abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 10 september 2017 @ 18:43:50 #1
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_173698037
OP aangepast - laatste nieuws erin gezet.

quote:
'Orkaan Irma gaat Florida vol treffen'

Terwijl het formaat van de schade die Irma heeft aangericht op Sint Maarten duidelijk wordt, vervolgt de categorie 5 orkaan haar weg door het Caribisch gebied. Volgens de laatste voorspellingen gaat Irma recht op Florida af.
Irma geldt als één van de zwaarste stormen die deze eeuw boven de Atlantische Oceaan ontstonden en lijkt vooralsnog weinig aan kracht in te boeten. Windsnelheden van tegen de 280 kilometer per uur worden nog steeds waargenomen.

De wind zakte donderdag enigszins, toen Irma langs de noordkust van de Dominicaanse Republiek schampte, maar het blijft volgens het Amerikaanse National Hurricane Center een orkaan in de zwaarste categorie 5.

Volgens voorspellingen komt Irma zondag aan bij de Amerikaanse staat Florida, zij het dat de orkaan dan waarschijnlijk afgezwakt is naar de, nog steeds zware, categorie 4.

Er komt een hoeveelheid wind aan, die we denk ik nog niet eerder hebben gezien", liet president Donald Trump donderdag weten. "We willen dat de mensen in Florida zich goed beschermen en zeer voorzichtig zijn. Trump bezit zelf het golfresort Mar-a-Lago, dat aan de kust ligt bij Palm Beach.

'Veel mensen zijn alleen maar bezig met overleven'Zie ook: Dode en plunderingen op Nederlands deel Sint Maarten na orkaan Irma
Evacuaties
Functionarissen in Florida zijn gestart met evacuaties en hebben toeristen opgedragen om de Florida Keys-eilanden te verlaten. Ondertussen ontstaan er brandstoftekorten in de staat. De gouverneur van kuststaat Georgia heeft verplichte evacuaties opgedragen in de kustgebieden. Scholen zijn voor onbepaalde tijd gesloten.

Voor Irma bij Florida aankomt, wordt ook Cuba geschampt. Alle toeristen zijn daar geëvacueerd uit resorts aan de noordkant van het eiland. Canada heeft zelfs besloten om alle Canadezen die op vakantie zijn op Cuba te evacueren.
quote:
Orkaan Irma breekt records.

De storm raast al 33 uur lang met windsnelheden van rond de 295 kilometer per uur. Sinds satellieten in de jaren '70 begonnen met nauwkeurig meten, is dit de langste storm van deze intensiteit. Irma bevindt zich momenteel bij de Turks- en Caicoseilanden en raast verder richting de Bahama's en Florida. Het Amerikaanse Orkaancentrum waarschuwt voor overstromingen en zware stormen in Zuid-Florida en voor de kust liggende eilandengroep The Florida Keys.

Deze nacht passeerde de storm de Dominicaanse Republiek en Haïti. Alle winkels, banken en scholen op Haïti zijn gesloten. Aan de kust in het noorden zijn mensen geëvacueerd, zo nodig onder dwang, aldus minister van Binnenlandse Zaken Max Rudolph Saint-Albin. "De orkaan is geen spelletje", waarschuwde de regering.

Rond half vijf deze nacht meldde Reuters dat er op Haïti twee gewonden zijn gevallen toen een boom op het huis waar ze schuilden, viel. De schade lijkt, ondanks de zware regenval, in het land mee te vallen.

Orkaan Matthew richtte vorig jaar nog enorme ravage aan op Haïti. Naast doden en gewonden kreeg het land na afloop te maken met een grote cholera-uitbraak. Volgens The Guardian is de stroom op meerdere plekken in Haïti inmiddels uitgevallen.

Irma beweegt zich nu in westelijke richting, naar de zuidoostelijke Bahama's en zal volgens de laatste voorspellingen waarschijnlijk door de Bahama's en langs het noorden van Cuba scheren voordat ze aankomt bij het zuiden van Florida. Het Amerikaanse Orkaancentrum waarschuwt voor overstromingen en zware stormen in Zuid-Florida en de voor de kust liggende eilandengroep The Florida Keys.

Amerikaanse Maagdeneilanden: vier doden
Het dodental op de Amerikaanse Maagdeneilanden door de orkaan Irma is tot vier gestegen. Dat liet een regeringswoordvoerder weten. Eerder repten de autoriteiten op de Maagdeneilanden van drie doden. Door de verwoestingen die Irma heeft aangericht, zijn veel wegen op de Amerikaanse Maagdeneilanden onbegaanbaar. Ook heeft een groot ziekenhuis zware schade opgelopen.

In totaal zijn er in alle gebieden waar orkaan Irma al is gepasseerd tot nu toe dertien doden geteld.

Amerikaanse ex-presidenten zetten noodfonds op

De voormalige Amerikaanse presidenten waaronder Barack Obama zijn een noodfonds gestart voor slachtoffers van orkaan Harvey in Houston, maar het fonds zal ook mensen helpen die zijn getroffen door Irma. Dat maakte Obama bekend. Samen met Obama zijn de twee George Bushes, Bill Clinton en Jimmy Carter betrokken bij het fonds.
Laatste update qua modellen voor het pad van Irma - het wordt hoe dan ook Florida?


Lees ook eens
WKN / Orkaan Jose: Nieuwe zorgen voor Sint Maarten?
Topicreeks: Zware orkaan Harvey treft Texas
WKN / Hurricane Season 2017 #1: The year after El Nino
WKN / Orkaan Katia richting Mexico
NWS / Noodhulp en het herstel van Sint Maarten

Webcams
Florida Keys (kies uit zes verschillende camera's)
Livestream ABC Action News
Drie webcams + een radar in één

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_173698058
Wolf in de storm. Haha.
pi_173698063
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 18:43 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Nee.
nog niet nee.
pi_173698095
Al dat water komt ook weer terug als de storm voorbij is, een soort slow motion tsunami
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_173698096
false flag hurricane
pi_173698102
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 18:34 schreef SeLang het volgende: Vroeger dacht ik altijd dat die overstromingen door de wind komen maar de zee komt omhoog door de lage luchtdruk
Meen je dat nu echt? Is het niet enkel omdat de harde wind uren aan een stuk tonnen water richting kust beukt?

[ Bericht 4% gewijzigd door wodca op 10-09-2017 18:53:24 ]
pi_173698130
jake tapper _O_
pi_173698168
quote:
^O^
wat een held
gewoon op kaplaarzen Bam
pi_173698175
cnn is offline. zijn ze geraakt?
pi_173698264
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 18:47 schreef wodca het volgende:

[..]

Meen je dat nu echt? Is het niet enkel omdat de harde wind uren aan een stuk tonnen water richting kust beukt?
Dat. En uren later weer uren de andere kant op. Maar zo extreem als Miami nu laat zien dat het water compleet weg is heb ik nog niet eerder gezien...
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_173698289
Had het oog de oostkust gescheerd. Had het dan minder erg geweest ivm de stormflood dan het midden of de westkust?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 10 september 2017 @ 18:55:58 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173698294
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 18:47 schreef wodca het volgende:

Meen je dat nu echt? Is het niet enkel omdat de harde wind uren aan een stuk tonnen water richting kust beukt?
Het is natuurlijk een combinatie van dingen. Maar als de zeespiegel een meter omhoog komt door alleen al de lage druk dan gaat dat veel verschil maken. Watersnoodramp van 1953 is een goed voorbeeld. Springtij en harde wind en zeer lage luchtdruk, dan krijg je dat.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_173698316
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 18:54 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Dat. En uren later weer uren de andere kant op. Maar zo extreem als Miami nu laat zien dat het water compleet weg is heb ik nog niet eerder gezien...
Bedoel je dit? https://twitter.com/ramiaqil/status/906911088721186817

Dat is juist in Tampa Bay aan de andere kant en noordelijker. In Miami is er nu stormvloed
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 10 september 2017 @ 18:57:31 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173698328
Ik herinner mij nog goed mijn eerste typhoon (in Taiwan). Toen wist ik nog niet dat alles gesloten werd dus ik was s'morgens gewoon naar mijn werk gegaan (typhoon zou pas aan het eind van de middag krachtig worden). Ik vond het al zo rustig op straat maar toen ik aankwam was er natuurlijk niemand behalve een paar security guards en lagen er zandzakken voor de deur. Ben toen toch gewoon gaan werken tot ongeveer 12:00, toen leek het mij beter om maar naar huis te gaan anders kom je überhaupt niet meer thuis. Toen ik langs de weg een taxi probeerde te krijgen (moeilijk :P ) kwam er zo'n neonreclamebord naar beneden tyfen :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator zondag 10 september 2017 @ 18:58:00 #19
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
  zondag 10 september 2017 @ 19:02:49 #20
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_173698436
quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 18:44 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

nog niet nee.
Gewoon helemaal niet.
Normaal fenomeen bij een hurricane van deze sterkte, GEEN voorbode ve tsunami. Is uitgebreid uitgelegd na die tweets over het "verdwenen zeewater" op de Bahama's. En ook weervrouw op CNN heeft (voor ons) vroeg in de middag uitgelegd dat het zou gebeuren en waarom.
Al snap ik dat dat het eerste is waar je aan denkt.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 10 september 2017 @ 19:03:35 #21
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_173698460
quote:
1s.gif Op zondag 10 september 2017 18:54 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Dat. En uren later weer uren de andere kant op. Maar zo extreem als Miami nu laat zien dat het water compleet weg is heb ik nog niet eerder gezien...
Bahama's gisteren.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_173698468
Begint hier behoorlijk tekeer te gaan:

https://www.pscp.tv/Jeff_Piotrowski/1LyxBEydlDnJN
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 10 september 2017 @ 19:06:18 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173698523
In Taiwan heb je ook elk jaar een paar van dit soort stormen. De flat waarin ik woonde had een schuif waarmee ze de ingang waterdicht konden afsluiten in het geval er overstromingen zouden plaatsvinden. Is alleen nooit nodig geweest toen ik er woonde. Om de rivier die door de stad stroomde staat een hoge dijk. Ik kwam wel een keer na een Typhoon midden in de stad een grote slang tegen. Die is dan door de rivier meegespoeld en in de stad terecht gekomen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_173698543
Jeff staat al een tijdje stil, iemand een idee wanneer 'ie doorgaat? Heb m'n geluid niet echt aanstaan
pi_173698554
In Florida heb je alligators :P
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')