abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7370184
Onlangs is het mij gelukt een MTX Subwoofer te repareren waarvan de vorige eigenaar dacht dat deze stuk was ....

Erg leuk .... maar nu de volgende vraag ....

Wat voor soort versterker moet er tussen de woof en de radio komen om het setje werkend te krijgen ??

De specs van de woofer zijn:
model: MTX T61244A
Description: 12" Subwoofer
Imped.: 4 Ohms
Frequency Response: 33 Hz-150 Hz
Peak Music Power (Watts): 500
Power Handling (RMS/Total) (Watts): 250/500
Sensitivity: 87.4 dB
Voice Coil: 2"
Magnet Weight: 37oz.
Mounting Depth: 5.625"

Er werd mij aangeraden om een versterker van minimaal 500 watt aan te schaffen ....
Is dit zo ?
En weet iemand nog een leuk (web)adres voor eventuele tweedehands versterker-zut ?

Thnx

... fart.
pi_7370322
www.car-hifi.nl als die et niet doet zonder de - erin.

Maareh 500 watt op 250watt rms speaker? njah, denk wel dat dat ding heeeel snel boem doet.

Pleur er gewoon 350watt versterktje op Traxx300 ofzo... (Magnat)

pi_7370423
Ik zou idd net effe wat hoger gaan zitten dan je RMS vermogen... Dus 300-350 watt versterkertje...

Kijk effe op forum.showyoursound.com

pi_7370746
quote:
Op maandag 16 december 2002 16:57 schreef t0n het volgende:
www.car-hifi.nl als die et niet doet zonder de - erin.

Maareh 500 watt op 250watt rms speaker? njah, denk wel dat dat ding heeeel snel boem doet.

Pleur er gewoon 350watt versterktje op Traxx300 ofzo... (Magnat)

Thnx
jij zegt 350 watt versterkertje, Traxx300 ofzo .....
bij traxx300 vind ik - 2 X 75WATT RMS - 1 X 200 WATT RMS - 2 X 150 WATT PIEK - MAAT 209X60X280 MM (BXHXT)

is dat degene die je bedoelt ?
en zo ja, leg es uit PLZ .....

pfff, ben echt een leek

... fart.
pi_7370833
quote:
Op maandag 16 december 2002 17:14 schreef 3MinuteHero het volgende:

[..]

Thnx
jij zegt 350 watt versterkertje, Traxx300 ofzo .....
bij traxx300 vind ik - 2 X 75WATT RMS - 1 X 200 WATT RMS - 2 X 150 WATT PIEK - MAAT 209X60X280 MM (BXHXT)

is dat degene die je bedoelt ?
en zo ja, leg es uit PLZ .....

pfff, ben echt een leek

dit is hem idd, je zou dan 1x 200 watt rms op je versterker kunnen aansluiten. Rms = Root Mean Squared waaorm het zo vertaald is weet ik niet maar het houd in dat het conitnu 200watt kan leveren. Dus je piek zal rond de 350watt zitten.

Dit gaat echt loeihard mits je de goede radio/kabels/subwooferkist gebruikt.

pi_7370839
Waar woon je btw?
pi_7370890
quote:
Op maandag 16 december 2002 17:18 schreef t0n het volgende:
Waar woon je btw?
Delft, why ? kom je dan mn autootje leegroven
... fart.
pi_7370916
quote:
Op maandag 16 december 2002 17:17 schreef t0n het volgende:

[..]

dit is hem idd, je zou dan 1x 200 watt rms op je versterker kunnen aansluiten. Rms = Root Mean Squared waaorm het zo vertaald is weet ik niet maar het houd in dat het conitnu 200watt kan leveren. Dus je piek zal rond de 350watt zitten.

Dit gaat echt loeihard mits je de goede radio/kabels/subwooferkist gebruikt.

Okeej, die kist was ik al over op de hoogte, daar wordt nog aan gewerkt ....

Van kabels weet ik alleen de goede voor thuis, daar hebben we ook wel een behoorlijk geluid .... maar voor in de auto zou ik ook dat weer niet weten ....

nog tips ?

... fart.
  Official ESF Kreviewer maandag 16 december 2002 @ 17:22:49 #9
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_7370927
Ik vind dit eik beter in PTA passen. Topicstarter?
pi_7370995
quote:
Op maandag 16 december 2002 17:22 schreef Kreator het volgende:
Ik vind dit eik beter in PTA passen. Topicstarter?
either way ... ik vind het best, ben al erg geholpen hier .....

zat nog te twijfelen tussen hier en PTA .... maar geef maar een schop als je wilt, gaan we daar gewoon verder .....

... fart.
  Official ESF Kreviewer maandag 16 december 2002 @ 17:26:38 #11
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_7371003
*sgopje dan maar*. .
pi_7371124
quote:
Op maandag 16 december 2002 17:22 schreef 3MinuteHero het volgende:

[..]

Okeej, die kist was ik al over op de hoogte, daar wordt nog aan gewerkt ....

Van kabels weet ik alleen de goede voor thuis, daar hebben we ook wel een behoorlijk geluid .... maar voor in de auto zou ik ook dat weer niet weten ....

nog tips ?

Wat leuk zo zijn is het volgende

Dit is mijn audio:

quote:
Radio: JVC KD LX 30 r (chameleon)
Versterker1: Sony Xplod 2x150Watt (bass)
Versterker2: Kenwood 4x125Watt (rondom speakers)
Speakers: voor 2x Kenwood compo 110Watt, achter 2x Kenwood compo 120Watt,
Bass Speaker JLaudio 350Watt RMS
Kabels: Van voor naar achter van links naar rechts, overal Caliber
Op die radio zitten 3 () pre-outs, eentje voor / achter / bass. Die voor de bass heeft echte een doorslag gegeven op mijn ICE (in car entertainment). Ook mijn kinch (tulp) kabels zijn van Caliber, dat is gewoon een goed merk, voor goede audio, tuurlijk het kan gekker en beter en mooier, maar dan wel vooral duurder
  maandag 16 december 2002 @ 18:32:19 #13
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_7372273
Gewoon een goeie versterker nemen die pak 'm beet 4 X 100 watt sinus levert. Kijk ook ff naar de aansluiting op de kist, is dit 1 X ingang of 2 X ingang (stereo?) maak hier dan mono van, bridge 2 kanalen van je versterker en gebruik de andere 2 als stereo voor hoedenplank speakers. Bijna elke versterker voldoet, de zwakste schakel in je keten is toch bijna altijd de speaker.
Als je toch een bass preout op je radio hebt zitten, voedt hier dan de twee kanalen voor je versterker voor de kist mee, scheelt weer een hoop power die je anders in een frequentiegebied wat je toch niet gebruikt bij een sub.
Kijk ook of er highpass filter op de versterker zit voor de hoedenplankspeakers, dit scheelt je weer vermogen in het laag wat de sub al voor zijn rekening neemt.

BTW: caliberkabels zijn zeer goed te gebruiken voor alle audiotoepassingen!

Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_7372614
een MTX sub is een amerikaans product en als je die op een europese versterker aan wilt sluiten kun je rustig een zwaardere versterker nemen zo`n 300 a 350 watt rms maar het beste is gewoon door hem met een amerikaanse versterker aan te sturen maar ja die zijn ook nog wel aardig aan de prijs maar wil je toch een europeese versterker neem dan wel een zwaardere
ik heb zelf een MTX thunder 4000 500 watt max aangestuurd door een pioneer 600 watt en dit is eigenlijk nog te ligt dus ik raad je aan toch een iets zwaarder te nemen dan je sub als je een europese versterker neemt....
it`s nice to be important , but it`s more important to be nice
pi_7389574
En als ik nou zelf een wooferkist wil bouwen ....

Heeft dan iemand enig idee hoeveel liter dat ding dan moet zijn ??
Of nog beter .... heeft iemand daar misschien een (bouw)tekening van ?

... fart.
  dinsdag 17 december 2002 @ 17:57:02 #16
17709 hollander172
pi_7392443
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 16:05 schreef 3MinuteHero het volgende:
En als ik nou zelf een wooferkist wil bouwen ....

Heeft dan iemand enig idee hoeveel liter dat ding dan moet zijn ??
Of nog beter .... heeft iemand daar misschien een (bouw)tekening van ?

Geef dan wel ff wat specs waar ie aan moet voldoen!
Volgens wat voor principe wil je hem bouwen? Gewoon kist, glijbaan, bass reflex?
Tot welke minimale frequentie wil je? Dit heeft namelijk grote invloed op de grootte van de kast. Enne, misschien heb je het al genoemd maarre wat voor speaker moet er in? En de grote en specs daar natuurlijk van.
pi_7410303
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 17:57 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Geef dan wel ff wat specs waar ie aan moet voldoen!
Volgens wat voor principe wil je hem bouwen? Gewoon kist, glijbaan, bass reflex?
Tot welke minimale frequentie wil je? Dit heeft namelijk grote invloed op de grootte van de kast. Enne, misschien heb je het al genoemd maarre wat voor speaker moet er in? En de grote en specs daar natuurlijk van.

De specs van de woofer staan bovenaan ......
voor de rest moet het een zo klein mogelijke kist worden (heb maar klein karretje) maar wel met genoeg liters zodat hij deze woofer kan verdragen ....

frequentie ??? geen idee .....
ik wil graag een gesloten kist maken .... omdat dit het makkelijkst is.... een bass-reflex zou ook nog wel kunnen als ik een mooie tekening heb met juiste gegevens.....

THNX

... fart.
pi_7412065
de inhoud voor een mtx 500 watt moet ongeveer 22 liter zijn
it`s nice to be important , but it`s more important to be nice
  woensdag 18 december 2002 @ 20:56:31 #19
17709 hollander172
pi_7415538
Sorry voor het niet terugscrollen naar het begin van het topic voor de spec's van de speaker.

Regel die je in acht moet houden is vrij simpel (als je het ook simpel wil houden.):

Voor een grondfrequentie van pak 'm beet 40 a 45 Hz moet je "klankbord" ongeveer 4 x 4 meter zijn. Dit betekent dus simpel uitgelegd dat je die 4 x 4 meter hout in een boxvorm moet vouwen op een grootte dat je ook echt aan deze maten komt. Een bassreflexpoort is zeker aan te raden boven een gewoon gat of dichte box.
Ondanks dat je hier hele berekeningen op los kan laten kun je het best erop letten dat ie niet te klein wordt maar ook zeker niet te groot. Een tussenmaatje van ongeveer 5 a 6 cm binnendiameter zal zeker voldoen en deze niet langer maken dan dat ie ongeveer voor een derde in de box steekt. Naden e.d. goed luchtdicht maken en bij voorkeur de gebouwde box goed vastmaken aan de kofferbak.

(kleine tip nog: mits je ook hoedenplankspeakers hebt gemonteerd op minimaal 10 a 15 cm van de randen van deze ook twee "poorten" maken in je hoedenplank, dit voorkomt klepperen van de hoedenplankspeakers bij grote luchtdrukverschillen in de kofferbak. Deze moeten ook ongeveer 5 a 6 cm groot zijn en moeten iets verder naar beneden steken dan je hoedenplankspeaker diep is.)

pi_7421956
quote:
Op woensdag 18 december 2002 20:56 schreef hollander172 het volgende:
Sorry voor het niet terugscrollen naar het begin van het topic voor de spec's van de speaker.

Regel die je in acht moet houden is vrij simpel (als je het ook simpel wil houden.):

Voor een grondfrequentie van pak 'm beet 40 a 45 Hz moet je "klankbord" ongeveer 4 x 4 meter zijn. Dit betekent dus simpel uitgelegd dat je die 4 x 4 meter hout in een boxvorm moet vouwen op een grootte dat je ook echt aan deze maten komt. Een bassreflexpoort is zeker aan te raden boven een gewoon gat of dichte box.
Ondanks dat je hier hele berekeningen op los kan laten kun je het best erop letten dat ie niet te klein wordt maar ook zeker niet te groot. Een tussenmaatje van ongeveer 5 a 6 cm binnendiameter zal zeker voldoen en deze niet langer maken dan dat ie ongeveer voor een derde in de box steekt. Naden e.d. goed luchtdicht maken en bij voorkeur de gebouwde box goed vastmaken aan de kofferbak.

(kleine tip nog: mits je ook hoedenplankspeakers hebt gemonteerd op minimaal 10 a 15 cm van de randen van deze ook twee "poorten" maken in je hoedenplank, dit voorkomt klepperen van de hoedenplankspeakers bij grote luchtdrukverschillen in de kofferbak. Deze moeten ook ongeveer 5 a 6 cm groot zijn en moeten iets verder naar beneden steken dan je hoedenplankspeaker diep is.)

Okeej dan, nu hebben we het plaatje al behoorlijk zichtbaar !!!

En die bassreflexpoort is dus eigenlijk niet meer als een kokertje ..... Net als ik thuis aan de achterkant van mn JBL's heb ?!?!?
Vanaf de kist ongeveer 1/3 van de hoogte van de kist naar binnen ?

Heb ik um zo goed ?

... fart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')