quote:De Hema, wiens jeugd is daar niet verkloot? Ik herinner me nog tijden dat mijn moeder me als 6-jarige me aan mijn haren dat seksistische bolwerk in trok en ik voor het eerst geconfronteerd werd met Apartheid: Strikt gescheiden afdelingen voor jongetjes en meisjes. Ik heb er nog steeds een trauma aan over gehouden. Alsof dat nog niet erg genoeg was was er zelfs geen afdeling voor genderneutrale peuters. Gelukkig heeft de Hema zijn kapitale fout ingezien en zijn hun winkels vanaf nu een safe place voor elke genderverwarde peuter. De wereld is weer een stukje mooier geworden dankzij de Hema.![]()
https://www.volkskrant.nl(...)-de-labels~a4517468/quote:Kinderafdeling Hema genderneutraal: 'jongen' en 'meisje' verdwijnt van de labels
Hema schrapt als eerste Nederlandse winkelketen alle geslachtsaanduidingen van kinderkleding. Vanaf eind dit jaar verdwijnen 'jongen' en 'meisje' van Hema's verpakkingen en kledinglabels.
Hema is de tweede keten in korte tijd die een dergelijke stap bekendmaakt. De warenhuizen van het Britse John Lewis haalden begin deze maand al de jongens- en meisjesetiketten uit hun kinderkleding. Ook hieven ze het onderscheid tussen jongens- en meisjesafdelingen op, iets wat Hema in 300 van de 700 filialen inmiddels ook heeft gedaan: daar zijn de jongens- en meisjesafdeling gefuseerd tot 'Kids'.
John Lewis besloot tot de veranderingen om geen 'seksestereotypen te versterken'. De stap volgde op groeiende kritiek van winkelende ouders over 'seksistische' kinderkleding, met teksten waarin meisjes stelselmatig minder intelligentie en ambitie worden toegedicht dan jongens. Zo kwam de Britse supermarktketen Morrisons recent in opspraak met de opdruk 'Little man, big ideas' voor jongens en 'Little girl, big smiles' voor meisjes. Het Amerikaanse modemerk Gap karakteriseerde meisjes als 'sociale vlinders' en jongens als 'kleine geleerden'. En het Britse schoenenmerk Clarks wekte hoon met de meisjesschoen 'Dolly Babe', terwijl het jongensequivalent 'Leader' heet. 'Het is bijna niet te geloven dat een groot bedrijf in 2017 nog kan denken dat dit acceptabel is', zei de Schotse premier, Nicola Sturgeon.
Het is onder meer aan een tienjarig meisje te danken dat Hema besloot zijn kinderkleding te veranderen. Het meisje verzocht de winkelketen twee jaar geleden met een Facebookbericht om stoerder meisjesondergoed in de schappen te leggen. Ze was het beu eeuwig ondergoed met roze hartjes te moeten dragen. Hema kreeg meer van dergelijke verzoeken, zegt Trevor Perren, Hema's inkoopdirecteur kleding. 'We zien een groeiende behoefte naar stoerdere meisjeskleding.' Hema wil daarom ook meer variatie aanbrengen in de collectie. Liefhebbers van meisjesachtige kleren hoeven evenwel niet te wanhopen. 'Je zult nog steeds roze jurkjes zien bij de Hema. Maar we voegen daar stoerdere meisjeskleding aan toe.'
'Geweldig', vindt de Israëlische neurowetenschapper Daphna Joel. Zij doet onderzoek naar de hersenverschillen tussen mannen en vrouwen en kwam tot de conclusie dat er niet zoiets bestaat als een mannen- en vrouwenbrein. Hema's koerswijziging naar meer sekseneutrale kinderkleding noemt zij daarom een 'grootse stap naar een wereld waarin onze genitaliën niet meer dicteren hoe we ons dienen te gedragen.'
alt-right is over de zeik en de rest boeit het geen fuckquote:Op woensdag 20 september 2017 15:48 schreef YazooW het volgende:
Ik heb de eerste 2 delen gemist. Kan iemand een korte samenvatting maken van wat daar besproken is?
SWJ's zijn stom en mensen die tegen SWJ's zijn zijn stom en de mensen die het niet boeit voelen zich superieur.quote:Op woensdag 20 september 2017 15:48 schreef YazooW het volgende:
Ik heb de eerste 2 delen gemist. Kan iemand een korte samenvatting maken van wat daar besproken is?
Sorry, maar als het blijft bij plaatjes posten en stellen dat je op basis hiervan kan zeggen dat er geen verschil zit tussen pre-puberale jongens en meisjeslichamen, terwijl ik daarvoor nog een onderzoek heb geplaatst dat iets anders stelt dan laat ik het hier bij.quote:Op woensdag 20 september 2017 15:46 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Een vergelijkend plaatje zou wat meer inzicht bieden...
Sorry, maar dit vind ik echt een treurige poging tot. Ik kan makkelijk (nou ja, ga ik vanuit) plaatjes vinden van jongens in dezelfde leeftijdsfase die babyvet hebben.
Meisje van 10 had met haar oppas een brief geschreven aan de Hema of er niet wat stoerder meisjesondergoed kon komen en nu haalt de Hema al de labeltjes waarop jongs-/meisjes-kleding staat uit hun kinderkleding.quote:Op woensdag 20 september 2017 15:48 schreef YazooW het volgende:
Al die lui die normaal aan het schreeuwen zijn over sneeuwvlokjes zijn over de zeik omdat HEMA het labeltje jongen/meisje vervangt door kids.quote:Op woensdag 20 september 2017 15:48 schreef YazooW het volgende:
Right....quote:Op woensdag 20 september 2017 15:49 schreef Re het volgende:
[..]
alt-right is over de zeik en de rest boeit het geen fuck
Altijd de dialoog blijven zoeken.quote:Op woensdag 20 september 2017 15:51 schreef kipknots het volgende:
[..]
Al die lui die normaal aan het schreeuwen zijn over sneeuwvlokjes zijn over de zeik omdat HEMA het labeltje jongen/meisje vervangt door kids.
Oh, en Elzies staat blijkbaar samen met transgenders in pashokjes die opmerkingen maken over zijn lul.
quote:Op woensdag 20 september 2017 15:51 schreef kipknots het volgende:
[..]
Oh, en Elzies staat blijkbaar samen met transgenders in pashokjes die opmerkingen maken over zijn lul.
Amper verschil. Waarbij meisjes vaak iets voorop lopen in ontwikkeling op jongens in die leeftijdsklasse.quote:Op woensdag 20 september 2017 15:50 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Sorry, maar als het blijft bij plaatjes posten en stellen dat je op basis hiervan kan zeggen dat er geen verschil zit tussen pre-puberale jongens en meisjeslichamen, terwijl ik daarvoor nog een onderzoek heb geplaatst dat iets anders stelt dan laat ik het hier bij.
Pratende pashokjes ook nog?quote:Op woensdag 20 september 2017 15:51 schreef kipknots het volgende:
Is goed joh, mannen en vrouwen zijn fysiek exact gelijk.quote:Op woensdag 20 september 2017 15:53 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Amper verschil. Waarbij meisjes vaak iets voorop lopen in ontwikkeling op jongens in die leeftijdsklasse.
Is wat anders als geen verschil.
En als zelfs blijkt dat bij volwassenen in de jaren '80/'90 precies dezelfde broeken werden gebruikt en iedereen daar blij mee was blijkt wel dat die pasvorm niet echt een enorm verschil maakt.
Echt hequote:Op woensdag 20 september 2017 15:55 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Is goed joh, mannen en vrouwen zijn fysiek exact gelijk.
Zeg ik dat ergens?????quote:Op woensdag 20 september 2017 15:55 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Is goed joh, mannen en vrouwen zijn fysiek exact gelijk.
Heb ik, zelfs een opleiding daarna waarbij biologie een belangrijk onderwerp was.quote:Op woensdag 20 september 2017 15:57 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Echt he![]()
Jammer dat die mensen nooit biologie op school hebben gehad.
Ja en ik plaats een onderzoek die anders stelt, maar dan wil jij dat ik met fucking plaatjes kom, sorry maar ben er klaar mee, we gaan het toch niet eens worden.quote:Op woensdag 20 september 2017 15:57 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Zeg ik dat ergens?????
Heb het over pre puberaal, waarbij ik keer op keer zeg dat dat rond de puberteit en daarna een groter verschil wordt.
Niemand is tegen Superworm Jim hoor.quote:Op woensdag 20 september 2017 15:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
SWJ's zijn stom en mensen die tegen SWJ's zijn zijn stom en de mensen die het niet boeit voelen zich superieur.
Jij wel! echt heel slim ben je en je weet heel veel!!quote:Op woensdag 20 september 2017 15:59 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Heb ik, zelfs een opleiding daarna waarbij biologie een belangrijk onderwerp was.
Voldoende om te weten dat die verschillen vooral rond de puberteit en daarna beginnen te tellen. Secundaire geslachtskenmerken dus, die pre puberaal eigenlijk niet aan de orde zijn.
Lees je onderzoek anders even goed, dan zal je zien dat het verschil minimaal is en eerder over maten gaat dan zo'n verschil in lichaamsbouw. Pre puberaal dan he!quote:Op woensdag 20 september 2017 16:00 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja en ik plaats een onderzoek die anders stelt, maar dan wil jij dat ik met fucking plaatjes kom, sorry maar ben er klaar mee, we gaan het toch niet eens worden.
dat ging over % body fat, niet over shapequote:Op woensdag 20 september 2017 16:00 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja en ik plaats een onderzoek die anders stelt, maar dan wil jij dat ik met fucking plaatjes kom, sorry maar ben er klaar mee, we gaan het toch niet eens worden.
Ja en je vetverhouding heeft geen invloed op je vorm zeker.quote:Op woensdag 20 september 2017 16:03 schreef Re het volgende:
[..]
dat ging over % body fat, niet over shape
Nee hoor, niet bijzonder slim, wel een goede basis.quote:Op woensdag 20 september 2017 16:02 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Jij wel! echt heel slim ben je en je weet heel veel!!
Rip aan de jeugd van de toekomst. Trauma's en pestdrama's gaan groter worden dan ooit te voren.
Okéquote:Op woensdag 20 september 2017 16:05 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Nee hoor, niet bijzonder slim, wel een goede basis.
En waar heb je het over zeg? Nergens heb ik het over een jongen in een roze jurkje met strikjes en kant. Maar over een spijkerbroek die niet echt verschilt voor het pre puberale meisje en het pre puberale jongetje. Of een rood t-shirt waarin amper tot geen verschil zit.
neuh niet op die leeftijd, wellicht later als volwassenen, maar een t-shirt zit echt niet anders bij een vrouwelijke of mannelijke peuterquote:Op woensdag 20 september 2017 16:04 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja en je vetverhouding heeft geen invloed op je vorm zeker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |