Pendule | vrijdag 8 september 2017 @ 19:56 |
Is er iemand hier die als conducteur werkt voor de NS? Dit vraag ik omdat ik het een intressant beroep vindt en er graag meer over zou willen weten. | |
Luukiemaster | vrijdag 8 september 2017 @ 20:02 |
Opeens weet je het... | |
roosjeroosje1988 | vrijdag 8 september 2017 @ 20:03 |
| |
Pendule | vrijdag 8 september 2017 @ 20:09 |
Nee? WTF ik ben geen geerd. (Heb wel met hem gesproken BTW) | |
Peterselieman | vrijdag 8 september 2017 @ 20:12 |
ik speel je vraag even door naar een ander topic waar misschien wel eentje rondloopt | |
Geerd | vrijdag 8 september 2017 @ 20:14 |
![]() ![]() | |
roosjeroosje1988 | vrijdag 8 september 2017 @ 20:20 |
Haha nee dat bedoelde ik ook niet, wilde hem alleen maar quoten. ![]() ![]() | |
Pendule | vrijdag 8 september 2017 @ 20:23 |
Dan is er niks aan de hand sorry ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 8 september 2017 @ 20:27 |
sowieso is deze link aan te raden voor wat info: http://opeenshadikhet.eu/viewforum.php?f=4 | |
Salatrel | vrijdag 8 september 2017 @ 20:30 |
Ik was het maar ik heb mijn loopbaan omgezet in een zittend beroep. | |
Pendule | vrijdag 8 september 2017 @ 20:35 |
Vond je het een beetje leuk? Veel bijzonderheden? | |
Salatrel | vrijdag 8 september 2017 @ 20:44 |
jahoor en nee geen bijzonderheden. Wel een keer gevalletje agressie wat het tot opsporing verzocht heeft gehaald ![]() | |
Pendule | vrijdag 8 september 2017 @ 21:06 |
De laatste tijd gebeurd dat vaker tegenover conducteurs en treinpersoneel is het niet? | |
Nizno | vrijdag 8 september 2017 @ 21:09 |
Het mag hier serieus ontopic. Alvast bedankt. | |
Geerd | vrijdag 8 september 2017 @ 21:22 |
Er zijn gevallen dat een conducteur echt uit het niets gewoon een klap kregen/op een later moment zijn aangevallen in de rug ofzo. Voor de rest sja het zijn vaak wel de zelfde personen die wat hebben. Ik laat mij niet slaan voor zo een kut kaartje als iemand die ff niet heeft. Het is ook beetje de manier van hoe je werkt... denk je van nou zullen we eens even iedereen pakken dat houd je nog geen halve dienst vol ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 8 september 2017 @ 22:06 |
Conducteur regelt het vertrekproces, dus hij let op het veilig komen van het vertreklicht plus tijd van vertrek en sluit dan de deuren van de trein. Tijdens de rit controleert hij vervoersbewijzen, loopt servicerondes om vragen van reizigers te beantwoorden en plaatst omroepen bij bijvoorbeeld verstoringen of aankomst op grote stations. Daarnaast houdt hij contact met de machinist. Voor de opleiding moet je diverse keuringen doorlopen op zowel psychologisch als medisch vlak. Ook krijg je een rollenspel met een acteur voor de kiezen, om te testen of je stevig genoeg in je schoenen staat voor wanneer je met bijvoorbeeld agressie te maken krijgt. De opleiding zelf schijnt vrij pittig te zijn. Vooral het BOA deel (heb je nodig om bekeuringen uit te mogen schrijven) is berucht. | |
Pendule | zaterdag 9 september 2017 @ 02:14 |
De BOA was ik me bewust van. Het is ook zo dat je natuurlijk eerst nog een gewone mbo opleiding veiligheid moet doen vlgs mij? | |
renwan | zaterdag 9 september 2017 @ 09:24 |
Random MBO is goed, voorheen zelfs VMBO maar dat veranderen ze om de zoveel tijd weer ![]() | |
Pendule | zaterdag 9 september 2017 @ 17:05 |
Elke mongool kan dus eigenlijk deze mooie baan krijgen? | |
