abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174422754
Hallo allemaal,

Voor de universitaire opleiding die ik wil gaan volgen, heb ik een HBO bachelor of P nodig aangevuld met de volgende vijf vakken op Vwo niveau: bio, scheikunde, natuurkunde, wiskunde A of B en Engels. Heb dit jaar een MBO niv4 opleiding afgerond.

Nou heb ik hier een paar vragen over CCVX:
- Ik heb gehoord dat de staatsexamens makkelijker zijn dan de CCVX tentamen. Klopt dit?
- Heeft iemand ervaring met de CCVX tentamens? Hoe zit het allemaal in elkaar?
- Hoe kan ik me het best voorbereiden??? Ik kom er maar niet uit, super veel stresss. Ik ga maandag contact opnemen met een ROC bij mij in de buurt, alleen ben bang voor de hoge kosten.
- In april maak ik de CCVX tentamen van de vakken biologie en scheikunde. Hoe bereid ik me het best voor? Ik heb bij de NHA een biologiepakketcursus aangevraagd en ben al begonnen met leren


- In december 2018 wil ik wiskunde A of B CCVX tentamen maken. Maar ik kan niet kiezen. Omdat ik ook natuurkunde moet doen, lijkt wisb mij het verstandigst. Is het heeeel moeilijk, zoals de meeste dat beweren?


Omdat ik in 2018/2019 natuurkunde en wis CCVX behaald wil hebben, lijkt het me verstandig om een HBO opleiding te beginnen met deze vakken en in het eerste leerjaar mijn P te halen. Zo bouw ik ook gelijk kennis voor deze vakken.
Welke HBO opleiding kan ik hiervoor doen? Natuurkunde leraar HBO?


Ik wil de mensen die mij willen helpen alvast enorm bedanken.
pi_174428152
Ik weet niet wat CCVX is, wel dat wiskunde b echt zwaarder is dan wiskunde a. Ik heb wiskunde a gedaan, maar had veel klasgenoten die b deden en alleen meer onvoldoendes hadden. Eerst kon je nog overstappen maar voor sommigen was het helaas al te laat.

Je wilt Tandheelkunde gaan doen toch? Waarom geen hbo studie die daarbij aansluit? je kan waarschijnlijk niet met iedere propedeuse Tandheelkunde studeren lijkt me. Dus ik zou je eerst goed inlezen in wat er wel en niet kan qua vooropleiding.
pi_174428665
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 22:19 schreef Sneeuwwitje1 het volgende:
Hallo allemaal,

Voor de universitaire opleiding die ik wil gaan volgen, heb ik een HBO bachelor of P nodig aangevuld met de volgende vijf vakken op Vwo niveau: bio, scheikunde, natuurkunde, wiskunde A of B en Engels. Heb dit jaar een MBO niv4 opleiding afgerond.

Nou heb ik hier een paar vragen over CCVX:
- Ik heb gehoord dat de staatsexamens makkelijker zijn dan de CCVX tentamen. Klopt dit?
- Heeft iemand ervaring met de CCVX tentamens? Hoe zit het allemaal in elkaar?
- Hoe kan ik me het best voorbereiden??? Ik kom er maar niet uit, super veel stresss. Ik ga maandag contact opnemen met een ROC bij mij in de buurt, alleen ben bang voor de hoge kosten.
- In april maak ik de CCVX tentamen van de vakken biologie en scheikunde. Hoe bereid ik me het best voor? Ik heb bij de NHA een biologiepakketcursus aangevraagd en ben al begonnen met leren

- In december 2018 wil ik wiskunde A of B CCVX tentamen maken. Maar ik kan niet kiezen. Omdat ik ook natuurkunde moet doen, lijkt wisb mij het verstandigst. Is het heeeel moeilijk, zoals de meeste dat beweren?

Omdat ik in 2018/2019 natuurkunde en wis CCVX behaald wil hebben, lijkt het me verstandig om een HBO opleiding te beginnen met deze vakken en in het eerste leerjaar mijn P te halen. Zo bouw ik ook gelijk kennis voor deze vakken.
Welke HBO opleiding kan ik hiervoor doen? Natuurkunde leraar HBO?

Ik wil de mensen die mij willen helpen alvast enorm bedanken.
Ik heb nog geen ervaring met het CCVX, omdat ik in december het eerste examen ga doen. Dus na dat examen kan ik je misschien meer vertellen. (Ook dus geen ervaring met staatsexamen).

Maar wat misschien handig is; ik volg nu via Wismon lessen om die vakken bij te spijkeren. En ja, het kost echt klauwen met geld (8-900 euro per vak, exc huur boeken) maar ik ben er toch wel heel blij mee. Want het is toch allemaal aardig veel stof (voor mij is het daarnaast echt jaren geleden dat ik op het vwo zat...) en zij helpen je het én te begrijpen, én ze zijn een goede stok achter de deur (motivatie bij zelfstudie is vaak moeilijk hoog te houden) én ze bereiden je voor op het CCVX. :)

Ik volg nu wiskunde A; hierbij komen ook al redelijk wat functies, en dat schijnt voor vwo 'basis' natuurkunde gewoon prima te zijn. Wiskunde B is leuk als je en het inzicht er voor hebt en het echt leuk vindt. Wiskunde volg ik nu via een najaarscursus; duurt 3,5 maand, 2 lessen per week van zo;n 3,5 uur per keer en dan heb je daarna gelijk het examen. Scheikunde volg ik via een jaarcursus; 8 maanden en dan 1 les per week. Natuurkunde doe ik dan weer in het voorjaar via een voorjaarscursus van 3,5 maand. En biologie moet ik er nog ergens tussen zien te proppen. (Ik werk ook parttime, dat maakt het soms wat lastiger qua planning ;) ) |

Ik heb dus eerst wiskunde gedaan, omdat natuurkunde dan (denk ik) wat beter te behappen is. Er zijn er ook die dat niet doen en tegelijkertijd wiskunde en natuurkunde volgen, maar dit zijn wel veel mensen die niet van de havo/vwo afkomen en dus nog wel wat wiskundebasiskennis paraat hebben. Bij mij is het echt ver weggezakt.

Ik zou je wel aanraden om in elk geval iets van lessen te nemen, want zelfstudie is een lastig pad. (Ik heb het geprobeerd, maar de motivatie ebde toch langzaam weg. Plus dat het soms weer lastig is om uit te vogelen wat nu de belangrijk(st)e onderwerpen zijn, je actief opzoek moet naar de juiste boeken (en wiskunde verandert vanaf het voorjaar weer!) en je toch snel tegen dingen aanloopt waarbij een docent die je even uit de brand kan helpen je heel wat uren frustratie scheelt.

Wat de mogelijkheden zijn van eerst een hbo P en dan tandheelkunde weet ik niet.
pi_174428986
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 10:59 schreef DoubleDip het volgende:
Ik weet niet wat CCVX is, wel dat wiskunde b echt zwaarder is dan wiskunde a. Ik heb wiskunde a gedaan, maar had veel klasgenoten die b deden en alleen meer onvoldoendes hadden. Eerst kon je nog overstappen maar voor sommigen was het helaas al te laat.

Je wilt Tandheelkunde gaan doen toch? Waarom geen hbo studie die daarbij aansluit? je kan waarschijnlijk niet met iedere propedeuse Tandheelkunde studeren lijkt me. Dus ik zou je eerst goed inlezen in wat er wel en niet kan qua vooropleiding.
Omdat mondzorgkunde ook een Decentrale selectie heeft. Dus mijn kans is niet heel groot, aangezien er veel kandidaten van de havo meedoen. Zo ben ik vorig jaar niet geselecteerd, terwijl ik van de bio scheik nat toets 0 fouten had. Ik scoorde alleen voor Engels minder. Dus dit jaar ga ik nog een poging doen, maar als het niet lukt wil ik niet nog een jaar zonder school zitten en het via een andere P proberen. Op de site van tandheelkunde opleiding staat alleen HBO P, niet specifiek voor een opleiding.
Sluit wisk A ook goed aan op Natuurkunde??
pi_174429116
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 11:22 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik heb nog geen ervaring met het CCVX, omdat ik in december het eerste examen ga doen. Dus na dat examen kan ik je misschien meer vertellen. (Ook dus geen ervaring met staatsexamen).

Maar wat misschien handig is; ik volg nu via Wismon lessen om die vakken bij te spijkeren. En ja, het kost echt klauwen met geld (8-900 euro per vak, exc huur boeken) maar ik ben er toch wel heel blij mee. Want het is toch allemaal aardig veel stof (voor mij is het daarnaast echt jaren geleden dat ik op het vwo zat...) en zij helpen je het én te begrijpen, én ze zijn een goede stok achter de deur (motivatie bij zelfstudie is vaak moeilijk hoog te houden) én ze bereiden je voor op het CCVX. :)

Ik volg nu wiskunde A; hierbij komen ook al redelijk wat functies, en dat schijnt voor vwo 'basis' natuurkunde gewoon prima te zijn. Wiskunde B is leuk als je en het inzicht er voor hebt en het echt leuk vindt. Wiskunde volg ik nu via een najaarscursus; duurt 3,5 maand, 2 lessen per week van zo;n 3,5 uur per keer en dan heb je daarna gelijk het examen. Scheikunde volg ik via een jaarcursus; 8 maanden en dan 1 les per week. Natuurkunde doe ik dan weer in het voorjaar via een voorjaarscursus van 3,5 maand. En biologie moet ik er nog ergens tussen zien te proppen. (Ik werk ook parttime, dat maakt het soms wat lastiger qua planning ;) ) |

Ik heb dus eerst wiskunde gedaan, omdat natuurkunde dan (denk ik) wat beter te behappen is. Er zijn er ook die dat niet doen en tegelijkertijd wiskunde en natuurkunde volgen, maar dit zijn wel veel mensen die niet van de havo/vwo afkomen en dus nog wel wat wiskundebasiskennis paraat hebben. Bij mij is het echt ver weggezakt.

Ik zou je wel aanraden om in elk geval iets van lessen te nemen, want zelfstudie is een lastig pad. (Ik heb het geprobeerd, maar de motivatie ebde toch langzaam weg. Plus dat het soms weer lastig is om uit te vogelen wat nu de belangrijk(st)e onderwerpen zijn, je actief opzoek moet naar de juiste boeken (en wiskunde verandert vanaf het voorjaar weer!) en je toch snel tegen dingen aanloopt waarbij een docent die je even uit de brand kan helpen je heel wat uren frustratie scheelt.

Wat de mogelijkheden zijn van eerst een hbo P en dan tandheelkunde weet ik niet.
Hè bedankt voor de tips! Volg je alle cursussen bij de WisMon? Ik heb helaas niet zo een groot budget, dus heb om hulp gevraagd aan oude VWO leerlingen. Succes met je tentamens, zet m op!!
pi_174429407
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 11:39 schreef Sneeuwwitje1 het volgende:

[..]

Hè bedankt voor de tips! Volg je alle cursussen bij de WisMon? Ik heb helaas niet zo een groot budget, dus heb om hulp gevraagd aan oude VWO leerlingen. Succes met je tentamens, zet m op!!
Ja, althans, tot nu toe 2 cursussen dan. En straks in elk geval natuurkunde, biologie ga ik nog even bekijken wat daarvoor het handigste is. (En ik ben nu wel blutter dan blut ja ;( )

Jij ook veel succes!
pi_174429559
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 11:34 schreef Sneeuwwitje1 het volgende:

[..]

Omdat mondzorgkunde ook een Decentrale selectie heeft. Dus mijn kans is niet heel groot, aangezien er veel kandidaten van de havo meedoen. Zo ben ik vorig jaar niet geselecteerd, terwijl ik van de bio scheik nat toets 0 fouten had. Ik scoorde alleen voor Engels minder. Dus dit jaar ga ik nog een poging doen, maar als het niet lukt wil ik niet nog een jaar zonder school zitten en het via een andere P proberen. Op de site van tandheelkunde opleiding staat alleen HBO P, niet specifiek voor een opleiding.
Sluit wisk A ook goed aan op Natuurkunde??
Heb geen Natuurkunde gedaan, maar ik weet wel dat scholieren die bijv. Geneeskunde wilden doen voor wiskunde b gingen. Denk dat de combi Nat/WisB ook wel de handigste is voor zulke studies. Maar WisB is wel pittig.

Heb je ook een backup mogelijkheid voor als het hbo/wo gedeelte niet lukt?
pi_174432530
Dat wiskunde B is wel een beetje achterhaald inmiddels denk ik. :) Ik zit met genoeg medecursisten in de les die wiskunde A volgen (en ook een aantal dus ook Natuurkunde) en meedoen aan de toelating voor geneeskunde. Ook op de sites van diverse uni's (waaronder bijvoorbeeld de UU voor diergeneeskunde) staat dat wiskunde A behaald moet zijn, niet per se wiskunde B. (Sterker nog, formules zijn noodzakelijk, maar daarnaast lijkt juist in geneeskunde statistiek en kansrekening ook niet verkeerd om een beetje te beheersen.)

Wiskunde B is leuk als je er het inzicht voor hebt (of gewoon een enorme hekel hebt aan kansrekening juist ;) ) maar ik denk niet per se noodzakelijk.
pi_174433094
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 15:16 schreef Candaasje het volgende:
Dat wiskunde B is wel een beetje achterhaald inmiddels denk ik. :) Ik zit met genoeg medecursisten in de les die wiskunde A volgen (en ook een aantal dus ook Natuurkunde) en meedoen aan de toelating voor geneeskunde. Ook op de sites van diverse uni's (waaronder bijvoorbeeld de UU voor diergeneeskunde) staat dat wiskunde A behaald moet zijn, niet per se wiskunde B. (Sterker nog, formules zijn noodzakelijk, maar daarnaast lijkt juist in geneeskunde statistiek en kansrekening ook niet verkeerd om een beetje te beheersen.)

Wiskunde B is leuk als je er het inzicht voor hebt (of gewoon een enorme hekel hebt aan kansrekening juist ;) ) maar ik denk niet per se noodzakelijk.
Geldt dat ook voor Tandheelkunde?
pi_174433897
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 15:51 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Geldt dat ook voor Tandheelkunde?
Als ik even snel zoek in elk geval bij de uni in Groningen is wiskunde A voldoende. In Nijmegen vragen ze het nieuwe NG profiel (met natuurkunde), en dat is naar mijn weten tegenwoordig ook met wiskunde A mogelijk.
('Vroegah' niet, ik moest toen nog wiskunde B doen in het NG profiel)
pi_174445176
Wat ik me nog bedacht TS: als je op youtube zoekt naar 'Scheikunde lessen' van Sieger Kooij dan vind je daar echt ontzettend handige filmpjes met uitleg van alle bovenbouw stof van havo en vwo. (Er staat ook 3e klas stof op trouwens, ook wel handig als je niet zoveel basiskennis hebt.) :)

Filmpjes duren ongeveer 10 min. per keer, hij maakt ook samenvattingen en examentrainingen.
pi_175388993
quote:
- Ik heb gehoord dat de staatsexamens makkelijker zijn dan de CCVX tentamen. Klopt dit?
Ik heb alleen CCVX tentamens gemaakt dus ik kan geen vergelijking maken. Wat ik wel weet is dat het staatsexamen bestaat uit 2 onderdelen en gelijk is aan het centrale staatsexamen van het reguliere onderwijs. Daarom heb ik niet gekozen voor het staatsexamen omdat het "meer" werk is. Het voordeel van een CCVX tentamen is dat het niet bedoeld is om te toetsen of je de theorie goed beheerst maar om te kijken of je geschikt bent voor de Universiteit. Je hoeft de stof bij wijze van spreken niet volledig te begrijpen maar door te beredeneren, logische nadenken, gegevens verzamelen en analyseren kun je al ver komen. (heb ik gehoord van een docent).

quote:
- Heeft iemand ervaring met de CCVX tentamens? Hoe zit het allemaal in elkaar?
Ik heb voor alle betavakken een cursus gevolg (Wismon: echt een aanrader) en een CCVX tentamen afgelegd. Ik ben voor allemaal geslaagd behalve voor Scheikunde. Mijn cijfers waren niet zo heel hoog: Bio 6, WisA 7, Na 6 (Hier was ik wel heel blij mee aangezien ik maar 1 jaar NASK heb gehad op de middelbare) en Sk 3 (Tijdens de cursussen liep ik erg achter en ik werd laks dus me eigen schuld). Er worden gewoon vragen gebruikt uit eindexamens van het reguliere onderwijs en deze worden aangepast.

quote:
- Hoe kan ik me het best voorbereiden??? Ik kom er maar niet uit, super veel stresss. Ik ga maandag contact opnemen met een ROC bij mij in de buurt, alleen ben bang voor de hoge kosten.
Voor scheikunde ( Sieger Kooij, youtube ) Hij legt het ontzettend goed uit. Op deze site http://www.mijnscheikunde.nl/oefentoetsen/ staan zijn filmpjes geordend per onderwerp en ook oefentoetsen& uitwerkingen. Gisteren heb ik bij CCVX scheikunde gemaakt en dankzij zijn filmpjes kon ik het redelijk goed maken.
Voor de andere vakken kun je zelfstudie doen als je de discipline hebt om dat vol te houden en eventueel een bijlesdocent zodat je vragen kunt stellen ( goedkope optie)
En anders een cursus ( erg prijzig vooral voor 5 vakken). Ik heb voor Wismon gekozen omdat de lesstof gericht is op CCVX tentamens. Zo weet je 80% zeker dat je de tentamen haalt, als je actief bent. James Boswellinstituut doet dat ook maar is wel duurder. Ik weet niet hoe dat werkt bij ROC.

- In april maak ik de CCVX tentamen van de vakken biologie en scheikunde. Hoe bereid ik me het best voor? Ik heb bij de NHA een biologiepakketcursus aangevraagd en ben al begonnen met leren

Op CCVX staat de leerstof, die kan je doornemen. Verder VEEL opgaves maken. Vooral bij scheikunde is het VEEL oefenen. Daarnaast heb ik van wismon een opgaven boekje gekregen met een verzameling oude tentamens van CCVX. Heel erg handig, deze kan je bij ze kopen voor minder dan 20,- (wiskA is incl.uitwerkingen, de rest weet ik niet).

quote:
- In december 2018 wil ik wiskunde A of B CCVX tentamen maken. Maar ik kan niet kiezen. Omdat ik ook natuurkunde moet doen, lijkt wisb mij het verstandigst. Is het heeeel moeilijk, zoals de meeste dat beweren?
Ik heb WiskA gekozen omdat ik dat al op de HAVO heb gehad. Natuurkunde heb ik gewoon gehaald dus wiskB is niet noodzakelijk om natuurkunde beter te begrijpen. Ik heb gemerkt dat bij natuurkunde vooral differentieren en formules belangrijk zijn. Als je WiskB leuk vind dan doe je dat.

quote:
Omdat ik in 2018/2019 natuurkunde en wis CCVX behaald wil hebben, lijkt het me verstandig om een HBO opleiding te beginnen met deze vakken en in het eerste leerjaar mijn P te halen. Zo bouw ik ook gelijk kennis voor deze vakken.
Welke HBO opleiding kan ik hiervoor doen? Natuurkunde leraar HBO?
Dat zou kunnen. Wanneer ben je van plan om je aan te melden voor tandheelkunde?
pi_176559145
quote:
In april maak ik de CCVX tentamen van de vakken biologie en scheikunde. Hoe bereid ik me het best voor? Ik heb bij de NHA een biologiepakketcursus aangevraagd en ben al begonnen met leren
Hoe is het uiteindelijk gegaan/ hoe heb je je voorbereid? Ik zit nu in hetzelfde schuitje en lees overal dat ik beter jaar VAVO kan doen want CCVX Schei is veel lastiger ondanks dat er op de site staat dt het dezelfde stof en moeilijkheidsgraad is,..
pi_177056772
Ik heb zelf ervaring met CCVX, heb de toetsen van alle 4 de vakken (wisB, bio, sch, nat) gezien via een vriend (meestal mag je ze meenemen). En ik vond ze makkelijker dan VWO eindexamen.

Ik geef zelf trainingen voor wis B vwo of ccvx (met een 9 afgesloten op het VWO), mocht je interesse hebben laat me weten.

Met een goede voorbereiding is het ccvx haalbaar!
pi_177137601
Hoi, ik ga natuurkunde van CCVX doen en doe momenteel wiskunde B op het VWO. Deze wiskunde is inderdaad iets moeilijker, maar als je algebra in het algemeen een beetje snapt zal het wel lukken, ik heb persoonlijk wiskunde B gekozen omdat ik wiskunde A niet snapte. Wiskunde B is wel handig als je natuurkunde doet, dat helpt met het begrijpen. Ik denk dat CCVX makkelijker is dan het VWO eindexamen, voor wat ik ervan heb gezien. :)
Je bent waarschijnlijk allang echt begonnen, maar de website www.natuurkundeuitgelegd.nl is erg handig. De natuurkunde-samenvatting (alle onderwerpen) is gratis, en voor 18,50 heb je een examenabonnement tot 31 juli met videolessen en oefenopgaven, superhandig!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')