Ja, dat is inderdaad belangrijk, dat ie hoog genoeg is dat je niet met je knokkels op de plank komt.quote:Op zondag 27 augustus 2017 19:24 schreef Tele6 het volgende:
Ik heb gelukkig geleerd om goed te snijden. Drie jaar geleden een santokumes gekocht omdat ik dat van de messen in de winkel het fijnst in de hand vond liggen en nog steeds tevreden mee. Inmiddels ook een tweede mes om overal heen te slepen omdat ze nergens fatsoenlijke messen hebben (vakantiehuizen etc)ik ben nu ook minder kieskeurig, als het maar een lekker groot mes is met een breed lemmet (anders kneus ik m'n knokkels telkens tegen de snijplank, jullie ook?)
Daarom heb ik een voorkeur voor Japanse groentemessen. De snijtechniek daarbij is geen wiegende beweging zoals bij Franse messen, maar een rechte op-en-neer hakbeweging. Je kan er overigens wel mee wiegen, als je daar blij van wordt.quote:Op zondag 27 augustus 2017 19:39 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad belangrijk, dat ie hoog genoeg is dat je niet met je knokkels op de plank komt.
Ja, als ik kijk naar mijn moeder die een spitskool probeert te slopen met een broodmes en een aardappelschilmesje...quote:Op zondag 27 augustus 2017 21:10 schreef RobinOok het volgende:
En zijn jullie het ermee eens dat echt iedereen er vrijwel meteen bij gebaat is om zo'n mes te gaan gebruiken ipv een klein mesje? Instant voordeel, ook als je er nog niet meteen superhandig mee bent,maat komt vanzelf en snel.
Oeh. Ja. Ken ik.quote:Op zondag 27 augustus 2017 21:43 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Ja, als ik kijk naar mijn moeder die een spitskool probeert te slopen met een broodmes en een aardappelschilmesje...dat is nog zóveel onhandiger dan de onhandigste koksmes-snijmethode ooit.
Ja, maar ik denk dat je je júist eerder in de vingers snijdt met een aardappelschilmesje. En met een bot aardappelschilmesje maak je nog diepere wonden ook, omdat je alsmaar kracht moet zetten.quote:Op zondag 27 augustus 2017 21:44 schreef marc0871 het volgende:
Nou, of iedereen erbij gebaat is, weet ik niet.
Er zijn er natuurlijk altijd bij die in staat zijn een vinger te amputeren met een bot aardappelschilmesje.
Persoonlijk zou ik niet meer zonder koksmes willen.
Teruglezend moet ik je gelijk geven.quote:Op zondag 27 augustus 2017 21:48 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, maar ik denk dat je je júist eerder in de vingers snijdt met een aardappelschilmesje. En met een bot aardappelschilmesje maak je nog diepere wonden ook, omdat je alsmaar kracht moet zetten.
Klootwijk zei ooit dat je kinderen beter een scherp mes dan een bot mes geeft. En ik denk dat hij gelijk heeft, een scherp mes is veiliger.
Echt? Dat moet ik even laten bezinken. Ik had niet gedacht dat dat kon....quote:Op zondag 27 augustus 2017 21:48 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb goede messen, waaronder Japanse messen, maar geef de voorkeur aan een klein mesje. Ondanks jaren training krijg ik de juiste techniek niet onder de knie.
Dat heb ik ook. Goede messen en toch vaak het kleine mesje gebruiken. Wel goed scherp. Hangt bij mij ook af hoe mijn handen het op dat moment doen. Als ze niet echt lekker aanvoelen, dat durf ik het koksmes niet goed vast te houden, want die gaat dan alle kanten op behalve de goede.quote:Op zondag 27 augustus 2017 21:53 schreef Tinkepink het volgende:
Het lukt wel. Maar met een klein mesje ben ik veel sneller.
Moet je wel een goede hebben.quote:Op zondag 27 augustus 2017 22:05 schreef RobinOok het volgende:
Het klinkt tegenstrijdig, want juist een koksmes is stabiel, omdat je die geleidt langs je knokkels. Daarom kunnen chefs zelfs blind snijden. Juist een klein mesje heeft geen geleiding, iedere haal kan zwabberen, iedere haal kan met een afwijking opeens door je vingers gaan. Éen kleine stuiptrekking en hoppa, mis!
Dat heb je niet met een koksmes.
Dat zie ik niet.quote:Op zondag 27 augustus 2017 22:10 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Moet je wel een goede hebben.
In het messenblok van mijn moeder staat een koksmes, die durf ik niet te gebruiken.
Die is zo licht en dun, dat zelfs een simpel uitje snijden een kamikazeactie wordt.
Op zich wel, alleen kun je ook met een klein mesje snijden en met een groot mes duwen. Een groot mes is makkelijker maar ook daar moeet je handig mee worden, een techniek in ontwikkelen. Sommigen leren al doende, anderen leren niet omdat ze druk zijn met koken. Het gaat gewoon om fijne motoriek, dat moet je oefenen. Als je een klein mes niet goed hebt leren gebruiken zul je dat dan wel met een groot mes doen?quote:Op zondag 27 augustus 2017 21:10 schreef RobinOok het volgende:
En zijn jullie het ermee eens dat echt iedereen er vrijwel meteen bij gebaat is om zo'n mes te gaan gebruiken ipv een klein mesje? Instant voordeel, ook als je er nog niet meteen superhandig mee bent,maat komt vanzelf en snel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |