Volgens mij kom je dan meteen uit bij de kern van hoe dingen in de spoorsector mislopen. Want in principe komen de winsten van dit hele verhaal terecht bij de spoorvervoerders en kunnen die ervoor betalen maar dat gaan ze natuurlijk niet doen zolang er ook maar enigszins de kans bestaat dat de financiering van elders kan komen. Tegelijkertijd trekt het ministerie niet de rol naar zich toe om de partijen te dwingen zelf te laten besluiten of ze het de investering van eigen geld waard vinden of niet. Vervolgens gaat iedereen in de afwachtende rol zitten en gaat de plannenmakerij als een nachtkaars uit.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 16:00 schreef Goverman het volgende:
[..]
Ja, idd voorfinanciering. Maar dan moet wel iemand het willen financieren... Voorschieten is een, betalen is twee...
quote:Reizigers in Fryslân en Groningen mogen meedenken over inrichting nieuwe Arriva-treinen
In juni 2017 werd bekendgemaakt dat de provincies Fryslân en Groningen en Niedersachsen de treinconcessie in Noord-Nederland aan Arriva hebben gegund. Arriva was al de regionale vervoerder op alle treintrajecten in het noorden en met deze gunning mag Arriva deze trajecten blijven verzorgen van 13 december 2020 tot en met 2035. In deze nieuwe concessie gaat Arriva rijden met 18 gloednieuwe treinen, speciaal ontwikkeld voor deze regio. Voor de aanschaf van de nieuwe treinen brengt de vervoerder 20, 21 en 22 november een bezoek aan de fabriek van de Zwitserse treinfabrikant. Arriva nodigt reizigers uit om mee te gaan en mee te denken over de inrichting van de treinen.
Tijdens de driedaagse reis naar Zwitserland worden er op locatie, de fabriek van treinfabrikant Stadler, keuzes gemaakt voor de inrichting van het interieur van de treinen. Denk hierbij aan onder andere aan de bekleding en de opstelling van de stoelen, uitvoering en plaatsing van de oplaadpunten, de locatie van de AED en de opstelling voor rolstoelen en fietsen. Hiernaast gaat de vervoerder met de aanwezigen in gesprek over de reisinformatie.
Daarvoor is Arriva op zoek naar reizigers van jong tot oud en uit verschillende regio’s van de provincies Fryslân en Groningen. Zij mogen meedenken over de invulling van de diverse opties in de inrichting van de trein.
Aanmelden
Reizigers die geïnteresseerd zijn kunnen zich aanmelden via www.arriva.nl/nieuwetreinen. Onder de aanmelders worden 12 reizigers geselecteerd om mee te gaan met de door Arriva verzorgde reis naar Zwitserland. Aanmelden kan tot en met zondag 22 oktober. Op woensdag 25 oktober maakt Arriva bekend welke reizigers uitgenodigd worden.
Hè hè, eindelijk.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 15:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:
3 kV wordt voorgefinancierd, ook wel een grappige. En als NS nu voor het derde jaar niet goed scoort voor de HSL gaan ze eraf en wordt het opnieuw aanbesteed. Dat komt dus nu erg dichtbij.
Ik denk ook dat die aanbesteding er nu wel echt aan zit te komen. Er zijn onderzoeken genoeg dat het een lastige lijn is maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je iedere twee maanden een nieuw blik personeel beginnersfouten moet laten maken. Zeker niet als je al op de schopstoel zit.quote:
Helemaal mee eens. Dat NS de lijn verder wil integreren in hun organisatie en netwerk is hun goed recht, maar de overheid als opdrachtgever mag natuurlijk ook eisen stellen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 21:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ik denk ook dat die aanbesteding er nu wel echt aan zit te komen. Er zijn onderzoeken genoeg dat het een lastige lijn is maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je iedere twee maanden een nieuw blik personeel beginnersfouten moet laten maken. Zeker niet als je al op de schopstoel zit.
Daar ben ik ook bang voor. NS gaat niet zomaar die concessie opgeven.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 22:05 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het zal wel weer een steekpartij met alleen maar verliezers worden. Kan haast niet anders.
Dan komt er gewoon een nieuwe HRN concessie, oude openbreken, nieuwe concessie waarin ook de aanbesteding van wat stoptreintjes is geregeld en klaar.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 21:53 schreef James1988 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Dat NS de lijn verder wil integreren in hun organisatie en netwerk is hun goed recht, maar de overheid als opdrachtgever mag natuurlijk ook eisen stellen.
Mocht NS dit jaar de derde strike behalen, dan ben ik benieuwd wanneer de nieuwe concessie ingaat. Een aanbesteding voorbereiden en uitvoeren kost tijd en een nieuwe vervoerder moet ook materieel regelen.
Ik neem tenminste niet aan dat een Arriva (of een andere partij) met door NS bestelde en gespecificeerde intercity's wil gaan rijden.
Ik vind het persoonlijk slecht nieuws, maar het zal de gemiddelde reiziger niet veel doen.quote:
Niet, lijkt me.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 22:18 schreef Peterselieman het volgende:
In hoeverre kan de overheid nu al eisen dat de NS met een vaste groep mcn over de HSL gaat rijden?
Natuurlijk wel, dat is in de spoorwegwet te regelen.quote:
Zou het niet een eerlijker verhaal zijn om uit te zoeken wat nu echt door ns wordt veroorzaakt?quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 22:24 schreef James1988 het volgende:
[..]
Niet, lijkt me.
Hoe NS haar bedrijfsvoering regelt is aan NS zelf, zolang er maar aan de afspraken wordt voldaan. Op het HRN lukt dat goed, op de HSL door allerlei omstandigheden minder.
Waarom zou je in de wet willen vastleggen hoe een vervoerder z'n personeel inzet?quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 22:25 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, dat is in de spoorwegwet te regelen.
Je wil het wel voor een concessie vastleggen maar niet in de wet? Enig idee hoe achterlijk dat klinkt?quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 22:40 schreef James1988 het volgende:
[..]
Waarom zou je in de wet willen vastleggen hoe een vervoerder z'n personeel inzet?
Ik wil helemaal niks?quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 22:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Je wil het wel voor een concessie vastleggen maar niet in de wet? Enig idee hoe achterlijk dat klinkt?
Insinueer dat dan ook niet.quote:
Dat deed ik ook niet?quote:
Wegbekendheid voor machinisten is al een eis in de spoorwegwetgeving. Op dit moment is de invulling daarvan nog aan de vervoerder zelf, dat zou je misschien aan kunnen scherpen. Dat kan wel nadelig zijn voor goederenvervoerders die standaard over de Betuweroute rijden en zelden wegbekendheid voor omleidingsroutes gebruiken.quote:Feit blijft dat als opleiding/bekendheid een issue is, dat je dat eenvoudig kan afdekken door een bepaalde bekendheid op het traject te eisen en mij lijkt het niet onredelijk om zoiets in de spoorwegwetgeving vast te leggen eigenlijk.
Ik zou niet weten waarom niet? Die treinen worden speciaal gebouwd voor intercitydiensten op Hoofdrailnet en HSL, en zijn beschikbaar op het moment dat die nieuwe concessie in zou gaan. als Arriva zelf treinen zou bestellen moeten we een paar jaar langer wachten tot Stadler iets soortgelijks heeft gebouwd.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 21:53 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik neem tenminste niet aan dat een Arriva (of een andere partij) met door NS bestelde en gespecificeerde intercity's wil gaan rijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |