De vakantie vorig jaar was al in Kroatië, dat had ik al redelijk gezien. Ik ben dit jaar alleen nog even in Pula geweest, die hadden we vorig jaar gemist. Als het goed weer was geweest, was ik wel in de Alpen gestopt maar daar waren de voorspellingen ook slecht. En ik was op weg naar Bulgarije en Roemenië, via Albanië en noord-Griekenland, dus ik verwachtte eigenlijk dat als ik in BiH (waar ik wel in kon komen) af was geslagen bij een andere grens ook de issue kon hebben. Daar ging ik maar niet op gokken. En ik had uitgerekend dat als ik binnen een bepaald bedrag thuis kon zijn, ik de rest kon bewaren voor eenzelfde budget voor volgend jaar. Dus ben ik naar huis gereden.
Autopapieren - dwz, kentekencard (en groene kaart) - mag je wel in de auto bewaren (overschrijvingsinfo natuurlijk niet), het is alleen wat extra gedoe als de auto wordt gestolen of leeggeroofd. Bewaar je ze niet in de auto, dan is dus de kans groot dat je ze vergeet mee te nemen als je ze wel bij je moet hebben
(en deels daarom is het op zich nu ook een pasje, zodat je het met je rijbewijs steeds mee kan nemen) Anyway:
- Zondag ben ik tot Freiburg gekomen (boel baustelles en in de 205 is 100 met z'n 51 paarden + 4-bak hard zat...).
- Maandag ben ik eerst in Mulhouse naar het Citè de l'Automobile museum geweest, shiny Bugatti's kijken. In de middag binnendoor naar het meer van Geneve gereden tot de eerste de beste camping tegen 20:00.
- Dinsdag hoefde ik nog maar 2 uur naar Randa/Täsch, dus de avond ervoor heb ik nog twee kortere wandelingen opgezocht in de regio van Sierre die ik onderweg kon doen.
- Woensdag en donderdag heb ik de Europaweg bergtocht gelopen (met wat omleidingen zo'n 39 km in 2 dagen via een berghut en de langste voetgangershangbrug ter wereld, van Grächen naar Zermatt).
- Vrijdag nog eens 800 meter omhoog gebanjerd vanaf de camping naar de Europaweg om die brug in de zon op de foto te kunnen zetten, want de dag ervoor was ik er om 9:00 al en toen zat de boel compleet in de wolken
- Zaterdag binnendoor - via Furkapas, Oberalppas, Fluëlapas en Umbrail-/Stelviopas - naar Pozza di Fassa in Italië. Daar alleen regen voor de komende 4 dagen.Overigens is de 205 uiteraard tergend traag bergop (en op heel steile stukken wil hij nog wel eens uitvallen bij het terugschakelen als je niet snel genoeg bent ), spannend bergaf en doodeng bij steile bergpassen bergaf in de regen. Kweenie wat eronder ligt qua rubber, maar superveel grip heeft het niet. En als je dan een met stevige remstoten bergafwaarts moet, willen ze nogal makkelijk blokkeren en glijden En meestal moet dat net in het laatste moment vlak voor een bocht nog een keer. Gelukkig kon ik hierop anticiperen en zelf 'ABS' toepassen, maar zo nu en dan was het wegdek van iets ander materiaal en gleed-ie verder door dan je hoopte en 2 of 3 keer is het wel even bijna schone-onderbroekentijd geweest.
- Op zondag, afgezien van een stukje Autostrada, daarna binnendoor naar Pula (in dezelfde regenbui).
- Maandagochtend wakker gemaakt door een onweersbui, maar toen die wegtrok 's ochtends de boel alsnog opgebroken en eerst Pula in geweest. Daarna via de snelweg tot Split gekomen. Daar heb ik 's nachts op de parkeerplaats van een tankstation (langs de snelweg) in de auto getukt omdat het nog steeds regende en ik geen zin meer had voor de 3de keer op rij de boel in de regen op te zetten.
- Dinsdag wakker geworden door een gestrand busje met Italiaanse reli-dametjes; met m'n gebrekkig Italiaans ze erop gewezen dat de hulpriem die de waterpomp aandreef was gebroken, waardoor de motor bleef koken. Toen doorgereden naar de Montenegrijnse grens, en na 2 uur wachten in de rij kon ik dus omkeren. Binnendoor gereden tot een uur of 22:00, toen even een stukje de snelweg op om weer in de 205 op een P te slapen (gaat best prima, overdwars op de voorstoelen).
- Woensdag weer de snelweg af, verder binnendoor tot Triest, daar weer de autostrada een stukje op. Ik wist dat het die dag nog redelijk weer zou zijn in de Alpen, en uiteindelijk heb ik koers gezet naar de zuidelijke Dolomieten waar ik nog snel de Strada delle 52 Gallerie heb gewandeld (een bergwandeling van 7km door de bergen, waar soldaten in de WWI 52 grotten hebben uitgehakt om een pad te maken). Beetje laat eraan begonnen, dus ik moest de afdaling nogal snel doen wilde ik niet in het donker af moeten dalen... Nog een stukje gereden tot ik bij Trento weer de snelweg op kon, en nog eens in de auto kon slapen.
- Donderdag meteen de snelweg weer af, en binnendoor gereden tot de Autobahn in D. Onderweg nog wat powernaps gedaan want ik was tamelijk brak, maar om 05:00 vrijdagnacht was ik weer thuis. In totaal iets van 3900 km in 5 dagen gedaan, minstens de helft binnendoor/via bergpassen en elders maximaal 100, dus dat waren heel lange rijdagen [ Bericht 1% gewijzigd door Dingest op 16-09-2017 12:43:16 ]