abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † zaterdag 16 september 2017 @ 08:36:53 #26
231686 budvar
budvar
pi_173804666
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Voor een hbo-starter is dat echt niet weinig hoor, waar jij al of niet je bed voor uitkomt is daarin niet relevant.
Oh nou dan heb ik het goeie vakgebied uit gekozen, heb alleen vbo afgemaakt en op mijn 18e begonnen met werken en toen zat ik daar al (bijna) aan.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_173804682
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 07:43 schreef budvar het volgende:

[..]

Niet iedereen zal de werkdruk hetzelfde ervaren nee, en ik denk dat in het basisonderwijs(waar deze man werkzaam is) de werkdruk ook wel laagst is van alle vormen van onderwijs.
Van mij hoeven leraren er niet perse meer geld bij(heb een prima baan en heb niks met ze te maken), maar Nederland wil zo graag weer een kenniseconomie worden toch? Als we dat willen zijn zal dat wel moeten want dat is heel hard afgebroken de laatse jaren.
Het is nu juist het basisonderwijs waar ze gaan staken vanweg 'werkdruk' en uiteindelijk gewoon omdat ze meer geld willen.

Meer geld is prima, maar dan wel voor een kwaliteitsslag. Dus niet meer betalen en hopen dat de huidige leraren dan beter gaan presteren of minder werkdruk ervaren, maar gewoon beter loon voor echt goede leraren en die ook aantrekken. Daar valt prima over te praten.
  † In Memoriam † zaterdag 16 september 2017 @ 08:42:01 #28
231686 budvar
budvar
pi_173804702
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het is nu juist het basisonderwijs waar ze gaan staken vanweg 'werkdruk' en uiteindelijk gewoon omdat ze meer geld willen.

Meer geld is prima, maar dan wel voor een kwaliteitsslag. Dus niet meer betalen en hopen dat de huidige leraren dan beter gaan presteren of minder werkdruk ervaren, maar gewoon beter loon voor echt goede leraren en die ook aantrekken. Daar valt prima over te praten.
Ben ik helemaal met je eens maar waar moeten die goede leraren vandaan komen dan? Van diezelfde pabo als waar de minder goede vandaan komen? Daar zal toch ook iets moeten veranderen dan, en dat zal waarschijnlijk meer geld kosten.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_173804777
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:06 schreef budvar het volgende:

[..]

Geen idee hoeveel uur ze precies werken weet ik niet maar ik weet wel dat ze allemaal onbetaald overwerk moeten doen, en dan niet 1x in de zoveel tijd maar regelmatig en structureel.
Als mijn baas dat aan mij zou voorstellen zou ik hem keihard uitlachen en een andere werkgever zoeken(en dat is gelukkig erg makkelijk in mijn gebied).
Is alleen niet waar. Het aantal uren dat ze maken is gelijk aan 36 u p wk, zonder een uur extra.

Dus geen 40 (fulltime), maar 10% minder!
pi_173804790
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:25 schreef budvar het volgende:

[..]

Nee hoor, basisschoolleraar start vanaf zo'n 2300¤ bruto. Ik kom er mijn bed niet voor uit, en zeker niet als ik voor een klas jengelende kinderen zou moeten staan.
Minimaal 2350 (wat uitstekend is voor een startende hbo-er). En in de praktijk vaak hoger.
  † In Memoriam † zaterdag 16 september 2017 @ 08:52:33 #31
231686 budvar
budvar
pi_173804800
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Is alleen niet waar. Het aantal uren dat ze maken is gelijk aan 36 u p wk, zonder een uur extra.

Dus geen 40 (fulltime), maar 10% minder!
Sorry hoor maar er is geen enkele leraar die een contract van 36 uur heeft dan ook echt maar 36 uur werkt. Dat is altijd meer en ze krijgen het niet uitbetaald.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_173804801
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:33 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik denk juist dat verwende kinderen een van de problemen is die de onderbetaalde baan van een leraar in dat licht juist nog lastiger maakt.
Dat los je ook niet op met meer geld.
pi_173804813
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:36 schreef budvar het volgende:

[..]

Oh nou dan heb ik het goeie vakgebied uit gekozen, heb alleen vbo afgemaakt en op mijn 18e begonnen met werken en toen zat ik daar al (bijna) aan.
Ik verdien ook ruim meer dan een basisschoolleraar.

Het verschil: ik heb niet de illusie dat ik de norm der dingen ben.
pi_173804818
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:06 schreef budvar het volgende:

[..]

Geen idee hoeveel uur ze precies werken weet ik niet maar ik weet wel dat ze allemaal onbetaald overwerk moeten doen, en dan niet 1x in de zoveel tijd maar regelmatig en structureel.
Als mijn baas dat aan mij zou voorstellen zou ik hem keihard uitlachen en een andere werkgever zoeken(en dat is gelukkig erg makkelijk in mijn gebied).
Wat voor onbetaald overwerk doen de basisschoolleerkrachten dan?
pi_173804827
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:42 schreef budvar het volgende:

[..]

Ben ik helemaal met je eens maar waar moeten die goede leraren vandaan komen dan? Van diezelfde pabo als waar de minder goede vandaan komen? Daar zal toch ook iets moeten veranderen dan, en dat zal waarschijnlijk meer geld kosten.
Eens. Maar dat vereist wel eerst een plan. Daarna pas een budget.
pi_173804843
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:52 schreef budvar het volgende:

[..]

Sorry hoor maar er is geen enkele leraar die een contract van 36 uur heeft dan ook echt maar 36 uur werkt. Dat is altijd meer en ze krijgen het niet uitbetaald.
Nog afgezien van het feit dat de meeste mensen met een baan op hbo en wo niveau overwerken zonder daarvoor extra betaald te krijgen (het zit zogezegd in het salaris verwerkt) geldt dat het werk voor iemand met hbo werk en denkniveau makkelijk in die 36 uur te doen is.
pi_173804857
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:54 schreef torentje het volgende:

[..]

Wat voor onbetaald overwerk doen de basisschoolleerkrachten dan?
Dat wat ze niet afkrijgen tijdens werktijd. Wat een gevolg is van gebrekkig niveau en werktempo.
pi_173804885
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat wat ze niet afkrijgen tijdens werktijd. Wat een gevolg is van gebrekkig niveau en werktempo.
Dat antwoord had ik ook in gedachten. Jij bent mij echter voor.
  † In Memoriam † zaterdag 16 september 2017 @ 09:01:09 #39
231686 budvar
budvar
pi_173804888
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:54 schreef torentje het volgende:

[..]

Wat voor onbetaald overwerk doen de basisschoolleerkrachten dan?
http://www.omroepbrabant.(...)gen+om+burn-out.aspx
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_173804893
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het is nu juist het basisonderwijs waar ze gaan staken vanweg 'werkdruk' en uiteindelijk gewoon omdat ze meer geld willen.

Meer geld is prima, maar dan wel voor een kwaliteitsslag. Dus niet meer betalen en hopen dat de huidige leraren dan beter gaan presteren of minder werkdruk ervaren, maar gewoon beter loon voor echt goede leraren en die ook aantrekken. Daar valt prima over te praten.
Tegelijkertijd tover je met wat miljoenen extra geen bus leraren uit de hoge hoed. Net als binnen de zorgsector heeft er de afgelopen jaren een gigantische kaalslag plaatsgevonden waardoor steeds minder nieuwbakken studenten kiezen voor een beroep in het onderwijs. Mannelijke PABO-studenten zijn zelfs een zeldzaamheid geworden.

Je zult de arbeidsomstandigheden moeten verbeteren en daar hoort ook een meer aantrekkelijker salaris bij. Want een lerarenberoep is niet van acht tot vijf. Die gaat na zijn formele werktijd gewoon door. Denk aan de voorbereiding van nieuwe lessen en het nakijken van vorige lessen.

Ook de toenemende flexibilisering is een doorn in het oog voor dit soort beroepen. Jarenlang was het motto goedkoop is duurkoop en de bestuurlijke wil om hiervan af te komen ontbreekt. Nu is de rekening gepresenteerd. Een tekort aan goed opgeleide leraren die hun vak verstaan. En er bovendien plezier aan ontlenen.
  zaterdag 16 september 2017 @ 09:02:26 #41
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_173804899
Mensen die problemen hebben met extra geld naar onderwijs zijn echt niet goed snik :')
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  † In Memoriam † zaterdag 16 september 2017 @ 09:02:58 #42
231686 budvar
budvar
pi_173804901
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nog afgezien van het feit dat de meeste mensen met een baan op hbo en wo niveau overwerken zonder daarvoor extra betaald te krijgen (het zit zogezegd in het salaris verwerkt) geldt dat het werk voor iemand met hbo werk en denkniveau makkelijk in die 36 uur te doen is.
Ben je echt serieus dat de meeste mensen op dat niveau overwerken zonder betaald te krijgen?! Bizar en vind het moeilijk te geloven. Echt geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
pi_173804904
In wat voor land leven wij eigenlijk? Dat er structureel 270 miljoen euro gaat naar basisschoolleraren die teveel druk ervaren en daarom meer geld willen. :') Dat maakt die zogenaamde druk dan toch niet lager? Leraren waarvan de helft niet eens op de hoogte is van dt, als/dan, etc. Leraren met genoeg vakanties en - laten we eerlijk zijn - volgens mij een easy baan hebben. Nu hebben ze ook nog extra hulp in de klas erbij (van de onderwijsassistenten enzo), dat had je toen ik op de basisschool zat echt niet. Dan stond zo'n leraar gewoon in z'n eentje voor een klas van 30. En dat zou ook moeten kunnen als je een goede leerkracht bent.
  zaterdag 16 september 2017 @ 09:04:06 #44
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_173804905
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 09:02 schreef budvar het volgende:

[..]

Ben je echt serieus dat de meeste mensen op dat niveau overwerken zonder betaald te krijgen?! Bizar en vind het moeilijk te geloven. Echt geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken.
Ik ken redelijk wat (basisschool-)leerkrachten en ik dit kan ik bevestigen. Maken veel langere weken dan ik. Vaak 's avonds nog in de weer.

Inb4: JA MAAR HUN HEBBE WEL 12 WEKEN VERKANSIE!!
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_173804906
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 08:52 schreef budvar het volgende:

[..]

Sorry hoor maar er is geen enkele leraar die een contract van 36 uur heeft dan ook echt maar 36 uur werkt. Dat is altijd meer en ze krijgen het niet uitbetaald.
Bron? Ik geloof er geen reet van, het is gewoon zieligdoenerij. Maargoed vooral vrouwen dan krijg je dat soort indianenverhalen en natuurlijk de bonden en PO raad die likkenbaardend vooraan willen lopen in het gemekker voor hun sector maar verder geen ruk doen.
Even a broken clock is right twice a day.
  † In Memoriam † zaterdag 16 september 2017 @ 09:06:23 #46
231686 budvar
budvar
pi_173804918
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 09:04 schreef Bugno het volgende:

[..]

Ik ken redelijk wat (basisschool-)leerkrachten en ik dit kan ik bevestigen. Maken veel langere weken dan ik. Vaak 's avonds nog in de weer.

Inb4: JA MAAR HUN HEBBE WEL 12 WEKEN VERKANSIE!!
Ja op scholen weet ik dat het zo werkt, ik had het nu over andere sectoren.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
  zaterdag 16 september 2017 @ 09:06:50 #47
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_173804920
Mensen hier willen echt dat het onderwijs verder afgebrokkeld wordt he? Leraren uitknijpen totdat echt alleen de kneusjes nog leerkracht willen worden. Man man man.

Iedereen geeft altijd hoog op van beschaving, kenniseconomie etc. Maar dat ga je natuurlijk in rap tempo kwijtspelen als je het onderwijs niet serieus neemt en leerkrachten (die dus echt meer dan 36 uur werken) weg zet als piepende, zeurende meisjes.

quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 09:06 schreef budvar het volgende:

[..]

Ja op scholen weet ik dat het zo werkt, ik had het nu over andere sectoren.
Excuus, niet goed gelezen
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_173804927
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 09:04 schreef Bugno het volgende:

[..]

Ik ken redelijk wat (basisschool-)leerkrachten en ik dit kan ik bevestigen. Maken veel langere weken dan ik. Vaak 's avonds nog in de weer.

Inb4: JA MAAR HUN HEBBE WEL 12 WEKEN VERKANSIE!!
Geloof het ook niet: we hebben het over basisscholen. Kinderen van 4 tm hooguit 12 jaar. Wat voor huiswerk moet een kind van 5 bijvoorbeeld meekrijgen? Of een kind van 11? Die kinderen zijn om 3 uur vrij, dan heb je genoeg tijd om simpele toetsjes na te kijken denk ik. En die lesvoorbereiding kan toch ook niet zo bijzonder moeilijk zijn, gezien je kids vooral structuur wil bieden.

Het is geen middelbare of hbo.
  zaterdag 16 september 2017 @ 09:09:02 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173804934
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 09:04 schreef danos het volgende:

[..]

Bron? Ik geloof er geen reet van, het is gewoon zieligdoenerij. Maargoed vooral vrouwen dan krijg je dat soort indianenverhalen en natuurlijk de bonden en PO raad die likkenbaardend vooraan willen lopen in het gemekker voor hun sector maar verder geen ruk doen.
quote:
Dit onderzoek toont volgens het AOb aan dat leerkrachten structureel overwerken en is er geen andere beroepsgroep waar zoveel mensen tegen een burn-out aanlopen. Een gemiddelde lesweek in het basisonderwijs telt 46,9 uur, in het voortgezet onderwijs komt dit uit 45,2 uur.
https://www.nu.nl/werk-en(...)en-laag-salaris.html

Er is genoeg te vinden. Overigens is er ook wel wat te vinden dat betoogt dat het PO het vooral zichzelf oplegt door de eigen administratiemoloch, en het blijft (ook in mijn ervaring) nogal schimmig wat er nu precies wordt opgelegd door de inspectie, wat door de ouders en wat de scholen zelf verzonnen hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 16 september 2017 @ 09:09:41 #50
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_173804941
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2017 09:08 schreef Voetbalmeisje het volgende:

[..]

Geloof het ook niet: we hebben het over basisscholen. Kinderen van 4 tm hooguit 12 jaar. Wat voor huiswerk moet een kind van 5 bijvoorbeeld meekrijgen? Of een kind van 11? Die kinderen zijn om 3 uur vrij, dan heb je genoeg tijd om simpele toetsjes na te kijken denk ik. En die lesvoorbereiding kan toch ook niet zo bijzonder moeilijk zijn, gezien je kids vooral structuur wil bieden.

Het is geen middelbare of hbo.
Je oordeel hangt van aannames aan elkaar joh. "Denk ik", "volgens mij" etc. Ik hoop dat je begrijpt dat het vak van leerkracht meer is dan een verhaaltje afratelen voor de klas. Je bent bezig kinderen te observeren, te rapporteren op hun voortgang, ontwikkelplannen bij te houden, teamvergaderingen, etc.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')