https://www.consuwijzer.n(...)ijt-wat-moet-ik-doenquote:Op maandag 11 september 2017 21:09 schreef miro86 het volgende:
Eventjes een topic voor iemand anders die niet op fok is.
Mijn kennis vloog 3 weken geleden met Finnair van Helsinki terug naar Brussel. Eenmaal aangekomen bleek haar baggage er niet meer te zijn. Blijkbaar staakte de beggageafhandelaar (Swissport).
We zijn alweer 3 weken verder en de baggage is er nog steeds niet. Iemand anders die tegelijk meevloog (en ook zonder baggage aankwam) kreeg haar baggage 2 weken geleden al.
Wat zijn de rechten van mijn kennis? Bij wie moet ze zijn (Finnair, Swissport, iemand anders). Ik weet trouwens niet of ze een reisverzekering heeft.
Ik hoop dat ze recht zou moeten hebben op een schadevergoeding gezien ze al 3 weken zonder haar spullen moet en ik denk dat ze bij Finnair moet zijn gezien zij een overeenkomst heeft met hen en niet met Swissport.
P.S. Er zat niets bijzonders in, maar 3 weken zonder je spullen is erg karig.
Ja, wat wil je van ons dan? Dat we onderbroeken en tandenborstels gaan opsturen?quote:Op maandag 11 september 2017 21:35 schreef miro86 het volgende:
Ja, mooi die linkjes, die hebben het over 21 dagen en 7 dagen nadat je je baggage hebt ontvangen. In dit geval is de baggage er nog steeds niet.
Want het is niet mogelijk om de maatschappij aansprakelijk te stellen zonder dat de bagage gevonden is?quote:Op dinsdag 12 september 2017 00:08 schreef miro86 het volgende:
Je recht op vergoeding als je bagage eenmaal terecht is ja.
Er staat niets over een geval waar je bagage (nog steeds) kwijt is. Wat jullie hebben gepost dekt dit geval dus niet.
Ja dat is dus zijn vraag lijkt me. Hoe dat in zijn werk gaat.quote:Op dinsdag 12 september 2017 00:20 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Want het is niet mogelijk om de maatschappij aansprakelijk te stellen zonder dat de bagage gevonden is?
quote:Op dinsdag 12 september 2017 00:41 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ja dat is dus zijn vraag lijkt me. Hoe dat in zijn werk gaat.
Zelfde link.quote:Wat kan ik doen als ik de luchtvaartmaatschappij of reisorganisator aansprakelijk wil stellen?
Neem contact op met de ondernemer
U kunt bellen met de klantenservice, een e-mail sturen of het contactformulier invullen op de website. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:
Vraag om rechtsbijstand, of schrijf zelf een brief
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering en vraag of die u kan helpen met een brief of verdere stappen.
Hebt u geen rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u voor hulp ook naar het Juridisch Loket.
Naar de website van het Juridisch Loket
Kiest u ervoor om het zelf te doen? Schrijf de ondernemer dan een brief met daarin uw klacht. En vraag een oplossing voor een bepaalde datum.
Let op: de tijd die u de ondernemer daarvoor geeft moet wel redelijk zijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt de ondernemer geen goede oplossing biedt. Wilt u bewijs van verzending? Dan kunt u uw brief aangetekend versturen.
Ja, uiteraard moet dat. Hoe moet de maatschappij anders weten hoeveel ze moeten uitkeren?quote:Op dinsdag 12 september 2017 01:36 schreef miro86 het volgende:
Mooie zinnetjes, spijkerbroek. Staat op ongeveer elke pagina van de Consumentenbond over hoe je iemand aansprakelijk stelt.
Mijn eigen gegoogle leidt vrij snel tot de Conventie van Montreal waar iig wat rechten worden benoemd. Er is dus een onkostenvergoeding van max 1131 SDR (valuta van de VN). Het is dus geen schadevergoeding: Je moet blijkbaar al je gemaakte kosten declareren in de zin van "ik had m'n nagelschaartje in m'n koffer, ik moest een nieuwe hebben, kostte 3 euro" etc. Bovendien staat er dat na 21 dagen een stuk baggage als kwijt wordt beschouwd (ook al wordt het later nog terug gevonden)
Op basis van de huidige waarde van je baggage misschien? Of door middel van een vaste schadevergoeding formule (bijvoorbeeld 100 euro voor 1 dag, 20 euro voor elk bijkomend dag)? Een voorbeeld hoe het kan dmv een schadevergoeding ipv een onkostenvergoeding zijn de regels voor vertraagde vluchten - in dat geval een vaste formule op basis van vertraging en afstand.quote:Op dinsdag 12 september 2017 01:43 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ja, uiteraard moet dat. Hoe moet de maatschappij anders weten hoeveel ze moeten uitkeren?
Vertraging is ook makkelijker in een standaardformule te vangen dan kwijtgeraakte bagage. Wat daar in zit kan namelijk nogal fors uiteenlopen. Het maakt qua kosten nogal wat uit of er een koffer van de hema vol met ondergoed kwijtraakt, of een eckte louis vuiton met een laptop, camera, 14 kilo coke en een zak bloeddiamanten.quote:Op dinsdag 12 september 2017 03:05 schreef miro86 het volgende:
[..]
Op basis van de huidige waarde van je baggage misschien? Of door middel van een vaste schadevergoeding formule (bijvoorbeeld 100 euro voor 1 dag, 20 euro voor elk bijkomend dag)? Een voorbeeld hoe het kan dmv een schadevergoeding ipv een onkostenvergoeding zijn de regels voor vertraagde vluchten - in dat geval een vaste formule op basis van vertraging en afstand.
Een onkostenvergoeding zoals hierboven leidt tot verschillende vergoedingen bij dezelfde situatie. Iemand wiens tas kwijt is bij terugkomst krijgt minder dan iemand wiens tas vermist wordt op de heenweg. Je maakt immers minder kosten bij terugkomst omdat je thuis voldoende alternatieven hebt. Je maakt namelijk geen kosten voor die 5 shirts die kwijt zijn omdat je 20 andere thuis hebt hangen, ( in theorie, in dat geval krijg je niets ook al vinden ze die 5 shirts nooit meer terug).
De onkosten regeling hierboven is ook volledig ongeschikt voor een situatie waar de baggage helemaal kwijt is, omdat je oud vervangt met nieuw (omdat je 5 shirts nodig had, heb je 5 nieuwe shirts gekocht ter vervanging van je 5 oude shirts). Een eerlijkere vergoeding zou kunnen zijn iets op basis van de huidige waarde van je baggage (een T-shirt van 50 euro gekocht 5 jaar terug is nu maar iets van 5 euro waard bijvoorbeeld). Maar dat is niet wat er in de Conventie staat.
Genoeg voorbeelden over hoe het anders kan?
(Persoonlijk had ik een soort van een vaste formule verwacht bij vertraagde baggage plus de huidige waarde van je baggage als ze het helemaal kwijt zijn.)
-edit-
puur uit nieuwsgierigheid, geven ze je dan een limiet als in, een t-shirt mag 20 euro kosten?quote:Op dinsdag 12 september 2017 09:04 schreef cunial het volgende:
Ik had het laatst met vueling, vluchten geannulleerd en ruim 12 uur zitten wachten in barcelona, uiteindelijk een hotel geboekt. Volgende dag doorgevlogen en op de plaats van bestemming aangekomen. Uiteindelijk na 4 dagen mijn koffers gehad en ben nu bezig mijn aangeschafte kleding te declareren bij vueling dmv een claim.
Geen idee eerlijk gezegd, ben nu nog steeds bezig met hun om geld te ontvangen. Ik had in ieder geval de eerste de beste winkelcentrum gezocht en voor 170¤ kleding gekocht.quote:Op zaterdag 16 september 2017 20:57 schreef DeBlauweKrokodil het volgende:
[..]
puur uit nieuwsgierigheid, geven ze je dan een limiet als in, een t-shirt mag 20 euro kosten?
Anders kun je daar flink misbruik van maken natuurlijk
Waarom stop jij medicatie in het ruim? Ik hou alle papieren en medicatie altijd in handbagage.quote:Op zondag 17 september 2017 09:17 schreef silliegirl het volgende:
Ik heb het dus op de heenweg aan de hand gehad en dan geldt een daglimiet (in mijn geval dan) van 50 euro, met een max van 150 euro voor de hele periode dat je je koffer niet hebt.
Ik had daar dus weinig aan; ik had 15 dagen vakantie en mijn koffer arriveerde op dag 12. Ik moest ter plekke dus alles kopen (kleding, badkleding, toiletspullen) en dan hadden we het nog niet over noodzakelijke medicatie in mijn koffer. Die 150 euro dekte de lading echt niet.
Tip voor TS: heeft de betreffende reiziger een reisverzekering? Dan uitbesteden aan hen. Zij vergoeden dan de verloren bagage (minus je eigen risico, dat wel) en gaan achter de claim bij de
Luchtvaartmaatschappij aan.
Nope. Geen reisverzekering. Het is eigenlijk erger dan oorspronkelijk gedacht - Swissport beweert (tegen Finnair) dat zij het al hebben geleverd. Om het nog beter te maken zijn ze volledig onbereikbaar (emails onbeantwoord, telefoon is een bandje dat ze staken, wat al een tijdje niet meer het geval is).quote:Op zondag 17 september 2017 09:17 schreef silliegirl het volgende:
Ik heb het dus op de heenweg aan de hand gehad en dan geldt een daglimiet (in mijn geval dan) van 50 euro, met een max van 150 euro voor de hele periode dat je je koffer niet hebt.
Ik had daar dus weinig aan; ik had 15 dagen vakantie en mijn koffer arriveerde op dag 12. Ik moest ter plekke dus alles kopen (kleding, badkleding, toiletspullen) en dan hadden we het nog niet over noodzakelijke medicatie in mijn koffer. Die 150 euro dekte de lading echt niet.
Tip voor TS: heeft de betreffende reiziger een reisverzekering? Dan uitbesteden aan hen. Zij vergoeden dan de verloren bagage (minus je eigen risico, dat wel) en gaan achter de claim bij de
Luchtvaartmaatschappij aan.
Maar waarom sluit zij geen reisverzekering af?quote:Op zondag 17 september 2017 11:23 schreef miro86 het volgende:
[..]
Nope. Geen reisverzekering. Het is eigenlijk erger dan oorspronkelijk gedacht - Swissport beweert (tegen Finnair) dat zij het al hebben geleverd. Om het nog beter te maken zijn ze volledig onbereikbaar (emails onbeantwoord, telefoon is een bandje dat ze staken, wat al een tijdje niet meer het geval is).
Maar waarom stop jij noodzakelijke medicatie in het ruim?
Vanwege de hoeveelheid medicatie die mee ging. Ik heb voor een chronische ziekte 3 verschillende soorten medicatie. Van elk zat er 1 in mijn handtas. In mijn koffer zat van elk type een reserve voor als er 1 leeg (niet handig zichtbaar, merk je pas als het niet meer werkt) of defect (gebeurt regelmatig) zou raken. Bij aankomst ging er na 2 dagen inderdaad 1 van de 3 stuk dus Tsja.quote:Op zondag 17 september 2017 11:23 schreef miro86 het volgende:
[..]
Nope. Geen reisverzekering. Het is eigenlijk erger dan oorspronkelijk gedacht - Swissport beweert (tegen Finnair) dat zij het al hebben geleverd. Om het nog beter te maken zijn ze volledig onbereikbaar (emails onbeantwoord, telefoon is een bandje dat ze staken, wat al een tijdje niet meer het geval is).
Maar waarom stop jij noodzakelijke medicatie in het ruim?
Zie mijn reactie hierboven.quote:Op zondag 17 september 2017 09:54 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Waarom stop jij medicatie in het ruim? Ik hou alle papieren en medicatie altijd in handbagage.
Je kan vaak toestemming krijgen bij luchtvaartmaatschappijen voor extra handbagage bij medische goederen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |