abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_173403725
Mark kreeg het niet voor elkaar om te stoppen met drinken en zag maar één uitweg: euthanasie

Na 8 slopende jaren en 21 ziekenhuisopnames bleef de familie van Mark Langedijk (41) hopen dat hij zou stoppen met drinken. Het bleek ijdele hoop, want hij kreeg het niet voor elkaar. Maar Mark had een oplossing: euthanasie.

'Mijn broertje is dood. Dat komt er misschien hard en plompverloren uit, maar ik kan het niet mooier zeggen. Nou ja, dat kan natuurlijk wel, want als er ergens eufemismen voor zijn bedacht, dan is het voor de dood. Ik kan zeggen dat hij is overleden, dat hij het aardse voor het hemelse heeft verruild, dat hij naar een betere plek is gegaan. Maar zo voelt het niet, en zo is het niet. Het voelt zoals het is: mijn broertje is dood. Weg. Hij komt niet terug. Nooit meer.”

Het zijn de woorden van Marcel Langedijk. In het magazine Linda pende hij het tragische verhaal over zijn broer Mark Langedijk neer. Een verhaal dat eind 2017 ook gebundeld in een boek verschijnt.

Zorgeloze jeugd
In het eerste hoofdstuk beschrijft Marcel de rustige en gelukkige jeugd die hij samen met zijn broer Mark en zus Angela heeft gehad in de Nederlandse provincie Overijssel. Drie zorgeloze kinderen.

Op dat moment waren er nog lang geen aanwijzingen dat het later mis zou gaan. En toch ging het mis. Acht jaar geleden ontdekte de familie dat Mark een drankprobleem had.
“Tegen de tijd dat Mark besefte dat hij hulp nodig had, had de alcohol hem al vast. Die heeft hem nooit meer losgelaten”, schrijft broer Marcel.

Afkicken
De familie zette meteen alles op alles om Mark te helpen. Psychologen, psychiaters en dokters deden hun best om hulp te bieden. Maar Mark kon aan niemand uitleggen wat hij voelde.

“Mijn ouders hebben alles gedaan wat menselijkerwijs mogelijk was om Mark te redden. Ze pasten op de twee kinderen van zijn vrouw en hem, ze namen hem in huis toen zijn huwelijk uiteindelijk klapte, zorgden voor ander onderdak, regelden afkickklinieken, gaven hem geld, steun en onvoorwaardelijke liefde. Acht slopende jaren en 21 ziekenhuis- en afkickkliniekopnames lang bleven ze geloven in een goede afloop, soms tegen beter weten in.”

Euthanasie
Na iedere poging begon Mark gewoon weer te drinken. Maar, zei Mark, hij had wel gezocht naar een oplossing. En die had hij gevonden. “Daarom wilde hij ons spreken”, schrijft Marcel. “Het was belangrijk, zei hij, en we moesten het weten. Want hij wilde dood. Dat was de oplossing, zijn oplossing: euthanasie.”

De familie nam het nieuws met een korrel zout. Want euthanasie was toch voor mensen met kanker, voor mensen voor wie de dood onvermijdelijk was? Maar zijn broer vertelde de dokters: “Ik wil sterven. Genoeg is genoeg.”

Als bewijs van zijn ondraaglijke lijden hield hij een dagboek bij. Een uitzichtloze cocktail van pijn, drank, eenzaamheid en verdriet. Uiteindelijk werd zijn aanvraag tot euthanasie goedgekeurd. “Doe maar 14 juli”, had hij gezegd. “Mooie dag om dood te gaan.”

“We huilden, vertelden elkaar dat we van elkaar hielden, dat het goed zou komen, dat we voor elkaar zouden zorgen, dat we elkaar ooit weer zouden zien, we hielden elkaar vast. Als het niet zo verschrikkelijk was, was het mooi geweest.”
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161129_02597840

[ Bericht 6% gewijzigd door voetbalmanager2 op 26-08-2017 15:39:56 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:48:27 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_173403795
Had ie beter een World of Warcraft verslaving kunnen hebben

[ Bericht 8% gewijzigd door slashdotter3 op 26-08-2017 18:01:24 ]
  zaterdag 26 augustus 2017 @ 14:50:35 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_173403825
Krijg opeens zin in een flesje wodka.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:04:55 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_173404057
euthanasie is OK
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_173404068
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 14:50 schreef Harvest89 het volgende:
Krijg opeens zin in een flesje wodka.
Hij dronk halve liter blikken bier.
pi_173404374
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 15:04 schreef sturmpie het volgende:
euthanasie is OK
Zeker. En als ik ook op het punt zou komen regel ik wel ergens een flesje propofol ofzo.

Ik snap werkelijk niet waarom iemand ertegen zou zijn. Mits het niet in een opwelling gedaan wordt of als iemand zwaar de weg kwijt is en dan pas de keuze maakt.

Dat moment dat je wegraakt bij een narcose. Mooier wordt een dood niet hoor.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2017 15:30:49 ]
  zaterdag 26 augustus 2017 @ 15:33:28 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173404436
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 15:29 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Zeker. En als ik ook op het punt zou komen regel ik wel ergens een flesje propofol ofzo.

Ik snap werkelijk niet waarom iemand ertegen zou zijn. Mits het niet in een opwelling gedaan wordt of als iemand zwaar de weg kwijt is en dan pas de keuze maakt.

_O_.
And so is the past
pi_173404523
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 15:29 schreef Blue_note het volgende:

[..]

In Engeland...http://www.independent.co(...)rlands-a7446256.html
http://www.dailymail.co.u(...)escape-problems.html

en Amerika....
http://www.washingtontime(...)ized-over-alcoholis/
was er destijds grote ophef over. Allerlei politici kwamen met de meest debiele beweringen en uitspraken over Nederland.

Wij weten dat de euthanasiewet in Nederland gelukkig wel wat zorgvuldiger werkt, maar in het buitenland denkt men daar anders over.

Ook ik ben blij dat mensen als Mark uiteindelijk deze optie nog hebben.
pi_173404592
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 15:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

In Engeland...http://www.independent.co(...)rlands-a7446256.html
http://www.dailymail.co.u(...)escape-problems.html

en Amerika....
http://www.washingtontime(...)ized-over-alcoholis/
was er destijds grote ophef over. Allerlei politici kwamen met de meest debiele beweringen en uitspraken over Nederland.

Wij weten dat de euthanasiewet in Nederland gelukkig wel wat zorgvuldiger werkt, maar in het buitenland denkt men daar anders over.

Ook ik ben blij dat mensen als Mark uiteindelijk deze optie nog hebben.
Ik weet het.

Maar als iemand echt dood wil, dan doet diegene dat toch wel, linksom of rechtsom.

Waarom gun je iemand dan geen waardig afscheid ipv van de flat te laten springen?!
pi_173404663
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 15:47 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Ik weet het.

Maar als iemand echt dood wil, dan doet diegene dat toch wel, linksom of rechtsom.

Waarom gun je iemand dan geen waardig afscheid ipv van de flat te laten springen?!
In Amerika is geloof een heel grote factor in hun aversie tegen euthanasie.

Waarom het UK er ook zo sterk tegen is heb ik nooit kunnen begrijpen. Misschien kan iemand mij dat eens uitleggen. De meeste Europese landen zijn daar wat makkelijker in. Op Oost-Europa na dan (wederom vanwege geloof).
pi_173404731
Nooit dat hele toestemming verhaal begrepen. Beetje drugs en je bent klaar ja tog??
pi_173404795
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 16:00 schreef Faeroer het volgende:
Nooit dat hele toestemming verhaal begrepen. Beetje drugs en je bent klaar ja tog??
Is ook wel zo, maar zodra je er mensen bij wilt hebben op het moment wordt het juridisch alweer wat lastiger. Voor de nabestaande.

Geloof....ja uhm daar koop je niks voor. Geloof is het begin van alle ellende.
pi_173404916
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 15:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Waarom het UK er ook zo sterk tegen is heb ik nooit kunnen begrijpen. Misschien kan iemand mij dat eens uitleggen. De meeste Europese landen zijn daar wat makkelijker in. Op Oost-Europa na dan (wederom vanwege geloof).
Ik woon zelf in Schotland en ook hier speelt geloof nog steeds een grote rol.
pi_173404939
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 16:13 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Ik woon zelf in Schotland en ook hier speelt geloof nog steeds een grote rol.
ja excuus, met de UK bedoelde ik eigenlijk het VK. In Ierland is de rol van het geloof misschien nog wel het grootst. Maar dat kan jij weer beter beoordelen.
  zaterdag 26 augustus 2017 @ 16:23:08 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_173405030
Ja als je je problemen alleen kunt verzachten door te drinken en de mensen willen dat je stopt met drinken maar lossen je problemen niet op dan hen je weinig keus.
pi_173405421
Alcoholmisbruik/verslaving put iemand ook lichamelijk en geestelijk echt totaal uit. Het word door medisch deskundigen ook echt als ziekte erkend.
pi_173406351
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 16:23 schreef Lunatiek het volgende:
Ja als je je problemen alleen kunt verzachten door te drinken en de mensen willen dat je stopt met drinken maar lossen je problemen niet op dan hen je weinig keus.
Het gebruik van alcohol om stress te verminderen zal hij vooral in het begin hebben gedaan. De geestelijke en lichamelijke verslavende aspecten zullen hem ervan vervolgens weerhouden hebben om af te kicken.
pi_173406541
Ik vind het toch wel drastisch hoor, pas 41 jaar en het niet zien zitten om met professionele hulp van een verslaving af te komen. kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een beetje een ruggegraatloze kerel was dan.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:26:30 #19
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_173406576
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 15:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

In Oost Europa kun je ook prima zelfmoord plegen mèt alcohol.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_173406597
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 18:22 schreef Hathor het volgende:
Ik vind het toch wel drastisch hoor, pas 41 jaar en het niet zien zitten om met professionele hulp van een verslaving af te komen. kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een beetje een ruggegraatloze kerel was dan.
Hij is al 21 keer opgenomen in 8 jaar. Of hij alle mogelijke therapieën heeft gehad weet ik niet.
Ik denk dat verslaving zo'n slechte prognose heeft dat de dokters hiermee een goede grond hebben.
pi_173406701
Er zijn ook mensen met depressie die euthanasie mogen plegen.

Denk dat zijn stoornissen een beetje ondergesneeuwd zijn in dit artikel.
Hell To The Liars
pi_173406727
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 18:39 schreef Droopie het volgende:
Er zijn ook mensen met depressie die euthanasie mogen plegen.

Denk dat zijn stoornissen een beetje ondergesneeuwd zijn in dit artikel.
Inderdaad.

De toetsing is zorgvuldig.
Al vind ik het verdekt toedienen bij dementie wel zeer discutabel.
pi_173407497
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 16:00 schreef Faeroer het volgende:
Nee, dat gaat veel verder. Met name het feit dat medisch personeel onderdeel is van het geheel. Je kunt niet even zo zeggen; "maak er maar een einde aan". Zelfs als je al van tevoren een verklaring hebt afgelegd, kan familie dat negeren. Het enige wat wel kan, is een behandeling stoppen (en dan op een zodanige wijze dat de persoon in kwestie niet onnodig lijdt), maar ook dat is iets waar je als familie een beslissing over moet maken.
pi_173407528
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 18:42 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Inderdaad.

De toetsing is zorgvuldig.
Al vind ik het verdekt toedienen bij dementie wel zeer discutabel.
Het lastige is dat mensen (in het geval van dementie) op een bepaald moment zo ver weg zijn, dat ze ontoerekeningsvatbaar zijn. Zelfs als je een verklaring hebt getekend als je nog wel "goed" bent, kan medisch personeel niet zomaar tot dit soort acties overgaan. Wat dat betreft is de toetsing inderdaad zorgvuldig, maar je zult daarom altijd lastige situaties blijven houden.
pi_173407529
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 19:45 schreef drexciya het volgende:

[..]

Nee, dat gaat veel verder. Met name het feit dat medisch personeel onderdeel is van het geheel. Je kunt niet even zo zeggen; "maak er maar een einde aan". Zelfs als je al van tevoren een verklaring hebt afgelegd, kan familie dat negeren. Het enige wat wel kan, is een behandeling stoppen (en dan op een zodanige wijze dat de persoon in kwestie niet onnodig lijdt), maar ook dat is iets waar je als familie een beslissing over moet maken.
Dat is niet waar, familie kan deze procedure niet tegenhouden.
Als iemand niet gereanimeerd wilde worden, kan een familie ook niet zorgen dat dat alsnog gebeurt (buiten dat zelf doen dan).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')