GlenSpey | zaterdag 9 september 2017 @ 18:02 |
Nou nee, want de keuringen zijn pittig en streng. Oh en het is sowieso ook 18 jaar en ouder ![]() | |
Pendule | zaterdag 9 september 2017 @ 20:36 |
Ik dacht dat de conducteur altijd tijdens het wegrijden in de deuropening moest blijven staan? Met de deur open? Om het veilig wegrijden te controleren? Vandaag zag ik dat ie gelijk de deur achter zich dicht deed. | |
Peterselieman | zaterdag 9 september 2017 @ 20:39 |
Dat was vroeger zo. Tegenwoordig sleutelt de HC de deuren, controleert of het wegrijden veilig kan en sluit daarna zijn eigen deur. Zodra deze dicht is gaat er bij de machinist in de cabine een groene lamp branden en kan de trein wegrijden. | |
Pendule | zaterdag 9 september 2017 @ 20:42 |
Ik heb wel ooit van iemand gehoord dat er een conducteur uit de opening is geflikkerd. Miss dat ze het daarom niet meer doen? | |
Peterselieman | zaterdag 9 september 2017 @ 20:44 |
Dat risico bestaat, vooral met reizigers die op het laatste moment nog tussen de sluitende deuren door springen. En als zoiets gebeurt dan is de kans op zwaar letsel gelijk enorm. Dat moet je niet willen. | |
Pendule | zaterdag 9 september 2017 @ 20:47 |
Dat is al eens gebeurd in 1998. Een meisje kwam vast te zitten tussen de deuren met haar hand. Toen de conducteur dat zag probeerde deze de machinist te bellen, dat lukte niet en toen is de trein gaan rijden en werd het meisje meegesleurd. Uiteindelijk is ze haar 2 benen kwijt geraakt. Hoe kan zoiets gebeuren? Als de laatste deur nog niet gesloten was? Grijpt de ATB dan niet in? | |
Peterselieman | zaterdag 9 september 2017 @ 21:13 |
Nope, daar is ATB niet voor bedoeld. | |
Pendule | zaterdag 9 september 2017 @ 21:19 |
Ik vind het allemaal best mooi. Hoe dat in elkaar zit. Conducteur is echt zo'n baan die allang had kunnen zijn uitgestorven door automatisering. Gelukkig is het er nog. | |
Eix | zaterdag 9 september 2017 @ 22:23 |
Automatisering vervangt anders prima conducteurs. Althans, op menig niet-NS traject is er geen conducteur meer. De machinist doet zelfstandig het vertrekproces. In dat opzicht is de functie van conducteur hetzelfde lot beschoren als de 'liftboy'. Anderzijds kan automatisering natuurlijk niet de kaartcontrole volledig overnemen. Een controleploeg zo nu en dan is wel zo handig. En dat er in een intercity met misschien wel 1000 reizigers nog servicepersoneel aanwezig is - dat vind ik ook wel prettig. En automatisering zoals een reisplanner of een twitter webcare zie ik dat ook niet volledig overnemen. Een beroep als conducteur heeft op dat vlak dan ook gewoon meerwaarde en toekomst. ![]() | |
GlenSpey | zaterdag 9 september 2017 @ 22:48 |
De nieuwste materieelsoorten kunnen al niet eens meer rijden als de laatste deur nog open staat. Sowieso is het tegenwoordig verboden om te rijden zonder groene lamp ( = alle deuren dicht). ATB is een beveiliging voor de maximum snelheid ![]() | |
Pendule | zaterdag 9 september 2017 @ 23:11 |
Kan me nog wel herinneren van vroeger dat er wel eens conducteurs waren die pas in de trein sprongen als hij in beweging kwam. Heb gelezen dat het sinds 1 december 2004 niet meer met open deur wordt vertrokken vanwege een ongeluk wat toen is gebeurd. | |
Pendule | zaterdag 9 september 2017 @ 23:13 |
Daar horen die rinkelende bellen dus ook bij? Of is dat een systeem opzich? (Hoor deze vaak rinkelen in sprinters) | |
