Aldus de Leeuwarder Courantquote:Regionale lijnen
Nieuw is ook dat de spoorlijnen Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen open gaan voor sprinters van andere vervoerders dan de NS. Onder andere Arriva (Heerenveen) maakt zich hier al jaren sterk voor. De intercity’s blijven voorlopig gewoon van de NS. Ook op de spoorlijnen Dordrecht-Breda en Enschede-Apeldoorn zijn regionale stoptreinen welkom.
Over een paar jaar start een aanbestedingsronde. Daar kan ook de NS op bieden. Een mogelijke uitkomst is dat er dan zowel treinen van de NS als treinen van een concurrerend bedrijf op deze regionale lijnen rijden.
Oh nou, dan hebben we maar van vier vervoerders poortjes. Dat is een hele 20% minder! OMG!quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 10:26 schreef b2py het volgende:
Ik gok dat die wel als 1 deel op de markt gegooid worden
Dat komt denk ik pas na de evaluatie in 2019, of wordt misschien zelfs overgelaten aan het volgende kabinet dat ergens in 2021 aantreedt.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 11:14 schreef MTL het volgende:
Niet een hele grote verrassing, maar ik verwachtte half al eigenlijk dat ze ook al een akkoord hadden over het volledige HRN.
Syntus en Arriva gaan de poortjes delen toch?quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 10:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Het is totale waanzinnigheid om het in te gaan voeren zonder single check in. Als Zwolle-Groningen naar vervoerder X en Zwolle-Leeuwarden naar Y gaat en stel dat het nieuwe vervoerders zijn, dan heeft Zwolle poortjes van VIJF verschillende vervoerders.....
Is dat zo?quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 11:50 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Syntus en Arriva gaan de poortjes delen toch?
Dat niet alleen, maar als de stoppers Leeuwarden/Groningen-Zwolle op de markt komen dan zou het ook veel interessanter worden om op de noordelijke nevenlijnen gedeeltelijk waslijn te hangen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 11:16 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Dit soort dingen worden altijd via nieuwe concessies geregeld. Wel mooi dat men nu bij Groningen het station in tweeën splitst: Dit was natuurlijk dé gelegenheid voor een treindienst Roodeschool-Assen en Delfzijl-Zwolle geweest. Maar helaas, de infrastructuur dicteert.
Ik denk dat na de evaluatie in 2019 al een besluit genomen moet worden, wil je de aanbesteding op tijd klaar hebben. De daadwerkelijke aanbesteding zal waarschijnlijk niet vóór 2021/2022 gestart worden, maar als er besloten wordt om bijvoorbeeld de Sprinters aan te besteden, dan zullen daar toch al wel een hoop voorbereidingen aan vooraf moeten gaan, lijkt mij zo.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 11:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat komt denk ik pas na de evaluatie in 2019, of wordt misschien zelfs overgelaten aan het volgende kabinet dat ergens in 2021 aantreedt.
Het is in ieder geval wel een van de ideeën. Alleen is mij niet duidelijk of dat ook daadwerkelijk doorgezet wordt in decemberquote:
Ja, dat is zo. Meer mag ik er helaas nog niet over vertellen, maar er komt nog wel meer nieuws over de aanbestede lijnen in Overijssel.quote:
Ja, idd voorfinanciering. Maar dan moet wel iemand het willen financieren... Voorschieten is een, betalen is twee...quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 15:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:
3 kV wordt voorgefinancierd, ook wel een grappige. En als NS nu voor het derde jaar niet goed scoort voor de HSL gaan ze eraf en wordt het opnieuw aanbesteed. Dat komt dus nu erg dichtbij.
Volgens mij kom je dan meteen uit bij de kern van hoe dingen in de spoorsector mislopen. Want in principe komen de winsten van dit hele verhaal terecht bij de spoorvervoerders en kunnen die ervoor betalen maar dat gaan ze natuurlijk niet doen zolang er ook maar enigszins de kans bestaat dat de financiering van elders kan komen. Tegelijkertijd trekt het ministerie niet de rol naar zich toe om de partijen te dwingen zelf te laten besluiten of ze het de investering van eigen geld waard vinden of niet. Vervolgens gaat iedereen in de afwachtende rol zitten en gaat de plannenmakerij als een nachtkaars uit.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 16:00 schreef Goverman het volgende:
[..]
Ja, idd voorfinanciering. Maar dan moet wel iemand het willen financieren... Voorschieten is een, betalen is twee...
quote:Reizigers in Fryslân en Groningen mogen meedenken over inrichting nieuwe Arriva-treinen
In juni 2017 werd bekendgemaakt dat de provincies Fryslân en Groningen en Niedersachsen de treinconcessie in Noord-Nederland aan Arriva hebben gegund. Arriva was al de regionale vervoerder op alle treintrajecten in het noorden en met deze gunning mag Arriva deze trajecten blijven verzorgen van 13 december 2020 tot en met 2035. In deze nieuwe concessie gaat Arriva rijden met 18 gloednieuwe treinen, speciaal ontwikkeld voor deze regio. Voor de aanschaf van de nieuwe treinen brengt de vervoerder 20, 21 en 22 november een bezoek aan de fabriek van de Zwitserse treinfabrikant. Arriva nodigt reizigers uit om mee te gaan en mee te denken over de inrichting van de treinen.
Tijdens de driedaagse reis naar Zwitserland worden er op locatie, de fabriek van treinfabrikant Stadler, keuzes gemaakt voor de inrichting van het interieur van de treinen. Denk hierbij aan onder andere aan de bekleding en de opstelling van de stoelen, uitvoering en plaatsing van de oplaadpunten, de locatie van de AED en de opstelling voor rolstoelen en fietsen. Hiernaast gaat de vervoerder met de aanwezigen in gesprek over de reisinformatie.
Daarvoor is Arriva op zoek naar reizigers van jong tot oud en uit verschillende regio’s van de provincies Fryslân en Groningen. Zij mogen meedenken over de invulling van de diverse opties in de inrichting van de trein.
Aanmelden
Reizigers die geïnteresseerd zijn kunnen zich aanmelden via www.arriva.nl/nieuwetreinen. Onder de aanmelders worden 12 reizigers geselecteerd om mee te gaan met de door Arriva verzorgde reis naar Zwitserland. Aanmelden kan tot en met zondag 22 oktober. Op woensdag 25 oktober maakt Arriva bekend welke reizigers uitgenodigd worden.
Hè hè, eindelijk.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 15:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:
3 kV wordt voorgefinancierd, ook wel een grappige. En als NS nu voor het derde jaar niet goed scoort voor de HSL gaan ze eraf en wordt het opnieuw aanbesteed. Dat komt dus nu erg dichtbij.
Ik denk ook dat die aanbesteding er nu wel echt aan zit te komen. Er zijn onderzoeken genoeg dat het een lastige lijn is maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je iedere twee maanden een nieuw blik personeel beginnersfouten moet laten maken. Zeker niet als je al op de schopstoel zit.quote:
Helemaal mee eens. Dat NS de lijn verder wil integreren in hun organisatie en netwerk is hun goed recht, maar de overheid als opdrachtgever mag natuurlijk ook eisen stellen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 21:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ik denk ook dat die aanbesteding er nu wel echt aan zit te komen. Er zijn onderzoeken genoeg dat het een lastige lijn is maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je iedere twee maanden een nieuw blik personeel beginnersfouten moet laten maken. Zeker niet als je al op de schopstoel zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |