?
Ik ben echt ten einde raad...