abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_174156409
Ik ben onlangs bij de huisarts geweest in verband met doorslaapproblemen.Tegenwoordig val ik voor mijn doen laat in slaap en wordt vervolgens meermaals wakker op een nacht.

Een vriend raadde mij aan een 'doorhaalnachtje' in te lassen. Gewoon niet slapen en 's avonds op tijd naar bed.

Wat denken jullie? Zou dit werken?
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 05:35:50 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_174156410
Wat zei je huisarts?
The love you take is equal to the love you make.
pi_174156412
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 05:35 schreef Lienekien het volgende:
Wat zei je huisarts?
De huisarts begint altijd direct over medicatie waar het voor mijn idee alleen maar erger van wordt. :')
pi_174157062
Doorhalen in de zin van lekker een nacht stevig aan de pep en drank?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_174157214
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 05:38 schreef DevFreak het volgende:

[..]

De huisarts begint altijd direct over medicatie waar het voor mijn idee alleen maar erger van wordt. :')
Dan lijkt het mij een strak plan om lekker naar je vriend te luisteren en vooral niet naar je huisarts die er een jaar of 8 voor gestudeerd heeft ^O^
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:41:06 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174157508
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 08:17 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Dan lijkt het mij een strak plan om lekker naar je vriend te luisteren en vooral niet naar je huisarts die er een jaar of 8 voor gestudeerd heeft ^O^
Dit inderdaad.
And so is the past
pi_174157558
Werkt het om een nacht door te halen? Misschien wel. Is het een goed idee? Nee.

Als het probleem is dat je niet moe genoeg bent om goed te slapen moet je jezelf geen slaaptekort aandoen, dan moet je meer gaan doen.

Als je iets wil weten over wat te weinig slaap zoal doet, hier is wel een aardige recentie van een onlangs verschenen boek over het belang van slaap: https://www.theguardian.c(...)atthew-walker-review
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_174157917
quote:

[..]

Opzich niet verkeerd zo'n huisarts. Toen ik een keer met slaapprobleem naar de HA ging (sliep al 2 maanden maar ongeveer 2 a 3 uur per nacht) zei ze dat het normaal was en dat ik maar gewoon wat later moest gaan slapen :') Thanks voor de tip he :{w
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:35:10 #9
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_174158337
Ik heb een app die mij elke ochtend dwingt om op tijd naar bed te gaan en op te staan. Is dat iets? Je moet namelijk elke dag om 9 uur opstaan en niet uit gaan slapen.
pi_174159084
quote:

[..]

Waarom ga je dan naar die man/vrouw? Als je geen medicatie wilt kan je de juiste info ook overal op internet vinden. Maar ook dan moet je zelf verzinnen hoe nuttig een tip is. Bij de huisarts krijg je in ieder geval niet de meest idiote ideeën voorgeschoteld die waarschijnlijk averechts werken.

Mijn tip is een extra vakantie nemen en even alles van je af te zetten.
pi_174159369
Ik herken me wel in jou probleem; ik heb al sinds mijn kinderjaren last van slaapproblemen. In- en doorslapen zijn allebei vrij problematisch. Hoewel het soms periodes goed gaat, blijft het altijd een beetje een gevecht.

Ik ben in alle slaapklinieken in Nederland geweest, 4 keer polysomniegrafie gehad en altijd maar medicatie uitgeschreven gekregen. Zelfs tot anti-depressiva (lage dosering weliswaar) toe. Wat ik ervan kan zeggen is dat de medicatie niet de oorzaak van het probleem oplost, maar tijdelijk het probleem wegneemt.

Vaak zijn dat negatieve gedachten en spanningen m.b.t. slapen, die op zijn beurt weer ontstaan door slecht slapen en daardoor overdag slechter functioneren. "Ik moet slapen vanavond, want anders", "Morgen heb ik... dus ik moet op tijd naar bed" en ga zo maar door.

Ik heb jarenlang allerlei medicatie geslikt voor slaapproblemen en ik kan je vertellen dat het me alleen maar bittere ellende heeft opgeleverd. Zelfs tot op het punt dat ik helemaal niks meer kon, zo duf was ik.

Wat ik je kan aanraden:
- Goede slaap hygiene waarborgen (donkere slaapkamer, koel, geen tv, etc);
- Regelmatig patroon;
- Overdag lichamelijk actief zijn;
- s' Avonds afschakelen;
- Eventueel slaap thee en melatonine ter ondersteuning van je ritme.
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
pi_174160177
Dank voor jullie reacties!

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 10:29 schreef relativity het volgende:
Ik herken me wel in jou probleem; ik heb al sinds mijn kinderjaren last van slaapproblemen. In- en doorslapen zijn allebei vrij problematisch. Hoewel het soms periodes goed gaat, blijft het altijd een beetje een gevecht.

Ik ben in alle slaapklinieken in Nederland geweest, 4 keer polysomniegrafie gehad en altijd maar medicatie uitgeschreven gekregen. Zelfs tot anti-depressiva (lage dosering weliswaar) toe. Wat ik ervan kan zeggen is dat de medicatie niet de oorzaak van het probleem oplost, maar tijdelijk het probleem wegneemt.

Vaak zijn dat negatieve gedachten en spanningen m.b.t. slapen, die op zijn beurt weer ontstaan door slecht slapen en daardoor overdag slechter functioneren. "Ik moet slapen vanavond, want anders", "Morgen heb ik... dus ik moet op tijd naar bed" en ga zo maar door.

Ik heb jarenlang allerlei medicatie geslikt voor slaapproblemen en ik kan je vertellen dat het me alleen maar bittere ellende heeft opgeleverd. Zelfs tot op het punt dat ik helemaal niks meer kon, zo duf was ik.

Wat ik je kan aanraden:
- Goede slaap hygiene waarborgen (donkere slaapkamer, koel, geen tv, etc);
- Regelmatig patroon;
- Overdag lichamelijk actief zijn;
- s' Avonds afschakelen;
- Eventueel slaap thee en melatonine ter ondersteuning van je ritme.
Precies. Het is een soort visueuze cirkel waar je in terecht komt.

Ik was gisteravond bijvoorbeeld redelijk moe, en wal dan in slaap na verloop van tijd, maar wordt twee uur later dan toch weer klaarwakker :')

Vervolgens moet ik dan toch weer een ondersteund pilletje innemen die het eigenlijk alleen maar erger maakt. Ik slaap dan door tot een uur of 5 en dan kan ik er maar beter gewoon uit gaan. Als ik vrij ben ga ik meestal rond 11 uur weer een halfuur liggen ofzo.

Ik heb het advies gehad toch maar eens iets later te gaan slapen maar ik ben van oorsprong wel echt een ochtendmens. :)
pi_174160213
Maar ik wilde het gewoon een keer uitproberen een keer 36 uur lang niet te slapen om te kijken of ik zo mijn bioritme kan herstellen. :)
pi_174160242
Een jointje roken.
pi_174160316
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:03 schreef DevFreak het volgende:
Dank voor jullie reacties!

[..]

Precies. Het is een soort visueuze cirkel waar je in terecht komt.

Ik was gisteravond bijvoorbeeld redelijk moe, en wal dan in slaap na verloop van tijd, maar wordt twee uur later dan toch weer klaarwakker :')

Vervolgens moet ik dan toch weer een ondersteund pilletje innemen die het eigenlijk alleen maar erger maakt. Ik slaap dan door tot een uur of 5 en dan kan ik er maar beter gewoon uit gaan. Als ik vrij ben ga ik meestal rond 11 uur weer een halfuur liggen ofzo.

Ik heb het advies gehad toch maar eens iets later te gaan slapen maar ik ben van oorsprong wel echt een ochtendmens. :)
Haha ja ik herken je problemen zeer zeker. Maar hoe meer druk je gaat leggen op je slaapproblemen hoe erger het werkt. Je kan beter aanhouden om alleen naar bed te gaan als je moe bent. En als je niet kan slapen -> opstaan.

Wanneer je dit niet doet ga je jezelf conditioneren; je gaat de slaapkamer en bed koppelen met wakker zijn.
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:05 schreef DevFreak het volgende:
Maar ik wilde het gewoon een keer uitproberen een keer 36 uur lang niet te slapen om te kijken of ik zo mijn bioritme kan herstellen. :)
Ik zal echt niet teveel gaan rommelen met je ritme.Ik heb dat vroeger precies hetzelfde geprobeerd. Uiteindelijk resulteerde dat in full blown insomnia. Dagenlang wakker dus.

Als je iets wilt uitproberen probeer dan slaap restrictie. Dat is een tactiek die je ook wordt aangeleerd tijdens CBT-I (cognitieve gedragstherapie voor insomnie).

Dat betekend dat je je elke avond onthoudt van slaap totdat je op de juiste aantal uren zit waarbij je niet meer wakker wordt tijdens de slaap. Je begint bijv. met 6 uur max in bed te liggen. Als je in een keer doorslaapt verhoog je je slaaptijd met 15min. Als je wakker wordt -15 min.

Door de slaaprestrictie bouw je een tekort van slaap op. Resulterend in oververmoeidheid... s' Avonds zal je naar je bed verlangen. Het is zeer zeker zwaar, maar als je slaap waardeert...
Aim at perfection in everything, though in most things it is unattainable. However, they who aim at it, and persevere, will come much nearer to it than those whose laziness and despondency make them give it up as unattainable.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')