abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 augustus 2017 @ 18:13:09 #1
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_173427373
Wat me opvalt aan kookprogramma's met kookliefhebbers is dat de meesten nog steeds snijden als een kleuter. Op zich moet iedereen zelf weten hoe hij snijdt, maar het is echt zooooo jammer. Want als je blijft snijden met een aardappelschilmesje zal het helemaal nooit sneller gaan. Bovendien is het de kans om in je vingers te snijden groter.

Ik snap nu ook wel waarom mensen recepten te tijdrovend vinden. Ze zijn ook tijdrovend als je zo tergend langzaam snijdt. Ik weet nog dat ik wat vaker uitgebreid begon te koken. Ik was tijden bezig met knoflookjes en gember snijden. Ik kocht toen een keukenmachine, speciaal voor het vele snijwerk. De keukenmachine heb ik nog, maar gebruik ik nooit voor zulke klusjes. Of je moet echt 10 kilo uien snijden misschien.

Het bewijs voor mijn stelling dat als je maar blijft aanfrutten met kleine mesjes is Nigella Lawson. Die staat na 30 jaar nog onhandig dingen met een schaar te knippen en grijpt steeds vaker en vaker naar kant-en-klare shit. En dat snap ik wel, want anders duurt het programma te lang en bovendien, zo denken kijkers "dat kan ik ook".

Maar toch is het jammer, van mij mogen chefs op tv hun kijkers wat meer stimuleren om dat koksmes te kopen en te hanteren, want hoe sneller je werkt, hoe leuker het is om te koken en hoe minder je bewerkelijke recepten uit de weg hoeft te gaan.

Hoe snijd jij, waarmee snijd jij en vind je zelf dat het snel gaat? Ga jij klusjes als "even een knoflookje of wat gember snijden" uit de weg of denk je "dat gaat sneller met een dinges?"

En tot slot, hoe snijd jij je ui?
pi_173427900
Eens, ik herkende het tot voorkort ook bij mezelf.
pi_173428796
Ik heb gelukkig geleerd om goed te snijden. Drie jaar geleden een santokumes gekocht omdat ik dat van de messen in de winkel het fijnst in de hand vond liggen en nog steeds tevreden mee. Inmiddels ook een tweede mes om overal heen te slepen omdat ze nergens fatsoenlijke messen hebben (vakantiehuizen etc) :D ik ben nu ook minder kieskeurig, als het maar een lekker groot mes is met een breed lemmet (anders kneus ik m'n knokkels telkens tegen de snijplank, jullie ook?)
  zondag 27 augustus 2017 @ 19:39:57 #4
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_173429131
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2017 19:24 schreef Tele6 het volgende:
Ik heb gelukkig geleerd om goed te snijden. Drie jaar geleden een santokumes gekocht omdat ik dat van de messen in de winkel het fijnst in de hand vond liggen en nog steeds tevreden mee. Inmiddels ook een tweede mes om overal heen te slepen omdat ze nergens fatsoenlijke messen hebben (vakantiehuizen etc) :D ik ben nu ook minder kieskeurig, als het maar een lekker groot mes is met een breed lemmet (anders kneus ik m'n knokkels telkens tegen de snijplank, jullie ook?)
Ja, dat is inderdaad belangrijk, dat ie hoog genoeg is dat je niet met je knokkels op de plank komt. :Y
pi_173430176
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2017 19:39 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad belangrijk, dat ie hoog genoeg is dat je niet met je knokkels op de plank komt. :Y
Daarom heb ik een voorkeur voor Japanse groentemessen. De snijtechniek daarbij is geen wiegende beweging zoals bij Franse messen, maar een rechte op-en-neer hakbeweging. Je kan er overigens wel mee wiegen, als je daar blij van wordt.

Het lemmet is rechthoekig en relatief hoog, waardoor je altijd contact houdt met je knokkels.

Voor het fijnere schil- en peuterwerk heb ik een zooi "SKALAD"-schilmesjes van de Ikea. Scherp zat en slechts een euro per stuk.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_173430206
Koksmes FTW *O*
13 Jaar geleden een goedkoop messenblok gekocht.
Daar zat een lekker koksmes bij.
Buiten af en toe het utillitymes (voor de sporadische aardappel) en het broodmes, is dat het enige mes dat ik gebruik.
pi_173430465
Ik snijd met een Japans mes. Heerlijk om met een echt goed en scherp mes te werken.

Ik heb er twee. Een 'santoku' (koksmes) en een nakiri (groentenmes met breed bijna vierkant lemmet)

Voor het kleine werk heb ik herder molenmesjes. Heerlijk scherpe schilmesjes. Liggen er een stuk of 6, dus.een sinaasappel schillen en daarna koken kan gewoon zonder ergernis.
Whatever...
  zondag 27 augustus 2017 @ 20:44:00 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_173430729
Ik snij vrijwel alles of met een koksmes of met een Japans pettyknife.
Molenmesje voor het fijnere werk.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 27 augustus 2017 @ 21:10:25 #9
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_173431454
En zijn jullie het ermee eens dat echt iedereen er vrijwel meteen bij gebaat is om zo'n mes te gaan gebruiken ipv een klein mesje? Instant voordeel, ook als je er nog niet meteen superhandig mee bent,maat komt vanzelf en snel.
pi_173432408
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:10 schreef RobinOok het volgende:
En zijn jullie het ermee eens dat echt iedereen er vrijwel meteen bij gebaat is om zo'n mes te gaan gebruiken ipv een klein mesje? Instant voordeel, ook als je er nog niet meteen superhandig mee bent,maat komt vanzelf en snel.
Ja, als ik kijk naar mijn moeder die een spitskool probeert te slopen met een broodmes en een aardappelschilmesje... :'( dat is nog zóveel onhandiger dan de onhandigste koksmes-snijmethode ooit.
pi_173432430
Nou, of iedereen erbij gebaat is, weet ik niet.
Er zijn er natuurlijk altijd bij die in staat zijn een vinger te amputeren met een bot aardappelschilmesje.
Persoonlijk zou ik niet meer zonder koksmes willen.
pi_173432517
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:43 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Ja, als ik kijk naar mijn moeder die een spitskool probeert te slopen met een broodmes en een aardappelschilmesje... :'( dat is nog zóveel onhandiger dan de onhandigste koksmes-snijmethode ooit.
Oeh. Ja. Ken ik.
  zondag 27 augustus 2017 @ 21:48:19 #13
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_173432550
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:44 schreef marc0871 het volgende:
Nou, of iedereen erbij gebaat is, weet ik niet.
Er zijn er natuurlijk altijd bij die in staat zijn een vinger te amputeren met een bot aardappelschilmesje.
Persoonlijk zou ik niet meer zonder koksmes willen.
Ja, maar ik denk dat je je júist eerder in de vingers snijdt met een aardappelschilmesje. En met een bot aardappelschilmesje maak je nog diepere wonden ook, omdat je alsmaar kracht moet zetten.

Klootwijk zei ooit dat je kinderen beter een scherp mes dan een bot mes geeft. En ik denk dat hij gelijk heeft, een scherp mes is veiliger.
  zondag 27 augustus 2017 @ 21:48:50 #14
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_173432563
Ik heb goede messen, waaronder Japanse messen, maar geef de voorkeur aan een klein mesje. Ondanks jaren training krijg ik de juiste techniek niet onder de knie.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_173432642
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:48 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, maar ik denk dat je je júist eerder in de vingers snijdt met een aardappelschilmesje. En met een bot aardappelschilmesje maak je nog diepere wonden ook, omdat je alsmaar kracht moet zetten.

Klootwijk zei ooit dat je kinderen beter een scherp mes dan een bot mes geeft. En ik denk dat hij gelijk heeft, een scherp mes is veiliger.
Teruglezend moet ik je gelijk geven.
  zondag 27 augustus 2017 @ 21:51:46 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_173432652
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:48 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb goede messen, waaronder Japanse messen, maar geef de voorkeur aan een klein mesje. Ondanks jaren training krijg ik de juiste techniek niet onder de knie.
Echt? Dat moet ik even laten bezinken. Ik had niet gedacht dat dat kon....
  zondag 27 augustus 2017 @ 21:53:11 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_173432715
Het lukt wel. Maar met een klein mesje ben ik veel sneller.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_173432834
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:53 schreef Tinkepink het volgende:
Het lukt wel. Maar met een klein mesje ben ik veel sneller.
Dat heb ik ook. Goede messen en toch vaak het kleine mesje gebruiken. Wel goed scherp. Hangt bij mij ook af hoe mijn handen het op dat moment doen. Als ze niet echt lekker aanvoelen, dat durf ik het koksmes niet goed vast te houden, want die gaat dan alle kanten op behalve de goede.
We have far more in common than that which devides us..
pi_173432987
Dat heb ik dus ook, de eerste 5 tot 10 cm gaan goed en dan gaat mijn groente en/of kruiden ervandoor en dan moet ik er of met het mes achteraan of mijn vingers verplaatsen om het spul weer richting mes te krijgen en dan gaat het fout.
  zondag 27 augustus 2017 @ 22:05:28 #20
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_173433238
Het klinkt tegenstrijdig, want juist een koksmes is stabiel, omdat je die geleidt langs je knokkels. Daarom kunnen chefs zelfs blind snijden. Juist een klein mesje heeft geen geleiding, iedere haal kan zwabberen, iedere haal kan met een afwijking opeens door je vingers gaan. Éen kleine stuiptrekking en hoppa, mis!
Dat heb je niet met een koksmes.
pi_173433405
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 22:05 schreef RobinOok het volgende:
Het klinkt tegenstrijdig, want juist een koksmes is stabiel, omdat je die geleidt langs je knokkels. Daarom kunnen chefs zelfs blind snijden. Juist een klein mesje heeft geen geleiding, iedere haal kan zwabberen, iedere haal kan met een afwijking opeens door je vingers gaan. Éen kleine stuiptrekking en hoppa, mis!
Dat heb je niet met een koksmes.
Moet je wel een goede hebben.
In het messenblok van mijn moeder staat een koksmes, die durf ik niet te gebruiken.
Die is zo licht en dun, dat zelfs een simpel uitje snijden een kamikazeactie wordt.
  zondag 27 augustus 2017 @ 23:18:58 #22
64781 bonke
pipo koeie
pi_173435107
tot voor kort had ik een soort van steakmesje waar ik alles mee deed op vlees na
maar het mesje is weg :(
nu gebruik ik gewoon een koksmes maar ben er niet happie mee :)
uien snij ik gewoon zoals et hoort , vel deraf , doormidden snijden, dan in de lengte partjes maken en die dar dan weer stukjes vanaf snipperen
een paprika schil ik, gewoon van boven af op het dikkere gedeelte naar beneden snijden en dan dus rondom flinke stukken eraf
je hebt dan geen pitjes en als je goed snijd is het witte van de binnenkant niet meegesneden en kan je zo de pitjes als een trossie wegkieperen
pies on joe toe
  zondag 27 augustus 2017 @ 23:19:54 #23
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_173435131
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 22:10 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Moet je wel een goede hebben.
In het messenblok van mijn moeder staat een koksmes, die durf ik niet te gebruiken.
Die is zo licht en dun, dat zelfs een simpel uitje snijden een kamikazeactie wordt.
Dat zie ik niet.
Behalve als wat dinges hierboven al zei, je knokkels de plank raken.

Maar goed, een beetje goed mes werkt uiteraard wel prettiger. En zo'n mes hoeft geen 100 euro te kosten.
pi_173437600
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2017 21:10 schreef RobinOok het volgende:
Op zich wel, alleen kun je ook met een klein mesje snijden en met een groot mes duwen. Een groot mes is makkelijker maar ook daar moeet je handig mee worden, een techniek in ontwikkelen. Sommigen leren al doende, anderen leren niet omdat ze druk zijn met koken. Het gaat gewoon om fijne motoriek, dat moet je oefenen. Als je een klein mes niet goed hebt leren gebruiken zul je dat dan wel met een groot mes doen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_173437778
Ik snijd vrijwel alles met een koksmes, inderdaad ook teentjes knoflook etc

Heb heel wat afgevloekt afgelopen zomervakantie toen ik mocht koken (want dat vind jij toch leuk?!) en er alleen 1 bot aardappelschilmesje was. En de vriendin van mijn vader maar zeggen dat zij juist niet kan omgaan met scherpe messen (?)

Volgende keer neem ik mijn mes mee..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')