abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7361625
Wanneer je je van je ketenen hebt ontdaan en naar boven kijkt naar waar het licht vandaan komt, hoe kan je dan nog omgaan met de schaduwereld achter je?

Ik vraag het op deze manier, zodat de reply's komen van mensen die toch wat achtergrondkennis hebben

maandag 16 december 2002 @ 09:10:30 #2
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_7361670
quote:
Op maandag 16 december 2002 09:05 schreef Feanturi het volgende:
Wanneer je je van je ketenen hebt ontdaan en naar boven kijkt naar waar het licht vandaan komt, hoe kan je dan nog omgaan met de schaduwereld achter je?

Ik vraag het op deze manier, zodat de reply's komen van mensen die toch wat achtergrondkennis hebben

Ik dacht dat die schaduwwereld slechts is wat je ziet, maar dat de kennis die je hebt opgedaan door te zien waar het licht (en de schaduwen) vandaan komt. Iets is waar, totdat er een nieuwe waarheid is ontdekt. Die schaduwwereld is dan toch niet meer relevant
Of bedoel je wat anders?

(Wel een gewaagd topic op maandagmorgen, 9 uur)

Action is the enemy of thoughts
  maandag 16 december 2002 @ 09:27:26 #3
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_7361828
quote:

pfff, doe niet zo elitair - geef tenminste een beetje achtergrondinfo man zodat ook iemand die toevallig niets weet een beetje kan meelezen, of op zijn minst geprikkeld wordt om ook deze kennis te verwerven. Je sluit nu meteen al een hele groep mensen uit. Waardeloos.
Siamo Tutti Antifascisti!
  maandag 16 december 2002 @ 09:35:13 #4
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_7361919
quote:
Op maandag 16 december 2002 09:27 schreef wijsneus het volgende:

[..]

pfff, doe niet zo elitair - geef tenminste een beetje achtergrondinfo man zodat ook iemand die toevallig niets weet een beetje kan meelezen, of op zijn minst geprikkeld wordt om ook deze kennis te verwerven. Je sluit nu meteen al een hele groep mensen uit. Waardeloos.

Je moet even een stukje zoeken van de Grot van Plato. Google staat er vol mee, maar volgens mij is het onderwerp ook alleen interresant als je weet wat ermee bedoelt wordt en als je erin geinterreseerd bent... Beter kun je gewoon het boek lezen...
Action is the enemy of thoughts
pi_7361920
Achtergrondkennis? Waarvan, die maffe kop van je?
  maandag 16 december 2002 @ 09:44:31 #6
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_7362012
nog een keer offtopic:

Ik vindt dat topicstarter best even een korte samenvatting kan geven als hij zo'n topic opent. Topicstarter jaagt nu mensen weg. Ja ik kan googlen - daar gaat het niet om.

Ik ga nu mijn mond hierover maar houden - ik heb geen zin het topic compleet te verpesten.

Siamo Tutti Antifascisti!
pi_7365105
quote:
Op maandag 16 december 2002 09:44 schreef wijsneus het volgende:
nog een keer offtopic:

Ik vindt dat topicstarter best even een korte samenvatting kan geven als hij zo'n topic opent. Topicstarter jaagt nu mensen weg. Ja ik kan googlen - daar gaat het niet om.

Ik ga nu mijn mond hierover maar houden - ik heb geen zin het topic compleet te verpesten.

Inderdaad ik sluit mensen buiten dat zeg ik zelf, maar mensen die het verhaal van Plato's grot niet kennen weten zowiezo niet waar ik het over heb denk ik. En als ze dat wel zouden bergijpen zouden ze dit Topic naar R&P willen verplaatsen wat juist niet de bedoeling is
pi_7365121
quote:
Op maandag 16 december 2002 09:10 schreef Reintje het volgende:

[..]

Ik dacht dat die schaduwwereld slechts is wat je ziet, maar dat de kennis die je hebt opgedaan door te zien waar het licht (en de schaduwen) vandaan komt. Iets is waar, totdat er een nieuwe waarheid is ontdekt. Die schaduwwereld is dan toch niet meer relevant
Of bedoel je wat anders?

(Wel een gewaagd topic op maandagmorgen, 9 uur)

Je hebt wel gelijk, maar het gaat erom hoe eigenlijk om te gaan met de mensen die wel nog de ketenen dragen, want uiteindelijk is bijna iedereen om je heen geketend
pi_7365219
Denk dat je het beeld dat plato schept iets te letterlijk opvat.
Het is meer een beeld dat plato schetst om zijn visie te verduidelijken dan dat het een werkend model is. Waarin je ook nog actief kan bezig zijn.
Want als je je ketenen kan afwerpen waarom loop je dan gewoon de grot niet uit.

Maar is alweer een tijdje terug dat ik die grotvergelijking heb gehad.

Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_7365565
quote:
Het hele idee is dat je kennis is toegenomen, je wereld is groter geworden. Je ziet de wereld nu op een andere manier, je ogen zijn geopend en je hebt nu een beter beeld van hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals je het vroeger zag. Sterker nog, je merkt dat dingen die je vroeger voor waar aan nam, helemaal niet blijken te kloppen.

Omdat je dus een beter beeld van de wereld hebt, kun je volgens mij heel moeilijk overweg met het oude beeld. Dat is te beperkt denk ik. Maar soms nog steeds goed bruikbaar! Soms heb je genoeg aan het oude beeld om iets te kunnen begrijpen.

Wetenschappelijk voorbeeldje. Als je eindelijk de relativiteitstheorie van Einstein begrijpt, veranderd je beeld van zwaartekracht behoorlijk. En in heel veel gevallen kan je dat enorm helpen. Maar dat wil niet zeggen dat je Newton maar overboord moet gooien, omdat je nu meer weet! Soms is het genoeg om te weten dat als je iets omhoog gooit op aarde, dat het weer naar beneden valt
Zo zijn er ook andere voorbeelden te vinden op filosofisch of theologisch gebied natuurlijk....

Conclusie: als je weet waar het licht vandaan komt, betekent dat niet automatisch dat de schaduwwereld overbodig/nietszeggend geworden is. Het kan bij tijd en wijle aangenaam/vereenvoudigend/afdoende zijn om de schaduwwereld als de echte wereld te zien........

Vergeet niet, de wereld waar het licht vandaan komt, is ook een schaduwwereld

disarm you with a smile....
pi_7366014
quote:
Op maandag 16 december 2002 13:21 schreef perfxion het volgende:

[..]

Het hele idee is dat je kennis is toegenomen, je wereld is groter geworden. Je ziet de wereld nu op een andere manier, je ogen zijn geopend en je hebt nu een beter beeld van hoe de wereld in elkaar zit en waarom dingen zijn zoals je het vroeger zag. Sterker nog, je merkt dat dingen die je vroeger voor waar aan nam, helemaal niet blijken te kloppen.

Omdat je dus een beter beeld van de wereld hebt, kun je volgens mij heel moeilijk overweg met het oude beeld. Dat is te beperkt denk ik. Maar soms nog steeds goed bruikbaar! Soms heb je genoeg aan het oude beeld om iets te kunnen begrijpen.

Wetenschappelijk voorbeeldje. Als je eindelijk de relativiteitstheorie van Einstein begrijpt, veranderd je beeld van zwaartekracht behoorlijk. En in heel veel gevallen kan je dat enorm helpen. Maar dat wil niet zeggen dat je Newton maar overboord moet gooien, omdat je nu meer weet! Soms is het genoeg om te weten dat als je iets omhoog gooit op aarde, dat het weer naar beneden valt
Zo zijn er ook andere voorbeelden te vinden op filosofisch of theologisch gebied natuurlijk....

Conclusie: als je weet waar het licht vandaan komt, betekent dat niet automatisch dat de schaduwwereld overbodig/nietszeggend geworden is. Het kan bij tijd en wijle aangenaam/vereenvoudigend/afdoende zijn om de schaduwwereld als de echte wereld te zien........

Vergeet niet, de wereld waar het licht vandaan komt, is ook een schaduwwereld

Goede uitleg met het probleem waar ik een beetje mee zit, toch lastig om met geketenden om te gaan. Vooral omdat je eigenlijk moet toneelspelen dat je geketend bent anders word je gedood volgens het verhaal
pi_7366037
Denk je dat je de enigste bent die ongeketend is.. Alsof je de enigste ben die een masker draagt
pi_7366098
quote:
Op maandag 16 december 2002 13:53 schreef k3vil het volgende:
Denk je dat je de enigste bent die ongeketend is.. Alsof je de enigste ben die een masker draagt
Je moet het met mij eens zijn dat het gros toch wel geketend is en geketend zal blijven, ik wil mezelf niet hoger stellen. Misschien heb ik slecht de ilusie van ongeketendheid wie zal het zeggen ik ga niet van mezelf uit. Ik stel het gewoon als vraag
pi_7366569
quote:
Op maandag 16 december 2002 13:51 schreef Feanturi het volgende:
Goede uitleg met het probleem waar ik een beetje mee zit, toch lastig om met geketenden om te gaan. Vooral omdat je eigenlijk moet toneelspelen dat je geketend bent anders word je gedood volgens het verhaal
Een ongeketende moet niet altijd laten zien dat hij ongeketend is. Ongeketend is ook onbegrepen. Je moet de juiste mensen op het juiste nivo benaderen. Als iemand nog in de schaduwwereld leeft, moet je met hem volgens de regels van die wereld omgaan. Maar je kunt hem wel aan het denken zetten.... laat zo nu en dan aan de 'geketenden' merken dat er meer is. Maar duik niet meteen het diepe in. Als ze er klaar voor zijn, merk je dat wel en dan kun je ze 'het licht' laten zien

Ik probeerde laatst een collega uit te leggen dat sneller als het licht misschien wel mogelijk is, ondanks dat Einstein bewezen heeft dat dit niet mogelijk is (nav de film K-PAX, waain de hoofdpersoon dit beweerd). Maar voor zo'n abstracte discussie was hij nog klaar, dus ben ik die snel gestopt toen hij zo'n blik kreeg van Maar misschien zet het hem wel aan het denken, en dan kun je zo langzaam maar zeker een stapje verder komen......

En denk niet dat jij de enige bent die ongeketend is........ de truc is wel om de anderen te vinden. Maar aangezien je niet zegt over welke ketenen het nu gaat zal dat hier op het forum lastig worden

[offtopic?]
De filosofie achter het boedhisme heeft trouwens leuke parallellen met de grot van Plato.....
[/offtopic]

pi_7370191
Gisteren is zoiezo een schaduwwereld. Je hoeft niks met wat er was.
De enige constante is verandering.
Reality is a thing of the past. Welcome to the Real World.
pi_7370243
Een vraag die niet vanuit jezelf is gesteld is geen interessante vraag.

Is het mogelijk om een vraag niet vanuit jezelf uit te stellen?

Reality is a thing of the past. Welcome to the Real World.
pi_7370644
quote:
Op maandag 16 december 2002 16:54 schreef Gospelkees het volgende:

Ik zei dat alleen om niet over te komen als iemand die denkt het allemaal wel te weten, want dat is niet het geval. Sommige mensen denken dan meteen dat je arrogant bent enzo. Dat probeerde ik te omzeilen
pi_7370723
quote:
Op maandag 16 december 2002 16:52 schreef Gospelkees het volgende:
Gisteren is zoiezo een schaduwwereld. Je hoeft niks met wat er was.
De enige constante is verandering.
Ik geloof niet dat jij Plato helemaal begrepen hebt
quote:

Ehm, relatie met topic Maar om jouw vraag te beantwoorden: natuurlijk kun je vragen stellen vanwege het vragen. Voor het converseren zeg maar, zonder dat het antwoord je zelf interesseert. Dat is dus gaan vraag vanuit jezelf, maar die je wel zelf stelt. Duh.
pi_7370791
Hmm, mijn idee van die grot blijkt heel anders.. Dit is wat ik heb geleerd op school (ongeveer dan):
Je zit zeg maar in de grot, te kijken naar alles. En als je doodgaat kom je los en kan je ipv naar de schaduwen naar het echte beeld (ook wel hemel denk ik) kijken..

Twas dan ook wel n vage leraar..

~Des

As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
pi_7371104
quote:
Op maandag 16 december 2002 17:15 schreef Desdinova het volgende:
Hmm, mijn idee van die grot blijkt heel anders.. Dit is wat ik heb geleerd op school (ongeveer dan):
Je zit zeg maar in de grot, te kijken naar alles. En als je doodgaat kom je los en kan je ipv naar de schaduwen naar het echte beeld (ook wel hemel denk ik) kijken..

Twas dan ook wel n vage leraar..

~Des

Dat is incorrect
pi_7371132
Wat Plato ermee wilde zeggen is dat alles hier op aarde slechts een afspiegeling is van het goddelijke. Maar wat ik me afvraag, de topicstarter is blijkbaar ontketend, maar hoe ziet de waarheid er dan uit, volgens de topicstarter?
pi_7371277
quote:
Op maandag 16 december 2002 17:32 schreef foucault het volgende:
Wat Plato ermee wilde zeggen is dat alles hier op aarde slechts een afspiegeling is van het goddelijke. Maar wat ik me afvraag, de topicstarter is blijkbaar ontketend, maar hoe ziet de waarheid er dan uit, volgens de topicstarter?
Je blik is te klein je moet kijken naar iets groters, het gaat niet om wat Plato woordelijk bedoelde. Hoe ga je met mensen om die nog 'geketend' zijn daar bedoel ik dan dus mee mensen die niet nadenken over het leven hoe alles is. Mensen die gewoon een nauwe blik op het leven hebben
*edit* En volgens mij heeft Plato dit ook niet bereikt , hij dat dacht alleen dat het zo was, het ligt in je geest verborgen *edit*

[Dit bericht is gewijzigd door Feanturi op 16-12-2002 17:40]

maandag 16 december 2002 @ 17:40:24 #23
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_7371295
Als je het in je hebt om je van je ketenen te ontdoen, kun je proberen anderen te leren hun ketenen af te gooien, door te wijzen naar het licht, dat je hebt ontdekt. Ook kun je door het zien van het licht de reden van de schaduw ontdekken.
Probeer vooral niet met dwang anderen te bevrijden en mee te sleuren naar het licht, probeer ze te overtuigen dat ze het zelf willen.
En zie in dat het licht niet alles is. De schaduwwereld die je achter laat, is wel waar je vandaan komt. Als je dat vergeet, vergeet je ook wat het licht kan betekenen.

Als je in je eentje naar het licht klimt, eindig je alleen en eenzaam.
Blijf wat langer in de schaduw en help anderen zich te bevrijden.
Daarna kun je gezellig met zijn allen naar het licht.

Waar jij mee zit is imo het accepteren dat sommigen graag geketend zijn. Anderen zijn zo gewend aan hun ketenen, dat vrij zijn ze beangstigd. Dus er zullen zeker een aantal mensen achterblijven, maar dat aantal valt te beperken, door een juiste aanpak. Die verschilt per persoon.

hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_7378201
quote:
Op maandag 16 december 2002 17:40 schreef alien8ed het volgende:
Waar jij mee zit is imo het accepteren dat sommigen graag geketend zijn. Anderen zijn zo gewend aan hun ketenen, dat vrij zijn ze beangstigd.
De titel(?) onder jouw naam is wel erg toepasselijk: ignorance is bliss
pi_7378417
quote:
Op maandag 16 december 2002 17:39 schreef Feanturi het volgende:
Hoe ga je met mensen om die nog 'geketend' zijn daar bedoel ik dan dus mee mensen die niet nadenken over het leven hoe alles is. Mensen die gewoon een nauwe blik op het leven hebben
*edit* En volgens mij heeft Plato dit ook niet bereikt , hij dat dacht alleen dat het zo was, het ligt in je geest verborgen *edit*
Ik weet niet of je weet wat de kern van het boedhisme is, maar volgens mij zou jij je daar aardig in kunnen vinden. Ik zou (als christen) natuurlijk liever hebben dat je in de bijbel wat meer interesse had, maar die links is helaas even wat minder sterk, alhoewel ook wel duidelijk aanwezig. Een christen ziet de wereld ook met andere ogen, sterker nog die staat in het licht

Maar in het boedhisme is er een 'zoeken naar de waarheid'. Als je alle emoties van je af kunt werpen en alle aangeleerde visies op de wereld achter je kunt laten, kun je eindelijk de wereld zien zoals die echt is. Dat is volgens het boedhisme het hoogst haalbare. Meer in jouw woorden: "het verbreden van de nauwe blik, tot je de wereld in het volle licht ziet......"

(verbeter me als dit niet waar is, ik weet er niet zo heel van namelijk )

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')