Whoeps, plaatje vergeten ! Staat er nu wel !quote:Op zondag 27 augustus 2017 12:20 schreef ethefrankenic het volgende:
ik zie helaas geen plaatje.
Als ik de douchedrain bevestig aan de waterleiding, is deze ook verbonden met het centrale aardpunt. Dit lijkt me dan toch voldoende. zo is de kraan van de douche ook aan massa verbonden.
Of mis ik hier iets?
quote:Wat is aarden?
Aarding van alle metalen voorwerpen in een badkamer, ook wel 'potentiaalvereffening' genoemd, houdt in dat alle voorwerpen hetzelfde 'elektrische potentiaal' hebben. Er heerst dus geen spanning tussen de voorwerpen onderling.
In de praktijk betekent dit dat alle voorwerpen worden geaard met een aarddraad en aan de aardedraad van de elektrische installatie zijn verbonden. Gevolg: alle voorwerpen hebben dezelfde potentieel aarde. Er vloeit dus geen stroom (door iemand heen) wanneer die persoon verschillende metalen voorwerpen in de badkamer tegelijk aanraakt.
Waterleidingen zijn niet bedoeld om andere aardleidingen op aan te sluiten, de aardklem om een waterleiding is alleen om die leiding voldoende te beveiligen.quote:Op zondag 27 augustus 2017 13:03 schreef ethefrankenic het volgende:
Ik snap dat het beter te controleren is als er verschillende aardleidingen samen komen op één centraal punt en dan naar de aardaansluiting in de meterkast gaan, maar de waterleiding is dus al geaard op het centrale punt in de badkamer, wat is technisch het probleem als we hier ook de douchedrain met de waterleiding zouden verbinden?
Die draad naar de meterkast is ook nog een restant van vroeger? Dat is niet meer hoe het hoort. Het centraal aardpunt moet worden gekoppeld met de groen/gele draad in de centraaldoos, als ook met de groen/gele draad van alle andere afzonderlijke eindgroepen in de barkamer (wasmachine, badkamerkachel, ofzo). Zie dat plaatje van Vonkenboer.quote:Op zondag 27 augustus 2017 13:03 schreef ethefrankenic het volgende:
Ik snap dat het beter te controleren is als er verschillende aardleidingen samen komen op één centraal punt en dan naar de aardaansluiting in de meterkast gaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |