abonnement Unibet Coolblue
pi_173945890
Hoe komt het toch dat er zoveel fraude is in Nederland?

Ik ben zelf opgevoed met eerlijkheid als erg belangrijk. Nu als kleine ondernemer laat ik al mijn klanten pinnen. Over alles draag ik BTW af. Helaas valt er weinig te verdienen.

Overal om mij heen zie ik bedrijven die de belastingdienst oplichten of regels ontduiken.
Gewoon wat voorbeelden van wat ik zelf heb meegemaakt;

-bij een metaalbedrijf klein laswerkje laten doen aan m'n bedrijfswagen. Op de vraag of ik kon pinnen werd ik schaapachtig aangekeken 'tja dit soort klusjes tussendoor doen we eigenlijk altijd zwart.'. Pinnen bleek sowieso niet mogelijk. Een bonnetje wel na aandringen 'maar dan komt wel de BTW erbij'.
Kortom, deze lui steken gewoon een hoop geld contant in de zak.

-Met autoschade langs 5 bedrijven gereden om een offerte. Van die 5 was er 1 die uit zichzelf een lage mondelinge offerte deed maar wel met de melding dat ik contant moest betalen. Dit was niet een of andere beunhaas in een boerenschuur maar gewoon een gerenommeerd schadeherstelbedrijf met alle bordjes/schildjes van de instanties aan de muur.

-Met een andere auto die defekt was heb ik het laten maken. Het bedrijf deed er nogal lang over en bleek onkundig. Ik was het niet eens met de veel hoger uitgevallen factuur. Ik kon wel pinnen maar op de factuur stond helemaal geen arbeid en btw, slechts 'gebruikte onderdelen geleverd'.

-Concurrenten waarvan ik weet dat ze prive rijden in bestelauto's en geen bijtelling betalen.
-Concurrenten die compleet andere bedrijfsactiviteiten opgeven bij de kvk zodat ze minder verzekering hoeven te betalen.
-Concurrenten die regels overtreden (overbelading) waardoor ze geen extra voertuigen hoeven te kopen maar wel het werk tegen een lagere prijs kunnen doen dan ondernemers die zich wel houden aan de laadvermogens en dus in een lichte vrachtwagen moeten investeren.
-Taxi's die de klant bijv. 60,- laten betalen maar vervolgens in de administratie zetten dat de rit voor 40,- is gedaan.
Deze dingen weet ik omdat ik dat gewoon van deze mensen zelf heb gehoord tijdens koffiedrinken etc.

Dus ik voel mij gewoon echt genaaid in Nederland. Als deze mensen nou ook eens eerlijk waren dan kon de BTW en andere belastingen makkelijk omlaag etc.
Daarnaast snap ik niet waarom deze bedrijven niet keihard worden aangepakt. Er is dus gewoon amper controle in Nederland. De mensen die alles eerlijk doen trekken gewoon aan het kortste eind en werken 20% van de tijd voor de fraudeurs.

Ik snap gewoon echt niet dat in Nederland het beeld bestaat dat we een eerlijk en goed land zijn terwijl de fraude gewoon echt wijdverbreid is en ik vind dat en de fraudeurs en de overheid zich kapot moet schamen.
pi_173946061
en dan vergeet je nog de schades die gemaakt worden voor een lease bedrijf wb auto altijd duur // conform max prijzen zijn en nooit eens goedkoper uitvallen. Maw een verzekeringsbedrijf wordt ook altijd hard genaaid.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 23 september 2017 @ 13:52:18 #3
206731 Mortaxx
Doomer
pi_173946091
Pakken wat je pakken kan
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_173946141
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 13:52 schreef Mortaxx het volgende:
Pakken wat je pakken kan
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_173946148
Het waren goede tijden ja 20 jaar geleden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173946183
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 13:52 schreef Mortaxx het volgende:
Pakken wat je pakken kan
Waar ligt de grens tussen gewoon spullen gaan stelen en wat ik noem. Wat ook gewoon stelen is. En waarom is die grens er.
  Redactie Frontpage zaterdag 23 september 2017 @ 13:56:25 #7
38148 crew  Innisdemon
pi_173946189
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 13:43 schreef tstile het volgende:

Dus ik voel mij gewoon echt genaaid in Nederland. Als deze mensen nou ook eens eerlijk waren dan kon de BTW en andere belastingen makkelijk omlaag etc.

Het probleem is dat dit vooral andersom is gegaan over de jaren.
Omdat de BTW steeds hoger werd, zijn we gaan zoeken naar manieren om dat te voorkomen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 23 september 2017 @ 13:57:59 #8
206731 Mortaxx
Doomer
pi_173946215
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 13:56 schreef tstile het volgende:

[..]

Waar ligt de grens tussen gewoon spullen gaan stelen en wat ik noem. Wat ook gewoon stelen is. En waarom is die grens er.
belasting is diefstal dus eigenlijk voorkom je diefstal _O_
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zaterdag 23 september 2017 @ 14:00:18 #9
468509 _--_
In varietate concordia
pi_173946265
Dan ga je ze verklikken.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_173946304
Wat raar, als particulier krijg ik bijna nooit het aanbod dat het wel "zonder bon" kan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173946330
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 13:56 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Het probleem is dat dit vooral andersom is gegaan over de jaren.
Omdat de BTW steeds hoger werd, zijn we gaan zoeken naar manieren om dat te voorkomen.
B2B heb je sowieso niet zo'n last van de BTW, want de betaalde BTW verreken je gewoon met de ontvangen BTW.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173946339
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:00 schreef _--_ het volgende:
Dan ga je ze verklikken.
Ik heb een poging gedaan. De medewerker aan de lijn begon te zuchten en vertelde dat die zaken bijna nooit hard te maken zijn...

Daar komt bij dat het mij een hoop tijd gaat kosten terwijl het gewoon het werk is van de belastingdienst.
  zaterdag 23 september 2017 @ 14:04:00 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_173946350
Het begint bij de top en straalt naar beneden uit. Vooral de politiek is daar goed in.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_173946469
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:02 schreef Leandra het volgende:
Wat raar, als particulier krijg ik bijna nooit het aanbod dat het wel "zonder bon" kan.
Zoek eens een klusjesman op marktplaats ofzo. Grote kans dat ze gaan vragen hoe je wilt betalen etc.

Het heeft verder ook te maken met jouw uitstraling. Ze doen gewoon een inschatting of je een belastinginspecteur zou kunnen zijn.
  zaterdag 23 september 2017 @ 14:09:49 #15
468509 _--_
In varietate concordia
pi_173946485
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:03 schreef tstile het volgende:

[..]

Ik heb een poging gedaan. De medewerker aan de lijn begon te zuchten en vertelde dat die zaken bijna nooit hard te maken zijn...

Daar komt bij dat het mij een hoop tijd gaat kosten terwijl het gewoon het werk is van de belastingdienst.
Probeer dit eens: https://www.belastingdien(...)en_financiele_fraude

is niet heel veel werk.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  Redactie Frontpage zaterdag 23 september 2017 @ 14:12:18 #16
38148 crew  Innisdemon
pi_173946533
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

B2B heb je sowieso niet zo'n last van de BTW, want de betaalde BTW verreken je gewoon met de ontvangen BTW.
Klopt, het zijn dus de burgers die de alternatieven zochten (en vonden :) )
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_173946601
Overal waar geld is, wordt gefraudeerd. Dat heeft niets met Nederland te maken. Fraude in bredere zin vindt de fiscus ook niet erg interessant, tenzij je hén oplicht, dan wel. Controle is in veel gevallen niet echt opportuun.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_173946623
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:09 schreef tstile het volgende:

[..]

Zoek eens een klusjesman op marktplaats ofzo. Grote kans dat ze gaan vragen hoe je wilt betalen etc.

Het heeft verder ook te maken met jouw uitstraling. Ze doen gewoon een inschatting of je een belastinginspecteur zou kunnen zijn.
:')
Mijn garage weet echt wel dat ik geen belastinginspecteur ben, de schilder en timmerman weten dat ook...

Maar goed, ik snap ook niet wat je doel van dit topic is, eigenlijk is het gewoon een KLB-topic dus?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173946635
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:12 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Klopt, het zijn dus de burgers die de alternatieven zochten (en vonden :) )
Dat is niet waar TS over klaagt hè, TS heeft het juist over B2B.
Mijn ervaring als particulier is juist dat het helemaal niet zo makkelijk aangeboden wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_173947206
voordeel is ook niet de BTW die bespaart wordt, maar de IB/VPB wat niet afgedragen wordt.

Geen bijtelling aangeven wordt flink op gecontroleerd met verkeerscamera's etc. Als je gepakt wordt ben je dan de klos.
Boetes op hogere lading dan toegestaan is ook economisch delict, dus fors.

Contante omzet is lastiger te controleren, komt wel steekproefsgewijs aan bod, met focus op risicogroepen (horeca, rijscholen, etc).
pi_173947209
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:18 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is niet waar TS over klaagt hè, TS heeft het juist over B2B.
Mijn ervaring als particulier is juist dat het helemaal niet zo makkelijk aangeboden wordt.
Mijn ervaring is andersom. Zeker met klusjesmannen is het vrij eenvoudig gewoon contant te betalen, geen bon, geen btw. Iedereen blij. Met bedrijven is het wat lastiger, maar zeker in de bouw ben je als particulier een kleine "tussendoor" klant en kun je prima zwart betalen.

Veel bouwbedrijven offeren al zonder btw. Dat is verboden naar consumenten. Daar kun je dan wat van zeggen; maar je kunt ook gewoon het geoffreerde bedrag contant afrekenen.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_173947618
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:02 schreef Leandra het volgende:
Wat raar, als particulier krijg ik bijna nooit het aanbod dat het wel "zonder bon" kan.
Moet je wel om vragen he? Reparatie auto, schilder, etc.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173947848
1. Dat komt omdat het kan en zolang je met je kop onder het maaiveld blijft kom je er mee weg.

2. De belastingdienst weet dat ca 30% van de declaraties niet kloppen. Maar het kost de Belastingdienst te veel werk om dat per bedrijf/persoon uit te zoeken. Dus zie punt 1
  zaterdag 23 september 2017 @ 15:47:45 #24
242879 Onnoman
The On And Only
pi_173947895
Ik kan het me voorstellen dat sommige mensen oneerlijk worden. Hard werkende mensen moeten vaak tering veel belasting betalen. Terwijl mensen die uit hun neus vreten veelal belastingcenten opmaken.

Belastingstelsel in NL is fucked@!
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_173947956
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 13:43 schreef tstile het volgende:
Hoe komt het toch dat er zoveel fraude is in Nederland?

Ik ben zelf opgevoed met eerlijkheid als erg belangrijk. Nu als kleine ondernemer laat ik al mijn klanten pinnen. Over alles draag ik BTW af. Helaas valt er weinig te verdienen.

Overal om mij heen zie ik bedrijven die de belastingdienst oplichten of regels ontduiken.
Gewoon wat voorbeelden van wat ik zelf heb meegemaakt;

-bij een metaalbedrijf klein laswerkje laten doen aan m'n bedrijfswagen. Op de vraag of ik kon pinnen werd ik schaapachtig aangekeken 'tja dit soort klusjes tussendoor doen we eigenlijk altijd zwart.'. Pinnen bleek sowieso niet mogelijk. Een bonnetje wel na aandringen 'maar dan komt wel de BTW erbij'.
Kortom, deze lui steken gewoon een hoop geld contant in de zak.

-Met autoschade langs 5 bedrijven gereden om een offerte. Van die 5 was er 1 die uit zichzelf een lage mondelinge offerte deed maar wel met de melding dat ik contant moest betalen. Dit was niet een of andere beunhaas in een boerenschuur maar gewoon een gerenommeerd schadeherstelbedrijf met alle bordjes/schildjes van de instanties aan de muur.

-Met een andere auto die defekt was heb ik het laten maken. Het bedrijf deed er nogal lang over en bleek onkundig. Ik was het niet eens met de veel hoger uitgevallen factuur. Ik kon wel pinnen maar op de factuur stond helemaal geen arbeid en btw, slechts 'gebruikte onderdelen geleverd'.

-Concurrenten waarvan ik weet dat ze prive rijden in bestelauto's en geen bijtelling betalen.
-Concurrenten die compleet andere bedrijfsactiviteiten opgeven bij de kvk zodat ze minder verzekering hoeven te betalen.
-Concurrenten die regels overtreden (overbelading) waardoor ze geen extra voertuigen hoeven te kopen maar wel het werk tegen een lagere prijs kunnen doen dan ondernemers die zich wel houden aan de laadvermogens en dus in een lichte vrachtwagen moeten investeren.
-Taxi's die de klant bijv. 60,- laten betalen maar vervolgens in de administratie zetten dat de rit voor 40,- is gedaan.
Deze dingen weet ik omdat ik dat gewoon van deze mensen zelf heb gehoord tijdens koffiedrinken etc.

Dus ik voel mij gewoon echt genaaid in Nederland. Als deze mensen nou ook eens eerlijk waren dan kon de BTW en andere belastingen makkelijk omlaag etc.
Daarnaast snap ik niet waarom deze bedrijven niet keihard worden aangepakt. Er is dus gewoon amper controle in Nederland. De mensen die alles eerlijk doen trekken gewoon aan het kortste eind en werken 20% van de tijd voor de fraudeurs.

Ik snap gewoon echt niet dat in Nederland het beeld bestaat dat we een eerlijk en goed land zijn terwijl de fraude gewoon echt wijdverbreid is en ik vind dat en de fraudeurs en de overheid zich kapot moet schamen.
Die hoge belasting die wordt geheven door de belastingdienst is ook diefstal. Als ze de BTW naar 50% gooien blijf je dan nog steeds braaf betalen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')