dennistd | zaterdag 9 september 2017 @ 23:20 |
Bij de intercity naar Berlijn gebeurt het nog wel op de oude manier, inclusief spiegelei. | |
Pendule | zaterdag 9 september 2017 @ 23:28 |
Gebruiken ze die procedure dan ook hier of alleen ik Duitsland? Zeker bij die rood-grijze treinen. | |
Pendule | zaterdag 9 september 2017 @ 23:33 |
Nog iets waar ik heel nieuwsgierig naar be; als ik nou als gewone burger met een fluitje op het perron ga lopen fluiten, wat gebeurd er dan? Luisterd de machinist daar naar? Niet dat ik zoiets zou uitproberen hoor. Puur nieuwsgierigheid. | |
Carlos93 | zondag 10 september 2017 @ 00:04 |
Ik neem toch aan van niet, want in dat geval zal het lampje niet gaan branden in zijn cabine. Tevens heb je op de grotere stations meer dan 1 trein. | |
borbit | zondag 10 september 2017 @ 00:04 |
De machinist niet denk ik. Eerst fluitje, dan deuren dicht, dan deur waar de conducteur instaat dicht. Dan als ie z'n sleutel uit het kastje haalt gaat er een seintje naar de machinist lijkt me. Iedereen gaat wel rennen denk ik. | |
Hexagon | zondag 10 september 2017 @ 00:14 |
Lijkt me niet zo'n fijn beroep ivm mensen die voor treinen springen. Dan mag jij als HC uitstappen. | |
Peterselieman | zondag 10 september 2017 @ 00:15 |
Bij de NS krijgt de machinist eerst het signaal dat de deuren gesloten worden, daarna het signaal dat de deur van de HC ook gesloten is. Vervolgens gaat de groene lamp branden. | |
Pendule | zondag 10 september 2017 @ 02:05 |
Ja, je bent verplicht het lijk af te dekken. Zou ik geen moeite mee hebben. Heb als jochie van 4 al eens met een lijk mogen dealen... het blijft je wel bij hoor, zo'n gezicht. | |
GlenSpey | zondag 10 september 2017 @ 15:09 |
Precies, mag, het is gelukkig geen harde verplichting om het te doen. | |
GlenSpey | zondag 10 september 2017 @ 15:10 |
Yep, de lange beltoon geeft aan dat de maximumsnelheid wordt overtreden. De korte beltoon geeft een verandering van de maximumsnelheid aan en de 3 beltonen achterelkaar geven aan dat de nieuwe (lagere) maximumsnelheid is bereikt. | |
sirdanilot | maandag 11 september 2017 @ 01:01 |
Lijkt mij helemaal niks, HC. Je kunt te maken krijgen met aggressieve passagiers, geweld, en mensen die voor de trein springen en dan mag jij dealen met een verminkt lijk, een beeld wat je nooit meer van je netvlies af krijgt. En als bovenstaande dingen niet gebeuren (mag je hopen), is het gewoon een saaie routinebaan. Riedeltje opdreunen als je een station nadert. Kijken of de deuren dicht kunnen, fluiten, deuren sluiten. En dat elk station weer. Door de trein lopen, trap op en af (gaan je knieën van kapot) en vervoersbewijzen controleren. Ruziën met zwart rijdende marokkanen... Veel succes ermee hoor maar het lijkt mij niks. Als je het al wordt, word dan alsjeblieft zo een leuke conducteur die wat leven in de brouwerij brengt bij het kaartjes controleren en bij het omroepen van de stations af en toe een leuk grapje maakt of zo. Dan maak je het voor jezelf en de passagiers ook leuker. | |
Pendule | maandag 11 september 2017 @ 07:10 |
Zwartrijders? Die smijt ik onder het rijden eruit. | |
Pendule | maandag 11 september 2017 @ 07:12 |
Nee maar even serieus. Dat weet ik wel aan te pakken hoor. Zwartrijders gaan er bij het volgende station uit en als ze dan niet willen meewerken haal ik de spoorwegpolitie erbij. |