abonnement Unibet Coolblue
pi_174468674
Ik heb dit topic eerst in Wetenschap&Techniek geplaatst, maar daar heeft het helaas (nog) geen reacties opgeleverd. Hopelijk mag ik het van de moderators hier proberen. Omdat ik niet weet hoe ik een topic kan verplaatsen (of dat aanvragen), heb ik mijn post wat moeten wijzigen.

Mijn vrouw is binnenkort uitgerekend, en ik heb recent gehoord over de mogelijkheid om bij de bevalling stamcellen uit het navelstrengbloed te laten opslaan voor mogelijke toekomstige toepassingen.
Toekomstmuziek dus, en als je ernaar gaat googlen lees je ook over hoe de commerciële bedrijven die dit nu doen toch vooral inspelen op de oudergevoelens met teksten als dat je zo'n levensverzekering je kind(eren) niet wilt ontzeggen. Toch denk ik ook, wie weet is dit wel degelijk de toekomst, en heb ik nu de kans laten lopen op iets dat over een paar jaar iedereen doet.
Zie bedrijven als:
http://www.stamcelbanknederland.nl/en
http://nld.cryo-save.com/nl

Wat zijn de meningen er hier over?
pi_174468772
Heeft dat met je zoon te maken?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174468815
Waarom zou je dat willen?
pi_174469243
Wij hebben navelstrengbloed gedoneerd bij mijn dochter. Niet voor haar of onszelf dus, maar voor een mogelijke match die er baat bij heeft. Wanneer het niet gebruikt kan worden, wordt het voor onderzoek gebruikt. Niet helemaal jouw situatie dus, niks commercieels of eigen gewin aan.

Als de situatie het toelaat doen we het na deze bevalling weer.
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_174475081
Ik wilde dit ook doen. Niet zozeer voor mezelf of mijn gezin, maar gewoon iemand die het goed zou kunnem gebruiken. Alleen moest ik zo nodig in het weekend bevallen en toen was er niemand aanwezig om het veilig te stellen.

Moedersvoormoeders is ook deels voor commercieel gebruik (zegt men). Mij maakt dat niet zoveel uit. Want o.a. hier lopen dames rond en in mijn directe omgeving ken ik er ook twee. Die waren nooit zwanger geworden zonder hetgeen waar Moedersvoormoeders voor staat.

Het commerciele stuk vind ik ondergeschikt belang
pi_174478387
Ik ken iemand die dat gedaan heeft en had er daarom zelf ook even naar gekeken. Werd wel echt afgeschrikt door de website, enorme commerciële wervingscampagne daar.
Ik heb me nog niet goed verdiept in de feitelijke mogelijke toepassingen. Website spreekt wel al over dat het al daadwerkelijk gebruikt kan worden, dus niet alleen toekomstmuziek.
Vooralsnog schrikt in ieder geval de prijs me nogal af, vind het een forse investering.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:44:00 #7
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174481751
Ik had geen interesse, omdat het hiervoor nodig is dat er gelijk een klem op de navelstreng wordt gezet als de baby is geboren. Ik wilde graag dat deze kon uitkloppen omdat hiermee bloed uit de placenta naar de baby teruggaat. Ik heb liever dat ie het nu gebruikt, dan opslaan voor waarschijnlijk nood.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174483102
@halfway: Nee, dat heeft er niks mee te maken. Denk wel dat ik iemand ben die graag van alle mogelijkheden, dus ook de exotischere, wil afweten :).

@8777: Omdat het later misschien wel heel standaard wordt om dit te doen, omdat er veel meer medische mogelijkheden mee zijn. Imo gaat dat elkaar dan ook versterken. Het is nu of nooit, ik ben liever een early adapter dan dat ik later denk had het maar gedaan.

@Krisvc: bij ons ziekenhuis is er uberhaupt geen mogelijkheid om te doneren. Dus die optie hoeven we sowieso niet te overwegen.

@elliebell: ik heb hetzelfde gevoel bij die sites. Het is wel echt commercieel. De prijs valt me dan wel weer redelijk mee, voor een jaarbedrag.

@Lemijn: Oeh, is dat echt zo? Want dat is ook voor mij een no-go. Misschien is er dan nog de tussenoptie dat het gewoon volledig een reguliere bevalling is, met daarna de optie om alsnog wat op te vangen. Als dat laatste dan niet goed lukt, pech gehad. Maar idd, geen risico's introduceren om toekomstige risico's die maar heel klein zijn te bestrijden.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:28:18 #9
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174483259
In die opvangzak kan 250 ml en moet minimaal 60 ml. Geen idee of dat realistisch is na gewoon laten uitkloppen. En ik vraag me af of je niet al begint met betalen bij het bestellen van zo'n set. Sowieso vind ik het nogal duur allemaal...
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174483332
Dus je wil dit doen zodat je kind bij eventuele latere ziekten genezen kan worden? En alleen je eigen kind kan er gebruik van maken?
pi_174483344
@Lemijn: Nee dat iig niet. Als je hem niet gebruikt kun je hem gewoon terugsturen zonder kosten.
Als ik het goed heb is het nu eenmalig 300 euro en dan 120 per jaar ofzo. Dat vind ik serieus best wel meevallen. De tv-gids die we vroeger hadden was duurder.

@8777: ziekten idd, maar wie weet wat ze in de toekomst nog meer allemaal kunnen met stamcellen. Zo normaal als 3d-printen nu aan het worden is, zo wordt het misschien net zo normaal om dat ooit met complete organen ofzo te doen. En ik hoop dat het nooit nodig gaat zijn, maar je zult er ooit maar mee geconfronteerd worden dat je de kans hebt laten schieten.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:33:27 #12
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_174483448
Je kan het toch ook doneren?
Dat het zeg maar voor algemeen gebruik is.
pi_174483619
@amaranta: Ja kan, maar kan maar bij een heel beperkt aantal ziekenhuizen. Vind ik ook best apart eigenlijk, je zou zeggen dat dat meer gefaciliteerd wordt. Bij ons ziekenhuis kan het iig niet.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:40:03 #14
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_174483730
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:37 schreef Armil het volgende:
@amaranta: Ja kan, maar kan maar bij een heel beperkt aantal ziekenhuizen. Vind ik ook best apart eigenlijk, je zou zeggen dat dat meer gefaciliteerd wordt. Bij ons ziekenhuis kan het iig niet.
Ja, precies. Het wordt ook gewoon weggegooid (??)
Zonde dan.
Het is dat ik het niet wist toen ik beviel (bijna 10jr geleden). Maar ik had het zondermeer gedoneerd.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:41:56 #15
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_174483822
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:30 schreef 8777 het volgende:
Dus je wil dit doen zodat je kind bij eventuele latere ziekten genezen kan worden? En alleen je eigen kind kan er gebruik van maken?
Als je kiest voor eigen gebruik, betaal je dus voor de opslag ervan.
Je kan het ook doneren. Dan kost het denk niks/minder??
pi_174483992
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:41 schreef amaranta het volgende:

[..]

Als je kiest voor eigen gebruik, betaal je dus voor de opslag ervan.
Je kan het ook doneren. Dan kost het denk niks/minder??
Net even opgezocht, maar in het ziekenhuis hier kan het blijkbaar niet.
Eigenlijk zonde.
pi_174484891
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 21:44 schreef Lemijn het volgende:
Ik had geen interesse, omdat het hiervoor nodig is dat er gelijk een klem op de navelstreng wordt gezet als de baby is geboren. Ik wilde graag dat deze kon uitkloppen omdat hiermee bloed uit de placenta naar de baby teruggaat. Ik heb liever dat ie het nu gebruikt, dan opslaan voor waarschijnlijk nood.
Dit! Ik vind minimaal 60 ml. rijkelijk veel op een bloedvolume van 300-400 ml. Ik heb net als Lemijn liever dat mijn kindje dat bloed direct kan gebruiken.
Make your own kind of music.
pi_174488941
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 23:22 schreef CassElliot het volgende:

[..]

Dit! Ik vind minimaal 60 ml. rijkelijk veel op een bloedvolume van 300-400 ml. Ik heb net als Lemijn liever dat mijn kindje dat bloed direct kan gebruiken.
Kan ik hier ergens informatie over vinden? Ik lees nu inderdaad over de voordelen van het uit laten kloppen van de navelstreng. Maar ik heb nergens gelezen dat dit het opslaan van stamcellen in de weg staat, terwijl dat toch wel een logisch gevolg zou zijn, zou je zeggen.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 11:10:00 #19
149959 SQ
snelle trees
pi_174489858
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 10:14 schreef Armil het volgende:

[..]

Kan ik hier ergens informatie over vinden? Ik lees nu inderdaad over de voordelen van het uit laten kloppen van de navelstreng. Maar ik heb nergens gelezen dat dit het opslaan van stamcellen in de weg staat, terwijl dat toch wel een logisch gevolg zou zijn, zou je zeggen.
nee, de oogsters van navelstrengbloed zullen dat ook niet gaan vertellen ;) maar uit een uitgeklopte navelstreng valt niks te oogsten, dus het kan niet allebei.
disclaimer
pi_174490911
Inderdaad, van degenen die er geld aan kunnen verdienen zal ik dit nadeel niet te horen krijgen.

Maar er is genoeg scepsis over dit opslaan van navelstrengbloed, dat kun je overal teruglezen, daar heb ik deze reden echter nog niet bij zien staan. Ik lees voornamelijk dat het geldklopperij is omdat de kans dat je het ooit nodig gaat hebben zo klein is. Maar dit is wel een heel concrete reden om het niet te doen.

Overigens, dat zou volgens mij ook gelden voor het doneren van navelstrengbloed aan een publieke bank toch? Ook bij bijv. Sanquin lees ik daar niks over.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 12:17:58 #21
149959 SQ
snelle trees
pi_174491001
Dat komt denk ik omdat het uitkloppen van de navelstreng geen standaard protocol is. Ik ben van mijn eerste in het ziekenhuis bevallen en daar wordt vrij standaard direct na geboorte afgenaveld. Ik weet niet precies waarom dat is. Bij de tweede (thuis) pakte de verloskundige ook al na 2 minuten de schaar ondanks het verzoek om uitkloppen. Heb gevraagd toen om nog tien minuten te wachten.
disclaimer
pi_174491699
Dus de meerwaarde van uit laten kloppen is nog net zo min wetenschappelijk aangetoond als de meerwaarde van stamcellen opslaan? :)

Zie ook hier: https://www.rtlnieuws.nl/(...)rknippen-navelstreng
Vreemde kop: bij vroeggeboren kindjes is het duidelijk, maar voor op tijd geboren kindjes is er geen bewezen voorkeur.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 13:23:12 #23
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174492137
Geen zin om bronnen te zoeken. Maar je kan ook gewoon redeneren. Een baby stuurt een deel van zijn bloedvolume naar de placenta voor de bevalling, zodat hij letterlijk zelf minder volume heeft op reis door dat smalle gat. Eenmaal eruit klopt de navelstreng nog een poosje en het bloed stroomt dan weer terug naar de baby (ook als die op je borst ligt, wees niet bang voor zwaartekracht). Zo is het oorspronkelijk bedoeld. Dokters zijn er klemmen gaan opzetten om de baby los te maken van de moeder en te kunnen onderzoeken, droogmaken, wassen, et cetera. Dingen die dokters willen om te controleren of alles goed is. Terwijl je dat ook kan doen door 'm gewoon te laten liggen.
Een ander argument voor snel klemmen erop in het ziekenhuis is dat ze dan 2x een beetje bloed afnemen uit de navelstreng om te onderzoeken. Dat heeft niks met donatie en stamcellen te maken. Ze meten dan onder andere het zuurstofgehalte in het bloed van de ader en de slagader en dat zegt iets over de conditie van het kind bij geboorte.

Sommige dingen die dokters doen, gebeuren omdat ze nu eenmaal al heel lang gebeuren. Een deel daarvan is een goed idee (hechten als je een bloedende wond hebt bijvoorbeeld). Een deel moet je over achter je oren krabben of je niet beter gewoon niks kan doen en de natuur z'n eigen slimme gang moet laten gaan. De navelstreng laten uitkloppen is daar wat mij betreft één van.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174494519
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:30 schreef Armil het volgende:
@8777: ziekten idd, maar wie weet wat ze in de toekomst nog meer allemaal kunnen met stamcellen. Zo normaal als 3d-printen nu aan het worden is, zo wordt het misschien net zo normaal om dat ooit met complete organen ofzo te doen. En ik hoop dat het nooit nodig gaat zijn, maar je zult er ooit maar mee geconfronteerd worden dat je de kans hebt laten schieten.
Stamcelonderzoek is nu zó verschrikkelijk groot, en elk jaar komen er weer behandelingen bij die gebruik maken van stamcellen. Grappig dat je 3D-printen noemt, want ze zijn nu ook bezig met het "3D-printen" met stamcellen.

Op het moment dat jouw kindje 60 is, leverfalen heeft en hij een nieuwe lever nodig heeft, is de kans écht heel groot dat de technologie zo ver is dat er een nieuwe lever gemaakt kan worden. Misschien wel van zijn/haar eigen stamcellen. Maar misschien kunnen ze daar ook andermans stamcellen voor gebruiken. Dat gebeurt nu ook bij het maken van nieuw kraakbeen in artrosepatienten.

Als je kind ooit een stamceltransplantatie nodig heeft, door leukemie bijvoorbeeld, dan bestaat er geen betere optie dan de navelstrengstamcellen van het kind zelf terug te plaatsen, maar ja hoe groot is die kans?

Is het het waard om die stamcellen al die tijd op te slaan? Dat moet je zelf beslissen... Het is zó jammer dat je niet overal kan doneren...
pi_174494522
Navelstreng uit laten kloppen... zo leer ik nog eens wat. :)
Protège moi de mes désirs.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')