Zonder zuigerveren heb je geen compressie en loopt het blokje niet. Krukaslagers kan maar dan merk je het meestal wel in je snelheid. Tomosblokjes hebben bijna allemaal wel last van geratel en bijgeluiden als ze wat meer gelopen hebben. Komt door de versnellingsbak in die blokjes en vaak brakke of kapotte vraagtekenveer. Google staat er vol mee.quote:Op dinsdag 12 september 2017 16:14 schreef Bart2002 het volgende:
Het klinkt alsof er geen zuigerveren meer zijn en dat de krukas rot is. Dat het ding nog loopt... Is ie toevallig heel oud en heeft ie zeer veel gelopen? Er komt eens een eind aan zon blokje natuurlijk. Zit er nog wel carterolie in? Die nog een beetje vers oogt?
Ik overdreef wat. Maar als het blokje al 60.000 km heeft gelopen en niet goed verzorgd is dan is het "op" w.s. En zo klinkt het. De TS gaat misschien nog wat over de historie van e.e.a. vertellen zodat wij experts hem goed van dienst kunnen zijn.quote:Op dinsdag 12 september 2017 16:41 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Zonder zuigerveren heb je geen compressie en loopt het blokje niet. Krukaslagers kan maar dan merk je het meestal wel in je snelheid. Tomosblokjes hebben bijna allemaal wel last van geratel en bijgeluiden als ze wat meer gelopen hebben. Komt door de versnellingsbak in die blokjes en vaak brakke of kapotte vraagtekenveer. Google staat er vol mee.
Maar hoe zit het nou met de onderhoudsgeschiedenis? Zo'n blokje is geen black-box waar je niets aan hoeft te doen. Zit er wel olie in die er een beetje fris uit ziet? Zit er sowieso nog olie van belang in? Dat valt makkelijk te controleren. Hoeveel kilometer heeft het gelopen? Is ie onderhouden?quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:22 schreef guusvdblom29 het volgende:
In 2 uur al 6 reacties, bedankt allemaal!
Omdat ik morgen nog naar werk moet haal ik hem morgen pas los, ook omdat ik eventueel onderdelen moet halen en het daar nu te laat voor is. Het verhaal van Opa.bakkebaard lijkt mij ook het meest logisch. Misschien dat er door het lang rijden, (rij al een aantal maanden zo, en wie weet hoelang de vorige eigenaar al) binnenin meer beschadigd is. Zou me niks verbazen...
Ik hou jullie op de hoogte wat ik morgen vind.
Geen idee helaas. Dat is het nadeel als je een Tomosje koopt. Die dingen zijn best gewild en kunnen zo een paar eigenaren gehad hebben. Ik heb nog niet verder als achter de kap gekeken dus ben benieuwd...quote:Op dinsdag 12 september 2017 18:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar hoe zit het nou met de onderhoudsgeschiedenis? Zo'n blokje is geen black-box waar je niets aan hoeft te doen. Zit er wel olie in die er een beetje fris uit ziet? Zit er sowieso nog olie van belang in? Dat valt makkelijk te controleren. Hoeveel kilometer heeft het gelopen? Is ie onderhouden?
Hij maakt hetzelfde geluid als hij op zn standaard staat. De ketting heb ik laatst nog schoongemaakt en gespannen met 2-3 cm speling. Dus daar kan het niet aan liggen.quote:Op dinsdag 12 september 2017 17:25 schreef kovenant het volgende:
zet je brommer op de standaard of op een blok, laat hem dan draaien maakt hij het geluid dan nog?
je kan een schroevendraaier tegen het blok aanhouden en zo beetje voelen waar het vandaan komt.
werkte bij mn ouwe puch altijd goed.
klinkt alsof er iets loszit maar geluid is te slecht om dat zo te kunnen bepalen.
zit je blok goed vast, ketting sleept niet / staat wel gespannen?
loopt nergens aan?
dan pas zou ik aan binnenkant gaan kijken.
Controleer dan i.i.g. even op olie. Moet voldoende zijn en moet helder zijn. Zo niet dan gaat je blokje naar God. Of dat is ie al...quote:Op dinsdag 12 september 2017 19:23 schreef guusvdblom29 het volgende:
[..]
Hij maakt hetzelfde geluid als hij op zn standaard staat. De ketting heb ik laatst nog schoongemaakt en gespannen met 2-3 cm speling. Dus daar kan het niet aan liggen.
Ik zal er is een schroevendraaier tegenaan houden, als ik niks voel is het iets anders als Opa.bakkebaard zegt, maar ik verwacht dat er iets in het blok niet klopt.
Hier dacht ik ook aan.quote:Op dinsdag 12 september 2017 15:51 schreef Ridocar het volgende:
Mijn gok is dat je ontsteking het niet helemaal goed doet. Zit alles qua elektra vast?
Kijk ook even of je met de brommer achteruit kan lopen met de motor uit. Als dat schokkerig gaat en je hoort geratel of getik uit je blok dan weet je zeker dat het je vraagtekenveer is.quote:Op dinsdag 12 september 2017 19:23 schreef guusvdblom29 het volgende:
[..]
Hij maakt hetzelfde geluid als hij op zn standaard staat. De ketting heb ik laatst nog schoongemaakt en gespannen met 2-3 cm speling. Dus daar kan het niet aan liggen.
Ik zal er is een schroevendraaier tegenaan houden, als ik niks voel is het iets anders als Opa.bakkebaard zegt, maar ik verwacht dat er iets in het blok niet klopt.
Die "vraagtekenveer" is wel een dingetje blijkbaar.quote:Op dinsdag 12 september 2017 19:52 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Kijk ook even of je met de brommer achteruit kan lopen met de motor uit. Als dat schokkerig gaat en je hoort geratel of getik uit je blok dan weet je zeker dat het je vraagtekenveer is.
OMG. Ik hoop voor je dat het de "vraagtekenveer" is... Maar volgens mij is dat blok volkomen gaar. Cq verrot. Het klinkt ook niet echt alsof er olie inzit. Althans olie die nog smeert...quote:Op dinsdag 12 september 2017 20:20 schreef guusvdblom29 het volgende:
@Bart2002 Olie ziet er goed uit
@henkkeumus De boogie heb ik vanmiddag als eerste schoongemaakt en nagekeken. Hij start na een of twee keer trappen dus daar mag t niet aan liggen.
Heb nog een filmpje gemaakt, misschien dat hier meer uit te op te merken is. (Ik geef op het begin heel weinig gas om het stoeken extra te laten horen)
Nee dit is geen ontsteking probleem nee.quote:Op dinsdag 12 september 2017 20:20 schreef guusvdblom29 het volgende:
@Bart2002 Olie ziet er goed uit
@henkkeumus De boogie heb ik vanmiddag als eerste schoongemaakt en nagekeken. Hij start na een of twee keer trappen dus daar mag t niet aan liggen.
Heb nog een filmpje gemaakt, misschien dat hier meer uit te op te merken is. (Ik geef op het begin heel weinig gas om het stoeken extra te laten horen)
Ik wil niks uitsluiten, maar dit klinkt inderdaad niet heel lekker. Hoop voor je dat het iets kleins is maar ik begin me ook zorgen te maken dat het blokje een beetje gaar is.quote:Op dinsdag 12 september 2017 20:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
OMG. Ik hoop voor je dat het de "vraagtekenveer" is... Maar volgens mij is dat blok volkomen gaar. Cq verrot. Het klinkt ook niet echt alsof er olie inzit. Althans olie die nog smeert...
Maar goed. We zijn dus benieuwd naar de uiteindelijke uitslag.Succes.
Oh, probeer ook nog even wat er in #15 staat.
Ja, dat is wel zeker. Rotte lagers. Dat wordt een lastig klusje...quote:Op woensdag 13 september 2017 19:52 schreef guusvdblom29 het volgende:
Ik heb toen de worm tandwielen van de aandrijving uit elkaar gehaald en vond dat er behoorlijk veel speling in zat. (Misschien is dat het probleem? Daaruit ontstaat het geschok denk ik?).
Een nieuw blok is 175 euro. Met die onderdelen ben je er nog niet want alles moet er afgetrokken worden met treksetjes en er met een pers weer worden opgeperst.quote:Op donderdag 14 september 2017 19:56 schreef guusvdblom29 het volgende:
Vond dit: https://www.tomos-parts.n(...)ersnelling-kooi.html, dit: https://www.tomos-parts.n(...)ste-versnelling.html en een busje van 20 euro toch veel voor een brommer van 300 euro.
Valt hier nog iets te melden?quote:Op donderdag 14 september 2017 19:56 schreef guusvdblom29 het volgende:
Heb zojuist een andere versnelling gekocht
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |