leolinedance | maandag 31 juli 2017 @ 00:28 |
Ik laad mijn auto thuis op. Hiervoor heb ik een apart stopcontact gemaakt die op een eigen groep zit. Nu is de oplader van mijn auto kapot en wil ik een nieuwe kopen. De meeste opladers zijn 10A, maar er zijn met wat moeite enkele 16A laders met Schuko (normale thuisgebruik 230V) aansluiting te vinden. Dit is dus volledige belasting. Hierdoor wordt de auto uiteraard een stuk sneller opgeladen dan met een 10A lader. Nu lees ik dat normale stopcontacten niet zijn gemaakt voor langdurige belasting op 16A. Elders lees ik dat het geen probleem is als er maar geen andere verbruikers op dezelfde groep zitten. Iemand die duidelijkheid kan verschaffen? | |
Vonkenboer | maandag 31 juli 2017 @ 07:27 |
Heb je de mogelijkheid om een 16A cee stopcontact te plaatsen ? Deze zijn wel berekend op de maximale stroom. | |
lipje | maandag 31 juli 2017 @ 08:00 |
en de stop erachter? | |
blomke | maandag 31 juli 2017 @ 08:12 |
Hangt er vanaf of het een automaat of smeltveiligheid is | |
leolinedance | maandag 31 juli 2017 @ 10:43 |
Ja zou eventueel wel kunnen denk ik. Hij zit buiten tegen de muur gemonteerd. Maar het is natuurlijk handig als ik er bijvoorbeeld nog een stofzuiger op aan kan sluiten. Daarom de vraag of dit met een normaal stopcontact kan. Heb nu zo iets gemaakt: ![]() | |
leolinedance | maandag 31 juli 2017 @ 10:51 |
Overigens heb ik in de meterkast Hager CDA540G aardlekken en Hager MHN516 installatieautomaten zitten voor het 1-fase deel. En MBN616E maar dat is niet van toepassing i.v.m. 3-fase. | |
Vonkenboer | maandag 31 juli 2017 @ 12:23 |
Ben bang dat deze het niet ontzettend lang gaat volhouden. Wat staat er in de de beschrijving van jou lader ? Eigenlijk zou je zoiets moeten plaatsen. http://www.elektrototaalm(...)7EAQYAyABEgKCpfD_BwE En dan zelf even een verloopstekker maken naar een normaal stopcontact. | |
leolinedance | maandag 31 juli 2017 @ 12:29 |
Ik wilde deze gaan kopen: https://www.laadkabelwink(...)r-type-2-naar-schuko Daar staat dus ook deze waarschuwing bij: "Let op dat de 16A instelling van deze lader een stopcontact erg zwaar belast, gebruik de 16A stand dus uitsluitend wanneer u er zeker van bent dat de bekabeling en stopcontacten in huis dit aankunnen. Bij twijfel kies dan altijd de 10A stand." | |
densmee | maandag 31 juli 2017 @ 12:34 |
Monteer toch maar een Cee form 3polig 16 ampere voor de zekerheid, Knip de stekker van de lader af en zet daar met adereindhulzen ook een Cee form aan | |
leolinedance | maandag 31 juli 2017 @ 12:53 |
Er zijn genoeg 16A opladers met CEE stekker te koop. Alleen met Schuko stekker zijn ze wat zeldzamer. Nu bedenk ik mij wel iets: Op het werk hebben we alleen gewone stopcontacten. Dan is een CEE stekker dus weer niet zo handig. Misschien dus toch maar een oplader met gewone Schuko stekker kopen en hem standaard op 10A laten laden en enkel bij haast 16A inschakelen. De strekking is wel duidelijk, het wordt niet aangeraden. Dus laat ik de problemen ook maar niet opzoeken dan ![]() | |
XanderH | maandag 31 juli 2017 @ 14:16 |
Met een verloopstekker heb je toch hetzelfde probleem als met de huidige WCD? Alleen verbranden dan de contacten in de contrastekker, in plaats van in de contactdoos? Technisch een nette oplossing maar je krijgt waarschijnlijk wel gezeur als je aanspraak op garantie zou moeten maken. Daarnaast zijn ze blijkbaar kant en klaar met CEE stekker te koop. Kunnen die 16A laders met CEE stekker ook op 10A laden? Dan zou ik thuis mooi een CEE contactdoos aan de muur schroeven en fijntjes met 16A opladen. Op je werk kun je de lader dan op 10A gebruiken met een schuko naar CEE verloop. Zelf te maken of te koop in iedere campingwinkel. ![]() Je hebt dus een driefasenaansluiting thuis? Waarom dan niet op drie fasen laden? Ondersteunt de auto dat niet? | |
leolinedance | maandag 31 juli 2017 @ 16:15 |
Prima idee ook met dat Schuko -> CEE verloop. Denk dat ik dat maar ga doen ![]() Inderdaad, drie fase wordt niet ondersteund door de auto helaas. |