quote:precies dan heb je tenminste werk, dus een goede basis en toch de rust om juist goed te zoeken..
Op dinsdag 17 december 2002 15:58 schreef Conflict het volgende:
Ik vind het schandalig dat mensen dan maanden thuis gaan zitten wachten tot ze passend werk hebben. Waarom niet (tijdelijk) uitwijken naar een wat lagere baan?
en van werken wordt je nooit dommer, je leert er altijd wel wat van..
quote:Zoals ik al in een ander topique heb lopen ventileren.. Ik ben over een maand afgestudeerd, en heb 2 contracten thuis liggen die ik kan ondertekenen...
Op dinsdag 17 december 2002 15:51 schreef gdejong het volgende:
Ik heb een hbo diploma informatica en ik zit nu meer dan 5 maanden thuis. Van de bedrijven waar ik gesolliciteerd heb heeft er 1 mij uitgenodigd voor een gesprek.
Zonder ervaring wordt het gewoon erg moeilijk.
Tis gewoon sterk afhankelijk van je opleiding/waar je solliciteert/ervaring (ook stages tellen mee!!)
Maar het vinden van een goed verdienende baan is ook het walhalla niet meer. Ik ken mensen met een goed verdienede baan, die ik al maanden niet gezien heb omdat ze steeds moeten overwerken of zo vaak naar de RSI therapie moeten. Je wilt, als moderne jongere, geen negen tot vijf baan en je wilt waarschijnlijk al helemaal geen 50-60 urige werkweek. Je leeft niet om te werken, je werkt om te leven. Werken is een noodzakelijk kwaad.
Het is tevens een gotspe om aan te nemen dat je na een studie ook geacht wordt een serieuze, hoogstaande baan te zoeken danwel te vinden. Het gaat er tegenwoordig niet meer om wat je weet (welke opleiding of op welk niveau), maar om hoe je het doet. Als je na je studie voltijd in een supermarkt gaat werken is dat een slimme zet. Je verdient namelijk geld (en waarschijnlijk nog best aardig ook), hebt een regelmatig rooster met voldoende vrije tijd, maar nog belangrijker, je hebt toekomstperspectief. Je vult als HBO-er of academic nooit lang vakken (tenzij je dat wilt). Je profileert je al snel als een waardevolle kracht en krijgt steeds meer verantwoordelijkheden. Voor je het weet ben je filiaalhouder en dat is geen verkeerde betrekking. Het is dus veel en veel slimmer om in functies te beginnen die ver onder je niveua liggen.
Waar je je een beetje overheen moet zetten als net afgestudeerde, is het idee dat je bij Cap Gemini of ABNAMRO groots en meeslepend zaken moet gaan doen. Dat ga je niet. Als je er al komt te werken is het in een traineeship of als doodgewone programmeerslaaf. Dat lijkt van een afstandje wel aardig, maar in de realiteit begin je je loopbaan met een sprint richting een burn-out.
Waar jij als hbo-er of academicus zonder werkervaring en van een nog prille leeftijd (wat ongetwijfeld het geval is) in uitblinkt is beginnen. Waar dan ook. Er is helemaal niets op tegen als je eerst een tijdje kleding gaat verkopen. Je moet wel enorm goed je best doen om juist op te vallen als iemand die ze reeds in dienst hebben, maar die ze niet volledig benutten. En dat kun je overal doen.
Gevolg: afgestudeerd - 1 week thuis gezeten - daarna al aan het werk!
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 15:59 schreef stigchel het volgende:
Beetje pessimistisch verhaal
Ik ben het er mee eens dat je van een startersfunctie niet teveel moet verwachten, maar het is echt niet zo dat je kansloos bent, al is dat met bepaalde beroepsgroepen meer zo, dan met andere. Ik vind dat Koningin een goede instelling heeft omschreven.
Nog iets, het is tegenwoordig ook niet zo eenvoudig meer om ongeschool werk te vinden. Zelfs daar vindt een terugloop aan baantjes plaats. Dan kun je beter je energie kwijt aan het zoeken naar een functie die je wel interesseert.
quote:Ik vond dat ook altijd een beetje zwak. Ik kon na mijn afstuderen ook geen passend werk vinden en dus ging ik voor een uitzendbureau werken. Het idee thuis te zitten maakte me helemaal gek. Ook naar mijn omgeving toe vond ik het heel naar staan dat zij wisten dat ik thuis ww zat te vangen. Keek ook wel neer op mensen die na de studie meteen maar de ww indoken. Beetje arrogant ofzo. Zo van' voor minder dan een bepaald bedrag kom ik mijn nest niet uit' . Ik zelf wist ook eigenlijk niet beter. Ik wist vorig jaar echt niet dat ik naar het CWI had kunnen gaan! Ik dacht altijd als je jong en gezond bent, moet je werken. Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat het wel een fijn idee is, dat het bestaat. Stel ik wordt straks ontslagen en ik slaag er niet in om een,baan, wat dan ook te vinden. Hoe hoog is een ww-uitkering eigenlijk
Ik vind het schandalig dat mensen dan maanden thuis gaan zitten wachten tot ze passend werk hebben. Waarom niet (tijdelijk) uitwijken naar een wat lagere baan?
quote:OT
Op dinsdag 17 december 2002 15:59 schreef stigchel het volgende:
Waar je je een beetje overheen moet zetten als net afgestudeerde, is het idee dat je bij Cap Gemini of ABNAMRO groots en meeslepend zaken moet gaan doen. Dat ga je niet. Als je er al komt te werken is het in een traineeship of als doodgewone programmeerslaaf.
Qua werk is het niet saai ofzo (wat veel mensen denken) : je wordt dankzij je jarenlange ervaring vaak lead programmeur op een klus, je kunt je vervelende klusjes uitbesteden aan anderen en je zelf richten op de krenten in de pap. Dankzijde al genoemde jarenlange ervaring en routine weet je vaak al waar de problemen zitten du moment dat ze worden gemeld. Dat levert veel waardering en soms zelfs verwondering op. Leuk.
Qua geld zit je dan ook nog eens (ver) boven wat men intern verdient als bijvoorbeeld projectleider.
Het is kortom helemaal niet gek om als "programmeerslaaf" programmeur te beginnen...
Ik ben altijd geestelijk doodop na een dag shellscripten of HTML programmeren.., ik vind het weliswaar leuk, maar 'k zou het niet dagelijks willen/kunnen doen
quote:* Jojogirl wist/weet het wel, maar heeft er toch ook voor gekozen om niet naar het CWI te gaan.
Op dinsdag 17 december 2002 16:50 schreef Aventura het volgende:[..]
Ik vond dat ook altijd een beetje zwak. Ik kon na mijn afstuderen ook geen passend werk vinden en dus ging ik voor een uitzendbureau werken. Het idee thuis te zitten maakte me helemaal gek. Ook naar mijn omgeving toe vond ik het heel naar staan dat zij wisten dat ik thuis ww zat te vangen. Keek ook wel neer op mensen die na de studie meteen maar de ww indoken. Beetje arrogant ofzo. Zo van' voor minder dan een bepaald bedrag kom ik mijn nest niet uit' . Ik zelf wist ook eigenlijk niet beter. Ik wist vorig jaar echt niet dat ik naar het CWI had kunnen gaan! Ik dacht altijd als je jong en gezond bent, moet je werken. Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat het wel een fijn idee is, dat het bestaat. Stel ik wordt straks ontslagen en ik slaag er niet in om een,baan, wat dan ook te vinden. Hoe hoog is een ww-uitkering eigenlijk
Ik ben in augustus afgestudeerd en nu dus nog steeds werkzoekend. Deels omdat het moeilijk is om iets te vinden, deels omdat ik ook van idee ben veranderd over wat voor baan ik wil.
Maar totdat ik een leuke baan vind, werk ik dus voor een uitzendburo. En dat dat betekent dat ik ongeschoold werk doe, boeit me niet. Beter dan thuis zitten, ww vangen en moeten voldoen aan alle eisen van het CWI.
quote:Smaken verschillen...
