Nu het tijd is voor de zomerstop wordt het tijd voor een silly season update voor 2018. Niet alleen qua coureurs, maar ook qua motorenleveranciers gezien de onduidelijkheid bij McLaren over met welke motoren ze volgend jaar gaan rijden.
Een overzicht per team:
Mercedes
Mercedes rijdt normaal gesproken ook volgend jaar met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Hamilton heeft nog een contract voor volgend jaar en Toto Wolff heeft al gehint op een langer verblijf van Bottas. Er gaan geruchten over een naderend afscheid van Hamilton, maar die worden al weer aan alle kanten ontkend. Hamilton geeft zelf aan in ieder geval nog 6 jaar in de F1 te willen blijven, dus voorlopig lijkt hier alles hetzelfde te blijven.
Red Bull Racing - Tag Heuer
Volgend jaar zullen Daniel Ricciardo en Max Verstappen voor Red Bull Racing rijden. Beiden hebben nog een contract, waarbij die van Verstappen nog loopt tot en met 2019. Christian Horner heeft al aangegeven dat beiden vastliggen en neit weg mogen of er moet heel, heel veel geld betaald worden. Bedragen van boven de 100 miljoen euro werden al genoemd.
Ferrari
Zowel Sebastian Vettel als Kimi Raikkonen hebben een aflopend contract bij Ferrari, maar beiden lijken ook volgend jaar voor Ferrari te rijden. Sebastian Vettel is een no-brainer en kan zo bijtekenen als hij wil en er zijn weinig betere opties. en ook Kimi Raikkonen presteert (volgens Maurizio Arrivabene) goed genoeg om hem daar langer te houden. De verwachting is dat in Monza bekend gemaakt wordt dat beide coureurs bijgetekend hebben.
Eventuele outsider voor een plek bij Ferrari zou Charles Leclerc kunnen zijn, maar dat zou een breuk met de traditie van Ferrari zijn om een rookie in te zetten. De laatste keer dat er uberhaupt iemand met slechts 1 jaar ervaring in de Ferrari werd gezet was Jean Alesi in 1992. Leclerc lijkt eerder op weg naar een racestoeltje bij Sauber.
Force India - Mercedes
Sergio Perez wil graag naar Ferrari (en heeft daarom slechts een éénjarig contract getekend bij Force India terwijl hij ook voor meerdere jaren naar Renault kon), maar het lijkt onwaarschijnlijk dat Ferrari hem wil hebben. Dus waarschijnlijk blijft hij bij Force India aangezien de lijst met gegadigden voor Renault, waaronder teamgenoot Esteban Ocon, steeds groter wordt.
Esteban Ocon heeft een meerjarencontract bij Force India getekend, maar hij staat ook in de belangstelling van Renault.
Outsider voor een stoeltje is Pascal Wehrlein, mocht een van de coureurs alsnog vertrekken. Wehrlein zal waarschijnlijk weg moeten bij Sauber, maar Mercedes zal hier waarschijnlijk wel flink wat geld tegenover moeten zetten om hem in de Force India te krijgen.
Williams - Mercedes
Felipe Massa heeft aangegeven nog wel door te willen gaan en ook Lance Stroll lijkt bij Williams te blijven gezien het geld dat hij (of liever gezegd zijn vader) meeneemt. De resultaten van Lance Stroll zijn de laatste races ook redelijk te noemen. Sowieso moet een van de coureurs van Williams minimaal 25 jaar oud zijn om aan de wensen van sponsor Martini te voldoen. Paul di Resta deed het redelijk afgelopen weekend toen hij inviel, maar ik zie hem niet zo snel vaste coureur worden. Andere coureurs worden hier niet echt genoemd.
McLaren - Honda/Renault?
Fernando Alonso heeft een aflopend contract en wil weer races winnen. De vraag is of dat kan bij McLaren, dus is het nog niet zeker of hij blijft. Maar er zijn weinig andere teams waar hij naar toe kan. De topteams zitten al vol of hebben aangegeven niet op Alonso te zitten wachten. Andere teams zijn geen teams waar hij snel wedstrijden kan winnen, dus is het maar de vraag of hij daar naar toe wil. Misschien blijft hij wel als McLaren met Renault motoren gaat rijden, waar sprake van is. Eventueel wordt Carlos Sainz genoemd als zijn vervanger. Outsiders zijn de juniors Nyck de Vries en Lando Norris, maar dat is vrij onwaarschijnlijk. Stoffel Vandoorne is in ieder geval zeker van nog een jaar McLaren.
Hoewel McLaren een contract heeft met Honda voor volgend jaar is men al lange tijd ontevreden over de prestaties en is men op zoek naar een andere leverancier. Mercedes en Ferrari willen niet leveren, dus blijft Renault over. Eventueel is er een ruil met de Renault motoren van Toro Rosso in de maak, wat Honda de gelegenheid geeft om wat meer in de luwte aan de prestaties van de motoren te werken en McLaren weer competitief te maken met betere motoren. Het zou een incentive voor Alonso kunnen zijn om te blijven. Anders kan het zijn dat dit het laatste seizoen van Alonso in de F1 is geweest.
Toro Rosso - Renault/Honda?
Carlos Sainz heeft een contract voor volgend jaar, maar heeft zich niet bepaald geliefd gemaakt bij Red Bull met de opmerking dat het onwaarschijnlijk was dat hij ook volgend jaar bij Toro Rosso zou rijden. Horner heeft al aangegeven dat hij voor een bepaald bedrag weg mag. Hij staat in ieder geval in de belangstelling van Renault en McLaren (als Alonso daar weg gaat).
Ook Daniil Kvyat is niet zeker van zijn plek. Zijn prestaties vallen wat tegen en ook zijn aanvaringen met Carlos Sainz worden hem niet in dank afgenomen. Kvyat wil nog wel en wacht op de beslissing van Red Bull.
Pierre Gasly staat in ieder geval te springen om zijn (of Carlos) plek in te nemen.
En sinds het verbreken van het contract van Sauber met Honda is Honda op zoek naar een ander team om van motoren te voorzien en wordt Toro Rosso nadrukkelijk genoemd. Het zou zo maar kunnen dat er een motorenswitch gaat plaatsvinden tussen McLaren en Toro Rosso. Het zou Toro Rosso flink wat geld besparen en Red Bull een mogelijkheid geven om de Honda motoren te vergelijken met de Renault motoren voor eventueel het seizoen erop, waardoor ze weer een fabrieksteam worden.
Haas - Ferrari
Haas heeft al laten weten dat volgend jaar Romain Grosjean en Kevin Magnussen blijven, dus is er geen plek voor een Ferrari junior, ondanks het feit dat zowel Antonio Giovinazzi en Charles Leclerc voor dit team getest hebben.
De enige vraag die nog rest is welke naam de Ferrari motoren gaan krijgen. Het zou goed kunnen dat Haas met Alfa Romeo op de motorkap gaat rijden aangezien Ferrari graag Alfa Romeo de Formule 1 in wil hebben.
Renault
Nico Hulkenberg is zeker van een plek maar voor de tweede auto zijn er erg veel gegadigden. De lijst wordt elke dag groter. Naast huidige coureur Jolyon Palmer doen de namen van de testrijders Sergie Sirotkin en Oliver Rowland de ronde, worden Carlos Sainz, Sergio Perez, Esteban Ocon en Fernando Alonso genoemd en sinds een aantal weken ook de naam van Robert Kubica die al twee keer getest heeft voor Renault en aanstaande woensdag nogmaals test voor Renault en dit maal in een 2017 auto. Dan kunnen we allemaal zien wat hij nog kan.
Sauber - Ferrari
Lange tijd was het onduidelijk met welke motor Sauber zou gaan rijden. Ondanks een overeenkomst met Honda, gesloten door de vertrokken Monisha Kaltenborn, waren er geruchten dat Sauber van die overeenkomst af wilde. Nu is duidelijk dat Sauber verder gaat met de Ferrari motoren en lijkt er geen plek meer te zijn voor Pascal Wehrlein.
Marcus Ericsson lijkt zeker van zijn stoeltje omdat hij banden heeft met de eigenaar van Sauber, die tevens zijn sponsor is. En voor de tweede auto wordt verwacht dat Ferrari heir een van zijn junioren Charles Leclerc of Antonio Giovinazzi gaat stallen. Charles Leclerc lijkt hiervoor op dit moment de beste papieren te hebben.
Tl;dr, de lijst van de verwachte coureurs en motoren per team
Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen
Red Bull (Tag Heuer): Daniel Ricciardo, Max Verstappen
Force India (Mercedes): Sergio Perez, Esteban Ocon, Pascal Wehrlein
Williams (Mercedes): Felipe Massa, Lance Stroll, Paul di Resta
McLaren (Honda/Renault?): Stoffel Vandoorne, Fernando Alonso, Carlos Sainz, Lando Norris, Nyck de Vries
Toro Rosso (Renault/Honda?): Carlos Sainz jr, Daniil Kvyat, Pierre Gasly
Haas (Ferrari): Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Renault: Nico Hulkenberg, Jolyon Palmer, Carlos Sainz, Sergio Perez, Esteban Ocon, Fernando Alonso, Robert Kubica, Sergei Sirotkin, Oliver Rowland
Sauber (Ferrari): Marcus Ericsson, Charles Leclerc, Antonio Giovinazzi
bevestigd, waarschijnlijk, misschien
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward