abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_173380486
Zag net een goede docu op tv van EenVandaag. De hele uitzending stond in het teken van overgewicht.

quote:
...

Ruim zes op de tien mensen (62%) met een gezond gewicht kijkt wel eens iemand met overgewicht na. 28 procent veroordeelt wel eens iemand als diegene wat eet en 12 procent lacht mensen met overgewicht uit. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 19.533 mensen, waaronder 1.500 mensen die obesitas hebben.

Bijna de helft van de Nederlanders heeft overgewicht. 14 procent heeft ernstig overgewicht (obesitas).

Eigen schuld
Als iemand te zwaar is, is het volgens de helft van de deelnemers (50%) vooral zijn eigen schuld. Een kwart (23%) vindt daarom dat mensen met overgewicht zelf mee moeten betalen aan de behandeling van ziektes die het gevolg van overgewicht zijn en 19 procent zegt dat mensen die te zwaar zijn een hogere zorgpremie moeten betalen dan mensen met een gezond gewicht.

'Ik voel me vernederd'
EenVandaag ondervroeg ook 1.500 mensen met obesitas. Meer dan de helft (53%) van hen geeft aan dat hun gewicht een negatieve invloed op hun leven heeft. Ze hebben lichamelijke klachten of maken zich zorgen over de gezondheidsrisico's die ze lopen. Ook schamen ze zich voor hun lichaam: "Wat ik ook aantrek, ik kan niet verbergen dat ik te dik ben en dus heb ik altijd het gevoel dat ik word bekeken." Sommige mensen voelen zich vernederd: "Het is ongelooflijk pijnlijk dat ik in speciale winkels kleding moet kopen en in andere stoelen moet zitten."

Oplossing
Gezond eten goedkoper maken is volgens de deelnemers een goede manier om overgewicht tegen te gaan, net als lessen over een gezonde leefstijl op de basisschool. Ook het bij wet vastleggen van de hoeveelheid zout en suiker in een product kan op steun rekenen. Voor zaken die de consument geld kosten, zoals een zogenaamde vettaks, is minder draagvlak.

Vanavond presenteert Gijs Rademaker de uitslagen van het onderzoek in EenVandaag. De uitzending (‪18.15 uur, NPO1) staat geheel in het teken van obesitas.

Over het onderzoek
Aan het onderzoek deden 19.533 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee. Het onderzoek vond plaats van 9 tot en met 15 augustus 2017.

Het EenVandaag Opiniepanel bestaat uit ruim 55.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek. De uitslag van de peilingen onder het EenVandaag Opiniepanel zijn na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2017.

Panelleden krijgen ongeveer één keer per week een uitnodiging om aan een peiling mee te doen. Op de meeste onderzoeken respondeert 50 tot 60 procent van de panelleden.

De software van de onderzoeken is van Vision Critical.
Bron:
http://opiniepanel.eenvan(...)ip_voor_overgewicht_

[ Bericht 5% gewijzigd door Voetbalmeisje op 25-08-2017 23:54:17 ]
pi_173380493
Het verschil tussen vers, diepvries en blikgroenten proef je wel. En anders kan je gewoon niet koken.

Dat wilde ik nog even zeggen.
pi_173380843
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 09:48 schreef Voetbalmeisje het volgende:
Het verschil tussen vers, diepvries en blikgroenten proef je wel. En anders kan je gewoon niet koken.

En als je gewoon niet kan koken en daarom alleen groenten uit de diepvries of blik eet?
5 Ferrari's op videoband!
pi_173380905
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 10:03 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

En als je gewoon niet kan koken en daarom alleen groenten uit de diepvries of blik eet?
Als het goed smaakt zie ik geen probleem, ik eet vrijwel de hele winter groenten uit de diepvries, wel groenten uit mijn eigen tuin.
pi_173380990
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 09:48 schreef Voetbalmeisje het volgende:

Dus dan pak je maar de vette hap of zo :?
pi_173381022
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 10:06 schreef 8777 het volgende:

[..]

Als het goed smaakt zie ik geen probleem, ik eet vrijwel de hele winter groenten uit de diepvries, wel groenten uit mijn eigen tuin.
Ok. Ik dacht dat je van diepvries (rechtstreeks uit supermarkt) of blik, dik wordt.
5 Ferrari's op videoband!
pi_173381055
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 10:11 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Ok. Ik dacht dat je van diepvries (rechtstreeks uit supermarkt) of blik, dik wordt.
Blik is natuurlijk wel minder gezond dan vers, maar nog altijd gezonder dan een frikandel, zak borrelnootjes of een salade vol met vette saus.
pi_173381095
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 10:11 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Nee, is gewoon hetzelfde als vers zeg maar. Oogsten en invriezen.
En wist je trouwens dat je een te dikke hond heel goed blikjes of potjes sperziebonen kunt geven? Weinig calorieën en vult goed
pi_173381198
41% van de bevolking is dus achterlijk :')
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:31:42 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_173381408
Ik snap het artikel niet zo goed... het lijkt net alsof de hoofdinsteek is "dikke mensen worden belachelijk gemaakt door de maatschappij "... om dan vervolgens halverwege aan de noodrem te trekken en over te gaan op "vanavond bij NPO, tips om beter te leren eten!".

Bizar.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_173382750
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 10:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

Blik is natuurlijk wel minder gezond dan vers, maar nog altijd gezonder dan een frikandel, zak borrelnootjes of een salade vol met vette saus.
Hoe kom je daarbij? Blik is qua vitaminen en dergelijke echt niet minder gezond. Enkel wat meer zout.
pi_173383084
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 10:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

blik minder gezond?
Graag een linkje. :D
Make my day!
pi_173383159
Ik zou het niet erg vinden als verse producten wat gunstiger geprijsd zouden zijn tov al de troep.
Make my day!
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:13:54 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173383162
Diepvries is volgens mij het meest gezond. Binnen enkele uren na de oogst wordt het snel ingevroren en blijft alle goedheid bewaard.

Blikgroente wordt net als diepvries snel na de oogst al ingeblikt. Maar het wordt natuurlijk wel bij hogere temperaturen bewaard dus ik zou denken dat het niet zo gezond is als diepvries. "Verse" groente is meestal al enkele dagen oud. Of ingeblikt beter of slechter is dan "verse" groenten dat weet ik eigenlijk niet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:21:33 #15
248821 Rauw.
op je bord.
pi_173383279
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 12:13 schreef agter het volgende:
Ik zou het niet erg vinden als verse producten wat gunstiger geprijsd zouden zijn tov al de troep.
Met het seizoen mee eten scheelt al flink in de knip. Of bij de boerenwinkel kopen.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:25:21 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_173383341
Gratis fruit: gisteren opnieuw 3,4 kg bramen geplukt (totaal nu 6,8 kg dit jaar). Straks weer jam van maken :9
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_173383373
http://www.voedingscentru(...)-groenteuitblik.aspx
https://www.consumentenbond.nl/dieet/verse-of-conservegroenten

Verse groenten zijn gezonder. Heb ik het wel over echt vers en ten opzichte van blik i.p.v. diepvries.

Maar geen wereld van verschil en de vlieger "Vers is zo duur, diepvies niet maar is vies/ongezond en dus vreet ik maar een kilometer frikandellen" gaat natuurlijk niet op.
pi_173383574
quote:
Dat is niet de conckusie uit jouw linkjes.
pi_173383691
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 12:39 schreef Steenkool het volgende:

[..]

Dat is niet de conckusie uit jouw linkjes.
Aan groente uit pot of blik kan wel zout en/of suiker zijn toegevoegd

Als je fruit uit blik of pot koopt, let er dan op of het fruit 'op siroop' is. Dit betekent dat ze drijven in een mengsel van water en suiker, waardoor ze minder gezond zijn dan vers fruit.

Alleen bij de rodekool, worteltjes en doperwten is het gehalte aan vitamine C lager dan gemiddelde bij verse groente.

De hoeveelheid foliumzuur is alleen lager bij sperziebonen en worteltjes.

Uit ons onderzoek blijkt dat groenten uit blik, pot en diepvries wat betreft de gehaltes vitaminen en mineralen nauwelijks onderdoen voor verse groenten.

Wel zijn groenten uit blik of pot veel zouter dan verse groente. Zout wordt toegevoegd voor de smaak en ook om de structuur te verbeteren. Het Voedingscentrum hanteert een bovengrens van 0,3 milligram zout per 100 gram. Alle door ons geteste groente in blik en pot komen hier bovenuit. Dit is dus ongunstig voor de bloeddruk. Wie zijn of haar zoutinname wil beperken, kan dus beter kiezen voor diepvries- of verse groenten.

Ook belangrijk, je definitie van vers:

quote:
De belangrijkste reden is dat groenten vaak al binnen enkele uren na de oogst verwerkt worden voor diepvries en blik of pot. Dit is veel sneller dan het verse product bij u thuis in de pan ligt; dat kan dagen tot weken duren. In de tussentijd kan de hoeveelheid van de kwetsbaarste vitaminen in de verse groenten al fors zijn afgenomen.
pi_173383733
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 12:44 schreef Halcon het volgende:

[..]

Aan groente uit pot of blik kan wel zout en/of suiker zijn toegevoegd

Als je fruit uit blik of pot koopt, let er dan op of het fruit 'op siroop' is. Dit betekent dat ze drijven in een mengsel van water en suiker, waardoor ze minder gezond zijn dan vers fruit.

Alleen bij de rodekool, worteltjes en doperwten is het gehalte aan vitamine C lager dan gemiddelde bij verse groente.

De hoeveelheid foliumzuur is alleen lager bij sperziebonen en worteltjes.

Uit ons onderzoek blijkt dat groenten uit blik, pot en diepvries wat betreft de gehaltes vitaminen en mineralen nauwelijks onderdoen voor verse groenten.

Wel zijn groenten uit blik of pot veel zouter dan verse groente. Zout wordt toegevoegd voor de smaak en ook om de structuur te verbeteren. Het Voedingscentrum hanteert een bovengrens van 0,3 milligram zout per 100 gram. Alle door ons geteste groente in blik en pot komen hier bovenuit. Dit is dus ongunstig voor de bloeddruk. Wie zijn of haar zoutinname wil beperken, kan dus beter kiezen voor diepvries- of verse groenten.

Ook belangrijk, je definitie van vers:

[..]

Dat heb ik gelezen, ja.
pi_173383772
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 12:13 schreef SeLang het volgende:
Diepvries is volgens mij het meest gezond. Binnen enkele uren na de oogst wordt het snel ingevroren en blijft alle goedheid bewaard.

Blikgroente wordt net als diepvries snel na de oogst al ingeblikt. Maar het wordt natuurlijk wel bij hogere temperaturen bewaard dus ik zou denken dat het niet zo gezond is als diepvries. "Verse" groente is meestal al enkele dagen oud. Of ingeblikt beter of slechter is dan "verse" groenten dat weet ik eigenlijk niet.
Klopt. Wat betreft diepvries heb je in theorie groot gelijk.

Het verlies aan voedingsstoffen is niet zo enorm groot als je zou denken bij blik versus diepvries of vers.

Met name vitamine c loopt wel erg terug. Maar laat dat nu een vitamine zijn waar niemand tekort aan heeft.

We komen met name vezels tekort en eten teveel calorieën. Aangezien ook blik gewoon vezels bevat en vaak laag is in calorieën (en wel vult) is er in theorie echt niet mis mee.

Het enige is het zout. Sommige groenten bevatten veel te veel om gezond te zijn. Daarnaast denk ik dat veel mensen vergeten voldoende noten en bijzondere vetten te eten. Bijvoorbeeld die uit avocado of zaden.

Wat nog niemand echt weet is wat de rol is van enzymen, plantenhormone n en andere stoffen die wel eens heel gezond zouden kunnen zijn. We weten het gewoon niet.
Whatever...
pi_173383815
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 23:01 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Wat ik niet begrijp is dat als je van jezelf weet dat je medicijnen zorgen voor een onbeheersbare eetlust, dat je dan wel schijnbaar voldoende eten in huis haalt om aan die eetlust te voldoen. Als je gewoon wat minder dingen koopt kun je ze ook niet opeten
Heb je ook volledig gelijk in. Ik had tot een jaar geleden een pot koekjes op tafel staan omdat dat "leuk" stond. Wat gebeurde er, ik nam om 8 uur 's avonds de medicatie en om 9 uur vrat ik die hele pot leeg. Sindsdien haal ik het niet meer.

Weeg nu 85 kilo. Jaar geleden was dat 98. Toen ik bijna de 100 aantikte heb ik het roer omgegooid.
pi_173383974
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 12:21 schreef Rauw. het volgende:

[..]

Met het seizoen mee eten scheelt al flink in de knip. Of bij de boerenwinkel kopen.
Of andersom: ongezond eten duurder maken. :+
Make my day!
pi_173384055
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 12:52 schreef Mutiilation het volgende:

[..]

Heb je ook volledig gelijk in. Ik had tot een jaar geleden een pot koekjes op tafel staan omdat dat "leuk" stond. Wat gebeurde er, ik nam om 8 uur 's avonds de medicatie en om 9 uur vrat ik die hele pot leeg. Sindsdien haal ik het niet meer.

Weeg nu 85 kilo. Jaar geleden was dat 98. Toen ik bijna de 100 aantikte heb ik het roer omgegooid.
Dat is toch de manier. Het begint bij die meuk niet kopen. Wat je niet koopt, eet je ook niet op. Ik heb er ook veel respect voor voor mensen die het roer zo om kunnen gooien.

Dat heb ik een stuk minder tot niet voor mensen die maar blijven mekkeren dat gezond eten zo duur is en dat als ze geen vers eten kopen dat ze dan net zo goed frikandellen kunnen eten als bv. diepvriesgroenten.
pi_173384241
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 13:06 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat heb ik een stuk minder tot niet voor mensen die maar blijven mekkeren dat gezond eten zo duur is en dat als ze geen vers eten kopen dat ze dan net zo goed frikandellen kunnen eten als bv. diepvriesgroenten.
Het is ook gewoon een zwak excuus. Het is geen onwetendheid of het gewoon echt niet snappen. Niemand (die niet zwakbegaafd is) kan moddervet worden zonder dat ze snappen waarom. Het is gewoon écht niet willen, en dan is dom spelen lekker makkelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')