Op dinsdag 17 december 2002 17:44 schreef Wunk het volgende:
Programming makes my brain hurtIk ben altijd geestelijk doodop na een dag shellscripten of HTML programmeren.., ik vind het weliswaar leuk, maar 'k zou het niet dagelijks willen/kunnen doen
Ik vind dat ik dik betaald word om de hele dag te puzzelen. Ik hou mee niet eens meer bezig met sec het oplossen van het probleem, ik heb nu tijd over om waanzinnig mooie (=efficient, snel, minimum aan code etc) algoritmes uit te denken.
Zoals bijvoorbeeld het berekenen van de 365e machtswortel (tbv een dagpercentage) met alleen +, -, /, en * beschikbaar als rekenkundige operatoren. 't is maar een voorbeeldje. De taal waar ik meestal in werk is nogal primitief zodat je wel creatief moet zijn. Afijn, leuk werk dus.
En omdat al die lui geen werk vinden en dus in de simpele uitzendbaantjes blijven hangen, zijn die OOK al niet zo makkelijk meer te vinden als voorheen. Ik hoorde dat de werkloosheid nog tot 2007 zal stijgen, dus daar zijn we mooi klaar mee Maar vanaf 2010 gaan alle babyboomers met pensioen en hebben we de banen voor het uitzoeken, moeten we maar denken
Ikzelf zit in de luxe positie dat ik altijd nog terug het onderwijs in kan. Daar is altijd werk. Ik heb er alleen momenteel zo weinig zin in dat ik liever zit te datatypen Maar toch vind ik het idee van dit 'vangnet' wel prettig, sommige mensen op mijn werk zijn namelijk al aardig gefrustreerd omdat ze echt niets anders kunnen vinden en gewoon al meer dan een jaar werk zitten te doen dat echt veel te geestdodend voor ze is.
quote:Ik vind het nog schandaliger dat bedrijven wachten, todat een ideale sollicitant zich meldt.
Sollicitatie-plicht .........ook voor bedrijven !
Zo niet: Vennootsschapsbelasting verhogen ! & boete ! ten gunste van bedrijven die wel een goed personeelsbeleid aantonen.
quote:Dan zouden de babyboomers dus al over een paar jaar met de VUT kunnen, levert ook weer banen op. Maar dan willen ze zeker weer de mensen hebben die dan afstuderen, dus vissen de mensen die nu afstuderen weer achter het net.
Op woensdag 18 december 2002 19:51 schreef Fogerty het volgende:Ik hoorde dat de werkloosheid nog tot 2007 zal stijgen, dus daar zijn we mooi klaar mee
Maar vanaf 2010 gaan alle babyboomers met pensioen en hebben we de banen voor het uitzoeken, moeten we maar denken
Als ik daarna klaar ben hoop ik wel een baan te vinden, niet als Informaticie maar iets anders!
En als het niet lukt om een baan te vinden, dan ga ik gewoon fultime aan de slag in de supermarkt, waar ik nu partime werk. Ik sta op een broodafdeling, dus het is niet ouderwets dozen open scheuren, ze hebben me al gevraagd om fulltime te komen werken na m'n studie, maargoed ik probeer eerst wat op HBO niveau te vinden anders ga ik dit wel een tijdje doen en als ik dat niet leuk vind, ga ik iets in de bouw doen ofzo.............
Als ik maar kan werken en dat het onder m'n niveau is interreseert me geen hol
Als ik dus ben afgestudeerd en ik kan alleen uit deze baantjes kiezen, dan ga ik dus linea recta thuis zitten en WW trekken, heb ik helemaal geen bezwaar tegen, ik studeer niet om straks weer de klotebaantjes te moeten gaan doen. En bij mij telt ook het motto van "Voor minder kom ik mijn bed niet uit", ik weiger nu al te werken voor het minimumloon, dus is dat later helemaal het geval.
Dan doe ik liever vrijwilligerswerk, dan heb ik tenminste een goed gevoel en bouw ik aan mijn ervaring (stichting pantera bijvoorbeeld heeft gebrek aan hoger opgeleid personeel en zo zijn er nog veel van dit soort stichtingen). En anders is altijd de belastingdienst een goeie optie, of gewoon het onderwijs....come to think of it, ik kom wel aan het werk
quote:Ja, zo denken mijn ouders ook. Die denken, je het gestudeerd DUS krijg je een leuke en goedbetaalde baan. NOT. Een leuke, goedbetaalde baan kun je krijgen als de economie het toelaat natuurlijk, maar ook als jij bewijst dat je buiten je studie in het werkveld zelf ook echt iets kan (studiepuntjes bij elkaar sprokkelen kan zowat elke debiel). Ik zelf zie mijn studietijd als een periode waarin ik mijn blik verruimd heb, veel contacten heb opgedaan en mezelf geestelijk wat meer ontwikkeld heb.
Op woensdag 18 december 2002 22:59 schreef Dissection het volgende:
Ik studeer nu 1.5 jaar International Business, en ik moet er dus echt niet aan denken om als ik klaar ben vakken te gaan vullen.
Ik wil best werken, daar ben ik echt niet te lui voor, maar ik heb niet gestudeerd om vervolgens een baantje te nemen dat ik met mijn 16 jaar ook had.Als ik dus ben afgestudeerd en ik kan alleen uit deze baantjes kiezen, dan ga ik dus linea recta thuis zitten en WW trekken, heb ik helemaal geen bezwaar tegen, ik studeer niet om straks weer de klotebaantjes te moeten gaan doen. En bij mij telt ook het motto van "Voor minder kom ik mijn bed niet uit", ik weiger nu al te werken voor het minimumloon, dus is dat later helemaal het geval.
Dan doe ik liever vrijwilligerswerk, dan heb ik tenminste een goed gevoel en bouw ik aan mijn ervaring (stichting pantera bijvoorbeeld heeft gebrek aan hoger opgeleid personeel en zo zijn er nog veel van dit soort stichtingen). En anders is altijd de belastingdienst een goeie optie, of gewoon het onderwijs....come to think of it, ik kom wel aan het werk
Dus als jij straks die ww ingaat dan ga je nogmaals op de zak van de belastingbetaler teren.
Nee in jouw houding kan ik me nou totaal niet vinden.
quote:Tja, das een verschil van dag&nacht dan tussen ons. Ik breng als ik werk heb weer genoeg geld in het laatje van de staat en mijn ouders hebben ookal ruim meer belasting betaalt dan de staat mij ooit gegeven heeft, dus ik zie liever ww geld op mijn rekening(want het is tenslotte indirect van mijn ouders) komen dan bij een buitenlander....
Op woensdag 18 december 2002 23:11 schreef Aventura het volgende:[..]
-Blaat-
Dus als jij straks die ww ingaat dan ga je nogmaals op de zak van de belastingbetaler teren.
Nee in jouw houding kan ik me nou totaal niet vinden.
Mijn ouders hebben me al gewaarschuwd van "vroeger in de jaren '70, toen we ook in een economisch dal zaten, moesten afgestudeerden blij zijn met vakkenvulwerk" en dan retourneer ik snoeihard "ja, maar toen was het sociale stelsel niet zo goed als het nu is".
Daarbij, werk is er ALTIJD. Ga langs bij een manage, die hebben altijd menners nodig, of administratief personeel. Doe je recht, ga dan voor een boer werken want die hebben altijd het aan de stok met die milieugroeperingen.
Bliepmiep en vakkenvuller zijn de baantjes die overblijven als je ECHT nix meer kan vinden, of alleen 's avonds een beetje wilt bijverdienen.
In de bouw zoeken ze nog genoeg mensen, nachtwakers worden ook altijd gezocht, etcetc.
Kortom, als je echt wilt, is er altijd wel werk, maar of het het werk is dat je wilt, meestal niet...daarom ook loop stage bij een bedrijf waar je wilt werken, want vaak zijn de stagebedrijven ook je toekomstige werkplaatsen.
Invoeren dus die arbeidstijdverkorting !
en snel !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |