abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_173457950
Ik vind mezelf echt kansloos. Ik ben 21 jaar, en weet totaal nog niet wat ik wil. Ik heb VMBO-TL afgerond, daarna ben ik mbo gaan doen en heb een diploma niveau 3 en 4 gehaald in de Logistiek. Dat is inmiddels 1 jaar geleden.

Het afgelopen jaar ben ik gestart met de opleiding Informatica op het hbo. Dit omdat deze richting me altijd al interessant leek, en omdat ik niet echt zin had om verder te gaan in de Logistiek. Dit bleek ik echter na een paar maanden al erg saai te vinden en ben daar rond februari mee gestopt. De rest van het jaar heb ik thuis gezeten en een beetje lopen kijken welke opleiding ik zou gaan doen aankomend september.

Toen heb ik me ingeschreven voor de opleiding International Business and Languages. Ik heb talen altijd al interessant gevonden vandaar deze keuze. Nu heb ik gisteren echter een soort kennismaking-dag gehad, met de opleiding en studiegenoten en nu bekruipt mij het gevoel dat ik er eigenlijk totaal geen zin in heb om te gaan studeren. Het reizen met de trein en bus, het druk zijn, ik heb er gewoon geen zin in. De studie start volgende week maandag en ik denk er serieus over na de hele boel gewoon af te blazen.

Het lijkt me veel chiller om iets van 4 dagen te gaan werken, en geld te verdienen. Gewoon om 4-5 uur de tent uitlopen en geen gezeik aan je hoofd hebben. Ik heb helemaal niks met carrière maken, als ik goed rond kan komen vind ik het prima.
Met mijn Logistiek diploma zijn er genoeg mogelijkheden om zo'n baan te krijgen, dat weet ik.

Maar een probleem vind ik dus, ik weet niet of ik het ga redden met een baan op MBO-niveau. Als ik niet meer de interesse krijg in studeren zal ik de rest van mijn leven dus daarmee blijven werken. Lukt dat wel? Ik weet niet wat ik moet, ik voel bij mezelf de druk om minimaal hbo te hebben, maar ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in. Wat zouden jullie adviseren, toch gaan studeren of gaan werken?

Een baan die ik echt graag zou willen is bij de politie, alleen zijn daar geen vacatures voor op dit moment dus dat gaat hem ook niet worden. Ik zal dus nu als ik ga werken aan de slag moeten gaan met mijn Logistiek diploma, maar of dat iets is voor de rest van mijn leven. Ik ben destijds niet verder gaan studeren in de Logistiek omdat ik het niet veel aan vond.
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:41:35 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173458055
Misschien een tijdje dom simpel werk doen tussen ongeschoolden. Dat werkt doorgaans heeeel motiverend.
pi_173458090
Met andere woorden, je bent 21, hebt een vmbo, mbo 3 en 4 diploma en je zit nu te twijfelen over doorstuderen? Ik denk dat je allereerst dat kansloos wel uit je topicstart kunt halen, dat valt echt wel mee.

En als je geen zin hebt om te studeren, dan doe je het niet, zoek een baan bij een leuk bedrijf en begin gewoon. Vaak kun je binnen het bedrijf ook nog groeien en doorstuderen. Wil je gaan studeren, dan kun je over een jaar alsnog hbo gaan doen, misschien wel met een soort studiebeurs vanuit het bedrijf, waardoor je deeltijd kan gaan doen. Mogelijkheden te over :)
pi_173458448
Lol lees gewoon een boek.
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:15:57 #5
334810 Knal_Erwt
Doet pang op de grond
pi_173458486
Ik zou je er toch toe zetten, het kan heel vervelend worden als je er naar 5 jaar werken achterkomt dat je toch graag meer uitdaging wilt.
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:22:44 #6
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_173458606
Ik zou gewoon lekker gaan werken en via je werk doorgroeien.
pi_173458648
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 10:41 schreef Hexagon het volgende:
Misschien een tijdje dom simpel werk doen tussen ongeschoolden. Dat werkt doorgaans heeeel motiverend.
Dit dus.

Heb ik ook gedaan. Het is het leukste werk dat ik ooit heb gedaan. Nadeel: verdient minder, maar ja, wat is nou geld. Ik verdien nu veel meer, maar ben ik nou gelukkiger? Nee. echt niet.

Troost je: de meeste mensen onder ons hebben dat kansloos-gevoel. En vertrouw gewoon op jezelf, dan komt het goed.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_173458741
Goed, we weten denk ik allemaal wel wat de verstandigere optie is met het oog op de toekomst. Met een hbo-diploma heb je een (grote) voorsprong op een mbo-diploma, vooral wat betreft keuze. Dus niet eens inhoudelijk gesproken, maar puur kijkend naar de mogelijkheden.

Werken ga je de rest van je leven doen. Studeren echter wordt alleen maar lastiger naarmate je ouder wordt. Maar iemand die geen trek heeft in studeren alsnog motiveren en aanmoedigen om te gaan studeren heeft geen nut, dat moet die persoon zelf doen. Als je nu al neigt naar 'lekker chill werken en geld verdienen' moet je dat vooral gaan doen.

Besef alleen wel dat je straks weinig bewegingsruimte hebt als blijkt dat je het werk toch maar niets vindt. Even switchen zoals je dat hebt gedaan (Informatica -> International Business and Languages?) gaat dan minder makkelijk.

Het gezeik aan je kop bepaal jezelf, eh.

Alleen jij weet wat jou gelukkig maakt. Zo te lezen heb je je keuze al gemaakt, maak er het beste van.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2017 11:31:27 ]
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:33:33 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173458786
quote:
Zou iedereen moeten doen, met bijbehorend loon en sociale omstandigheden. Zijn dit soort denigrerende opmerkingen ook verleden tijd.
And so is the past
pi_173458841
Misschien ligt werken met je handen je meer. Een goede tegelzetter bv kan goud verdienen hoor.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_173459017
Bedankt voor de reacties. Het klopt dat je met een hbo diploma beter op de arbeidsmarkt ligt, ook voor eventueel later in de toekomst als ik iets anders wil. Alleen ben ik bang dat zonder volle motivatie de opleiding gaat mislukken.

Ik heb inderdaad ook gedacht aan werken en dan proberen door te groeien, maar ik hoor veel om mij heen dat die tijden verleden tijd zijn en dat tegenwoordig bijna geen een werkgever meer wil investeren in een werknemer en gewoon een hbo-afgestudeerde aanneemt. Dit geeft dan ook de druk om minimaal hbo te hebben. Dit maakt het allemaal gewoon moeilijk voor mij.
pi_173459073
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 11:36 schreef valentijn101 het volgende:
Misschien ligt werken met je handen je meer. Een goede tegelzetter bv kan goud verdienen hoor.
Heb ik vaker over nagedacht, werken met mijn handen lijkt me een mooi beroep. Ik vind beroepen als timmerman, loodgieter, bouwvakker ook wel mooie beroepen. Lekker veel buiten bezig zijn, jezelf echt volledig ergens in verdiepen en resultaat zien van je werk. Alleen dan moet ik mezelf echt volledig omscholen, ik heb daar nu echt helemaal geen verstand van. Ook ben ik niet heel wiskundig aangelegd en is vaak wel handig voor zulke beroepen.
pi_173459096
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 11:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dit dus.

Heb ik ook gedaan. Het is het leukste werk dat ik ooit heb gedaan. Nadeel: verdient minder, maar ja, wat is nou geld. Ik verdien nu veel meer, maar ben ik nou gelukkiger? Nee. echt niet.

Troost je: de meeste mensen onder ons hebben dat kansloos-gevoel. En vertrouw gewoon op jezelf, dan komt het goed.
Mag ik vragen wat voor werk je toen hebt gedaan?
pi_173459557
Een jaartje werken en reizen, oftewel werken in het buitenland op verschillende plekken indien mogelijk? Kun je dan ook je interesses verder ontdekken.
pi_173459713
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 11:33 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Zou iedereen moeten doen, met bijbehorend loon en sociale omstandigheden. Zijn dit soort denigrerende opmerkingen ook verleden tijd.
Mwah, ik leerde van de koekjesfabriek echt dat studeren beter was voor mij.
Als je het woord 'dom' weghaalt is er wmb niets mis met die zin.
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:33:15 #16
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_173459799
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 11:22 schreef Mishu het volgende:
Ik zou gewoon lekker gaan werken en via je werk doorgroeien.
Want als je zelf geen zin hebt, zal die zin er ook niet snel komen en kan je beter stoppen ipv je beurs moeten terugbetalen omdat je na een jaar bent gestopt.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:57:13 #17
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_173460207
quote:
Dit. Het simpele werk is nog wel een poosje vol te houden wat mij betreft, maar de klapjosti's die je er als collega bij krijgt zeker niet.
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 13:20:25 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_173460585
Kijk eerst waar je passies liggen en dan wat je aan studie nodig hebt. Ik zou niet gaan studeren om het studeren, misschien wil je eigenlijk heel graag praktisch bezig zijn (politie idd.). Of een combinatie van beide: en een opleiding en werken.
  Moderator dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:21:51 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_173462780
Misschien minder focussen op doen wat je wilt, en iets meer willen wat je doet.

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar deze mindset kan soms erg fijn zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_173463351
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 11:53 schreef La_Moustache het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat voor werk je toen hebt gedaan?
Dat mag je vragen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_173463396
Studeren is altijd relaxter en minder gedoe dan werken. Ook al is het maar 4 dagen

Maar je klinkt als een best verwend iemand die beter even met zijn neus ergens tegen aan kan lopen :@
pi_173465411
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 augustus 2017 11:52 schreef La_Moustache het volgende:

[..]

Heb ik vaker over nagedacht, werken met mijn handen lijkt me een mooi beroep. Ik vind beroepen als timmerman, loodgieter, bouwvakker ook wel mooie beroepen. Lekker veel buiten bezig zijn, jezelf echt volledig ergens in verdiepen en resultaat zien van je werk. Alleen dan moet ik mezelf echt volledig omscholen, ik heb daar nu echt helemaal geen verstand van. Ook ben ik niet heel wiskundig aangelegd en is vaak wel handig voor zulke beroepen.
Je bent pas 21, tijd genoeg om je om te scholen. Later (met een hypotheek en zo) wordt dat lastiger.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:40:25 #23
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_173465532
Wat je ook doet: kies iets en doe het met volle overtuiging. Je grootste probleem is je wispelturigheid.
pi_173465573
Condoekoe worden _O_ _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')