abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 september 2017 @ 12:55:52 #1
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_173523999
quote:
School verplicht kinderen water te drinken, ouders boos: 'Water is voor honden'

Geen cola, geen energiedrank en zelfs geen limonade meer. Kinderen op basisschool Don Sarto in Tilburg mogen vanaf dit schooljaar alleen nog maar water drinken op school. Tot woede van veel ouders.

Ook het eten wordt er beperkt. De basisschoolkinderen mogen boterhammen of fruit meenemen van thuis. Drankjes en andere etenswaren worden ingenomen en aan het einde van de dag met een uitlegbriefje mee naar huis gestuurd.

De school wil op die manier de kinderen zo gezond mogelijk houden. Maar veel ouders van de school in de Tilburgse Vogeltjesbuurt bepalen liever zelf wat gezond is voor hun kind. Velen beklaagden zich de afgelopen weken bij directeur Ludy Meister. ,,Mijn zoon komt huilend thuis: ik lust geen water'', zegt vader Kevin Rovers. ,,Dat hoeft hij van mij ook helemaal niet. Water is voor honden.''

Hij is deze week al diverse keren met andere ouders naar school gegaan om zijn beklag te doen. Vooralsnog zonder resultaat. Zijn zoontje Jonairo (6) neemt normaal graag een pakje appelsap mee, met een boterkoek. Maar die kreeg de jongen deze week aan het einde van de dag weer mee naar huis. ,,We mogen nog geen Liga-koekje meegeven. Niks. En je kunt een kind niet verplichten om water te drinken, als hij het niet lust. Wat nou als het dertig graden is? Moet hij dan maar uitdrogen?''

Het grootste bezwaar heeft Rovers tegen de bidons die worden gebruikt. ,,Die worden elke dag omgespoeld. Maar als een kind ziek is, komen er bacteriën in. Die spoel je er niet zomaar uit. Dit gaat in tegen de hygiëneregels.''

Droge Liga
Directeur Ludy Meister wil de kinderen juist gezond maken met deze nieuwe regel. ,,Het gebeurt op heel veel scholen. Wat kinderen meenemen wordt steeds zoeter. Toen ik naar school ging kreeg je alleen een droge Liga mee. Maar fabrikanten doen er nu een laagje op, soms komt er een dipsausje bij, er zitten krenten in. Het wordt er niet gezonder op.''

Meister heeft advies ingewonnen bij de GGD. De ouderkamer, waarin ouders van leerlingen zijn vertegenwoordigd, heeft met de nieuwe regels ingestemd. Meister heeft ouders dit voor de vakantie al geprobeerd uit te leggen, maar met wisselend succes. ,,Het is bij sommigen nog niet helemaal duidelijk. Daarom gaan we ze volgende week nog een keer informatie geven. In bijvoorbeeld ranja zitten ook suikers. We hebben ouders uitgelegd hoeveel en hoe lang het duurt voor ze die verbrand hebben. Dat lukt niet in de kleine pauze.''

Gevangenis
Kevin Rovers en zijn medestanders laten het er niet bij zitten. ,,Dit begint op een gevangenis te lijken. Ik snap dat school regelgeving heeft tegen dikke kinderen, maar mijn zoon eet thuis wel gewoon zijn aardappels, groente en vlees. Hij is gewoon gezond.''

Meisters stelt overigens wel dat er mogelijk nog iets kan veranderen. ,,Niets wat je beslist is voor het leven.''

Bron
Ik vind het vrij ver gaan met afpakken etc., maar juist die ene vader van Jonairo laat zien waarom het nodig is. Als je serieus denkt dat altijd appelsap met boterkoek mee naar school normaal is en dat je kind geen water "lust" en "uitdroogt" als er geen appelsap wordt aangeboden, dan heb je echt even een reality check nodig. :')

Hier op de school van mijn kinderen zijn ze niet zo streng, maar zetten ze meer in op voorlichting en het aanbieden van groente en fruit. Een keer per jaar hebben ze waterweek o.i.d. en krijgen ze een gratis bidon. Ik zou dus eerder voor zo'n aanpak kiezen en snap de verontwaardiging van de ouders hier wel. Je mag zelf beslissen of je kind een Liga meekrijgt. En die papa van Jonairo heeft denk ik even een cursus opvoeden nodig als je kind geen water lust (vooropgesteld dat er geen stoornis meespeelt hier, want dan kan ik me er wel weer iets bij voorstellen, maar dat zou dan vast in het artikel gestaan hebben).
pi_173524065
Prima dat een school 'gezond' eten en drinken stimuleert maar verbieden om een kind een pakje taksi te laten drinken en dan een briefje mee naar huis te sturen is ook weer zoiets.

Ziet ernaar uit dat de normale kinderen weer moeten lijden onder die van dikke kinderen zonder degelijke opvoeders.
Conscience do cost.
pi_173524071
Heerlijk. _O-
Het gaat inderdaad wel erg ver, maar die reacties van de boze ouders zijn het dubbel en dwars waard. _O_
pi_173524085
Wij aten vroeger gewoon thuis tussen de middag.
pi_173524118
Kevin :') Jonairo :') ik weet genoeg
pi_173524143
Jezus, ik vind het alletwee eigenlijk nogal :')
Als je ook hoort hoe dat tegenwoordig moet als kinderen trakteren op school, een lijst tot aan je elleboog van wat allemaal niet mag.
pi_173524150
Maak maar een eigen sapje of water... moet klaar zijn met die rotzooi die kids naar binnen krijgen.
pi_173524186
Don Sarto heb ik zelf ook op gezeten. De reacties van ons kev verbazen mij niet.
Vind het ook betutteling van de bovenste plank.
  Forum Admin vrijdag 1 september 2017 @ 13:06:29 #9
35723 crew  GGMM
pi_173524188
Scholen in Noord Korea doen dit ook.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_173524210
Natuurlijk is water een stuk beter voor je, maar het verplichten? Is dit niet een taak voor de ouders? :')
  vrijdag 1 september 2017 @ 13:08:38 #11
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_173524229
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:00 schreef ems. het volgende:
Prima dat een school 'gezond' eten en drinken stimuleert maar verbieden om een kind een pakje taksi te laten drinken en dan een briefje mee naar huis te sturen is ook weer zoiets.

Ziet ernaar uit dat de normale kinderen weer moeten lijden onder die van dikke kinderen zonder degelijke opvoeders.
Ik denk inderdaad dat dit het probleem is. Er is geen one size fits all-aanpak. Het grootste deel van de ouders kan hier prima zijn weg in vinden. Pak dan die ene groep aan.

Overigens ontwikkelde een van mijn kinderen bij het begin van de puberteit binnen een paar maanden vanuit het niets overgewicht en werden we toe benaderd door de GGD. Op zich snapte ik de intentie en wilde ik graag wat tips over wat nu te doen.

We aten namelijk hetzelfde als altijd en ik ben al vrij sober en streng daarmee. Normale porties, toetjes zijn voor het weekend en één koekje bij de thee, sporten, dat idee. En ineens knalt er eentje door zijn broekband heen en durft niet meer naar het zwembad.

Het gesprek wat ik toen kreeg hielp eigenlijk niet echt. Ik werd bevestigd dat ik het goed aanpakte qua beweging en eten en doei maar weer. Gelukkig kreeg mijn kind vlak erna een enorme groeispurt en smolt al het vet ook weer binnen een paar maanden weg. Blijkbaar was het iets hormonaals.
pi_173524232
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:07 schreef Infection het volgende:
Natuurlijk is water een stuk beter voor je, maar het verplichten? Is dit niet een taak voor de ouders? :')
nee ouders geven vaak ook niet het juiste voorbeeld
pi_173524237
Zoontje lust geen water. _O- Water is voor honden. _O- Uitdrogen als er enkel water voor handen is. _O-

De betutteling is hard nodig.
pi_173524246
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:08 schreef Xan21 het volgende:

[..]

Tja, dan nog zou zo'n school er niets tegen moeten doen, is niet hun verantwoording.
  Forum Admin vrijdag 1 september 2017 @ 13:10:06 #15
35723 crew  GGMM
pi_173524261
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:08 schreef Xan21 het volgende:

[..]

Dat is aan die ouders.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  vrijdag 1 september 2017 @ 13:11:01 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_173524286
Dit is wel erg. Alleen suikerhoudende drankjes drinken is echt een recept voor tand- en gewichtsproblemen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 1 september 2017 @ 13:11:32 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173524293
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:07 schreef Infection het volgende:
Ja, dus.
Kinderen die geen water "lusten" zijn niet goed opgevoed, of mankeren zelf iets.
Ik was allergisch voor "kamer opruimen" en afwassen. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 1 september 2017 @ 13:11:46 #18
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_173524298
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:09 schreef Infection het volgende:

[..]

Tja, dan nog zou zo'n school er niets tegen moeten doen, is niet hun verantwoording.
Maar wat als de ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen? Ik ben het met je eens dat dit niveau van betutteling nou ook weer niet hoeft, maar wat doe je dan met/voor Jonairo? Want die is niet echt geholpen zolang Kevin geen enkel signaal krijgt dat het niet helemaal lekker loopt op dit gebied en dat hij zijn kind niet echt helpt met dit voedingspatroon.
pi_173524308
Pakje appelsap en boterkoek. Man man. Dat kind heeft voor z'n 10de obesitas.
PWBF
pi_173524309
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 12:55 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ik vind het vrij ver gaan met afpakken etc., maar juist die ene vader van Jonairo laat zien waarom het nodig is. Als je serieus denkt dat altijd appelsap met boterkoek mee naar school normaal is en dat je kind geen water "lust" en "uitdroogt" als er geen appelsap wordt aangeboden, dan heb je echt even een reality check nodig. :')

Hier op de school van mijn kinderen zijn ze niet zo streng, maar zetten ze meer in op voorlichting en het aanbieden van groente en fruit. Een keer per jaar hebben ze waterweek o.i.d. en krijgen ze een gratis bidon. Ik zou dus eerder voor zo'n aanpak kiezen en snap de verontwaardiging van de ouders hier wel. Je mag zelf beslissen of je kind een Liga meekrijgt. En die papa van Jonairo heeft denk ik even een cursus opvoeden nodig als je kind geen water lust (vooropgesteld dat er geen stoornis meespeelt hier, want dan kan ik me er wel weer iets bij voorstellen, maar dat zou dan vast in het artikel gestaan hebben).
Op de school waar mijn vrouw werkt hebben ze ook een 'waterdag' (:') !) ik vind het héél erg ver gaan dat de school maar mag bepalen wat jouw kinderen op een dag mogen drinken eigenlijk.
Zieke onzin en betutteling van de bovenste plank.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 1 september 2017 @ 13:12:54 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_173524318
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:11 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Maar wat als de ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen? Ik ben het met je eens dat dit niveau van betutteling nou ook weer niet hoeft, maar wat doe je dan met/voor Jonairo? Want die is niet echt geholpen zolang Kevin geen enkel signaal krijgt dat het niet helemaal lekker loopt op dit gebied en dat hij zijn kind niet echt helpt met dit voedingspatroon.
Jeugdzorg inschakelen. Deze ouders zijn bewezen ongeschikt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_173524320
Zijn de (karne)melk pakjes trouwens verdwenen uit de basisscholen?
Conscience do cost.
pi_173524328
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:11 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Tja, daar komen die ouders en kinderen later wel achter. Laat ze lekker.
pi_173524331
(Boze) ouders is de wortel van vele (kinder)problemen.
pi_173524336
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 13:09 schreef Infection het volgende:

[..]

Todat er iets fout gaat en 'het onderwijssysteem faalt' omdat <vul hier iets in dat de ouders hun kinderen bij hadden moeten brengen>.
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')